منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
پمادها، محول‌ها و قطعی‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی
پمادها، محول‌ها و قطعی‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی

روش های پزشکی و قطعی درمان زگیل تناسلی

تاریخ انتشار:
27 شهریور 1401
زمان مورد نیاز:
14 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 آبان 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

احتمال بازگشت زگیل‌های تناسلی در برخی درمان‌ها تقریباً صفر است. روش‌های درمان زگیل تناسلی، انواع گوناگونی دارد. هرکس با توجه به شرایط و شدت بیماری روش خاصی را انتخاب می‌کند.

اغلب برخی افراد از بیان بیماری خود امتناع می‌کنند. ما با توجه به گستردگی این بیماری در بین افراد مختلف، شرایط آن‌ها را نیز در نظر گرفته‌ایم. پرداختن به بیان درمان‌های ساده تا پیشرفته، درون‌مایه مقاله ماست. شما می‌توانید از میان قطعی‌ترین روش‌هایی که به شما پیشنهاد داده‌ایم ایده‌آل‌ترین راه‌حل را انتخاب کنید. دستاوردهای این مقاله به شما کمک می‌کند بیماری خود را با ایمن‌ترین روش درمان کنید.

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی سرمادرمانی است. معمولاً در این شیوه معالجه، زگیل‌ها طی یک جلسه و در مدت زمان کم (حدود 20 دقیقه)، پاکسازی می‌شوند. اگر زگیل‌ها کوچک باشند یکبار فریز کردن، کافیست. در صورت بزرگ یا زیاد بودن ضایعات، انجماد طی 3 یا 4 مرحله با تعداد جلسات بیشتر انجام می‌شود. بعد از درمان نیز، احتمال بازگشت ضایعات بسیار پایین است، در نتیجه این روش به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

برتری روش کرایوتراپی نسبت به سایر روش‌ها به دلایل زیر است:

  • زگیل‌ها کاملاً پاکسازی می‌شوند و امکان انتقال به نواحی دیگر صفر است.
  • درد و خونریزی ناچیز است.
  • به بافت سالم اطراف زگیل آسیب نمی‌رسد.
  • در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.
  • زیبایی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و اسکاری ایجاد نمی‌کند.
  • درمان سرپایی است و نیاز به بستری شدن ندارد.
  • 2 تا 3 هفته بعد از عمل بهبودی حاصل می‌شود.

البته بیمار بعد از انجام کرایو به مدت 2 روز سوزش احساس خواهد کرد که به مرور برطرف می‌شود. اگر درمان به روش کرایوتراپی نظر شما را جلب کرده است، با مراجعه به مقاله “کرایوتراپی زگیل تناسلی” درباره انتخاب این روش برای درمان، اطلاعات لازم را کسب خواهید کرد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر درمانی، از بین مؤثرترین روش‌های درمان زگیل تناسلی معمولاً اولین انتخاب است. این روش با پاکسازی عمیق ضایعات احتمال بازگشت آنها را کم می‌کند در نتیجه ایده‌آل است.

درمان با لیزر مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود.
  • درمان سرپایی است و نیاز به بستری شدن ندارد.
  • حداقل درد را دارد.
  • بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و نیاز به بیهوشی نیست.
  • تعداد دفعات تکرار کمتر است.
  • پاکسازی اولیه بیشتر است.
  • زگیل پخش نمی‌شود.
  • با انسداد رگ‌ها خونریزی را کاهش می‌دهد.
  • کمترین آسیب را به بافت‌های اطراف می‌رساند.
  • زخم ناشی از این روش به سرعت ترمیم می‌شود.
  • احتمال عود زگیل خیلی کم است.

لیزر معمولاً عوارضی ندارد؛ تنها یک زخم سطحی کوچک ایجاد می‌کند که به سرعت ترمیم می‌شود. این شیوه معالجه نسبت به بقیه روش‌ها درصد موفقیت بیشتری دارد و یک روش سریع و مطمئن برای مداوای ضایعات ویروس HPV است.

درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

در تکنیک سوزاندن، از گرمای الکتریسیته برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می‌شود. حرارت اعمال شده در این روش باعث تخریب ضایعه و نابودی آن می‌شود.

بعد از انجام این فرآیند ممکن است محل متورم یا قرمز شود و با درد خفیف همراه باشد که کاملاً طبیعی است. بیماری بعد از حدود 2 تا 4 هفته بهبود می‌یابد. هر چه زگیل بزرگتر باشد برای بهبود، زمان بیشتری لازم دارد.

