منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
ناگفته های ایمپلنت دندان

بررسی ابعاد مختلف ایمپلنت دندان

تاریخ انتشار:
20 آذر 1402
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
28 بهمن 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

بیش از 90 درصد ایمپلنت های دندان موفقیت آمیز است. گرچه در گذشته احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دندان بالا بود. اما در حال حاضر با روش های به روز این احتمال بسیار کاهش یافته است. همچنین این روش یک شیوه درمانی بسیار محبوب است.

زیرا ایمپلنت دندان برخلاف راه حل های دیگر، بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارد. علاوه بر این، هیچی آسیبی به  دندان های مجاور وارد نمی‌کند. انجام ایمپلت می‌تواند در کنار افزایش زیبایی چهره و لبخند، بر بهبود گفتار نیز اثر مثبت بگذارد.

این مقاله یک راهنمای جامع برای اقدام به ایمپلنت دندان است. ابتدا با معرفی انواع ایمپلنت، اطلاعات مقاله را شروع کرده‌ایم.  در ادامه فرایندی که بیمار باید برای انجام ایمپلنت طی کند، بصورت مرحله به مرحله گفته شده است.  همچنین به مهمترین سوالات در این باره، صراحتا پاسخ داده‌ایم. با مجله پزشکی همراه باشید تا با آگاهی کامل و آمادگی لازم برای ایمپلنت مراجعه خواهید کرد.

چرا ایمپلنت دندان انجام می‌شود؟

گاهی به دلایل مختلفی بعضی از دندانها از دست می‌روند و دیگر قابل ترمیم نیستند. این موضوع تاثیرات منفی قابل توجهی در ظاهر فرد می‌گذارد. علاوه بر این از دست دادن دندان مشکلاتی در جویدن غذا به وجود می آورد که می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی زیادی شود.

در این شرایط یکی از بهترین جایگزین ها برای دندان از دست رفته، ایمپلنت است. زیرا این روش علاوه بر اینکه یک جانشین با ظاهر طبیعی برای دندان‌ها است. یک روش برای داشتن دندانی دائمی و ثابت  محسوب می‌شود.

ایمپلنت چیست؟

به ریشه مصنوعی دندان، ایمپلنت گفته می‌شود. این ریشه مصنوعی در حقیقت مانند ریشه واقعی عمل می‌کند و با قرار گرفتن در لثه و اتصال به استخوان فک نگه داشتن دندان های جایگزین را ممکن می‌کند. 

 علاوه بر این از ایمپلنت برای ثابت کردن دندانهای مصنوعی یکپارچه، نیز استفاده می‌شود. در حقیقت دندان های مصنوعی یکپارچه، با استفاده از چند ایمپلنت، روی لثه ثابت و بدون تحرک می‌شوند.

ایمپلنت دندان دارای سه قسمت است. این سه بخش عبارتند از؛

 1)پایه ایمپلنت دندان یا فیکسچر (Fixture)

2) تاج دندان یا پروتز

 3) اتصال دهنده یا آباتمنت (Abutment)

فیکسچر آن بخش از ایمپلنت است که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. تاج دندان از لحاظ ظاهری و عملکردی همانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند. آباتمنت نیز قسمتی تاجی شکل است که در بالای لثه قرار می‌گیرد. جنس ایمپلنت از تیتانیوم است.

زیرا این فلز بیشترین سازگاری را با استخوان فک انسان دارد. ایمپلنت دندان هیچ آسیبی به استخوان فک وارد نمی‌کند. همچنین چون ثابت هستند، سبب لغزش و سر و صدا نمی‌شوند.

انواع ایمپلنت دندان کدام است؟

اغلب افراد از این موضوع اطلاع ندارند که ایمپلنت دندان، انواعی دارد. در واقع  بدلیل محبوبیت و رواج یکی از مدل های آن، فقط آن را می‌شناسند. اما حقیقت این است که روش های مختلفی از انوع ایمپلنت دندان وجود دارد. در زیر سه نوع از رایج ترین روشهای ایمپلنت دندان معرفی و بررسی شده است.

1) ایمپلنت‌های اندواستیل یا داخل استخوانی: در حال حاضر این نوع ایمپلنت محبوبیت زیادی دارد. زیرا جز مطمئن‌ترین روش ها است. رایج ترین نوع آن، ایمپلنت پیچی شکل است که در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود. سپس دندان ها روی این پیچ ها سوار می‌شود.

2) ایمپلنت ساب پریو استیل یا روی استخوانی: این نوع ایمپلنت روی استخوان فک و زیر لثه قرار داده می‌شود. به این صورت که یک اسکلت فلزی زیر لثه قرار داده می‌شود. بخشی از این اسکلت روی لثه برای نگه داشتن دندان ها باقی می‌ماند.

با جوش خوردن لثه، این اسکلت در جای خودش ثابت خواهد ماند. این نوع ایمپلنت برای کسانی که استخوان فک سالم و مقاومی ندارند و امکان پیوند استخوانی وجود ندارد، مناسب است. همچنین ایمپلنت ساب پریو استیل برای افرادی که می‌خواهد دندانهای مصنوعی کامل داشته باشند، کاربردی است.

3) ایمپلنت زیگوماتیک: این نوع ایمپلنت کم کاربرد ترین نوع ایمپلنت دندان است. از این روش فقط در مواقعی که استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت در فک وجود نداشته باشد، استفاده می‌شود. ایمپلنت زیگوماتیک در استخوان گونه قرار داده می‌شود.

مراحل انجام ایمپلنت دندان چگونه است؟

 ایمپلنت دندان فقط یک جراحی نیست. در حقیقت برای انجام ایمپلنت چند مرحله وجود دارد. این مراحل از تشخیص نوع ایمپلنت مناسب تا قرار دادن روکش ادامه خواهد داشت. در زیر فرایند انجام ایمپلنت آورده شده است:

1) جلسه مشاوره برای انجام ایمپلنت دندان:

اولین جلسه از کار، یک جلسه مشاوره است. در این جلسه مشاوره، پزشک برنامه کاملی از کار که شامل هزینه ها، طول درمان و فرایند درمان است را تنظیم می‌کند. همچنین وضعیت سلامت عمومی بیمار نیز بطور دقیق بررسی می‌شود.  در صورتی که فرد آسیب دندانی یا پلاک دندانی داشته باشه لازم است که  پیش از آغاز فرآیند ایمپلنت، برطرف شود.

2) معاینه بیمار متقاضی ایمپلنت با استفاده از عکس برداری اشعه ایکس:

آر‌تی‌جی دومین مرحله انجام ایمپلنت است. این مرحله نوعی معاینه است که برای بالابردن دقت ایمپلنت دندان انجام می‌شود. در مرحله آر‌تی‌جی از دندان های بیمار با اشعه ایکس و بصورت عکاسی پاناروما، تصویربرداری می‌شود. این عکس تمام ساختارهای مفید برای کاشت دندان را مشخص می‌کند. براساس آن پزشک می‌تواند تعداد و نوع ایمپلنت مورد نیاز را برآورد کند.

3)سه بعدی سازی فرایند انجام ایمپلنت دندان، با کامپیوتر:

به این مرحله CT3D  گفته می‌شود. این مرحله یکی از مراحل مهم درمان است. در سی‌تی‌تریدی، تمام فرایند درمان با نرم افزار کامپیوتری شبیه سازی می‌شود. این شبیه سازی به پزشک کمک می‌کند تا فرایند انجام ایمپلنت را با دقت بالاتری در واقعیت انجام دهد.

4) جراحی برای قرار دادن پایه ایمپلنت در دهان:

پایه ایمپلنت از طریق جراحی کار گذاشته می‌شود. فرایند جراحی براساس نوع ایمپلنت انتخاب شده متفاوت است. در جراحی نوع رایج آن (ایمپلنت داخل استخوانی)، فیکسچرها در داخل لثه کار گذاشته می‌شود.

