منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
شش تفاوت مهم کامپوزیت با لمینت دندان که باید بدانید!
شش تفاوت مهم کامپوزیت با لمینت دندان که باید بدانید!

6 تفاوت مهم کامپوزیت با لمینت دندان که باید بدانید!

تاریخ انتشار:
2 اسفند 1402
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
2 اسفند 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

همانطور که می‌دانید، کامپوزیت و لمینت هر دو از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی هستند که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به همین خاطر خیلی از افراد در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین روش به مشکل می‌خورند اما دیگر نگران نباشید! شما می‌توانید بعد از مطالعه این مطلب، با توجه به شرایط فعلی خود، بهترین روش را انتخاب کنید. در ادامه به مقایسه کامل لمینت و کامپوزیت مشهد می‌پردازیم.

مقایسه کامپوزیت و لمینت از نظر قیمت

در مقایسه این دو روکش از نظر قیمت به این نتیجه می‌رسیم که کامپوزیت ارزان‌تر است اما علت این ارزانی، کیفیت پایین آن نیست. دندانپزشک برای نصب کامپوزیت نیازی به قالب‌گیری و تراش دندان‌ها ندارد و این یکی از عوامل موثر در قیمت کمتر کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت است. همچنین کامپوزیت از جنس رزین و لمینت، سرامیکی است و از آنجا که رزین قیمت مناسب‌تری دارد؛ هزینه نهایی کامپوزیت مناسب‌تر از لمینت دندان خواهد بود.

طول عمر کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

یکی دیگر از اساسی‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت با لمینت دندان، طول عمر آن‌ها است. علی‌رغم این که در گذر زمان کیفیت و طول عمر رزین (ماده سازنده کامپوزیت) افزایش یافته اما همچنان عمر سرامیک (ماده سازنده لمینت) بیشتر است. در صورت نگهداری صحیح از روکش‌ها، کامپوزیت بین 5 تا 7 سال و لمینت دندان بین 10 تا 15 سال دوام دارد.

آیا کامپوزیت و لمینت، هر دو برگشت‌پذیر هستند؟

خیر! از آن جا که تراش دندان یکی از مراحل الزامی در نصب روکش لمینت است؛ در صورت آسیب‌‌دیدگی یا شکستن روکش باید آن را به طور کامل تعویض کنید. این در حالی است که روکش کامپوزیت بدون تراش یا با تراشی جزئی در برخی موارد روی دندان‌ها نصب می‌شود؛ پس در صورت صدمه دیدن می‌توان آن را ترمیم کرد. به دنبال این موضوع، هر زمان از تصمیم خود در راستای انجام کامپوزیت پشیمان شدید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، نسبت به برداشتن روکش‌ها اقدام کنید.

مقایسه کامپوزیت و لمینت از نظر میزان تراش دندان

برای نصب روکش لمینت بایستی مینای دندان در حد چند میلی‌متر تراشیده شود. این در حالی است که روکش کامپوزیت، بدون تراش دندان قابل نصب است. تنها در برخی موارد مانند بهم‌ریختگی شدید دندانی، ممکن است مینای دندان به مقدار بسیار جزئی نیاز به تراش داشته باشد.

شش تفاوت مهم کامپوزیت با لمینت دندان

کامپوزیت و لمینت از نظر ظاهری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

از نظر ظاهری روکش کامپوزیت در مقایسه با لمینت ضخیم‌تر است در نتیجه لمینت نمایی ظریف‌تر و شفاف‌تر دارد. از طرفی جنس کامپوزیت به گونه‌ای است که در برابر جذب رنگ مواد خوراکی، مقاومت کمی دارد به همین خاطر احتمال تغییر رنگِ آن بیشتر است؛ اما اگر دندان‌هایتان دچار پوسیدگی یا تغییر رنگ شدید نیست؛ با استفاده از روکش کامپوزیت می‌توانید با قیمتی مناسب و طی یک جلسه عیوب ظاهری آن‌ها را بپوشانید.

مقایسه کامپوزیت با لمینت از لحاظ مراحل و مدت زمان نصب

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، نصب ونیر کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود اما پروسه نصب روکش لمینت ممکن است تا یک ماه به طول بیانجامد. اولین مرحله برای نصب کامپوزیت، تمیز کردن دندان‌ها است. در مرحله بعد دندانپزشک مواد کامپوزیت را به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده و به کمک اشعه لیزر آن‌ها را محکم می‌کند. پالیش دندان‌ها نیز به عنوان آخرین مرحله نصب کامپوزیت انجام می‌شود.

نصب روکش‌های دائمی لمینت به این سادگی نیست! در مرحله اول دندان‌ها پاکسازی و تراشیده می‌شوند. سپس قالب‌گیری انجام شده و قالب تهیه شده برای ساخت روکش‌ها به لابراتوار ارسال می‌گردد. پس از آماده‌سازی روکش‌ها، دندانپزشک طی یک جلسه آن‌ها را روی دندان‌ها می‌چسباند.

نقش سن در انتخاب کامپوزیت یا لمینت

علاوه بر موارد ذکر شده، سن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار است که به شما در انتخاب صحیح کمک می‌کند. انجام لمینت در نوجوانان به علت عدم تکامل رشد استخوان فک و دندان‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل جنب‌وجوش افراد در سنین نوجوانی و جوانی و برگشت‌ناپذیر بودن لمینت، کامپوزیت بهترین انتخاب برای این افراد است. البته بهتر است دختران تا سن 17 سالگی و پسران تا سن 20 سالگی دست نگه داشته و بعد از این سن، برای انتخاب و انجام یکی از این دو روش زیبایی اقدام کنند.

بهترین دندانپزشکی برای کامپوزیت و لمینت کجاست؟

کلینیک دندانپزشکی بارانا یکی از بهترین و مجهزترین مراکز دندانپزشکی شرق کشور است که کاملاً به روز و حرفه‌ای در زمینه ارائه انواع خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی فعالیت دارد. از پرطرفدارترین خدمات این مجموعه نصب روکش‌های لمینت و کامپوزیت مشهد است که به صورت کاملاً ظریف و طبیعی توسط دندانپزشکانی حاذق و متخصص انجام می‌شود. از دیگر مزایای انجام لمینت و کامپوزیت در کلینیک بارانا، امکان پرداخت هزینه به صورت اقساطی است.

شما می‌توانید هر کجای کشور که باشید، عکس لبخند خود را به شماره 09157609009 در پیام‌رسان واتس اپ ارسال کرده و به صورت کاملاً رایگان از کارشناسان مجموعه مشاوره بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مدیر سایت
🔴 You got 58 623 US dollars. GЕТ >>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--468128-03-13?hs=6058fad5566ab5cde07eadc33ee3bb2e& 🔴
2024-03-15 22:28:05
پاسخ
0
0
پاسخ
pyqhi7
داغ‌ترین برچسب‌ها