منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
بهترین محلول ها و کرم ها برای درمان جوش صورت

برای درمان جوش بهترین محلولها و کرم ها را بشناسید

تاریخ انتشار:
1 دی 1402
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
23 بهمن 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

انتخاب یک محصول درمانی درست، یعنی خداحافظی با جوش ها. این روزها شناسایی بهترین ترکیبات برای درمان جوش و آکنه، آنقدر هم کار ساده ای نیست. زیرا انبوه تبلیغات برندهای آرایشی بهداشتی حسابی سرگردان کننده هستند. کلیدموفقیت برای بهترین انتخاب، داشتن شناختی خوب، از محتویات هر محصول است.

وجود برخی ترکیبات در محصولات مراقبتی آنها را به درمانگر جوش و آکنه تبدیل می‌کند. بعضی از این مواد در کنار اینکه یک ترکیب معجزه گر در محصولات پوستی هستند، به خودی خود یه عامل مؤثر در درمان جوش و بهبود پوست نیز محسوب می‌شوند. این مقاله به معرفی هر آن چیزی که شما برای انتخاب درمان های موضعی آکنه نیاز دارید، پرداخته است. اطلاعات این مقاله شما را به متخصص درمان جوش تبدیل می‌کند.

زینک؛ نابودگر جوش های صورت

اثر زینک بر پوست، نیاز به معرفی ندارد. بسیاری از تحقیقات، نشان دهنده نتایج شگفت انگیز زینک و اثربخشی آن در درمان جوش است. این ماده به ویژه برای درمان جوش ‌های ملتهب، فوق‌العاده است. محصولات درمان موضعی با زینک، اغلب به‌صورت پماد، ژل و کرم هستند. پماد زینک اکساید، یکی از پرطرفدارترین آنها است که عوارض جانبی کمتری دارد.

خواص ضدباکتریایی پماد زینک اکساید، سبب درمان جوش صورت می‌شود. خواص ضد التهابی آن نیز التهاب پوست را کاهش می دهد. همچنین این پماد چربی های بیش از حد سطح پوست را جذب کرده و از نفوذ آن به منافذ پوست و تولید آکنه، جلوگیری می‌کند.

در صورتی که فرد به میزان کافی در مواد غذایی زینک مصرف می کند، استفاده از پماد زینک اکساید بهترین گزینه جهت درمان است.

آزلائیک اسید؛ راه حلی شگفت انگیز در درمان جوش

آزالائیک اسید از جمله موادی است که در درمان جوش، خواص اعجاب انگیزی دارد. پماد آزالادرم یا همان آزالئیک اسید، جز معدود درمان هایی است که علاوه بر تاثیرگذاری بر آکنه، بر لک ناشی از جوش نیز موثر است. این مشخصه منحصر به فرد، باعث کاربرد بالای آن در درمان لک جای جوش شده است.

آزلائیک اسید، یک لایه ­بردار قوی است. این ماده با از بین بردن سلولهای مرده پوست، موجب بهبود گردش خون در سلولها می‌شود. آزلائیک اسید، احتمال تشکیل مجدد آکنه را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از این ماده از کراتینه شدن پوست جلوگیری می‌کند.  فوم­ها و ژل های آزلائیک اسید در غلظت های زیر، برای انواع پوست در دسترس است:

  • غلظت 15-10درصدی: مناسب برای پوست ­های حساس و نازک.
  • غلظت 20 درصدی: کاربرد برای پوست ­های خشک و ضخیم
  • غلظت 25-30 درصدی: مناسب برای پوست­های چرب

توصیه می‌شود هنگام استفاده از آزلائیک اسید، حتما ضد آفتاب به میزان زیاد استفاده کنید. مصرف بیش از حد از این محصول می‌تواند باعث سوزش و تحریک پذیری پوست شود. مصرف این محصول در دوزهای بالای 10 درصد و همچنین در دوران بارداری باید با مشورت پزشک انجام شود.

سالیسیلیک اسید؛ سردمدار محصولات درمان جوش و آکنه

اسید سالیسیلیک یک لایه بردار است که باکتری های مولد جوش را از بین می‌برد. این ماده با نفوذ به لایه های زیرین پوست می‌تواند عمق پوست را بخوبى سطح آن تميز نمايد. همچنین به بالا رفتن سرعت بازسازی پوست کمک می‌کند. خاصيت ضد التهابى اسيد ساليسيليك موجب می‌شود كه در نرمى و لطافت پوست هم موثر باشد. سالیسیلیک اسید به صورت ژل، سرم، تونر و کرم در دسترس است.

محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، برای پوست های چرب بیشتر توصیه می‌شود. استفاده از این محصولات در دوزهای 0.5 تا 2 درصد، نیازی به تجویز پزشک ندارد. در صورتی که پوست فرد به مصرف سالسیلیک اسید واکنش دهد، مصرف آن را می‌توان در زمان بندی 30 ثانیه ای امتحان کرد. 

یعنی پس از 30 ثانیه دارو از پوست پاک شود. اگر مشکل برطرف نشد استفاده از دارو متوقف شود. مصرف این‌ دارو در دوزهای بالاتر یا در دوران بارداري‌ و برای كودكان‌ زير 5 سال‌ ‌ توصیه نمی‌شود.

بنزوئیل پروکساید؛ یک مکمل در درمان جوش ها

بنزوئیل پروکساید، مانند سالیسیلیک اسید، خاصیت لایه برداری دارد. این ماده یک ضد عفونی کننده است که با از بین بردن باکتریها در درمان جوش ها مؤثر عمل می‌کند. از درصد های مختلف بنزوئیل پراکساید در برخی محصولات مراقبت از پوست، که به صورت لوسیون، کرم و شوینده های صورت  تولید می‌شوند، استفاده می شود. بنزوئیل پروکساید خالص نیز به صورت ژل و صابون هایی با همین نام قابل دسترس است.

توصیه می‌شود بنزوئیل پراکسید به همراه سالیسیلیک اسید استفاده شود. زیرا سالیسیلیک اسید، چربی اضافی داخل منافذ پوست را خارج می‌کند. در نتیجه سبب نفوذ بیشتر بنزوئیل پروکساید به لایه های عمقی پوست می‌شود. همچنین بهتر است به همراه آن از آبرسان و مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده شود.  

استفاده از بنزوئیل پروکساید در هفته اول درمان موجب تحریک جوش ها می‌شود و ممکن است آنها را کمی ملتهب کند. این موضوع در هفته های بعدی برطرف خواهد شد. در صورت ادامه التهاب جوشها، لازم است به پزشک اطلاع داده شود.

تتراسایکلین؛ دشمن جوش های ملتهب

تتراسایکلین جز خانواده آنتی بیوتیک ها است. این ماده برای درمان آکنه، جوش صورت و التهابات پوستی استفاده می‌شود. محصولات موضعی تتراسایکلین به صورت پماد و کرم تولید می‌شوند.

تتراسایکلین با کاهش رشد باکتری های پوست به از بین رفتن جوشها کمک می‌کند. همچنین ویژگی ضد التهابی آن سبب کاهش قرمزی و تورم جوش صورت می‌شود. میزان تاثیر تتراسایکلین در افراد مختلف متفاوت است. پس مقدار غلظت یا قوی و ضعیف بودن آن را باید پزشک تجویز کند. اما به طور کلی تتراسایکلین برای جوش های متوسط تا شدید و همچنین آکنه های التهابی خفیف که مقاوم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیندامایسین (آکنومیس)؛ یک لایه بردار ترمیم کننده پوست

کلیندامایسین (آکنومیس) از محصولات پر طرفدار در دسته آنتی بیوتیک ها است. این محصول یک لایه بردار مناسب برای جوش‌ و جای جوش محسوب می‌شود. کلیندامایسین از طریق جلوگیری از رشد و انتشار باکتری ها باعث پیشگیری از ایجاد آکنه روی پوست می‌شود. 

براساس تحقیقات انجام شده، استفاده از کلیندامایسین فسفات یک درصد، تا 50 درصد آکنه و ضایعات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. لازم است بدانید که کلیندامایسین، جوش را نهفته نگه می دارد و درمان قطعی جوش نیست.

مصرف همزمان اين پماد با صابونها و پاك كننده­های ضد آكنه که حاوی الکل هستند يا سایر پمادها و کرم های لایه بردار، ممكن است منجر به تحريك بيش از حد پوست ­شود. همچنین این محصول نباید با قرص راکوتان، استفاده شود. لذا از مصرف آن بدون تجویز پزشک خودداری شود.

اسید گلیکولیک؛ درمان جوش در کنار آبرسانی قوی

اسید گلیکولیک، یکی از کاربردی ترین ترکیبات مورد استفاده در محصولات زیبایی و مراقبتی پوست است. خاصیت آبرسانی در کنار لایه برداری این ماده را به گزینه مناسب درمان آکنه تبدیل کرده است. استفاده از اسید گلیکولیک سبب ذخیره آب در لایه‌های میانی و زیرین پوست می‌شود. در نتیجه پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. محصولات موضعی اسید گلیکولیک به شکل پماد و کرم قابل دسترس است.

در لایه برداری با اسید گلیکولیک، از یک سو سلول‌‌های مرده پوست از بین می‌رود و  از سوی دیگر پوست برای تولید کلاژن  تحریک می‌شود. اسید گلیکولیک ممکن است باعث خشکی پوست شود. بنابراین بهتر است بعد از استفاده از آن، از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

رزورسینول؛ دشمن جوش های سرسیاه

رزورسینول یک ماده ضد عفونی کننده است که در درمان آکنه و جوش کاربرد دارد. این ماده بخصوص در درمان جوش های سرسیاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزورسینول دارای خاصیت لایه برداری است و محصولات حاوی آن، به شکل پماد و کرم قابل درسترس است.

رزورسینول، با نفوذ در پوست های زبر، ناهموار و سفت شده، سبب حذف قسمت های سخت، ضخیم و آسیب دیده پوست می‌شود. این ماده همچنین با ضدعفونی کردن پوست، با عفونت مقابله می‌کند.

رزورسینول می‌تواند منجر به حساسیت پوستی شود. بنابر‌این از مصرف طولانی مدت آن به ویژه برای کودکان پرهیز شود. این ماده می‌تواند در عملکرد تیروئید نیز اختلال ایجاد کند. توصیه می‌شود پیش از استفاده از محصولات حاوی رزورسینول با پزشک مشورت کنید.

رتینول؛ مؤثرترین التیام دهنده جوش

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که از طریق پوست جذب می‌شود. این ماده یکی از مؤثرترین درمانها در بهبود جوش و آکنه است. معمولا رتینول به صورت محصولی موضعی بوده و به صورت کرم، ژل یا سرم عرضه می‌شود. رتینول موجب تحریک پوست برای تولید کلاژن می‌شود. در نتیجه، در کاهش چین و‌ چروک ها نیز موثر است.

از آنجایی که رتینول، سبب خشکی پوست می شود. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است محصولی برای درمان جوشها انتخاب کنید که خاصیت آبرسانی نیز داشته باشد.

ایریترومایسین؛ خشک کننده قدرتمند آکنه

اریترومایسین یک آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری ها جلوگیری می‌کند. فرم موضعی اریترومایسین به شکل محلول و پماد است. این ماده در دو غلظت 2% و 4 %  برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. ایریترومایسین در برطرف کردن جای جوش چندان موثر نیست.

در صورتی که پوست شما دارای زخم یا خشکی شدید است و یا دچارآفتاب سوختگی شده است، بهتر است تا زمان بهبود آن از مصرف محلول اریترومایسین خودداری کنید. در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از اریترومایسین، باعث خشکی زیاد پوست می‌شود.

بهترین درمان موضعی برای جوش

محصولات متنوعی به منظور درمان موضعی جوش و آکنه تولید می‌شود که در اشکال لوسیون،ژل، کرم و پمادها قابل دسترس هستند. اینکه این محصولات بصورت محلول یا پماد تهیه شود، چندان اهمیتی ندارد. زیرا ماهیت ماده تاثیر یکسانی برجا می‌گذارد. بهترین پماد یا بهترین محلول در حقیقت محصولی است که تناسب مناسب با نوع پوست شخص و وضعیت جوش و آکنه داشته باشد.  

همچنین بهترین محصول درمان موضعی جوش، آن است که فاقد مواد حساسیت زا باشد و با استعمال آن پوست دچار حساسیت، خارش و التهاب نشود. اینکه یک محصول باید حاوی چه موادی باشد تا تاثیر مناسبی روی پوست فرد  بگذارد، دارای اهمیت است.

هر یک از مواد  اصلی تشکیل دهنده محصولات ضد جوش مانند: سالسیلیک اسید، بنزوئیل پروکساید، ریتول و مواد دیگر، تاثیرات و ویژگیهای خاص خود را دارند. لازم است برای یک انتخاب درست، از نحوه عملکرد هر یک آگاه بود تا یک محصول موثر درمانی را انتخاب کرد.

چه تجربه ای از محصولات معرفی شده در این مقاله دارید؟ مشکلات یا سوالات خود را با متخصصین مجله پزشکی در میان بگذارید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
🟢 You got 58 426 US dollars. Gо tо withdrаwаl =>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--631305-03-13?hs=b0d459d5e8dbeed5458e53fe14afb2d9& 🟢
2024-03-15 22:25:02
پاسخ
0
0
پاسخ
jx54gu
داغ‌ترین برچسب‌ها