منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
باورهای غلط در مورد سلامت دندان
باورهای غلط در مورد سلامت دندان

باورهای غلط در مورد سلامت دندان

تاریخ انتشار:
7 آبان 1397
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
4 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دهان و دندان جزو لاینفک سلامت شما است. یکی از مواردی که نشان دهنده وضعیت سلامتی به شمار می رود. کوتاهی در امر بهداشت دهان و دندان سلامت عمومی شما را به خطر می‌اندازد. جدیدا به سلامت دندان توجه زیادی نشان داده می شود اما متاسفانه باورهای غلطی که بین مردم جا افتاده، نمی‌گذارد این شیوه سلامتی درست جلو برود. ما در این مقاله می خواهیم چند باور غلط را در مورد بهداشت دهان و دندان بررسی کنیم.

به علت گران شدن خدمات دندان، عده زیادی بیشتر از گذشته مراقب دندان های خود هستند و بهداشت دندان را در اولویت قرار داده اند. باورهای غلط ممکن است باعث صدمه به دندانهای شما شود.

هر چه بیشتر قند و شکر بخوریم، دندان های تان خراب تر می شوند

درست است؛ قند باعث پوسیدگی دندان میشود. اما این پوسیدگی رابطه چندانی با کم و زیاد بودن قند و شکر ندارد بلکه به مدت ماندن این شیرینی ها بر روی دندان، بستگی دارد. قند با تولید یک اسید، مینای دندان را از بین میبرد. بنابر این هر چه قند، بیشتر بر روی دندان ها بماند، تولید اسید بیشتری کرده و دندان ها دچار پوسیدگی بیشتری می شوند. برای همین می گویند بعد از خوردن غذا و شیرینی دهان و دندان خود را با آب بشویید یا مسواک بزنید.

فقط قند عامل پوسیدگی است

یک باور نادرست! فقط قند با عث خراب شدن دندان ها نیست بلکه الکل، نوشابه های بدون قند، غذاهای نشاسته دار و مرکبات هم می توانند به دندان آسیب برسانند. اگرسلامت دندان هایتان برای شما مهم است این مواد غذایی را کمتر خورده و به جای آن از میوه ها و سبزیجات فیبردار استفاده کنید. مواد غذایی فیبردار باعث افزایش بزاق دهان شده و مواد معدنی دندان ها را بازیابی می کند.

جویدن آدامس بدون قند را می توان جایگزین مسواک کرد

بر اثر تبلیغات اشتباه، عده ای تصور می‌کنند می‌توان به جای مسواک از آدامس های بدون قند استفاده کرد! بهتر است بدانید چنین ادعایی پشتوانه علمی ندارد. آدامس‌های بدون قندی که زایلیتول دارند، می توانند به سلامت دندان کمک کنند اما جایگزینی برای مسواک نیستند. بهتر است شما روزی سه بار مسواک زده و هیچ چیز را جایگزین مسواک نکنید.

کشیدن نخ دندان ضرورت ندارد

عده ای تصور می کنند که استفاده از نخ دندان اتلاف وقت است وهمین زمان را می‌توانند به مسواک زدن اختصاص داده و فایده های بیشتری ببرند. متخصصین دهان و دندان عنوان می‌کنند که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند سلامت دندان را تضمین کند و استفاده از نخ دندان یک ضرورت برای سلامت آنهاست. قسمت‌هایی در دهان و بین دندانهای ما وجود دارد که مسواک نمی تواند به آنها برسد و اگر فقط به مسواک اکتفا کنید حدود ۳۰% از دهان شما تمیز نشده باقی می ماند. بهتر است به نخ دندان همچون مسواک، عادت کنید.

مسواک زدن باید محکم باشد

یک باوری که کاملاً اشتباه است. اگر مسواک را محکم بر روی دندان‌ها بکشید، آسیب جدی به دندان‌ها وارد کرده و ممکن است باعث خونریزی لثه بشود. مینای دندان را بسازند مینای دندان جلویی باکتری‌ها را میگیرد و کشیدن محکم مسواک ممکن است باعث تخریب مینای دندان شود. اگر لثه های حساسی دارید مسواک نرمی را برای خود انتخاب کنید. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان ها بکشید و بخش داخلی دندانها، زبان و لثه ها را هم مسواک بزنید.

دندانهای سالم، سفید و مرواریدی هستند

عده‌ای فکر می‌کنند هرچه دندان سفید تر باشد نشانه سلامت آن است اما سفید بودن دندان ها دلیل درستی برای سلامت دندان نیست. رنگ دندان مانند رنگ پوست ممکن است در افراد متفاوت باشد. به جای رنگ دندان بهتر است به بوی دهان و پوسیدگی دندان ها دقت شود.

برای دندان درد از آسپرین استفاده کنید

آسپرین به طور موقت درد دندان را آرام میکند اما اگر منبع این درد لثه و یا از درون آن باشد، آسپرین اثری ندارد و برمیگردد به عصب های داخلی دندان. در ضمن آسپرین ممکن است لثه را بسوزاند و مشکل را حادتر کند.

سفید کردن دندان ها کار اشتباهی است و به دندان صدمه میزند

پیش از سال ۱۹۹۰ برای سفید کردن دندان از عناصر اسیدی و ژل های بسیار غلیظ استفاده می‌شد که آنها می‌توانستند به دندان آسیب وارد کنند و مینای دندان را از بین ببرند. امروزه فقط از محلول pH  خنثی برای سفیدی دندان استفاده می شود که ضرری برای دندان ها نداشته و آنها را سفید میکند.

اگر دندان درد ندارید نیازی نیست به دندانپزشک مراجعه کنید

عده زیادی هستند که از مراجعه به دندانپزشک می ترسند و فکر می کنند تا درد دندان ندارند، این کار ضرورتی ندارد. اما بهتر است برای پیشگیری حتماً به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید. یادتان باشد که وقتی دندان شما آسیب می بیند همان لحظه متوجه نمی شوید. مثلاً پوسیدگی وقتی از مینای دندان شروع بشود شما هرگز دردی را احساس نمی کنید. در حالی که با مراجعه به دندانپزشک متوجه آن شده و قبل از بدتر شدن درمان می کنید. در مورد لثه ها هم به همین صورت است. بهترین راه برای پیشگیری از دردهای دندان و از دست دادن سلامت دهان و دندان، مراجعه دوره ای و منظم به دندانپزشکی است.

منبع: everydayhealth
 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها