منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
آیا کیست پستان شما نیاز به تخلیه دارد؟ نشانه‌هایی که نباید نادیده بگیرید
آیا کیست پستان شما نیاز به تخلیه دارد؟ نشانه‌هایی که نباید نادیده بگیرید

آیا کیست پستان شما نیاز به تخلیه دارد؟ نشانه‌هایی که نباید نادیده بگیرید

تاریخ انتشار:
7 فروردین 1403
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
7 فروردین 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا به تخلیه کیست پستان نیاز دارید؟ در این مطلب، علائم و نشانه‌هایی که نباید نادیده گرفته شوند، بررسی شده و راهنمایی‌های مفید برای شناسایی زمان مناسب تخلیه و بهترین روش ها ارائه شده است.

کیست پستان

کیست های سینه در واقع ضایعات نرم و گرد و حاوی مایعات در بافت داخل پستان هستند، که ممکن است به دلیل تجمع مایع در داخل یا پشت غشاء پستان ایجاد شوند. این کیست ها معمولا از نوع خوش خیم و غیر سرطانی می باشند.

کیست سینه زمانی که بدن دچار تغییرات هورمونی می شود ایجاد می شوند و ممکن است با درد همراه باشند معمولا بدون مشکل هستند و حتی نیازی به درمان ندارند ولی ممکن است باعث ایجاد توده شوند.

علائم کیست‌های سینه ممکن است شامل توده‌های نرم و قابل فشردگی، درد یا حساسیت در ناحیه سینه، تغییر در اندازه یا شکل سینه، و گاهی اوقات ترشح مایع از پستان باشد. برای تشخیص دقیق کیست‌های سینه، معمولا از تست های تشخیصی مانند سونوگرافی یا ماموگرافی استفاده می‌شود که در برخی موارد ممکن است نیاز به بیوپسی و تخلیه هم باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

علل ایجاد کیست پستان

دلیل اصلی ایجاد این کیست ها هنوز دقیق مشخص نیست ولی تغییرات هورمونی مانند تغییر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن خانم ها می تواند در این اتفاق تاثیرگذار باشند.

این تغییرات هورمونی باعث علائمی چون تورم، برآمدگی و درد شدید در بافت سینه ها می شود. البته لازم به ذکر است که تنها عمل تاثیرگذار تغییرات هورمونی نیست و ممکن است عوامل تحریک کننده دیگری هم در بدن افراد وجود داشته باشد.

انواع کیست پستان

کیست ها به 3 دسته کلی تقسیم می شوند کیست های ساده که از مایع و بی خطر هستند، کیست های پیچیده که دیواره ضخیمی دارند و احتمالا به نمونه برداری نیاز است و کیست های ترکیبی (ترکیب ساده و پیچیده) اغلب ویژگی های کیست های ساده را دارند.

اما این کیست ها از نظر اندازه هم به 2 دسته تقسیم می شوند، میکروکیست ها و ماکروکیست ها. میکروکیست ها بسیار کوچک هستند و قابل لمس نیستند بنابراین با تصویربرداری های تشخیصی مثل ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می شوند. ماکرو کیست ها قطری بین 2.5 تا 5 سانتی متر دارند و قابل لمس هستند در معاینات فیزیکی و گاهی ممکن است درد داشته باشند.

تخلیه کیست پستان

در چه شرایطی نیاز به تخلیه کیست پستان است؟

همه کیست های سینه نیازی به تخلیه ندارند و فقط زمانی به تخلیه نیاز است که شرایط خاصی داشته باشند مثلا باعث درد شدید، تورم و یا عفونت شوند در این حالت این کار انجام می شود در غیر این صورت نیازی به این کار نیست. بنابراین در صورت احساس درد و تورم حتما به پزشک باید مراجعه شود تا با استفاده از تست های تشخیصی بافت داخلی سینه بررسی شود.

تخلیه کیست های سینه با استفاده از یک سوزن نازک تحت هدایت یک ابزار تشخیصی مانند سونوگرافی، ماموگرافی و یا ام آر آی وارد پوست و محل دقیق کیست ها می شود و کیست ها را خارج می کند.

روش های تخلیه کیست پستان

برای تخلیه کیست سینه می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

جراحی: برداشتن کیست سینه با جراحی معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. جراح یک برش کوچک در پوست ایجاد می کند و مایع را از کیست تخلیه می کند. این روش معمولاً برای کیست‌های بزرگی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند یا اگر نگرانی در مورد سرطانی بودن کیست وجود دارد، استفاده می‌شود.

آسپیراسیون با سوزن: آسپیراسیون با سوزن یک روش کم تهاجمی است که در آن یک سوزن نازک به داخل کیست وارد می شود تا مایع را تخلیه کند. این روش اغلب در مطب یا کلینیک پزشک انجام می شود و می تواند به سرعت درد و ناراحتی مرتبط با کیست را تسکین دهد.

بهترین نوع آن نیز وکیوم بیوپسی تحت گاید سونوگرافی است که با نوعی سوزن به خصوص انجام می شود و توسط رادیولوژیست انجام می شود.

تخلیه کیست پستان

روشهای تخلیه کیست تخمدان

تخلیه کیست پستان توسط وکیوم بیوپسی  انجام می شود اما راهکارهای درمانی دیگری نیز وجود دارد مثلا درمان دارویی.

 

در درمان دارویی پزشک ممکن است داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهابی را برای کنترل التهاب و درد تجویز کند.

برخی از کیست های سینه نیز ممکن است با جذب مجدد مایع خود به خود برطرف شوند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که نوسانات هورمونی علت کیست باشد. با این حال، نظارت بر کیست برای هر گونه تغییر و مراقبت پزشکی همانند انجام دوره ای سونوگرافی سینه، ماموگرافی ضروری است.

چه زمانی تخلیه کیست تخمدان ضرورت دارد

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم همه کیست ها نیاز به تخلیه ندارند مگر اینکه مشکلی در بافت سینه رخ داده باشد مانند درد و تورم که در این حالت ممکن است نظر پزشک تخلیه کیست ها باشد که در آینده نیز این شرایط بدتر نشود.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند یکی از بهترین مراکز تصویربرداری تهران و منطقه اکباتان است که می توانید در آن تست هایی همچون سونوگرافی سینه، ماموگرافی و دیگر غربالگری ها همچون نمونه برداری سینه را توسط مجرب ترین تیم و بهترین و به روزترین دستگاه ها انجام دهید

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مدیر سایت
↕ + 0,75000 BТС. Get >>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--636873-03-14?hs=b2f0dcda761dda83addfa46977ac2c1a& ↕
2024-03-29 02:53:45
پاسخ
0
0
پاسخ
a8sbzm
داغ‌ترین برچسب‌ها