5) قرار دادن اباتمنت در دهان:

پس از آنکه پایه جوش خورد، اباتمنت قرار داده می شود. وظیفه اباتمنت پشتیبانی از تاج دندان است.

6) قالب گیری از دندانها:

پزشک پس از بررسی وضعیت ایمپلنت بیمار، قالب گیری را انجام می دهد. این قالبها برای ساخت روکش دندان به لابراتوار ارسال می‌شود. مرحله قالب گیری یک مرحله ساده و بدون درد است. برای این کار معمولا از خمیرهای مخصوص قالبگیری دندان استفاده می شود.

7) قرار دادن روکش ایمپلنت:

این مرحله، آخرین بخش از انجام فرایند ایمپلنت دندان است. پس از حاضر شدن روکش ها، پزشک آن را روی پایه ها کار می‌گذارد. در حقیقت در این مرحله کار دیگر تمام است.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

 قطعا یکی از دغدغه های بسیاری از بیماران، میزان درد در انجام ایمپلنت دندان است. زیرا برای انجام ایمپلنت دندان لازم است جراحی انجام شود . باید بدانید که برای انجام این جراحی از آمپول های بی حسی موضعی استفاده می‌شود.

بنابراین معمولا بیماران در هنگام انجام ایمپلنت دردی را احساس نمی‌کنند. همچنین به منظور کاهش درد پس از جراحی، پزشک قرص های مسکن برای بیمار تجویز می کند. در نتیجه درد تا حد امکان کاهش داده می‌شود. در بسیاری از موارد هم بیماران هیچ دردی را در حین و پس از جراحی احساس نمی‌کنند.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

گاهی فرد نمی‌داند که می‌توانند ایمپلنت انجام دهد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال کافیست موارد زیر را مورد توجه قرار داد. کسانی که وضعیت دندانهایشان در یکی از شرایط زیر باشد، می‌توانند ایمپلنت انجام دهند:

  • تمام دندان های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد
  • یکی از دندان های جلو از دست رفته باشد
  • بیش از یک دندان فرد از بین رفته باشد
  • در صورتی که فقط در یک سمت فک دندانهای طبیعی وجود داشته باشد
  • کسانی که امکان یا تمایل استفاده از دندان های مصنوعی متحرک را ندارند
  • درشرایطی که فرد می خواهد مشکلات گفتاریش را بهبود دهد

ایمپلنت دندان به چه کسانی توصیه نمیشود؟

به این نکته توجه شود که همه افراد امکان استفاده از ایمپلنت را ندارند. در شرایط زیر فرد نمی‌تواند ایمپلنت انجام دهد:

  • ابتلا به عفونت دندان یا فک
  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به بیماریهای روماتیسمی
  • وجود بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی بدن مانند ایدز
  • مصرف سنگین مواد مخدر و دخانیات
  • در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین

آیا امکان انجام ایمپلنت دندان در بارداری، شیردهی وجود دارد؟

باید بی پرده بگوییم که خانم های باردار نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند. این کار یکی از مواردی است که پزشکان بشدت از انجام آن در دوران بارداری خودداری می‌کنند. زیرا ایمپلنت دندان یک جراحی است.

هرگونه جراحی در دوران بارداری همراه با عوارض زیادی است. پس بهتر است از آن جلوگیری شود. همچنین اشعه ایکس عکاسی برای دندان و مواد سر کننده جراحی، می‌توانند تاثیرات نامطلوبی بر روی جنین بگذارند.

منابع کافی که انجام ایمپلنت دندان را در دوران شیردهی منع کند وجود ندارد. اما بهتر است از این کار در دوران شیردهی تا حد امکان خودداری شود. زیرا امکان ورود مواد بی حسی که هنگام جراحی استفاده می‌شود، به شیر مادر وجود دارد.

بهترین سن انجام ایمپلنت دندان چه سنی است؟

ایمپلنت دندان قبل از سن 18 سالگی معمولا انجام نمی‌شود. علت آن این است که قبل از این سن فک بیمار در حال رشد است.بنابراین در صورت انجام ایمپلنت دندان، فرد درآینده ممکن است با مشکلات دفرمی مواجه شود و ایمپلنت کوتاه تر به نظر بیاید. اما پس از 18 سالگی هیچ محدودیت سنی برای انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد.

بهترین زمان ایمپلنت دندان چه موقعی است؟

اگر فرد دندانهایی داشته باشد که نیاز به کشیدن دارند، بهتر است آن را به زمان ایمپلنت دندان موکول کند. حفره ‌ای که پس از کشیدن دندان، در دهان ایجاد می‌شود، فضای خوبی برای انجام ایمپلنت ایجاد می‌کند.

به همین علت دندانپزشکان توصیه می‌کنند که بیمار فرایند کشیدن دندان را هنگامی انجام دهد که می‌خواهد برای انجام ایمپلنت اقدام کند. معمولا بازه زمانی 10 الی 50 روز بعد از کشیدن دندان ها، فرآیند ایمپلنت آغاز می‌شود.

ایمپلنت دندان چند جلسه طول می‌کشد؟

 یکی از سوالات مهم کسانی که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند. تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام این کار است. تعداد جلسات برای ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. وضعیت جسمانی فرد، نیاز به پیوند استخوان و نوع  ایمپلنت دندان، از جمله مواردی هستند که در تعداد جلسات مورد نیاز تاثیر مستقیم می‌گذارند. اما معمولا این فرآیند در چهار الی پنج جلسه برنامه ریزی می‌شود.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

برآورد هزینه ایمپلنت دندان، یکی از دغدغه های مهم بیشتر افراد است. در برآورد قیمت نهایی ایمپلنت دندان، عوامل مختلفی تاثیر می‌گذارد. مهم ترین آنها در زیر فهرست شده است:

  • تعداد ایمپلنت های مورد نیاز
  • جنس ایملپنت دندان
  • کشور سازنده ایمپلنت دندان
  • نوع متریال ایمپلنت دندان
  • نیاز بیمار به پیوند استخوان
  • پزشک متخصص کاشت دندان

فواید ایمپلنت دندان چیست؟

شاید در فرایند انجام ایمپلنت دندان سختی هایی وجود داشته باشد. اما باید این را نیز در نظر داشت که این کار مزایای خوبی هم به همراه دارد. مهمترین این فواید عبارتند از:

  • دوام طولانی مدت و گاهی مادام العمر
  • شکل ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی
  • زیبایی چهره و لبخند
  • تکلم طبیعی و رفع مشکلات گفتاری
  • عدم احتمال پوسیدگی
  • ثابت و بدون تولید صدا
  • بدون نیاز به تراشیدن دندانهای دیگر یا کمک گرفتن از آنها

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

در میان سایر روش های درمانی، ایمپلنت دندان کمترین عوارض و معایب را دارد. اما به هر حال خالی از عارضه هم نیست. در زیر مهمترین معایت ایمپلنت دندان فهرست شده است. لازم به ذکر است احتمال رخداد بیشتر این عوارض، بسیار پایین است.

  • لق شدن و افتادن روکش
  • شکستن بدنه ایمپلنت
  • بروز عفونت
  • شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت
  • درد و سوزن سوزن شدن لثه به دلیل آسیب به اعصاب

قبل از اقدام به ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

موضوعات مهمی وجود دارد که می‌تواند کیفیت فرایند ایمپلنت دندان را بالا ببرد. پس پیش از آنکه فرد اقدام به ایمپلنت دندان کند، بهتر است از مهمترین اقداماتی که باید انجام دهد آگاه باشد. این موارد در زیر فهرست شده است.

  • قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکی، حداقل از دو هفته قبل
  • استفاده ازدهانشویه کلروهگزیدین از سه روز پیش از جراحی
  • عدم استفاده از داروهایی مثل آسپیرین که منجربه رقیق شدن خون می شوند(حداقل دوهفته قبل از عمل ایمپلنت)
  • خوردن یک غذای سبک و پرانرژی پیش از جراحی ایمپلنت
  • درمان عفونت لثه در صورت وجود
  • استفاده از داروهای مسکن، پیش از جراحی و با تایید دندانپزشک

بعد از اقدام به ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

در این مرحله درست است که ایمپلنت دندان انجام شده است. اما هنوز کار تمام نشده است. بعد از ایمپلنت دندان اقداماتی لازم است که بهتر است از آنها آگاه بود. مهمترین این نکات در زیر فهرست شده است:

  • عدم استفاده از مسواک حداقل به مدت 72 ساعت
  • سه روز بعد از کشیدن بخیه ها، نواحی اطراف ایمپلنت را به خوبی مسواک بزنید
  • استفاده از دهانشویه بعد از هر خوردن و آشامیدن
  • عدم استفاده از دخانیات تا بهبودی کامل
  • عدم مصرف غذاهای گرم تا 24 ساعت
  • استفاده از کمپرس یخ بعد از جراحی برای کنترل ورم و التهاب

ایمپلنت دندان باید توسط چه دندانپزشکی انجام میشود؟

این نکته مهم است که نمی‌توان برای ایمپلنت دندان به اولین دندانپزشکی که نزدیکتر است مراجعه کرد. انتخاب یک دندانپزشک ماهر و مجرب بسیار اهمیت دارد. زیرا ریسک فاکتورهای شما را بسیار کاهش می‌دهد.

پس بجای یک دندانپزشک معمولی بهتر است به ایمپلنتولوژیست و جراح دهان و دندان مراجعه کنید. زیرا این افراد دوره‌های آموزشی پیشرفته ای برای کاشت ایمپلنت دیده اند. پس بهتر است درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را با انتخاب پزشک متخصص بالا ببرید.

آیا ایمپلنت دندان نیاز به ترمیم دارد؟

نیاز به ترمیم ایمپلنت دندان معمولا به ندرت احساس می‌شود. معمولا در صورت شل شدن و افتادن ایمپلنت نیاز به ترمیم وجود دارد.  اگر متخصص مجرب و خوبی انتخاب شده باشد، می‌توان تا مدت طولانی نگران این موضوع نبود. به هر حال بهتر است این موضوع پیش از انجام ایمپلنت با پزشک مطرح شود.

روش های فوری ایمپلنت دندان چقدر صحت دارد؟

برای انجام ایمپلنت در هر صورت باید مراحل گفته شده طی شود. روش فوری ایمپلنت به این معنی نیست که فرایند جدید انجام شود. بلکه این موضوع به زمان کشیدن دندان ها ربط دارد.

 در حقیقت ایمپلنت فوری زمانی انجام می‌شود که پایه های ایمپلنت  وقتی که دندان ها کشیده می‌شود در استخوان فک کاشته شود. در ایمپلنت های فوری روکش هم زمان با جراحی ایمپلنت، بر روی آن قرار می‌گیرد. یعنی نیازی به فاصله زمانی برای انجام این کار نیست.

آیا ایمپلنت دندان یک انتخاب درست است؟

درصد موفقیت ایمپلنت دندان چیزی حدود 98 درصد است. در نتیجه جزء روش های محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود. همچنین دلایل زیادی وجود دارد تا بگوییم ایمپلنت دندان از سایر روشهای مشابه مانند پروتز، انتخاب بهتری است. از جمله اینکه مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان، ساده‌‌ تر است.

علاوه بر این، ایمپلنت راحتی بیشتری را برای فرد دارد. زیرا در جای خود ثابت است و هیچ تحرک یا سرو صدایی ایجاد نمی‌کند. گرچه هزینه ایمپلنت دندان نسبت به روش های دیگر ممکن است بیشتر باشد. اما فواید بسیار قابل توجهی نیز دارد. با آگاهی از اقداماتی که پیش از انجام ایمپلنت باید انجام دهیم، تجربه بهتر و موفق تری خواهیم داشت.

آیا سوال دیگری درخصوص ایمپلنت دندان دارید که در اینجا پاسخ داده نشده باشد؟متخصصین مجله پزشکی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها