منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خوابیدن بعد از بوتاکس چگونه باید باشد؟ تا نخوانده اید بوتاکس نکنید !
خوابیدن بعد از بوتاکس چگونه باید باشد؟ تا نخوانده اید بوتاکس نکنید !

خوابیدن بعد از بوتاکس چگونه باید باشد؟ تا نخوانده اید بوتاکس نکنید !

تاریخ انتشار:
22 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز:
1 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 اردیبهشت 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

تزریق بوتاکس یکی از راه های جوانسازی صورت و رفع چین و چروک هاست. این روش زیبایی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار دارد زیرا هزینه آن مناسب است، ماندگاری نسبتا بالایی دارد و تاثیرگذاری آن فوق العادست. پس از تزریق بوتاکس، نیاز به رعایت برخی مراقبت ها می باشد و عدم رعایت توصیه های مراقبتی توسط دکتر باعث کاهش ماندگاری بوتاکس شده و احتمال بروز عوارض وجود دارد. از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از بوتاکس، درست خوابیدن است. برای خوابیدن بعد از بوتاکس باید برخی موارد را بدانید که در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد. لطفا همراه ما باشید.

نکات مهم خوابیدن بعد از بوتاکس

بوتاکس، ماده ای به نام بوتولینوم است که توسط یک نوع باکتری خاص تولید می شود. این ماده که نوعی سم شناخته می شود، با تزریق در عضلات مورد نظر باعث فلج سازی موقت عضله می شود و با فلج شدن عضله، قدرت حرکت و انقباض نخواهد داشت. برای تاثیرگذاری بیشتر ماده بوتاکس، نیاز به رعایت برخی مراقبت ها می باشد همچنین با رعایت توصیه های مراقبتی تاکید شده توسط دکتر، عوارض تزریق بوتاکس به حداقل می رسد میتوانید برای انتخاب بهترین دکتر بوتاکس در نزدیکی محل سکونت خود به سایت خوبا مراجعه نمایید.

شیوه صحیح خوابیدن بعد از بوتاکس، از مهم ترین نکات مراقبتی محسوب می شود و اگر در اثر خوابیدن بر روی صورت، به محل تزریق بوتاکس فشار وارد شود، پوست دچار ورم بیش از حد شده و امکان دارد که پوست شما دیگر صاف نشود.

نکات خوابیدن بعد از بوتاکس به شرح موارد زیر می باشند :

 خوابیدن به پشت برای جلوگیری از وارد شدن فشار به محل تزریق

توصیه می شود به مدت 48 ساعت پس از تزریق بوتاکس، به پشت بخوابید و از برخورد صورت با بالش جلوگیری کنید. محل تزریق بوتاکس نباید تحت هیچ گونه فشار یا لمس باشد و در صورت فشار، امکان جابجایی ماده بوتاکس وجود دارد همچنین نباید به اطراف محل تزریق بوتاکس فشار وارد شود.

پس اگر عادت دارید به روی شکم یا پهلو بخوابید، باید این عادت خود را ترک کنید و تلاش کنید که حداقل به مدت دو شب بعد از تزریق، به پشت بخوابید. می توانید بالش هایی را در اطراف خود قرار دهید تا در طول خواب، مانع از غلت زدن شدن به سمت پهلو و شکم شوند.

استفاده از روبالشی های نرم و ابریشمی

برای کاهش چین و چروک های صورت و اثرگذاری بهتر ماده بوتاکس، توصیه می شود از روبالشی و ملافه های نرم و ابریشمی استفاده کنید. استفاده از ملافه و روبالشی نخی پس از تزریق بوتاکس توصیه نمی شود زیرا امکان بروز حساسیت پوستی وجود دارد همچنین ابریشم واقعی باعث کاهش چین و چروک ها می شود و پوست شما مرطوب باقی می ماند.

عدم استفاده از کرم شب

به مدت دو روز پس از تزریق بوتاکس، توصیه می شود از هیچ نوع کرم مخصوص شب قبل از خواب استفاده نکنید زیرا ممکن است در اثر ماساژ دادن کرم بر روی پوست، نواحی تزریق شده تحت فشار قرار بگیرند و امکان پخش نامتقارن ماده بوتاکس بر روی پوست وجود دارد.

عدم استفاده از هدبند و دستمال سر

شما در زمان خوابیدن باید به مدت دو روز پس از تزریق بوتاکس، از هیچ نوع هدبند و دستمال سر استفاده نکنید مخصوصا اگر بوتاکس پیشانی تزریق کرده اید زیرا باعث وارد شدن فشار به محل تزریق شده و مواد بوتاکس جابجا می شود.

ممنوع بودن دوش آب گرم قبل از خواب

بعد از تزریق بوتاکس، تا چند روز از دوش آب گرم ممنوع هستید زیرا با افزایش دمای بدن، مواد بوتاکس از هم فاصله می گیرند و ماندگاری آن کاهش می یابد.

چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس می توان خوابید؟

بوتاکس یک نوع سم به نام بوتولینوم است که به عضلات تزریق شده و مانع از حرکت آنها برای مدت نسبتا طولانی می شود. زمانی که شما دراز می کشید، بوتاکس شروع به حرکت کردن در عضلات و دیگر قسمت های صورت می کند و امکان نافرم شدن بخشی از صورت وجود دارد. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند به مدت 6 الی 8 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید اما پس از این مدت، مشکلی برای خوابیدن نخواهید داشت.

عوارض عدم رعایت اصول خوابیدن بعد از بوتاکس

عدم رعایت مراقبت های بعد از بوتاکس و خوابیدن غیراصولی پس از تزریق بوتاکس، ممکن است باعث بروز عوارض مختلفی شود از جمله آنکه :

  • تورم در نواخی تزریق بوتاکس و اطراف آن
  • پخش صوت سم بوتاکس در نواحی مختلف صورت و نامتقارن شدن فرم صورت
  • افتادگی پلک ها پس از تزریق در نواحی خط اخم، پیشانی و دور چشم
  • تحریک جوش در افرادی که پوست آنها حساس است
  • کج شدن لبخند
  • سختی در بلع
  • نامتقارن شدن ابروها
  • اختلال در صحبت کردن
  • سردرد به دلیل پاسخ بدن به بوتاکس
  • و…

سایر مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت بعد از بوتاکس فقط مربوط به خوابیدن نیست و شما باید از انجام برخی کارها که به بوتاکس آسیب وارد می کنند، خودداری نمایید. برخی از مهم ترین مراقبت های بعد از بوتاکس، عبارتند از :

  • بهتر است مصرف نوشیدنی های الکلی، دخانیات و سیگار را برای چند روز متوقف کنید زیرا این مواد باعث افزایش التهاب محل تزریق بوتاکس می شوند و ماندگاری آن را کاهش می دهند.
  • پس از تزریق بوتاکس، بهتر است تا دو هفته از رفتن به استخر، سونا و جکوزی خودداری نمایید همچنین برای استحمام نیز از آب ولرم استفاده کنید. گرمای آب علاوه بر اینکه باعث افزایش تورم و التهاب محل تزریق بوتاکس می شود، در کاهش ماندگاری بوتاکس موثر است.
  • توصیه می شود تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس، از انجام فعالیت های ورزشی سنگین خودداری نمایید. ورزش سنگین، دمای بدن را افزایش می دهد و در اثر افزایش دمای بدن، ماندگاری بوتاکس کمتر خواهد شد.
  • پس از تزریق بوتاکس پیشانی و صورت، اصلاح صورت با استفاده از وکس، بند انداختن، اپیلاسیون، لیزر و … توصیه نمی شود.
  • اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا بعضی از داروها با ماده بوتاکس سازگاری ندارند.
  • برای کاهش تورم و التهاب محل تزریق بوتاکس می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مدیر سایت
داغ‌ترین برچسب‌ها