منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
spf به چه معناست و spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟
spf به چه معناست و spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

spf به چه معناست و spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

تاریخ انتشار:
16 اردیبهشت 1402
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
16 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

اکثر متخصصان پوست و مو، ضد آفتاب را به عنوان بهترین محصول مراقبتی پوست معرفی می کنند. چرا که باعث محافظت از پوست حساس صورت و بدن در برابر اشعه های مضر خورشید شده و به این صورت از تیرگی صورت و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

کرم ضد آفتاب با spf های مختلفی تولید می شود که spf این محصولات در کیفیت و قیمت آن ها تاثیر گذار است. اما اکثر مصرف کنندگان در رابطه با spf ضد آفتاب اطلاعات بسیار کمی دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله بررسی کنیم که spf چیست و spf مناسب ضد آفتاب چه میزان است.

در صورتی که با وجود استفاده از ضد آفتاب از مشکلات پوستی مانند قرمزی، آفتاب سوختگی و چین و چروک پوست رنج می برید حتما در ادامه با ما همراه باشید.

spf ضد آفتاب چیست؟

فرض کنید قصد خرید کرم ضد آفتاب سینره را دارید. در این هنگام اگر سری به فروشگاه های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی بزنید، در مشخصات ضد آفتاب سینره به عبارت مخفف شده ای با عنوان spf بر می خورید. به نظرتان spf مخفف چیست و spf مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است؟

spf مخفف عبارت انگلیسی Sun Protection Factor و به معنای فاکتور حفاظتی در برابر خورشید است. در واقع در پاسخ به این سوال که spf ضد آفتاب چیست ، باید بگوییم spf نشان دهنده میزان حفاظت ضد آفتاب در برابر پرتوهای مضر خورشید به خصوص اشعه فرابنفش است.

نحوه محاسبه spf ضد آفتاب

برای اطلاع از اس پی اف مناسب برای ضد آفتاب بهتر است ابتدا با نحوه محاسبه آن آشنا شوید. نحوه محاسبه این فاکتور به این صورت است که حداقل میزان تابش خورشید که باعث قرمز شدن پوست پس از استفاده از ضد آفتاب می شود را بر حداقل میزان تابش خورشید که باعث قرمز شدن پوست بدون استفاده از ضد آفتاب می شود، تقسیم می کنند.

البته در این محاسبه فاکتورهای دیگری نیز دخیل هستند و برآورد spf بر اساس ۲ میلی گرم ضد آفتاب در یک سانتی متر مربع از سطح پوست انجام می گیرد. به این صورت اس پی اف ضد آفتاب به دست آمده و روی بسته بندی آن درج می شود.

برای اینکه بهتر متوجه شویم که اس پی اف در ضد آفتاب چیست بهتر است از مثال زیر کمک بگیریم:

فرض کنید روی تیوپ ضد آفتاب مورد نظر شما spf 50 درج شده باشد. در این صورت زمانی که از ضد آفتاب استفاده کنید احتمال آفتاب سوختگی ۵۰ برابر کمتر از زمانی است که بدون ضد آفتاب در مقابل پرتوهای مضر خورشید قرار بگیرید.

بنابراین اگر قصد محاسبه spf مناسب ضد آفتاب را دارید باید بدانید که هر چه spf ضد آفتاب بالاتر باشد میزان محافظت از پوست شما در برابر پرتوهای مضر خورشید افزایش پیدا می کند.

نحوه محاسبه spf ضد آفتاب

اس پی اف مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است؟

با توجه به توضیحات بالا به نظرتان اس پی اف مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است؟ آیا هر چه spf بالاتر برود میزان محافظت ضد آفتاب از پوست افزایش پیدا می کند؟

درست است که spf بالاتر به معنای محافظت بیشتر از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید است؛ اما عوامل بی شماری در میزان محافظت ضد آفتاب دخیل هستند که از آن ها می توان به دمای هوا، ساعات مختلف روز، نحوه تابش نور خورشید و نوع پوست اشاره کرد.

با توجه به این مسئله اکثر متخصصان پوست توصیه می کنند ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید؛ چرا که اثر مراقبتی بهترین ضد آفتاب نیز پس از نهایتاً دو ساعت از بین می رود. با وجود این توضیحات به نظرتان spf مناسب ضد آفتاب چه میزان است؟

 یا سازمان غذا و داروی آمریکا هر ساله دستورالعمل های مشخصی را برای بهبود کیفیت کرم های ضد آفتاب ارائه می دهد. بر اساس دستورالعمل های این سازمان حداقل spf قابل قبول در ضد آفتاب ها ۱۵ است.

اما FDA توصیه می کند از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که دارای اس پی اف 50 تا 60 باشند. بنابراین طبق دستورالعمل سازمان غذا و داروی آمریکا بهترین ضد آفتاب، محصولی است که با spf 60 ارائه شده باشد.

اس پی اف مناسب تابستان چه میزان است؟

حال که بررسی کردیم اس پی اف در ضد آفتاب چیست و چگونه محاسبه می شود، به نظرتان در فصل تابستان حداقل spf مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است؟

در فصل تابستان استفاده از ضد آفتاب یک ضرورت است؛ در غیر این صورت نفوذ اشعه فرابنفش UVA و UVB خورشید به درون پوست باعث اثرات کوتاه مدت مانند آفتاب سوختگی و اثرات بلند مدت مانند سرطان پوست می شود.

بنابراین باید از ضد آفتابی استفاده کنید که از پوست حساس صورت و بدنتان در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند. علاوه بر آن اس پی اف ضد آفتاب انتخابی در میزان محافظت آن بسیار اثر گذار است.

اس پی اف مناسب تابستان بین ۳۰ تا ۶۰ است. در واقع متخصصان پوست توصیه می کنند در این فصل حتما از ضد آفتابی استفاده کنید که spf آن ۳۰ یا بالاتر باشد.

همچنین طبق توصیه FDA حداکثر اس پی اف مناسب تابستان spf 60 است که امروزه بسیاری از برندهای معتبر ایرانی و خارجی انواع ضد آفتاب را با spf 60 تولید می کنند.

بنابراین با توجه به آب و هوای محل زندگی خود ضد آفتابی با spf بین ۳۰ تا ۶۰ انتخاب کرده و هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید تا از آسیب های پوستی در امان بمانید.

اس پی اف مناسب تابستان

spf ضد آفتاب چیست و چه نقشی در مهار اشعه فرابنفش دارد؟

به نظرتان اس پی اف مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است و spf بالاتر باعث مهار بیشتر اشعه UVA و UVB می شود یا خیر؟

طبق تحقیقات انجام گرفته هیچ ضد آفتابی نمی تواند اشعه فرابنفش خورشید را به طور کامل مهار کند. در واقع ضد آفتابی که spf 15 داشته باشد تا ۹۳ درصد می تواند از نفوذ اشعه فرابنفش به پوست جلوگیری کند. اما spf 30 تا میزان ۹۷ درصد از نفوذ اشعه فرابنفش جلوگیری می کند.

به همین دلیل است که متخصصان پوست ضد آفتاب دارای spf 30 به بالا را توصیه می کنند. اما جالب است بدانید که spf های بالاتر از ۳۰ از نظر جلوگیری از نفوذ اشعه فرابنفش B تفاوت چندانی با spf 30 ندارند. برای مثال ضد آفتابی که اس پی اف ۵۰ داشته باشد تا ۹۸ درصد از نفوذ اشعه فرابنفش جلوگیری می کند.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که با استفاده از ضد آفتاب می توان درصد بالایی از پرتوهای مضر خورشید را مهار کرده و از نفوذ آن ها به درون پوست جلوگیری کرد. اما هیچ محصولی وجود ندارد که از نفوذ صد در صدی این پرتوها جلوگیری کند.

اثر ضد آفتاب بر اشعه فرابنفش

سخن آخر

اگر اطلاعات کمی در رابطه با اس پی اف ضد آفتاب ها دارید بهتر است حتما این مقاله را مطالعه کنید، زیرا در این مقاله بررسی کردیم که اس پی اف در ضد آفتاب چیست ، چگونه محاسبه می شود و spf مناسب برای ضد آفتاب چه میزان است.

به طور خلاصه می توانید از ضد آفتابی که حاوی اس پی اف ۳۰ یا بالاتر باشد استفاده کرده اما حتماً ضد آفتاب با طیف گسترده را تهیه کنید تا از پوست حساستان در برابر پرتوهای فرابنفش UVA و UVB محافظت کند.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها