منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
نکات و سوالات جالب برای بحث و دوستی!
نکات و سوالات جالب برای بحث و دوستی!

نکات و سوالات جالب برای بحث و دوستی!

تاریخ انتشار:
17 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

طرح سؤالات بحث برانگیز در گفتگو، یقیناً یک ایده مهندسی شده عالی است که باید آن را امتحان کنید! حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید سر صحبت را با یک فرد غریبه باز کنید، اما ندانید چه بگویید که گپی ادامه‌دار داشته باشید.
اگر شما هم برای شروع کردن بحث یا چت با مشکل مواجه هستید، با خواندن این مقاله کمک بزرگی به خودتان خواهید کرد. ما در این مقاله‌ی مجله پزشکی قصد داریم بهترین سؤالات را برای شروع گپ و ادامه دادن آن به شما همراهان عزیز آموزش دهیم. ممکن است شما هنگامی‌که با فرد جدیدی روبرو هستید کمی دچار اضطراب و استرس شده و نتوانید به راحتی گفتگو را شروع کنید. حتی ممکن است این ناتوانی و ترس شما را دچار افسردگی کند. این مسئله میتواند حتی در مقابل جنس مخالف باشد، کمی پیچیده‌تر هم باشد. بهترین راه برای آب کردن یخ بینتان و شروع یک گپ، پرسیدن سؤال‌های بحث برانگیز، جالب و غیرمعمول است. مطمئن باشید بعد از چند بار تمرین کردن و بالا و پایین کردن مواردی که در این متن گفته شده است، در اولین قدم برای برقراری ارتباط موفق خواهید بود.

این مکان رو دوست داری؟

اگر در کافه، رستوران و یا مهمانی هستید، پرسیدن این سؤال فوق العاده است. اجازه دهید فرد در مورد تابلوها، مجسمه‌ها و یا هر چیزی که در اطراف وجود دارد، نظر بدهد. اگر متوجه موردی شدید که توجه او را جلب کرده است، می‌توانید بحث را به سمت آن موضوع ادامه داده و به خوبی با مخاطب ارتباط بگیرید. ویژگی‌های ظاهری آن را نام ببرید. از طرف مقابل بخواهید نظرش را بیان کند. به طور کلی بیان سؤالات بحث برانگیز زیر در مورد محل قرار، به شما در داشتن یک گپ طولانی و صمیمی کمک خواهد کرد. قطعا در میان صحبت ها به علاقه مندی‌ها و ویژگی هایی از طرف مقابلتان نیز پی خواهید برد.

سوال جالب برای بحث و گفتوگو

  • بیش از حد تاریکه، مگه نه؟
  • چه جای سرد/ گرم عجیب و غریبیه؟ تا حالا اینجا اومده بودی؟
  • فلان مکان فضای خوبی داره، تا حالا امتحانش کردی؟
  • من دلم میخواد خونه‌ام این شکلی باشه…درست شبیه این تابلو
  • من از این سبک دکوراسیون آرامش میگیرم، تو بیشتر تو جه فضاهایی آرامش داری؟
  • کافه های سنتی همیشه حس خوب و نوستالژی به من میدم برای تو چطور؟

روزت چه طور بود؟

این سؤال جالب برای شروع بحث، جایگزین عالی برای عبارت “چه خبر؟ ” است. وقتی از فرد بپرسید ” این هفته یا امروزت چه طور گذشت؟ “فرد به جای پاسخ همیشگیِ ” سلامتی… خبری نیست”  درمورد روزمرگی ها و اتفاقات روز یا هفته خود برای شما صحبت خواهد کرد. شما می‌توانید لابه‌لای حرف‌های او نظر خودتان را نیز بیان کنید و با حالات صورتتان فرد را به بیان آنچه بر او گذشته است، مشتاق کنید.  شاید هم بین اتفاقات یک موضوع پیدا کردید و توانستید یک گفتگوی طولانی و لذت بخش داشته باشید.