نابودی زگیل‌ها با روش الکتروکوتر مزایایی دارد، از جمله:

  • از خونریزی طی معالجه جلوگیری می‌شود.
  • بافت غیر طبیعی رشد نمی‌کند.
  • زگیل‌ها در یک مرحله از بین می‌روند.
  • رگ‌های خونی ترمیم شده و خونریزی بعد از جراحت متوقف می‌شود.
  • احتمال بروز عفونت کم است.
  • احتمال بازگشت ضایعه خیلی کم است.

این روش عوارض چندانی ندارد و درد و ناراحتی پس از آن خفیف بوده و به سرعت بهبود می‌یابد. توجه داشته باشید که بخارات ناشی از دستگاه الکتروکوتر باید بلافاصله جمع‌آوری شوند، در غیر این صورت ممکن است ضایعه در سایر نقاط پخش شود.

درمان زگیل تناسلی با عمل جراحی

با توجه به اینکه جراحی و جداسازی زگیل عوارض زیادی دارد، آخرین روش پیشنهادی همه پزشکان است. در این شیوه ابتدا به بیمار داروی بیهوشی تزریق می‌شود و زگیل با یکی از روش‌های زیر از پوست جدا می‌شود:

  • استفاده از قیچی برای بریدن بافت زگیل
  • برداشتن زگیل با تیغ
  • حذف با لیزر
  • سوزاندن با کاتر الکترونیکی

بهتر است در انتخاب شیوه معالجه ابتدا دیگر روش‌های درمان زگیل تناسلی در اولویت قرار گیرد؛ زیرا در عمل جراحی، پوست زیبایی خود را از دست می‌دهد و امکان عود بیماری زیاد است.

درمان زگیل تناسلی با پلاسماتراپی

تکنیک پلاسماتراپی، یک روش کم هزینه و مقرون به صرفه در مداوای بیماری زگیل تناسلی است. این شیوه از درمان جنبه زیبایی دارد و فقط برای سطح پوست واژن استفاده می‌شود.

دستگاهی که عمل برداشتن ضایعه را انجام می‌دهد، پلاسماپن نام دارد. این دستگاه شامل 3 پروب است که از میان آن‌ها پروب سوزنی برای درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش جدیدترین و سریع‌ترین شیوه درمان HPV است و بطور کلی می‌توان گفت عوارضی ندارد.

درمان زگیل تناسلی با پماد آلدرا (ایمی کیمود)

کرم 5 درصدی آلدرا، یک داروی قوی و مؤثر در از بین بردن زگیل‌های تناسلی بزرگ است. اما این دارو بسیار نایاب است و در صورت پیدا شدن قیمت بالایی دارد. آلدرا سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت تحریک می‌کند. برای اینکه بیماری سریع‌تر بهبود یابد، باید هفته‌ای 3 روز و به مدت 4 ماه از این پماد استفاده کرد. 6 الی 10 ساعت در روز کافی است و پس از آن، محل با آب و صابون شسته شود. استفاده از این کرم ممکن است باعث خارش، سوزش و قرمزی ناحیه مورد نظر شود. بنابراین در صورت استعمال داخل واژن عوارض جدی به همراه خواهد داشت.

درمان زگیل تناسلی با محلول رزین پودوفیلین

این محلول گیاهی با جلوگیری از تقسیم سلولی، در از بین بردن زگیل‌های تناسلی خارجی بسیار مؤثر است. به طوری که می‌توان گفت با ایمی کیمود و کرایوتراپی رقابت می‌کند. در مصرف این دارو باید به نکات زیر توجه کرد:

  • قبل از استفاده از محلول، محل را بشویید و کامل خشک کنید.
  • از مصرف دارو در نواحی متصل به ستون فقرات مثل واژن و مقعد بپرهیزید چون باعث تغییر پلاکت می‌شود.
  • مصرف بیش از نیم میلی‌لیتر از این دارو عوارض دارد.
  • 4 ساعت بعد از مصرف دارو محل را با آب و صابون بشوئید.

درمان زگیل تناسلی با محلول اسید سالیسیلیک

استفاده از محلول اسید سالیسیک، در مواردی که زگیل تناسلی خفیف است، مؤثر خواهد بود. این محلول به دلیل داشتن خاصیت اسیدی و لایه برداری، نقش مهمی در نابودی زگیل‌ها دارد. اسیدی بودن آن همچنین باعث سوزش، خارش، التهاب و تحریک ناحیه تحت درمان می‌شود. بنابراین نباید برای درمان زگیل‌های داخل واژن استفاده شود. برای اینکه روند درمان زگیل‌های خارجی سریع‌تر پیش رود، بهتر است بعد از هربار استفاده از محلول، پوست مرده را جدا کنید.

درمان زگیل تناسلی با محلول اسید تری کلرواستیک(TCA)

TCA یک محلول کاربردی، برای درمان زگیل‌های واژنی کوچک و خارجی است. این داروی قوی، خاصیت اسیدی فراوانی دارد و در صورت استفاده نادرست و استعمال داخل بافت واژن، عوارض زیادی به همراه خواهد داشت. نحوه مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد. دوره درمان با این دارو معمولاً 6 تا 10 هفته طول می‌کشد.

درمان زگیل تناسلی با محلول فرمالدئید

محلول فرمالدئید، ماده‌ای ضدعفونی کننده است که فعالیت قارچ‌ها و باکتری‌ها را متوقف می‌کند. این دارو در معالجه زگیل تناسلی خارجی بسیار مؤثر است. محلول باید طی چندین هفته و روزی 1 الی 2 بار مصرف شود تا باعث بهبودی شود. در روند درمان بروز عوارضی از قبیل سوزش، خارش و درد طبیعی است. در نتیجه دقت داشته باشید محلول به داخل واژن نفوذ نکند.

درمان زگیل تناسلی با پماد پودوفیلوکس (وارتیکون)

پماد 15% وارتیکون، یکی از داروهای گیاهی مؤثر برای برطرف کردن زگیل‌های تناسلی خارجی است. این دارو به صورت محلول 5% نیز وجود دارد که فقط برای درمان زگیل تناسلی آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که این دارو مؤثر واقع شود، باید به صورت دوره‌های 3 روزه و روزی 2 بار مصرف شود. بین دوره‌ها حتما 4 روز وقفه قرار دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد در 50 درصد افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند، زگیل‌ها بهبود یافته است. در 25 درصد بیماران نیز ضایعات به کلی از بین رفته است.

درمان زگیل تناسلی با پماد سینکاتیشین(SINECATECHINS)

یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی مصرف موضعی پماد سینکاتیشین است. این کرم اولین داروی گیاهی برای از بین بردن زگیل تناسلی خارجی است که از افشره برگ چای سبز درست می‌شود. این پماد در 58% بیماران به طور کامل زگیل را برطرف می‌کند. داروی سینکاتیشین در یک دوره 4 ماهه روزی 3 بار استفاده می‌شود. عوارض خفیفی مانند قرمزی پوست، خارش و سوزش بعد از مصرف کرم، طبیعی است. بنابراین به دلیل حساسیت بافت داخلی واژن از مصرف این پماد در این ناحیه خودداری کنید.

مؤثرترین شیوۀ معالجۀ بیماری HPV در دختران

بهترین  روش درمان زگیل تناسلی در دختران، لیزر CO2 است. این سبک درمان به دلیل اینکه ضایعات را به طور کامل رفع می‌کند و عوارضی ندارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از معالجه نیز، ناحیه تحت درمان به سرعت ترمیم شده و به حالت اولیه باز می‌گردد.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی کدام است؟

مؤثر بودن روش درمان بستگی به نوع و شدت زگیل تناسلی دارد. قطعاً همه راهکارهای ارائه شده  از مبتدی تا پیشرفته اگر به جا و به موقع استفاده شوند نتیجه مثبت خواهند داد. در اولین فرصت، بهترین نوع درمان را آغاز کنید تا بیماری در همان مرحله سرکوب شود.

در صورتی که به دنبال روشی هستید که احتمال بازگشت بیماری تقریباً صفر باشد، بهتر است وقت را تلف نکنید. کرایوتراپی، لیزر درمانی و الکتروکوتر بهترین راه‌حل‌ها هستند. اگر موضوع زیبایی برای شما مطرح است، روش نوین پلاسماتراپی گزینه مناسبی است. ممکن است اول بخواهید کرم‌های موضعی را امتحان کنید؛ استفاده از محلول‌ها و کرم‌ها بیشتر در مواردی که بیماری هنوز پیشرفت نکرده و در مراحل اولیه است قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

اگر بعد از خواندن این مقاله هنوز ابهاماتی در ذهن شماست و در انتخاب روش درمان تردید دارید، کامنت بگذارید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها