منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل را می‌دانید؟
بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل را می‌دانید؟

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل را می‌دانید؟

تاریخ انتشار:
1 خرداد 1403
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
1 خرداد 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

تزریق واکسن گارداسیل یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV است. حتما می‌دانید ابتلا به ویروس HPV یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان دهانه رحم است. واکسن گارداسیل، یک واکسن مطمئن و ایمن است که توصیه می‌شود همه افراد واجد شرایط آن را تزریق کنند تا از بسیاری از بیماری‌های ناشی از این ویروس در امان بمانند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره واکسن گارداسیل، از جمله بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل، تعداد دوزهای مورد نیاز، عوارض این واکسن و مطالب دیگر بدانید تا انتهای این نوشته را مطالعه کنید.

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل (Gardasil vaccine) یکی از انواع واکسن‌ HPV ساخت شرکت MSD آمریکا است، که تزریق آن برای خانم‌ها و آقایان از موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی است. تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند ابتلا به ویروس HPV را در افراد کاهش دهد. واکسن گارداسیل در دو نوع 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی موجود است. واکسن 4 ظرفیتی از ابتلا به 4 نوع از ویروس HPV جلوگیری می‌کند و واکسن 9 ظرفیتی از 9 نوع. به همین خاطر به دلیل اینکه واکسن 9 ظرفیتی از انواع بیشتری از ویروس HPV جلوگیری می‌کند، توصیه می‌شود این نوع از واکسن را تزریق کنید. البته هر دو نوع واکسن گارداسیل از دو نوع پرخطر ویروس که باعث ابتلا به سرطان می‌شود جلوگیری می‌کند.

در بیشتر مواقع، سیستم ایمنی بدن می تواند ویروس HPV را از بین ببرد. اما اگر ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می تواند باعث سرطان شود. واکسینه شدن در برابر HPV به پیشگیری از سرطان در مردان و زنان کمک می کند. واکسن گارداسیل می‌تواند شما را در برابر انواع سرطان مثل سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی و همچنین سرطان دهان و غیره محافظت کند.

انواع واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل در دو نوع زیر موجود است:

واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی

واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی آمریکایی از ابتلا به 4 نوع از ویروس HPV جلوگیری می‌کند. این 4 نوع ویروس عبارتند از: نوع شماره 6، 11، 16 و 18.

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی آمریکایی از ابتلا به 9 نوع از ویروس HPV پیشگیری می‌کند که عبارتند از: 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در سنین 11 تا 12 سال توسط CDC اعلام شده است. می‌توان از سن 9 سالگی واکسن گارداسیل را تزریق کرد. اما به صورت کلی اثربخشی این واکسن برای افرادی که تا 45 سال سن دارند نیز با وجود این‌که اثرگذاری واکسن کاهش می‌یابد، تایید شده است. در واقع از سنین 9 تا 45 سال می‌توانید واکسن گارداسیل را تزریق کنید. اگر می‌خواهید از ویروس HPV در امان بمانید تزریق واکسن گارداسیل در سنین گفته شده و قبل از اولین رابطه جنسی را به شما توصیه می‌کنیم.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل

تعداد دوز واکسن گارداسیل

طبق تحقیقات انجام شده جدید توسط سازمان جهانی بهداشت و متخصصین ویروس شناس آزمایشگاه کیوان تعداد دوزهای تزریقی واکسن گارداسیل برای هر فرد متفاوت خواهد بود. می‌توان برای هر سن تعداد دوزهای زیر را درنظر گرفت:

بهترین زمان تزریق واکسن گاردسیل

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل را تزریق کنند؟

قبل از تزریق واکسن زگیل تناسلی باید با پزشک خود صحبت کنید و شرایط خود را برای پزشک توضیح دهید. برخی از افراد نباید واکسن گارداسیل را تزریق کنند مثل:

  • افرادی که به هر یک از اجزای واکسن گارداسیل آلرژی شدید یا تهدید کننده زندگی دارند
  • افرادی که به مخمر حساسیت دارند
  • بانوان باردار

عوارض جانبی واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن نیز مانند هر دارویی، می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. بیشتر افرادی که واکسن گارداسیل را تزریق می‌کنند، عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی‌کنند. برخی افراد عوارض خفیفی را تجربه می‌کنند مثل:

  • درد، قرمزی یا تورم در بازوی محل تزریق واکسن
  • تب
  • سرگیجه با غش
  • سردرد یا احساس خستگی
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی

برای جلوگیری از صدمات ناشی از غش، هنگام واکسیناسیون و به مدت 15 دقیقه پس از تزریق واکسن بشینید یا دراز بکشید.

به ندرت واکنش‌های آلرژیک شدید ممکن است پس از واکسیناسیون رخ بدهد. افراد مبتلا به این مشکل نباید واکسن را دریافت کنند.

مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

بعد از زدن واکسن گارداسیل نیاز به مراقبت خاصی نیست. انجام مراحل زیر بعد از تزریق واکسن گارداسیل توصیه می‌شود:

  • بعد از تزریق واکسن 15 دقیقه بنشینید و محل را ترک نکنید
  • می‌توانید اگر درد دارید از استامینوفن استفاده کنید
  • می‌توانید برای کاهش درد و تورم از کمپرس سرد روی محل تزریق استفاده کنید
  • بعد از تزریق واکسن از انجام ورزش‌های سنگین یا فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

واکسن گارداسیل ایرانی

واکسن گارداسیل ایرانی، که به نام پاپیلوگارد نامیده می‌شود، واکسن پیشگیری از HPV ساخت ایران است. این واکسن 2 ظرفیتی بوده و از دو تایپ 16 و 18 این ویروس پیشگیری می‌کند. هزینه واکسن ایرانی به نسبت آمریکایی آن کمتر است اما با توجه به تحت پوشش قرار دادن نوع‌های بیشتری از HPV توسط گارداسیل آمریکایی اگر می‌توانید بهتر است نوع خارجی آن را تزریق نمائید.

از کجا واکسن گارداسیل اصل بخریم؟

برای خرید واکسن گارداسیل باید از اصل بودن آن و همچنین رعایت شرایط نگهداری واکسن مطمئن باشید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق یک مرکز مطمئن اقدام به خرید واکسن گارداسیل کنید. خوب است بدانید برای تزریق واکسن گارداسیل لازم نیست به کلینیک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. می‌توانید از خدمات تزریق واکسن گارداسیل در منزل استفاده کنید و دردسرهای مراجعه به کلینیک را نداشته باشید.

مشاوره رایگان خرید واکسن گارداسیل

اگر سردرگم هستید و برای تهیه واکسن نیاز به راهنمایی یک متخصص دارید، ما به کمک شما آمده‌ایم. متخصصان آزمایشگاه کیوان آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص ویروس HPV و معرفی بهترین مرکز برای تهیه واکسن گارداسیل هستند. برای دریافت مشاوره خرید واکسن گارداسیل به مجله سلامت کیوان مراجعه کنید یا با شماره 09365007078 تماس حاصل فرمائید.

اهمیت تزریق واکسن گاردسیل

تزریق واکسن گارداسیل اصلی‌ترین اقدام برای پیشگیری از زگیل تناسلی و ویروس HPV است. سایر راه‌های پیشگیری محدود کردن تعداد شرکای جنسی، اطمینان از شریک جنسی و استفاده از کاندوم هنگام ارتباط جنسی است. بسیاری از متخصصان، تزریق گارداسیل را توصیه کرده‌اند و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا این تزریق جزو روتین واکسن‌ها است و از سنین کم درحال تزریق (بعضا به صورت رایگان) است. 

منبع: مجله سلامت آزمایشگاه کیوان

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مدیر سایت
داغ‌ترین برچسب‌ها