برای باز کردن سر صحبت چه سوالاتی بپرسیم؟

از خودت و شخصیتت بگو؟

یکی از بهترین راه‌های آغاز یک مکالمه بحث باز کن، بیان همین جمله است. در مورد شخصیت فرد سؤال کنید، اما سؤال‌های شخصی نپرسید. اگر در قرار اول هستید بیشتر مراقب سؤال‌هایتان باشید. این سؤالات حتی آدم‌های درونگرا را به حرف می‌آورد. با این پرسش شما به فرد این فرصت را می‌دهید که هر چیزی که دلش می‌خواهد بگوید. اطلاعاتی که در جواب این حرف می‌گیرید، به ادامه روند مکالمه کمک زیادی می‌کند. و مهمتر از همه شناختی است که در مرحله اول از فرد پیدا می‌کنید. لیست سؤالات بحث برانگیز زیر به طولانی شدن بحث شما کمک خواهد کرد:

  • الگوت تو زندگی کیه؟
  • مهمترین چیزی که من باید در مورد تو بدونم چیه ؟
  • بزرگترین حسرت زندگیت چی بوده؟

شما می‌توانید با بیان وجوه مشترکتان با هم بحث را گرم و صمیمی کنید.

داستان زندگیت چیه؟

این مورد می‌تواند یک آغاز کننده جذاب برای مکالمات باشد. البته به طرف مقابل شما هم بستگی دارد. اگر فرد به هنر و ادبیات علاقه داشته باشد، می‌توانید با پرسیدن این سؤال او را جذب خود کنید. بد نیست اول داستان زندگی خود را تعریف کنید و بعد از طرف مقابل بخواهید در مورد داستان زندگی خودش صحبت کند.

سوال برای شروع بحث و گفتئگو

این روزا برای بهتر کردن حال خودت چیکار میکنی؟

شاید در نگاه اول سؤال جذابی به نظر نرسد. اما مطمئن باشید مخاطب را سر ذوق می‌آورد. به شرط اینکه شما حواستان به موقعیت طرف مقابل باشد. با بیان این سؤال می‌توانید یک مکالمه طولانی را کلید بزنید. علاوه بر آن، به شناختی نسبی از مخاطب خود خواهید رسید.

برنامه یا فیلم مورد علاقت چیه؟

فیلم‌ها اصولاً انتخاب‌ خود ما و بر طبق سلیقه ما هستند. در نتیجه فکر کردن به فیلم‌های مورد علاقه با مضمون ترسناک، خنده‌دار و یا عاشقانه، حس خوبی را در طرف مقابل به وجود می‌آورد. مطمئن باشید بحث در مورد یک برنامه تلویزیونی می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. اگر فرد مقابل شما به مسابقات ورزشی علاقه دارد، در مورد مسابقات مهم صحبت کنید. یک سریال پر بیننده هم می‌تواند گزینه خوبی باشد، حتی اگر طرف مقابل این سریال را دوست نداشته باشد. مسابقات تلویزیونی هم که خوراک حرف زدن هستند. در نتیجه با طرح سؤالات بحث برانگیز زیر می‌توانید سلایق مشترک بین یکدیگر را کشف کرده و شخصیت یکدیگر را بشناسید.

  • اون برنامه، مسابقه، سریال و یا فیلم تلویزیونی رو دیدی؟

سوال و ایده برای ارتباط برقرار کردن

  • من فکر می‌کنم شخصیتم شبیه فلان بازیگر در فلان فیلم یا کتاب هست…
  • چه کتاب‌هایی رو دوست داری؟
  • فیلم مورد علاقه‌ات چیه؟
  • سه فیلم مورد علاقتو سریع نام ببر!

غذای مورد علاقت چیه؟

صحبت در مورد غذاها بسیار بحث برانگیز است. اگر داخل رستوران و یا کافه هستید، از منو استفاده کنید. غذا برای اکثر آدم‌ها مسئله بسیار مهمی است. اگر در مهمانی حضور دارید، مراقب نظرتان در مورد غذاها باشید. این چند سؤال می‌تواند به شروع بحث در مورد غذاها کمک کند:

  • به نظرت کدوم غذا/ دسر/ نوشیدنی اینجا خاص و خیلی خوب است؟
  • من عاشق فلان غذا هستم …. تو چی؟
  • غذا یعنی…….

سوالات جالب برای گفتوگو

تو پختن کدوم غذا مهارت داری؟

اگر طرف مقابل شما یک خانم باشد، مطمئن باشید جذاب‌ترین سؤال برای گفتگو را از او پرسیده‌اید. اما جالب است بدانید مردان زیادی هم این سؤال را دوست دارند و اصرار دارند در مورد استعداد خود در پختن غذایی خاص، صحبت کنند. طرف مقابل در پاسخ به این سؤال بحث برانگیز دوست دارد به شما بفهماند چقدر در آشپزی، مهارت دارد و حتی آن را با جزئیات برای شما بیان می‌کند.

نکته: یادتان باشد شما فقط می‌خواهید بحثی را شروع کنید که طرف مقابل را بشناسید نه بیشتر! در نتیجه جواب‌های او را قضاوت نکنید و نظرات کارشناسانه ندهید. زیرا این مسأله ممکن است او را دلسرد کرده و به پایان یافتن گفتگو منجر شود.

وحشتناک‌ترین کاری که انجام دادی چی بوده؟

طرح این سؤال در گپ دوستانه، مخاطب را به یادآوری اتفاقات پرهیجان می‌کشاند و او با شاخ و برگ دادن به ماجرا به بیان آن می‌پردازد. بنابراین در مورد هیجان‌های زندگی یکدیگر حرف بزنید. ترس و یا کارهای هیجان انگیزی که شما یا طرف مقابل انجام داده‌اید، موضوع خیلی جذابی برای بحث است. شما می‌توانید با گوش دادن به او و استفاده از عبارات پرسشی چون”چطور”، “چرا اینکارو انجام دادی؟” و “وای چقدر شجاعی!” او را به ادامه بحث تشویق کنید.  در این میان شما از جواب‌های مخاطب می‌توانید تا حدودی به شخصیت او پی ببرید. برای گرم کردن گفتگو از سؤالات بحث برانگیز زیر استفاده کنید:

  • بزرگترین ترست چیه؟
  • چه چیزی تو رو مضطرب می‌کنه ؟
  • من در مورد فلان چیز مرددم … تو چیزی در موردش میدونی؟
  • تا حالا موج سواری کردی؟
  • بدترین و بهترین اتفاق زندگی چی بوده؟

در بحث و گفتوگو شنونده خوبی باشید.

پربازدیدترین پست اینستاگرامت چی بوده؟

یک سؤال جالب برای بحث با دختر خانم‌ها که عجیب به آن علاقه نشان می‌دهند طرح همین پرسش است. هنگامی که او در مورد پست‌های پربازدید خود صحبت می‌کند، به شوق آمده و شروع به صحبت پیرامون محیط‌های اجتماعی، دوستان و پیج‌های مورد علاقه‌اش می‌کند. بنابراین شما می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را از او به دست آورید. حتی می‌توانید از او در مورد سؤالات چالشی اینستاگرام که در آن‌ها شرکت کرده است، بپرسید و با روحیات او به خوبی آشنا شوید.

تو دوران دبیرستان چه رازی داشتی؟

یک سؤال غافلگیر کننده برای بحث که طرف مقابل را به خاطرات زیبای دوران دبیرستان و نوجوانی بازمی‌گرداند، طرح همین پرسش است. این مسئله باعث ایجاد شور و هیجان در مخاطب شده و سعی می‌کند آن‌ها را به خاطر آورده و بازگو کند. به احتمال زیاد او هم متقابلاً این سؤال را از شما می‌پرسد و مکالمه ادامه پیدا می‌کند.

بدترین سوتی که تا حالا دادی چی بوده؟

این سوال تا حدودی می‌تواند شما را به گذشته فرد وصل کند. این سؤال باعث بیان اتفاقات بسیار بامزه می‌شود که می‌تواند هر دو نفر شما را بخنداند. از پاسخ این پرسش می‌توانید بفهمید که چه چیزهایی برای طرف مقابل شما شرم‌آور به حساب می‌آید.

سوال جالب برای چت و بحث

بچگیت چگونه گذشت؟

اکثر افراد بدشان نمی‌آید که کودکی خود را به یاد آورند. یادآوری اینکه چه اتفاق‌هایی افتاده و چه بازی‌هایی کرده‌اند، حال آن‌ها را خوب می‌کند. بد نیست از جنبه‌های متفاوت به کودکی فرد نگاه کنید. حواستان باشد به حریم خصوصی طرف مقابل تجاوز نکنید. سؤالات بحث برانگیز زیر در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد و مکالمه را جالب کند:

  • بچه بودی چه بازی میکردی ؟
  • وقتی بچه بودی دوست داشتی چیکاره بشی؟
  • وقتی بچه بودی چه کسی رو تو خونوادت بیشتر از همه دوست داشتی؟
  • کودکیت تو چه خونه‌ای گذشت؟
  • از چه درسی تو مدرسه خوشت میومد؟
  • عاشق کدوم بازیگر بودی؟

با طرح سؤالات هوشمندانه ارتباطتان را ادامه دار کنید

شاید بعد از گفتگو، مایل باشید یک بار دیگر طرف مقابل را ببینید. پس بهتر است از موقعیت استفاده کرده و این موضوع را مطرح کنید. برای این کار می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید. فقط حواستان باشد که طرف مقابل هم حق انتخاب دارد. بنابراین اگر جواب منفی بود اصرار نکنید.

  • من دارم برای آخر هفته میرم سینما/ کنسرت و یه دونه بلیط اضافه دارم، با من میای؟

کنسرت، تئاتر، سینما و یا یک فستیوال جذاب می‌تواند مکان فوق‌العاده‌ای برای یک قرار ملاقات باشد. البته باید حواستان به عقاید و علایق طرف مقابل باشد.

  • ببخشید اینقدر رک میگم. من دوست دارم بیشتر با هم بیرون بریم. نظرت چیه؟

بد نیست گاهی هم روراست حرفتان را بزنید. البته برای بیان آن شرایط را بسنجید. در جواب این سوال 3 حالت وجود دارد. یا طرف قاطعانه جواب مثبت می‌دهد و با بیان جمله ” منم بدم نمیاد یکم بیشتر همو بشناسیم” اشتیاق خود را نشان می‌دهد. یا اینکه مردد می‌شود و با جواب “نمیدونم”  و عباراتی از این قبیل نظر قطعی خود را بیان نمی‌کند. در این حالت بهتر است شما کمی در تصمیم گیری به او کمک کنید. مثلاً بگویید” اگه یه بار دیگه همدیگه رو ببینیم فکر کنم بهتر بتونی تصمیم بگیری “. شاید هم طرف قاطعانه جواب منفی دهد. شنیدن جواب نه هیچ اشکالی ندارد. هر چند که بعید است این اتفاق بیفتد.

ادامه دار کردن صحبت با سوال های جالب

  • هیچ وقت فلان جا رفتی؟ به نظر جای جالبی میاد، من میخوام آخر هفته برم، با من میای؟

یک کافی شاپ که به تازگی باز شده و یا یک رستوران شیک می‌تواند انتخاب خوبی باشد. با این پیشنهاد به طرف مقابل می‌فهمانید، مشتاق دیدن دوباره او و ادامه گفتگو هستید. اگر مایل باشد، قطعاً پیشنهاد شما را قبول خواهد کرد. در این صورت باید از بین ایده‌های حرف زدن چند ایده جدید پیدا کنید. شاید هم مایل باشد ولی وقت نداشته باشد. در این صورت از شما می‌خواهد قرار را به زمان دیگری موکول کنید.

برای شروع یک گپ بحث برانگیز چه کار کنیم؟

شاید فکر کنید با داشتن چند ایده ناب می‌توانید یک گفتگوی بحث برانگیز داشته باشید. اما دانستن تمامی سؤال‌های جذاب و بحث باز کن زمانی کارساز است که مهارت بیان آن‌ها را نیز داشته باشید. مهارت‌هایی چون فن بیان، عزت نفس و اعتماد به نفس. منظور از داشتن فن بیان، توانایی صحبت کردن به صورت تأثیرگذار است. به طوری که مِن و مِن در کلامتان نداشته باشید، از کلمات مناسب در گفتارتان استفاده کنید و زیاد بلند و یا آرام صحبت نکنید. گفتگوی یکسره و یا پی در پی نیز باعث می‌شود نفس نفس بزنید و یا مجبور باشید مرتب آب دهانتان را قورت دهید. این مسأله در گفتگو چندان خوشایند نخواهد بود. عزت نفس و اعتماد به نفس را می‌توانید با تمرین و شرکت در جلسات بحث و گفتگو تقویت کنید.
شاید طرح سؤال برای حرف زدن، کمی دور از ذهن باشد. اما تحقیقات رفتارشناسی در این زمینه نشان داده است، طرح سؤالات جالب، مخاطب را به توضیح دادن ترغیب می‌کند. البته شروع و ادامه یک بحث جذاب و مکالمه دلنشین نیاز به کمی خلاقیت دارد. برای طرح سؤالات بحث برانگیز موقعیت را بسنجید، به حالت چهره فرد دقت کنید، طرف مقابل را بشناسید، متناسب با نحوه جواب دادن و برخورد طرف مقابل رفتار کنید، به مکان دقت کنید، لحن مناسبی داشته باشید. شنونده خوبی باشید و قبل از صحبت کردن فکر کنید.

آیا ایده‌های این مقاله به شما در شروع یک گپ بحث برانگیز کمک کرده است؟
شما برای شروع یک مکالمه بحث برانگیز طرح چه سؤالاتی را پیشنهاد می‌کنید؟

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
کیوان
2020-05-14 00:24:34
پاسخ
1
0
پاسخ
عاغا عالین اینا😀
نسیم
2020-05-14 00:26:27
پاسخ
2
0
پاسخ
من ازم بپرسن تو کمدت تو دبیرستان چی داشتی باید برم بمیرم از خجالت چون فقد پوست شکلات و پفک بود🤣🤣 عالی بودن که
Javad
2020-05-14 00:34:12
پاسخ
1
0
پاسخ
Alie ina Manam ke pesaram dost daram azam ina ro beporsano man ta sobh harf bezanam Makhsosan kar tarsnak ya film ya soti Ey val
مهناز
2020-05-14 04:08:04
پاسخ
4
0
پاسخ
خیلى سوالات بى مزه اى بود.
میلاد
2020-05-14 11:48:22
پاسخ
3
0
پاسخ
من همیشه مشکله شروعه حرف زدنو دارم
JAMIL
2020-05-14 13:00:15
پاسخ
2
0
پاسخ
خوبه چقد منم نمیتونم حرفو شرو کنم
Mikaeel
2020-05-14 13:13:05
پاسخ
2
0
پاسخ
خیلی جالب بودن😆😁
بانو
2020-05-14 13:54:06
پاسخ
2
0
پاسخ
بانو مطالب خوب بود البته یه سری چیزا اون ور ابی معلومه که ترجمه ست
NULL
2020-05-14 14:51:37
پاسخ
2
0
پاسخ
@بانو
دقیقا مقاله ترجمه است دوست عزیز و مواردی بنا به فرهنگ ایران حذف شده است. ممنون از همراهی شما
Hero
2020-05-14 20:16:16
پاسخ
1
0
پاسخ
جالب بود اما من نمتونم استفاده کنم
رضا
2020-05-15 17:19:52
پاسخ
1
0
پاسخ
متن عالی بود
محسن
2020-05-15 22:19:50
پاسخ
1
0
پاسخ
سوال شیرین‌ترین لحظه زندگی و بهترین اتفاق زندگی هم میتونه سوال خوبی باشه
z.sadat
2020-05-17 03:48:08
پاسخ
1
0
پاسخ
مضخرف.فکر.کنید با یه نفر رودربایسی دارین بعد میپرسن عاشق کی شدی یا خیلی مسخرس یهو بی مقدمه بگی چی تو صندوق عقب ماشینت داری حالا اگه بهت بگه به تو چه کاملا ضایع میشی
محمد
2020-06-25 11:36:32
پاسخ
0
0
پاسخ
من مشکل شروع مکالمه رو دارم‌ولی اگ از مخاطبم این سوالارو بپرسم همون دیقه یا میگه ب تو چ یا هم میگه ب شما ربطی داره؟ اینجوریاس حاجی این سوالا مال با فرهنگایه خارجه ن ما
مجله پزشکی
2023-04-20 16:36:58
پاسخ
0
0
پاسخ
این سوال ها را زمانی می‌توانید به کار ببرید که شخص مایل به ارتباط گرفتن با شما باشد و احساس نکند شما قصد کنجکاوی یا پرسیدن سوالات شخصی دارید.
داکترارمغان اخلاص
2021-10-07 08:07:44
پاسخ
2
0
پاسخ
زندگی خیلی زیباست با این همه لبخند قشنگ و مسرت بخش
musayeb
2021-12-28 23:05:49
پاسخ
1
0
پاسخ
عالی بود
فاطمه
2022-03-07 15:23:59
پاسخ
1
0
پاسخ
مفیدوکاربردی👌👌👌
abolfazl
2022-03-20 00:16:58
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام ممنون بابت مطلب خوب و جذابی که توضیح دادین 🌺
zakmi
2022-04-19 13:59:25
پاسخ
0
0
پاسخ
خوبه ولی ای کاش بیشتر بود
مجله پزشکی
2023-04-20 15:36:26
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از نظر شما… به زودی به روز رسانی خواهد شد.
داغ‌ترین برچسب‌ها