منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علائم تشکیل نطفه در روزها و هفته‌های اولیه بارداری
علائم تشکیل نطفه در روزها و هفته‌های اولیه بارداری

علائمی که در اولین مراحل بارداری ظاهر می‌شوند

تاریخ انتشار:
13 تیر 1400
زمان مورد نیاز:
6 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دمای بدن در همان روزهای اول، خبر بارداری می‌دهد. نخستین علائم بارداری، از زمان انعقاد نطفه در بدن پنهان است، ولی به مرور آشکار می‌شود. این نشانه‌ها در همه خانم‌ها یکسان نیست و هر کس تجربه متفاوتی از بارداری دارد.

آگاهی از علائم اولیه حاملگی، به شما کمک می‌کند خیلی راحت به بارداری خود پی ببرید. چنانچه هر کدام از این نشانه‌ها را دارید، امیدوار باشید که در شرف مادر شدن هستید. اگر می‌خواهید سریع‌تر شک خود را به یقین تبدیل کنید خواندن این مقاله بهترین انتخاب شماست.

افزایش دمای بدن؛ از اولین علائم تشکیل نطفه

گرم‌تر شدن بدن بعد از لقاح، یکی از اولین علائم بارداری است. اگر می‌خواهید زودتر بفهمید باردارید، به تغییرات دمای بدنتان دقت کنید. در هفته دومِ چرخه قاعدگی به دلیل تخمک‌گذاری، سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. بنابراین درجه حرارت بدن تا پریودیِ بعدی بالا می‌رود. اگر در این مرحله، حاملگی اتفاق افتاده باشد، دمای بدن بالا باقی می‌ماند، در غیر این صورت به حالت عادی باز می‌گردد.

افزایش دمای بدن و گر گرفتگی؛ اولین علائم بارداری بعد از تشکیل نطفه

خونریزی لانه گزینی؛ مهمترین نشانه بارداری قبل از پریودی

یکی از شاخصه‌های اولیه حاملگی که قبل از پریودی اتفاق می‌افتد، خونریزی لانه‌گزینی است. در روزهای اولِ بعد از لقاح (اواخر هفته سوم بارداری)، تخمکِ بارور شده به سمت رحم حرکت می‌کند و پس از رسیدن، به دیواره آن می‌چسبد. تخمک، در رحم لانه‌گزینی می‌کند و شرایط را برای پرورش خود مهیا می‌سازد. این فرآیند باعث می‌شود بعضی خانم‌ها به مقدار کم، لکه‌های روشنِ خون مشاهده کنند که یکی از اولین علائم بارداری است. البته در برخی موارد میزان این خونریزی زیاد است. به طوری که فرد آن را با قاعدگی اشتباه می‌گیرد.

خونریزی لانه گزینی؛اولین علائم بارداری

گرفتگی عضلانی؛ علامت مشترک بارداری و سندروم قبل از قاعدگی

در اواخر هفته سوم حاملگی، تخمک در رحم لانه‌گزینی می‌کند. این فرآیند، منجر به گرفتگی و درد عضلات شکم می‌شود که یکی از اولین علائم بارداری است. در نتیجه بدن علائمی از خود نشان می‌دهد که بسیار مشابه سیکل قبل از پریودی است.

خستگی و بی حوصلگی؛ تجربه ناگریز بارداری 

بعید است کسی رایج‌ترین شاخصه حاملگی را تجربه نکرده باشد. با شروع بارداری و افزایش هورمون پروژسترون، خانم‌ها در روزهای اول بعد از لقاح به شدت احساس خستگی می‌کنند. این بی‌حالی و بی‌حوصلگی از نخستین نشانه‌های بارداری است.

رشد و تغذیه جنین، انرژی زیادی از مادر می‌گیرد و باعث خستگی می‌شود. همچنین ناراحتی‌هایی چون درد پشت، کمردرد، تکرر ادرار، اختلال در خواب، تهوع و استفراغ نیز این مشکل را تشدید می‌کند. در سه ماه دوم، معمولاً انرژی شما افزایش می‌یابد، به همین دلیل این دوره را “سه ماهه شاد” نامیده‌اند. این عارضه، با افزایش وزن در سه ماه سوم و مشکلاتی چون سندروم پای بی‌قرار و سوزش سر دل دوباره افزایش می‌یابد.

