منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
همه چیز در مورد کرم ضد آفتاب
همه چیز در مورد کرم ضد آفتاب

همه چیز در مورد کرم ضد آفتاب

تاریخ انتشار:
23 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
14 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
23 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه می توان در تابستان، از پوست محافظت کرد؟

با نزدیک شدن روزهای گرم تابستان، نگرانی ها در مورد سلامت پوست بیشتر می شود. روزهای گرم، سفرهای تابستانی، برنزه کردن ها، ماندن بیشتر در زیر نور آفتاب و… که برخی از آنها به انتخاب خود ما انجام می شود و برخی دیگر از روی اجبار است. ما می‌خواهیم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مراقبت‌های مورد نیاز پوست در تابستان بگوییم. موضوع مورد بحث ما در این مقاله، کرم‌های ضد آفتاب است پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

کرم ضد آفتاب و تابستان

متخصصین عقیده دارند که بیشتر افراد، نحوه صحیح استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را نمی‌دانند. درست است که خورشید فواید بسیار زیادی دارد و اگر وجود نداشت، مسلماً هیچکدام از ما هم نمی‌توانستیم به زندگی ادامه دهیم. در کنار این میلیون ها فوایدی که خورشید بصورت مستقیم و غیرمستقیمی بر زندگی ما دارد، نمی‌توان از ضرر خورشید برای پوست انسان غافل ماند. پوست یکی از مهمترین اعضای بدن است که آن را می توان محافظ اولیه بدن نامید.

از مهم ترین فواید خورشید در زمینه پوست، ارسال ویتامین D به بدن ما است. ویتامین D توسط پوست ما جذب شده و برای سلامت و استحکام استخوان ها بسیار لازم و ضروری است. اما هنگامی‌که پوست نور مستقیم و شدید آفتاب را جذب کند، می‌تواند به جای فایده، برای ما آسیب رسان باشد. افرادی که ساعات زیادی از کار آن‌ها در فضاهای باز است، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند. آفتاب سوختگی های دردناک که می‌تواند روزها شما را گرفتار کند تا مواردی سخت‌تر و خطرناک‌تر و تمامی این‌ها دلیلی برای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است.

ضدآفتاب مناسب برای تابستان

چه قدر کرم ضدآفتاب؟

درحقیقت می‌توان گفت بیشتر از تصور شما کرم ضد آفتاب نیاز است و متخصصین در این زمینه می‌گویند افراد کمتر از میزان مورد نیاز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می کنند. دانشگاه کالج کینگز لندن در این زمینه پژوهشی را انجام داد و در این تحقیقات ۱۶ نفر شرکت کردند. این ۱۶ نفر پوست روشنی داشتند و در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب به میزان‌های متفاوتی استفاده می‌کردند. پس از پایان، آسیب DNA آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به این صورت بود: افرادی که دقیقاً مانند دستور روی محصول از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کردند، نسبت به بقیه افراد که استفاده کمتری داشتند، صدمات کمتری را متحمل شدند و پوست آن‌ها در مقابل آفتاب محافظت شده بود.

یونگ پژوهشگری که در این زمینه فعالیت داشت در انتهای تحقیق بیان کرد: افراد زیادی هستند که دستور استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را نمی‌خوانند یا حتی با اطلاع از آن‌ها، بازهم از مقدار کمتری استفاده می کنند. توصیه ما به این افراد این است که از کرم‌های ضدآفتاب با SPF یا همان عیار حفاظتی، بالاتر استفاده کنند.

پوست های تیره و کرم ضدآفتاب

ممکن است عده‌ای با پوست‌های تیره بر این تصور باشند که چون پوست های روشنی ندارند، درنتیجه احتیاجی به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ندارند اما باید بدانید متخصصین می گویند پوست شما به هر رنگی که باشد، بازهم در مقابل آفتاب و ترکیب فرابنفش باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. پوست های تیره رنگدانه ملانین بیشتری دارند اما این مقاومت کامل در برابر آفتاب را نشان نمی‌دهد. درست است که پوست های تیره اصولاً در برابر آفتاب، پوست‌های سالم‌تری هستند اما آن‌ها هم دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

چه نوع کرمی استفاده کنیم؟

پرسشی متداول و بسیار مهم که بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کنید. عده ای هنگام خرید کرم های ضدآفتاب به اعداد و ارقام روی جعبه توجهی نشان نمی‌دهند. اما باید بدانید تمامی این اعداد و ارقام برای انتخاب کرم مناسب با پوست شما، بسیار مهم هستند که ما به مهم‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

SPF یا عیار حفاظتی

این شماره نشان می‌دهد که این کرم ضدآفتاب تا چه حد شمارا در برابر نور مضر آفتاب، محافظت می کند. عددهای کوچک‌تر حفاظت کمتری را نشان می دهند بسته به نوع قرار گرفتن در نور آفتاب و یا فصل‌هایی متفاوت، عدد مناسب تغییر می کند. هرچه SPF عدد بزرگ‌تری را نشان دهد، حفاظت بیشتری صورت می‌گیرد البته در هر رنج عددی که باشد، این ضدآفتاب باید مرتب تجدید شود.

بطور مثال در روزهای زمستانی یا همان تابش غیرمستقیم آفتاب، می‌توان از SPF ۱۵ استفاده کرد و در روزهای تابستان و گرم، SPF ۳۰ به بالا پیشنهاد می‌شود. بطور مثال در بریتانیا بیشتر از SPF 15 استفاده می‌ شود زیرا به ندرت آفتاب را می‌بینند. البته SPF کمتر از ۱۵ هم کاملاً بی‌اثر است.

ضدآفتاب مناسب برای تابستان

عبارت طیف گسترده

پرتو فرابنفش از پرتوهای خورشید است که به پوست ما صدمه وارد می‌کند که البته دو نوع طول فرابنفش داریم پرتوی فرابنفش A و پرتو فرابنفش B. پرتوی فرابنفش A براحتی از لایه‌های پوستی می‌گذرد و سلول‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهد. می‌توان گفت یکی از علل‌های تیرگی پوست و همچنین پیری آن، پرتوهای فرابنفش A هستند. پرتوهای فرابنفش B خطرناک ترند. آن‌ها براحتی پوست را سوزانده و می‌توانند ایجاد سرطان‌های پوستی کنند.

برای مقابله با پرتوهای فرابنفش استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده، کلاه های بزرگ و عینک‌های آفتابی استاندارد، بسیار مهم است. "طیف گسترده" عبارتی است که بر روی جعبه بعضی از کرم‌های ضدآفتاب دیده می‌شود و به آن معناست که این ضد آفتاب از هر دو پرتو فرابنفش A و B از پوست شما محافظت می‌کند.

رتبه‌بندی ستاره‌ای

ستاره‌هایی که بر روی جعبه وجود دارند نشان می‌دهند که این کرم ضدآفتاب تا چه حد در مقابل پرتو فرابنفش از پوست شما محافظت می کند. بهتر است که از کرم‌هایی که زیر ۴ ستاره دارند استفاده نکنید.

ضدآفتاب مینرال و شیمیایی

ضدآفتاب های شیمیایی می توانند پرتو فرابنفش خورشید را جذب کرده و آن‌ها را باز بتابانند و نگذارند که به پوست صدمه ای وارد شود اما ضدآفتاب های مینرال جذب پوست نمی‌شوند و یک لایه را بر روی پوست شما تشکیل می‌دهند و نمی‌گذارند پرتوهای فرابنفش وارد پوست بشوند.

مردم بیشتر دوست دارند از کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنند زیرا پس از مدتی جذب پوست شده و دیگر بر روی پوست نمی‌ماند و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است اما کرم‌های ضدآفتاب مینرال که ترکیباتی چون اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم دارند، مانند لایه‌ای بر روی پوست صورت باقی می‌مانند و استفاده از آن‌ها سخت‌تر از کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی است.

کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا اثر کنند و کرم‌های ضدآفتاب مینرال از همان زمان استفاده، اثر خود را شروع می‌کنند.

تابستان و راه‌های حفاظتی

  • استفاده از ضد آفتاب‌ها بسیار ضروری است

  • هر دو ساعت ضد آفتاب‌ را تجدید کنید

  • لباس‌های پوشیده، نخی و گشاد بپوشید

  • عینک‌های آفتابی استاندارد را استفاده کنید

  • از کلاه‌های لبه‌دار یا روسری یا نقاب استفاده کنید

  • بین ساعت‌های ۱۲ تا ۳ ظهر سعی کنید در فضاهای روباز نباشید

  • آب را به طور مناسب و کافی در طول روز بنوشید

  • غذاهای سبک اما انرژی‌زا مصرف کنید

  • حتماً هنگامی‌که احساس کردید آفتاب بسیار تند شده است، به سایه پناه ببرید و کمی استراحت کنید.

 
بیشتر بخوانید:
تقویت سیستم ایمنی در تابستان
  با این خوراکی ها خوش اخلاق شوید
  قوانین طلایی مردم شاد
  گرمازدگی و درمان آن

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها