منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
همه چیز درباره کرایوتراپی زگیل تناسلی؛ از چگونگی تا هزینه و عوارض
همه چیز درباره کرایوتراپی زگیل تناسلی؛ از چگونگی تا هزینه و عوارض

همه چیز درباره کرایوتراپی زگیل تناسلی؛ از چگونگی تا هزینه و عوارض

تاریخ انتشار:
7 خرداد 1401
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
28 دی 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

 75 درصد بیماران، از کرایوتراپی HPV، جواب قطعی گرفته‌اند. کرایوتراپی زگیل تناسلی با پاکسازی کامل بافت آسیب دیده احتمال عود بیماری را کم می‌کند.

اگر برای مداوای زگیل تناسلی تصمیم گرفته‌اید آن را فریز کنید، ما هر آنچه برای یک روند درمان ایمن لازم است در اختیار شما قرار داده‌ایم. اطلاعات این مقاله کمک می‌کند در مسیر انتخاب خود مطمئن گام بردارید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های درمان ضایعات پوستی، کرایوتراپی است. نام‌های دیگر آن چون سرما درمانی، فریز کردن یا انجماد، دورنمایی از ماهیت این روش ارائه می‌دهد. در این فرآیند عارضه‌های پوستی با اعمال سرما بطور کامل پاکسازی می‌شوند. زگیل تناسلی یکی از این بیماری‌ها است که کرایوتراپی در از بین بردن آن موفق عمل کرده است.

گرچه تاکنون درمانی برای ریشه‌کن کردن ویروس زگیل تناسلی کشف نشده است؛ اما فریز کردن زگیل، احتمال بازگشت ضایعه را کاهش می‌دهد.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

در فرآیند کرایوتراپی بافت آسیب دیده با استفاده از نیتروژن مایع فریز می‌شود و این عمل، امکان انتقال بیماری به نواحی اطراف را به حداقل می‌رساند. بطور کلی کرایو تراپی زگیل تناسلی طی سه مرحله انجام می‌شود، این مراحل عبارتند از:

  • فاز اول: برای شروع فرآیند حرارت نیتروژن را به اندازۀ 196 درجه کاهش می‌دهند.
  • فاز دوم: در این مرحله نیتروژن به زگیل اعمال می‌شود و ضایعه را منجمد می‌کند. اگر زگیل خارجی باشد، با استفاده از یک اسپری کرایوگان، ضایعه به نیتروژن آغشته می‌شود. و در صورتی که زگیل داخلی باشد، ابتدا با یک دستگاه کرایوپروب، برش ایجاد می‌شود و سپس عمل فریز صورت می‌گیرد.
  • فاز سوم: در پایان فرآیند سرما درمانی، ناحیه تحت درمان ملتهب و قرمز رنگ می‌شود. این التهاب باعث می‌شود، پوسته‌های زگیل به سرعت ریزش کند و عارضه بهبود یابد.

آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی درد دارد؟

میزان تحمل درد برای افراد مختلف یکسان نیست. بطور کلی کرایوتراپی زگیل تناسلی با درد و سوزش خفیف همراه است که معمولاً قابل تحمل است. اگر زگیل بزرگ باشد، بی حسی موضعی استفاده می‌شود که درد را کاهش داده و بیمار فقط اندکی سرما احساس می‌کند.

کرایوتراپی زگیل تناسلی تا چه اندازه مؤثر است؟

در همه روش‌های درمان زگیل تناسلی، ویروس HPV ضعیف می‌شود و همچنان در بدن می‌ماند؛ بنابراین امکان عود زگیل دور از انتظار نیست. کرایوتراپی روشی است که با پاکسازی عمیق ضایعه این احتمال را کم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که تنها 15 درصد افرادی که کرایوتراپی را انجام داده‌اند، اظهار به بازگشت زگیل‌ها داشته‌اند. این برآورد نشان می‌دهد، سرما درمانی یکی از مؤثرترین روش‌ها در از بین بردن این عارضه پوستی است.

کرایوتراپی زگیل تناسلی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

معالجه زگیل تناسلی به روش سرما درمانی برای بعضی افراد باید با احتیاط انجام شود. این محدودیت شامل افراد زیر است:

  • کسانی که دیابت دارند: این افراد باید مراقب ایجاد زخم پس از فریز کردن باشند.
  • کسانی که به بیماری کرایوگلوبولینمی مبتلا هستند: در این افراد اعمال سرما به زگیل باعث می‌شود پروتئین کرایوگلوبولین در خون رسوب کند. این رویداد موجب التهاب و آسیب به اعضای بدن می‌شود.

آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی برای زنان باردار خطرناک است؟

درمان زگیل تناسلی در بارداری معمولاً وقتی انجام می‌شود که زگیل بزرگ باشد، یا در مسیر کانال زایمان قرار گرفته و احتمال انتقال آن به نوزاد زیاد باشد و یا درد و  ناراحتی ایجاد کند. در این شرایط پس از معاینه فرد بیمار توسط پزشک، ممکن است کرایوتراپی انجام شود که یکی از روش‌های ایمن برای درمان است.

مزایای کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کرایوتراپی زگیل تناسلی برای اکثر افراد اولین انتخاب باشد، این است که مزایای این روش ایده‌آلِ همه است. از جمله اینکه:

  • زگیل‌ها کاملاً پاکسازی می‌شوند و امکان انتقال به نواحی دیگر صفر است.
  • درد و خونریزی کم است.
  • آسیب به بافت سالم اطراف کمتر است.
  • در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.
  • از نظر زیبایی مناسب است و اسکاری ایجاد نمی‌کند.
  • روش درمان سرپایی است و نیاز به بستری شدن ندارد.
  • معمولاً دو تا سه هفته بعد از عمل بهبودی حاصل می‌شود.

معایب کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

هر روش درمان در کنار مزایایی که دارد قطعاً معایبی هم دارد که برای بعضی افراد، حائز اهمیت است. از معایب کرایوتراپی زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که پوست چرب دارند معمولاً از این روش جواب نمی‌گیرند.
  • کرایوتراپی در افراد مسن و کودکان باید با احتیاط انجام شود، زیرا در این افراد احتمال تشکیل تاول و اسکار زیاد است.
  • کسانی که پوست سبزه دارند ممکن است بعد از سرمادرمانی با بیرنگی پوست در آن ناحیه مواجه شوند.

دوره درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی چقدر است؟

درست است که روند معالجه زگیل تناسلی معمولاً کوتاه است؛ اما زمانی که زگیل‌ها کوچک و به تعداد کم باشند. بنابراین دوره درمان برای زگیل‌های بزرگ ممکن است چند ماه طول بکشد. بسته به گستردگی و اندازه بافت، ممکن است درمان تا 5 جلسه ادامه پیدا کند. هر جلسه کرایوتراپی، 20 دقیقه تا 1 ساعت زمان لازم دارد. کرایوتراپی زگیل تناسلی نباید بدون وقفه و پشت سر هم انجام شود؛ 2 یا 3 هفته فاصله بین جلسات الزامی است.

هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی چقدر است؟

بیشتر افراد به دلیل هزینه کمتر درمان دارویی، ترجیح می‌دهند از پمادها و داروها برای از بین بردن زگیل استفاده کنند؛ غافل از اینکه یکبار درست هزینه کردن و نتیجه گرفتن، بهتر از چندین بار هزینه کردن بیهوده است. هزینه سرمادرمانی نسبت به درمان دارویی، بیشتر است اما به صرفه‌تر است. بطور تقریبی فریز کردن هر زگیل، 300 هزار تومان یا بیشتر هزینه لازم دارد که در مقابل نتیجه‌ای که حاصل می‌شود ناچیز است؛ تأثیر معجزه‌آسای این روش از تماس موضعی زگیل با بافت‌های داخلی جلوگیری می‌کند و مانع ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌شود.

آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی عوارض دارد؟

سرما درمانی معمولاً عوارض چندانی به همراه ندارد. اندکی خارش، سوزش، قرمزی یا درد خفیف، دو یا سه روز بعد از فریز کردن جای نگرانی ندارد. ممکن است بعد از این فرآیند، ناحیه تحت درمان پوسته پوسته شود که طبیعی است.
بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی در صورت مواجه شدن با علائمی چون تب، خونریزی یا درد مداوم، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

قبل از کرایوتراپی زگیل تناسلی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

سرما درمانی معمولاً عوارض چندانی به همراه ندارد. اندکی خارش، سوزش، قرمزی یا درد خفیف، دو یا سه روز بعد از فریز کردن جای نگرانی ندارد. ممکن است بعد از این فرآیند، ناحیه تحت درمان پوسته پوسته شود که طبیعی است.
بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی در صورت مواجه شدن با علائمی چون تب، خونریزی یا درد مداوم، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

قرار گرفتن در مسیر درست درمان و بهبودی هرچه سریع‌تر، نیازمند مراقبت‌های بعد از درمان است. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر 12 ساعت، از پماد التیام دهنده استفاده کنید.
  • دوش گرفتن بعد از کرایوتراپی مانعی ندارد.
  • از تیغ یا ژیلت برای اصلاح استفاده نکنید.
  • زگیل‌ها بعد از یک هفته فرو می‌ریزند، بنابراین از کندن آنها خودداری کنید.
  • لمس کردن زائده‌ها، باعث منتشر شدن آن‌ها می‌شود، بنابراین از دست زدن به آن‌ها بپرهیزید.
  • در صورتیکه تاول یا زخم ایجاد شده بعد از سرما درمانی سر باز کرد، حتماً محل را با محلول ریوانول ضدعفونی کنید تا عفونت نکند.
  • ترشح زرد رنگ و بدبو نیز نشانه عفونت است که در صورت مواجه شدن با آن لازم است سریعاً درمان شود.

آیا بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی می‌توان رابطه جنسی داشت؟

برقراری رابطه جنسی تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده باشد، ممنوع است. بعد از سرما درمانی، 2 تا 3 هفته زمان لازم است تا بیماری بطور کامل بهبود یابد؛ بنابراین تا زمانی که زخم‌های ناشی از کرایوتراپی باقی مانده است، رابطه برقرار نکنید، چون عوارض خطرناکی به همراه دارد. بعد از التیام زخم‌ها می‌توانید یک رابطه جنسی ایمن داشته باشید.

آیا کرایوتراپی زگیل تناسلی بهترین انتخاب است؟

انتخاب بهترین روش درمان دغدغه همه بیماران است. برای درمان زگیل تناسلی معمولاً روش‌های متعددی وجود دارد؛ اما روش‌هایی چون کرایوتراپی به دلیل اینکه سریع‌تر نتیجه می‌دهد، اولویت دارد. بعد از فریز کردن نیز احتمال عود زگیل بسیار کم است. بطور کلی اگر به دنبال روشی ارزان، ایمن و قابل اعتماد هستید، سرما درمانی روش ایده‌آل شما خواهد بود.

با بیان سؤالات خود و پاسخ گرفتن از متخصصان ما اطلاعات مقاله را کامل‌تر کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها