منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
آزمایش‌های مهم قبل از بارداری
آزمایش‌های مهم قبل از بارداری

مهمترین آزمایشهای پیش از بارداری

تاریخ انتشار:
17 مرداد 1402
زمان مورد نیاز:
6 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
17 مرداد 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آزمایش‌ های دوران بارداری جزو مسائل بسیار مهم و کلیدی هستند که همه ی خانم‌ های باردار باید نسبت به این آزمایش‌ ها شناخت کافی داشته باشند و علاوه بر این در انجام این آزمایش‌ ها هم نهایت دقت را به خرج دهند و سعی کنند که تک تک این آزمایشات را انجام دهند. زیرا وقتی که یک فرد باردار می‌ شود علاوه بر اینکه باید به سلامتی خود اهمیت دهد باید سلامت جنین را هم جدی بگیرد و در همین راستا آزمایشات بارداری بدن مادر و جنین را از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار خواهند داد و از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار هستند.

در واقع بانوان باید روند چکاپ و مراقبت را از قبل از بارداری آغاز کنند و سعی کنند که بدن خود را از هر لحاظ بررسی کنند. تا در صورت عدم وجود بیماری یا مشکل خاصی اقدام برای بارداری داشته باشند. زیرا برخی از بیماری‌ ها و مشکلات ممکن است که باعث سقط جنین یا ایجاد مشکل در بدن نوزاد شوند.

بهتر است که از همان ابتدا و قبل از اقدام برای بارداری مادر لحاظ سلامتی بررسی شود. البته بررسی مادر و انجام چکاپ بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است و آزمایش‌ های قبل از بارداری و دوران بارداری این اطمینان را به مادر می‌ دهند که در سلامت و آمادگی کامل فرزند خود را به دنیا می‌ آورد.

آزمایشاتی که قبل از بارداری انجام می‌ شوند شامل غربالگری ژنتیکی و بررسی از لحاظ بیماری‌ ها و اختلالات ژنتیکی و آزمایشات عفونی برای تشخیص انواع بیماری‌ های عفونی هستند. علاوه بر این مادر از لحاظ ابتلا یا عدم ابتلا به افسردگی، فشار خون بالا و قند خون و تیروئید هم باید مورد بررسی و چکاپ قرار بگیرد. آزمایشگاه نارون آزمایش‌ های چکاپ بانوان را قبل از بارداری و حین بارداری انجام می‌ دهد.

آزمایش های دوران بارداری شامل چه مواردی است؟

آزمایشهای دوران بارداری بسیار متنوع هستند و انجام هر یک از آن ها کاملاً الزامی است. زیرا در لیست آزمایش‌ های چکاپ بارداری قرار دارند. شناخت کامل هر یک از این آزمایش‌ ها برای مادران باردار واجب است تا بتوانند با آگاهی کامل این تست‌ ها را پشت سر بگذارند.

این آزمایش‌ ها روی سلامت کودک و رشد کودک تاثیر می‌ گذارند و اگر مادر دچار بیماری و مشکل خاصی باشد می‌ تواند با این آزمایش‌ ها متوجه این مشکل شود و از عدم رشد کودک یا بیماری کودک جلوگیری کند تا به موقع از بروز مشکلات بزرگتر پیشگیری شود.

در ادامه سعی می‌ کنیم که انواع آزمایش‌ های بارداری را به تفصیل برای شما معرفی کنیم. تا شناخت کامل‌ تری نسبت به آن ها پیدا کنید تا اگر قصد بارداری دارید یا در این دوران به سر می‌ برید این آزمایش‌ ها را با شناخت کامل انجام دهید.

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که آزمایشگاه نارون که یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی در نیاوران می‌ باشد، انواع آزمایش‌ های چکاپ بانوان و تست‌ های مربوط به دوران بارداری را به صورت کاملاً تخصصی در محیط آزمایشگاه و حتی در منزل انجام می‌ دهد‌.

آزمایشهای پیش از بارداری

آزمایشهای ادرار و خون قبل در بارداری

آزمایش خون و ادرار در لیست آزمایش‌ های چکاپ بانوان باردار قرار دارند که این آزمایش خود شامل زیر مجموعه‌ های بسیار زیاد می‌ باشد.

انجام این آزمایشات برای بررسی وضعیت سلامت مادر جنین ضروری است و پزشک معالج به انجام این آزمایشات تاکید می‌ کند و بانوی باردار مستلزم انجام آن است. این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش شمارش گلبول‌ های قرمز یا CBC برای تست کم خونی
  • تست دیابت به ویژه دیابت بارداری
  • تست کم کاری و پرکاری تیروئید
  • تست ایدز
  • تست هپاتیت b و سایر بیماری‌ های آمیزشی
  • تست تعیین گروه خون پدر برای مشخص شدن rh
  • آزمایش قند و پروتئین در ادرار
  • آزمایش وجود یا عدم وجود عفونت در ادرار
  • تست کومبس غیر مستقیم در مادران
  • آزمایش هورمون‌ های زنانه

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دلیل انجام آزمایش هورمون‌ های زنانه در دوران بارداری چیست؟ اصلی‌ ترین دلیل برای انجام این آزمایش پیدا کردن علت تنبلی تخمدان می‌ باشد. زیرا بسیاری از بانوان به علت وجود این مشکل در بدن خود ممکن است که باردار نشوند و یا حتی دچار سقط جنین شوند. زیرا تنبلی تخمدان خطرات زیادی را برای قدرت باروری بانوان به وجود می‌ آورد و معمولا در اثر این اتفاق به هم خوردگی هورمون‌ ها نیز رخ می‌ دهد که طی انجام آزمایش هورمون‌ های زنانه می‌ توان به این مسئله پی برد.

 البته یافتن علت تنبلی تخمدان و انجام آزمایشات مربوط به آن قبل از بارداری و در زمان اقدام هم ضروری است. تا مادر بتواند یک بارداری سالم را پشت سر بگذارد. آن دسته از مادرانی که از قبل به تنبلی تخمدان مبتلا هستند باید قبل از بارداری و طی دوران بارداری با انجام آزمایش منظم این مشکل را کنترل کنند تا زمان تولد جنین هیچ مشکلی به وجود نیاید و خطری سلامت جنین را تهدید نکند.

سونوگرافی پیش از بارداری

یکی دیگر از مواردی که در امر آزمایش‌ های چکاپ دوران بارداری حائز اهمیت است، سونوگرافی می‌ باشد. در سونوگرافی پزشک با امواج التراساند وضعیت سلامت جفت جنین و اندام‌ های او را مورد بررسی قرار می‌ دهد تا در دوران بارداری هیچ مشکلی به وجود نیاید. معمولاً سونوگرافی اول در هفته‌ های ۱۱ تا ۱۳ بارداری رخ می‌ دهد و سونوگرافی دوم از شروع هفته ۱۶ تا قبل از پایان هفته ۱۸ انجام خواهد شد. این سونوگرافی برای بررسی تعداد جنین، وضعیت جفت، سن بارداری و تعیین کردن ناهنجاری‌ های واضح جنین می‌ باشد.

سونوگرافی سوم هم در هفته‌ های ۳۱ تا ۳۴ بارداری انجام می شود که وضعیت رشد جنین، میزان آمنیوتیک، نمایش جنین و وضعیت جفت و ناهنجاری‌ ها را نمایان می‌ کند.

آزمایش های قبل از حامله شدن

تست غربالگری دیابت پیش از بارداری

آزمایش غربالگری دیابت بارداری یکی از مهمترین آزمایش‌ های دوران بارداری می‌ باشد که از اهمیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است.

این آزمایش که در صدر لیست آزمایشچکاپ  خانم ها باردار به چشم می‌خورد در سه مرحله توسط آزمایشگاه نارون انجام می‌ شود و به منظور شمارش میزان گلوکز در خون است.

 معمولاً بهترین زمان برای انجام این تست هفته ۲۴ تا ۲۸ باردار می‌ باشد. طی انجام این آزمایش در ابتدا قند خون ناشتای خانم باردار اندازه گرفته می‌ شود و سپس ۱۰۰ گرم گلوکز خوراکی به مادر باردار داده می‌ شود و میزان قند خون سه بار در فاصله ی یک ساعته، دو ساعته و سه ساعته اندازه‌ گیری خواهد شد و پزشک با بررسی جواب این آزمایش‌ ها می‌ تواند تشخیص دهد که فرد به دیابت بارداری مبتلا شده است یا خیر. بسیاری از بانوان به علت تنبلی تخمدان و اضافه وزنی که دارند در صورت باردار شدن به احتمال خیلی بالا دیابت بارداری را تجربه می‌ کنند.

مهمترین آزمایشهای پیش از حاملگی

اگر دارای مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان و سندروم پلی کیستیک هستید و برای باردار شدن مضطرب می‌ باشید، باید این نوید را به شما بدهیم که با وجود پیشرفت علم پزشکی دیگر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت و با انجام آزمایش‌ های چکاپ در آزمایشگاه نارون می‌ توانید علت تنبلی تخمدان را پیدا کنید و برای یک بارداری سالم اقدام داشته باشید. اکنون که با انواع آزمایش‌ های دوران بارداری آشنا شدید پیشنهاد می‌ کنیم که در صورت باردار شدن حتماً این آزمایشات را یک به یک انجام دهید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
agODxnodLQqhjE
2024-03-18 22:03:36
پاسخ
0
0
پاسخ
rjCmgkHtVhUwD
🔶 + 0,7576 ВTC. Receive => https://telegra.ph/BTC-Transaction--33013-03-14?hs=edd57f49faa62fc9f8bd07ac330aa21c& 🔶
2024-03-29 02:52:03
پاسخ
0
0
پاسخ
nz82a2
NpcYwQAHIGDi
2024-04-01 00:01:47
پاسخ
0
0
پاسخ
glvOYaZXWAysbE
yUSeiQPR
2024-04-24 09:33:04
پاسخ
0
0
پاسخ
vTfNjZVPbSO
داغ‌ترین برچسب‌ها