بی حوصلگی و خستگی در روزهای ابتدایی تشکیل نطفه

تهوع؛ نشانه کلاسیک حاملگی

دستگاه گوارش برخی خانم‌ها بسیار حساس است. بنابراین با وارد شدن مقدار کمی از هورمون‌های بارداری در خون، در همان هفته‌های اول، به سرعت واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل برخی زنان از اواسط ماه دوم حاملگی، به تهوع صبحگاهی مبتلا می‌شوند. البته این علامت در هر زمانی از روز ممکن است اتفاق بیفتد. اما بروز تهوع در صبح شایع‌تر است. این عارضه از هفته 6 یا 8 بارداری آغاز شده و تا هفته 13 یا 14 ادامه می‌یابد. ممکن است این مشکل تا زمان زایمان هم با شما همراه باشد.

اصلاح رژیم غذایی و در موارد اورژانسی مصرف داروی مناسب بارداری می‌تواند در کنترل تهوع مؤثر باشد. عمدتاً تهوع حاصل تغییرات زیر است:

  • افزایش هورمون بارداری (HCG)
  • افزایش هورمون استروژن
  • افزایش حس بویایی
  • حساسیت معده
  • استرس و فشار

تورم و خارش سینه‌ها؛ شاخصه دردناک بارداری 

حجیم شدن سینه‌ها و نمایان شدن رگ‌ها، از نشانه‌های اولیه حاملگی است که قبل از موعد قاعدگی بروز پیدا می‌کند. زمانی‌ که تخمک بارور می‌شود، بدن شروع به تولید هورمون‌های بارداری به نام استروژن و پروژسترون می‌کند. این هورمون‌ها، غده‌های شیری را برای تولید شیر تحریک می‌کند. رشد این غدد به خصوص در بارداری اول، موجب می‌شود سینه‌ها در اوایل بارداری بزرگ، حساس و دردناک شوند و گهگاه نیاز به خارش داشته باشند. البته این عارضه به مرور بهبود می‌یابد.

اختلال در خواب؛ شایع‌ترین نشانه بارداری

از دیگر نشانه‌های اولیه بارداری می‌توان بروز مشکلات در خواب را مطرح کرد. دیر به خواب رفتن و بیدار شدن در نیمه‌های شب، از مسائلی است که از ابتدا تا انتهای حاملگی اتفاق می‌افتد. همچنین عواملی مانند: گرفتگی بینی، درد پشت، حالت تهوع، تکرر ادرار و گرفتگی عضلات می‌توانند باعث اختلال در خواب شوند.

بهتر است به پهلو بخوابید، زانوها را خم کرده و یک بالش بین پاها قرار دهید. اگر کمردرد دارید بالشی زیر شکم بگذارید. در صورتی ‌که از سوزش سر دل رنج می‌برید، هنگام خواب دو بالش زیر سرتان قرار دهید تا خوابی راحت داشته باشید.

سردرد خفیف؛ عارضه معمول حاملگی

مشکلات فشارخون، باعث بروز سردردهای خفیف در اوایل بارداری می‌شود. این رویداد از اولین علائم بارداری است که به دلیل کاهش قندخون و افزایش سطح پروژسترون در بدن بوجود می‌آید. معمولاً دردهای اندک با مصرف زیاد مایعات، استراحت و ماساژ تسکین پیدا می‌کند. درصورتی‌که سردرد، شدید باشد یا مدت زیادی طول بکشد، نشانه مشکل جدی است که باید پیگیری شود.

سردرد خفیف؛ علامت بارداری در روزهای ابتدایی

سرگیجه؛ احساس ناخوشایند بارداری

بیشتر زنان باردار با شروع حاملگی به ضعف و سرگیجه دچار می‌شوند. بروز تغییرات هورمونی، فشارخون و سطح گلوکز را پایین می‌آورد و باعث بروز این عارضه در هفته‌های اول می‌شود.

روند فشارخون در بارداری به این صورت است:

  • در نیمه اول بارداری، با گشاد شدن عروق بدن، فشارخون پایین می‌آید.
  • افت فشار در اواسط بارداری، به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.
  • در نیمه دوم، فشارخون دوباره بالا می‌رود. اما در حالت طبیعی از محدوده نرمال خارج نمی‌شود.
  • در اواخر بارداری، فشارخون به حالت عادی باز می‌گردد.

سرگیجه از نخستین علائم بارداری است که ممکن است ناشی از کم‌خونی باشد. در این ‌صورت با مصرف داروهای مناسب حاملگی یا مصرف مایعات و غذاهای مقوی قابل کنترل است.

تنگی نفس؛ نشانه شایع حاملگی 

اکثر خانم‌های باردار از تنگی نفس رنج می‌برند. سخت شدن تنفس از اولین علائم بارداری است که باعث اضطراب و نگرانی می‌شود. علت این عارضه این است که: جنین برای رشد، نیاز به اکسیژن و خون دارد و این افزایش نیازِ بدن، باعث تنگی نفس در ابتدای بارداری می‌شود. معمولا 60 الی 70 درصد خانم‌ها این بحران را تجربه می‌کنند.

تنگی نفس در تمام مراحل بارداری وجود دارد ولی در سه ماه آخر شدیدتر است. با بزرگ شدن جنین در اواخر بارداری به ریه فضای کمتری اختصاص می‌یابد و عملکرد دستگاه تنفسی با مشکل مواجه می‌شود.

آغاز تنگی نفس در دوران بارداری از روزهای اول تشکیل نطفه

افزایش ضربان قلب؛ مهم‌ترین علامت بارداری

از اولین نشانه‌های حاملگی می‌توان به تپش قلب اشاره کرد؛ عارضه مهمی که نیازمند توجه ویژه است. این رویداد در همان هفته‌های اول آغاز می‌شود و دلایل مختلفی دارد از جمله:

  • افزایش هورمون پروژسترون: بالا رفتن سطح این هورمون در بدن، عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تپش قلب می‌شود.
  • استرس و اضطراب: بروز هیجانات بارداری، باعث افزایش ضربان قلب و به همراه آن تنگی نفس می‌شود که در دوران بارداری طبیعی است.
  • بالا رفتن حجم خون: بدن یک زن باردار نسبت به یک فرد معمولی، خون بیشتری دارد. گردش حجم بیشتر خون، نیازمند کارکرد بیشتر قلب است و این عملکرد، باعث بالا رفتن تعداد ضربان قلب می‌شود.

تپش قلب ممکن است به علت پرکاری تیروئید باشد که در این صورت سلامت جنین را تهدید می‌کند. به طور کلی اگر ضربان قلب نامنظم باشد یا تپش قلب با تنگی نفس، سرگیجه و تهوع همراه باشد باید به پزشک مراجعه شود.

قطع قاعدگی؛ واضح‌ترین سرنخ بارداری 

برای خانم‌هایی که پریودی منظم دارند و اقدام به بارداری کرده‌اند، تأخیر در عادت ماهیانه بهترین سرنخ است. برخی اظهار دارند که این رویداد از اولین علائم بارداری است که در هفته چهارم اتفاق می‌افتد. اما با توجه به اینکه از پایان پریودی اول تا شروع پریودی بعدی، 3 هفته طول می‌کشد، پس عقب انداختن عادت ماهیانه، اتفاقی است که در هفته پنجم با آن روبرو خواهید شد.

ویار؛ همراه همیشگی بارداری

میل به خوردن یک غذا یا تنفر از آن، یکی از نشانه‌های اولیه حاملگی است که در همان هفته‌های اول بروز پیدا می‌کند. ممکن است ویار را در روزهای اول بارداری تجربه نکنید اما روبرو شدن با آن در سه ماه اول قطعی است.

ترشح هورمون‌های بارداری تغییراتی روی سیستم بویایی به وجود می‌آورد که باعث تحریک میل غذایی می‌شود. بطور کلی حساس شدن به بوها در سه ماه اول حاملگی شروع می‌شود. این حساسیت، با پیشرفت حاملگی و رسیدن به سه ماه دوم، به اوج رسیده و در سه ماه آخر فروکش می‌کند.

افزایش اشتها و ویار؛ نشانه ابتدایی بارداری

تکرر ادرار؛ مشکل شایع حاملگی

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری، باعث افزایش جریان خون به کلیه‌ها و تکرر ادرار در ماه‌های اول حاملگی می‌شود. گرچه این عارضه در روزهای اول بعد از لقاح اتفاق نمی‌افتد اما در ماه‌های اولیه حاملگی، به خاطر رشد سریع جنین قطعاً بروز پیدا می‌کند.

نیاز مکرر به دفع ادرار، یکی از نخستین نشانه‌های بارداری است که بیشتر زنان از هفته ششم به بعد، با آن مواجه می‌شوند. در ماه‌های آخر نیز فشاری که جنین به مثانه وارد می‌کند، موجب بروز این عارضه می‌شود. اگر ادرار با سوزش، درد یا خون همراه باشد یا قطره قطره خارج شود، نشانه عفونت مجاری ادراری است و باید درمان شود.

نفخ و یبوست؛ رنج آورترین علامت بارداری

یبوست یکی از نشانه‌های اولیه بارداری است که اگر کنترل نشود باعث بیماری‌های خطرناک می‌شود. افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری، سرعت عملکرد دستگاه گوارش را کاهش داده و هضم غذا را مختل می‌کند. این مسئله باعث بروز نفخ و یبوست در ابتدای حاملگی می‌شود. این عارضه در روزهای اول بعد از لقاح، زیاد مشکل ساز نیست. همزمان با بزرگ‌تر شدن رحم و فشار بیشتر روی روده‌ها این مشکل شدت می‌یابد.

با خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه، نوشیدن مایعات فراوان و انجام ورزش‌های سبک می‌توان از بروز یبوست جلوگیری کرد. اگر یبوستِ شدید با درد شکم یا دفع خون همراه باشد باید تحت درمان قرار گیرد.

نفخ و یبوست؛ از نخستین علامت‌های حاملگی

افزایش وزن بدن؛ آشکارترین علامت حاملگی

چاق شدن ناگهانی، از اولین علائم بارداری است. افزایش وزن تا قبل از موعد قاعدگی زیاد محسوس نیست اما با رشد جنین، کم کم آشکار می‌شود. به طور طبیعی یک خانم باردار از هفته اول تا دوازدهم، 1 الی 2 کیلوگرم و در ماه‌های بعدی، هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن اضافه می‌کند. فرآیند زیاد شدن وزن در خانم‌های چاق و لاغر متفاوت است. اما در هر صورت باید کنترل شود و به تعادل برسد.

گرفتگی یا خونریزی بینی؛ علامت نادر بارداری 

گرفتگی و خونریزی بینی از اولین نشانه‌های بارداری است که به ندرت اتفاق می‌افتد. بینی هر فرد دارای عروق خونی بسیاری است. با شروع حاملگی و افزایش گردش خون، این عروق مستعد خونریزی می‌شوند. این عارضه با کم شدن رطوبت بدن تشدید می‌شود. در صورتی که این مشکل در افراد با فشار خون بالا پیش آمده است، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

افزایش ترشحات واژن؛ اتفاق معمول حاملگی

زنان باردار از همان هفته‌های ابتدایی با مشکل افزایش مایعات واژن مواجه می‌شوند. ترشح هورمون پروژسترون در حاملگی، باعث زیاد شدن جریان خون به لگن می‌شود. به دنبال آن غشای مخاطیِ بدن تحریک شده و ترشحات واژن نیز بیشتر می‌شود. با اینکه این عارضه در روزهای اول بعد از لقاح، زیاد قابل مشاهده نیست اما معمولاً پس از هفته سیزدهم آشکار می‌شود. با پیشرفت حاملگی ترشحات افزایش می‌یابد و با نزدیک شدن به زایمان به بیشترین حد خود می‌رسد.

ترشحات، معمولاً به صورت رقیقِ شیری رنگ و گاهی سفید روشن مشاهده می‌شوند. در صورتی که این ترشحات با بوی بد، سوزش و خارش همراه باشد باید درمان شود. چون نشانه عفونت باکتریایی است.

افزایش ترشحات واژن؛ نشانه رایج بارداری

احساس طعم فلز در دهان؛ نشانه غیر معمول بارداری

برخی زنان باردار احساس می‌کنند دهانشان مزه فلز می‌دهد. این اختلال چشایی یکی از اولین علائم بارداری است که در هفته‌های اول افراد زیادی را درگیر می‌کند. علت آن ترشح هورمون استروژن در حاملگی است. این هورمون در تشخیص طعم غذا و لذت بردن از آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که از این عارضه رنج می‌برید غرغره کردن آب نمک و خوردن غذاهای ترش مزه، راهکار مناسبی برای بهبود این مشکل است.

سوزش سر دل؛ مشکل جدی بارداری

با شروع بارداری ناهنجاری‌های معده نیز آغاز می‌شود. مشکلات معده یکی از شاخصه‌های اولیه بارداری است که همه زنان به آن مبتلا می‌شوند. هورمون‌های بارداری باعث نشت اسید معده به مری شده و سوزش ایجاد می‌کنند. این عارضه در هفته‌های ابتدایی، خفیف است. اما با پیشرفت حاملگی و بزرگ شدن رحم، فشار روی معده بیشتر شده و این مشکل نیز جدی‌تر می‌شود. سوزش سر دل در حالت افقی و خوابیده بیشتر احساس می‌شود و اختلال در خواب را نتیجه می‌دهد.

سوزش سر معده؛ علامت گوارشی در روزهای نخست تشکیل نطفه

تغییر در تمایلات جنسی؛ واکنش خاص بدن در بارداری

بی‌میلی به برقراری رابطه جنسی یکی از نشانه‌های اولیه حاملگی است که به مرور ایجاد می‌شود. ممکن است در هفته‌های اول بعد از لقاح متوجه نشوید، اما حتماً در سه ماه اول با آن مواجه خواهید شد. معمولاً میل جنسی در سه ماهه اول و سوم حاملگی کاهش می‌یابد. دلایل این بی‌میلی عبارتند از: استرس، تهوع و تغییرات فیزیکی بدن.
البته بعضی خانم‌ها در دوران بارداری، به علت افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی، افزایش میل جنسی را تجربه می‌کنند.

آکنه؛ عارضه پوستی حاملگی

بروز مشکلات پوستی، در اوایل بارداری، خانم‌ها را به سوی درمان می‌کشاند. افزایش هورمون‌های حاملگی در هفته‌های اول، حجم خون را در بدن بالا می‌برد. گردش زیاد خون باعث فعالیت بیشتر غدد چربی می‌شود. این رویداد، هم درخشندگی و شادابی به پوست می‌دهد و هم موجب ایجاد آکنه می‌شود. اگر چه آکنه ممکن است در روزهای اول بعد از لقاح بوجود نیاید؛ اما از نخستین علائم بارداری است که در هفته‌های اول با آن مواجه خواهید شد.

آکنه؛ نخستین نشانه پوستی بارداری

در روزهای اول حاملگی از کجا بفهمیم بارداریم؟

ممکن است خواسته یا ناخواسته در مسیر بارداری قرار گرفته باشید. بهتر است هرچه سریع‌تر به حس نگرانی یا امید خود پاسخ دهید تا بتوانید برای ادامه راه، درست برنامه‌ریزی کنید.
منتظر ماندن تا قطع قاعدگی و انجام آزمایش زمان زیادی است. کافیست نسبت به تغییرات دمای بدنتان در روزهای بعد از لقاح ریزبین شوید. حرارت بدنتان را بعد از اقدام به بارداری به مدت دو هفته اندازه بگیرید. زیرا بدن خانم‌های باردار در این مدت نسبت به قبل گرم‌تر می‌شود. علائم دیگری چون درد عضلانی شکم یا لکه‌بینی قبل از پریودی نیز به دلیل شکل‌گیری جنین است. سایر نشانه‌ها علائم رایج هستند که به مرور و طی سه ماه اول حتماً تجربه خواهید کرد.

شما علائمی را می‌شناسید که به تردید مخاطبان ما پاسخ بدهد؟

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
فهیمه
2022-01-03 01:50:54
پاسخ
6
1
پاسخ
۴روز عقب انداختم
مجله پزشکی
2022-07-20 10:21:57
پاسخ
0
0
پاسخ
چهار روز تاخیر در قاعدگی معمولا به علت استرس فرد است. درصورتی که تعداد روزهای عقب افتادن قاعدگی به 10 روز رسید به پزشک زنان مراجعه کنید.
ببعی
2022-03-17 06:39:31
پاسخ
4
0
پاسخ
سه ماهه پریود نشدم به تازگی ازمایش و تست گرفتم منفی شد ولی دو روز پیش اقدام کردم و از روز اول یه کم احساس تهوع کردم و روز دوم هم یه کم ..البته خیلی کم
مجله پزشکی
2022-07-20 10:21:18
پاسخ
0
0
پاسخ
اگر سابقه تاخیر در قاعدگی نداشته اید و علائم دیگر بارداری را نیز دارید، احتمال بارداری وجود دارد. بهتر است از تست بارداری برای اطمینان استفاده کنید و یا شرح حال بیشتری از خود بدهید.
ناشناس
2022-05-31 18:24:11
پاسخ
1
0
پاسخ
۵ روز از موعد پریودم گذشت ۱۰ روز قبل از موعدم لکه بینی داشتم و زیر شکمم تیر میکشید زمان موعد پریودم معده درد داشتم میخواستم بدونم علاعم بارداری هست؟
مجله پزشکی
2022-07-20 10:22:33
پاسخ
0
0
پاسخ
علائمی که بازگو کردید ممکن است مربوط به بارداری باشند اما برای راهنمایی دقیق تر لازم است اطلاعاتی بیشتری داشته باشیم از جمله؛
  • زمان آخرین رابطه
  • رابطه با هدف بارداری داشته‌اید یا از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرده اید
  • سن شما
  • مصرف داروی خاصی
  • زمان آخرین قاعدگی
  • پاسخ شما به این سوالات می‌تواند به ما در ارائه پاسخی دقیق تر کمک کند. توصیه مجله پزشکی بر انجام تست های ادراری است تا از بارداری یا عدم بارداری خود مطمئن شوید.
    فاطمه
    2023-05-12 02:44:46
    پاسخ
    2
    0
    پاسخ
    سلام خسته نباشید من ۳ روز ک زیر شکم سمت چپم درد میکنه و احساس مور مور شدن در رحمم دارم و گاهی سرگیجه و سر دردم دارم ۱۶ قاعدگی تمام شده و ۱۷ به طور ناخواسته اسپرم شوهرم در رحمم ریخته بنظرتون باردارم؟یا بیماری دیگه ای هست؟و ادرارم بی رنگ شده آیا نیازی هست الان سونو بدم یا بزارم ۱۰ روز دیگ
    فاطمه ۲۱ سالمه
    2023-05-12 02:45:40
    پاسخ
    3
    0
    پاسخ
    سلام خسته نباشید من ۳ روز ک زیر شکم سمت چپم درد میکنه و احساس مور مور شدن در رحمم دارم و گاهی سرگیجه و سر دردم دارم ۱۶ قاعدگی تمام شده و ۱۷ به طور ناخواسته اسپرم شوهرم در رحمم ریخته بنظرتون باردارم؟یا بیماری دیگه ای هست؟و ادرارم بی رنگ شده آیا نیازی هست الان سونو بدم یا بزارم ۱۰ روز دیگ
    داغ‌ترین برچسب‌ها