منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مهمترین عوارض لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

تاریخ انتشار:
22 بهمن 1402
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 بهمن 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا عوارض لیزر موهای زائد واقعا خطرناک است؟ لیزر موهای زائد یکی روش های موثری است که در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته. اما عوارض آن همیشه با هاله ای از ابهام و توام با شایعات همراه بوده است. این موضوع تردیدها و نگرانی های زیادی را برای بیشتر افراد ایجاد کرده است.

لیزر موهای زائد با عوارضی مانند تغییر رنگ پوست، سوختگی، کاهش رنگدانه ها و موارد بسیاری می‌تواند همراه باشد. این مقاله، به ابعاد مختلف عوارض لیزر موهای زائد میپردازد. همچنین اگر با این عوارض مواجه هستید سریعترین راهکارها برای درمان نیز ارائه شده است. این تحقیق، نقاط تاریک دانسته های شما را در مورد لیزر موهای زائد روشن می‌کند.

قرمزی، سوزش و التهاب بعد از لیزر موهای زائد

زمانی که اپیلاسیون انجام می‌دهید را به یاد آورید. معمولا پوست قرمز و همراه با سوزش است.  بعد از لیزر موهای زائد نیز، دقیقا  پوست به همین حالت است. زیرا اشعه لیزر برای از بین بردن موها، به فولیکول های مو آسیب می رساند. واکنش طبیعی بدن به این آسیب قرمزی و سوزش خواهد بود.

حتی به دلیل حساس شدن پوست، کمی التهاب هم ممکن است مشاهده شود. معمولا بیشتر افراد چنین عارضه هایی را بعد از لیزر موهای زائد مشاهده می‌کنند. اما این عوارض موقتی هستند و بعد از چند ساعت از بین می‌روند.

برخی از متخصصان، از یک بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش پوست فرد به این فرآیند استفاده می‌کنند. استفاده از کمپرس یخ یا حمام با آب سرد نیز می‌تواند در برطرف شدن سریع تر این عوارض، مفید باشد. البته بسته به نوع فناوری لیزر استفاده شده، معمولا تا 2 روز پس از لیزر، حمام توصیه نمی‌شود.

تغییر در رنگ پوست با انجام لیزر موهای زائد

پس از لیزر، ممکن است پوست کمی تیره‌تر یا روشن‌تر شود. اگر پوست فرد روشن باشد، ممکن است با لکه های تیره بعد از لیزر مواجه شود. عکس این موضوع در مورد افرادی که پوست تیره دارند صادق است.

این افراد احتمال دارد بعد از انجام لیزر با لکه های روشن روی پوست خود مواجه شوند. این موضوع به دلیل حساسیت پوست فرد و یا نامناسب بودن دوز لیزر اتفاق بیفتد. در هر دو صورت این عارضه ها موقتی هستند و در مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

موارد زیر می‌تواند از تغییر در رنگ پوست بعد از لیزر موهای زائد تا حدی جلوگیری کند:

  • اجتناب از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، پماد زینک یا تتراسایکلین
  • استفاده از دستگاه لیزر با طول موج مناسب
  • استفاده‌ی صحیح از تکنیک‌های خنک‌سازی پوست توسط پزشک

بروز جوش و آکنه بعد از لیزر موهای زائد

پس از لیزر موهای زائد عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز جوش و آکنه شود. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • استفاده زیاد از داروها و کرم های ضد التهاب
  • دوز نامناسب دستگاه لیزر
  • داشتن پوست حساس و مستعد جوش یا آکنه
  • وجود بیماری‌های خاص
  • عدم رعایت نکات بهداشتی توسط اپراتور دستگاه یا شخص تحت درمان

توصیه می شود، در صورت داشتن پوست حساس و مستعد آکنه، پیش از انجام لیزر با متخصص پوست مشورت شود. در صورت مشاهده جوش پس از لیزر موهای زائد، از دستکاری آن اجتناب کنید و موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

پوسته پوسته شدن پوست بعد از لیزر موهای زائد

برخی افراد پس از انجام لیزر موهای زائد عارضه پوسته پوسته شدن را تجربه می‌کنند. این موضوع معمولا جز عوارض موقتی و خفیف به حساب می‌آید. اما از آنجایی که پوسته پوسته شدن باعث خشکی پوست می‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود. در این شرایط به منظور پیشگیری از ایجاد زخم، مراقبت های لازم مانند استفاده از مرطوب کننده مؤثر است.

سوختگی و تاول زدن پوست پس از لیزر موهای زائد

در فرآیند لیزر موهای زائد، از لیزرهای با حرارت بالا استفاده می‌شود. در نتیجه اگر لیزر به درستی و با تکنیک های مناسب توسط پزشک انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد. پزشک ممکن است قبل از استفاده از لیزر، یک دستگاه خنک کننده را روی پوست فرد قرار دهد. این کار به منظور پیشگیری از بروز سوختگی انجام می‌شود.

انتخاب پزشک مجرب و مراجعه به مراکزی که دارای دستگاه های پیشرفته هستند، بهترین راه حل برای جلوگیری از این عارضه است.  

خطر بروز عفونت های پوستی پس از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد، فولیکول های مو را هدف قرار می‌دهد. بنابراین آسیب رساندن به فولیکول های مو با لیزر می‌تواند فرد را با خطربروز عفونت مواجه کند. این عارضه بسیار کم اتفاق می‌افتد. اما به منظور پیشگیری از بروز آن، توصیه می‌شود از پوست، بعد از انجام لیزر موهای زائد، مثل یک ناحیه زخم شده مراقبت شود.

در صورت مشاهده هر گونه علائم وجود عفونت مثل التهاب های ماندگار، به پزشک اطلاع دهید.  از استفاده از کرم های حاوی آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک، اجتناب شود.

آسیب دیدن چشم در حین انجام لیزر موهای زائد

روش حذف موهای زائد به وسیله لیزرهای قدرتمند صورت می‌گیرد. این بدان معنی است که خطر آسیب جدی چشم وجود دارد. به خصوص زمانی که لیزر در ناحیه صورت انجام می‌شود.
هم فرد تحت درمان و هم پزشک باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا در حین انجام لیزر، از آسیب دیدن چشم جلوگیری شود.

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی

تحقیقات بسیار کمی در مورد رد یا تایید انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود دارد. اما بطور کلی پزشکان انجام این کار را در دوران بارداری توصیه نمی کنند. یکی از دلایل آن، این است که لیزر ممکن است موجب انقباض ماهیچه ها شود.

این موضوع بخصوص زمانی که لیزر روی شکم و ران ها انجام می‌شود، اهمیت دارد.  همچنین پوست فرد در دوران بارداری، بسیار حساس است. این حساسیت باعث تشدید عوارضی مانند التهاب، قرمزی و سوزش در بیمار می شود.

بهتر است از لیزر موهای زائد در زمان شیردهی نیز اجتناب شود. زیرا هم برای مادر و هم برای جنین می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. لیزر موهای زائد در این زمان امکان جمع شدن بیش از حد رنگ‌دانه‌های پوست مادر را افزایش می‌دهد. 

همچنین احتمال جذب کرم‌های بی‌حسی وجود دارد. این مواد می‌توانند از طریق خون، وارد شیر‌مادر شوند. در نتیجه توصیه می‌شود که لیزر موهای زائد را تا پایان دوره‌ی شیردهی، انجام نشود.

عوارض نادر لیزر موهای زائد

برخی عوارض لیزر موهای زائد در تعداد بسیار کمی از افراد گزارش شده است. مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • تبخال در لب یا ناحیه تناسلی: در صورتی که فرد مستعد تبخال باشد، ممکن است با این عارضه مواجه شود.
  • افزایش موهای بدن و پرموئی: این عارضه تنها زمانی دیده می شود که فرد به بیماری های زمینه ای مانند اختلالات هورمونی، کم کاری تیروئید، دیابت مبتلا باشد و بدون آگاه کردن پزشک، اقدام به لیزر موهای زائد کند
  • سوختگی شدید: دلیل این عارضه خطای اپراتور است.

عوارض خطرناک لیزر موهای زائد

بطور کلی لیزر موهای زائد یک روش ایمن است و عوارض آن در صورت بروز نیز موقتی هستند. حتی با رعایت دقیق اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بروز بیشتر این عوارض جلوگیری کرد. مواجهه با عوارض لیزر موهای زائد مانند قرمزی، سوزش، التهاب، عموما اتفاق می‌افتد. اما این عوارض معمولا موقتی بوده و با حداقل مراقبت قابل درمان هستند.

برای به حداقل رساندن عوارض لیزر موهای زائد توجه به عوامل تأثیر گذار بسیار کمک کننده است. یکی از این عوامل رنگ پوست فرد است. برای افراد با پوست تیره تر استفاده از لیزر با شدت کمتر مناسب تر است. همچنین مراجعه به مراکز معتبر از ابتلا به بیماری های پوستی و ایجاد عارضه های احتمالی جلوگیری می‌کند.

شما با چه عارضه هایی پس از لیزر موهای زائد مواجه شده اید؟ تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها