منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
کجای سرتان درد می‌کند؟
کجای سرتان درد می‌کند؟

کجای سرتان درد می‌کند؟

تاریخ انتشار:
20 مرداد 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

سردرد در هر ناحیه، نشان‌دهنده چه چیزی است؟

حتماً شما هم به سردردهای خفیف یا شدید دچار شده‌اید. سردردها می‌توانند علت‌های فراوانی داشته باشند اگر سردرد شما مقطعی و کوتاه‌مدت باشد، جای نگرانی ندارد و می‌تواند دلیل هایی چون کم‌خوابی، استرس، گرسنگی و موارد دیگری داشته باشد که با برطرف کردن آن‌ها سردرد شما هم به مرور رو به بهبودی می رود اما سردردهایی که تکرار می‌شوند و مدت زمان زیادی شما را درگیر می‌کنند، می‌توانند نشانه‌ای از بیماری باشند.

گاهی سردردها این‌قدر شدید تا آن‌جا شدید می‌شوند که فرد نمی‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد. اولین گام برای درمان سردرد، تشخیص نوع آن است ما در این مقاله می‌خواهیم به هشت نوع سردرد شایع و درمان آن برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی اشاره کنیم. پس اگر شما هم گاهی از سردرد رنج می‌برید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

اگر یک طرف سرتان درد می کند، می تواند نشانه میگرن باشد

اگر به طور مکرر یک طرف سر شما درد می گیرد، ناحیه چپ سر یا ناحیه راست، و همراه با آن حالت ضربان در ناحیه دردناک را احساس می کنید، می‌تواند نشانه‌ای از میگرن باشد. سردردهای میگرنی شدید هستند به گونه‌ای که شما را از کارهای روزانه خود بازمی‌دارند. علائم دیگری هم اصولا همراه با میگرن ظاهر می شوند مانند حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا. هنگام دردهای میگرنی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، استراحت مطلق است. بهترین مکان برای استراحت، جایی به دور از نور و صدا است. می‌توانید سر خود را با دستمالی بسته و مدتی در آن مکان آرام بمانید.

سردردهای میگرنی ممکن است از چهار ساعت تا دو روز طول بکشد و اگر آن را درمان نکنید، تکرار آن‌ها بیشتر شده به گونه‌ای که شما را از کارهای روزانه باز می دارد. ممکن است پزشک در کنار داروهای پیشگیری کننده، برای شما داروهای ضد تهوع متوکلوپرامید هم تجویز کند. چیزی که در دردهای میگرنی بسیار مهم است شروع دارو و قطع و کم کردن دارو، زیر نظر پزشک است. داروهای میگرنی اگر به‌درستی استفاده نشوند، می توانند عوارض سردردهای میگرنی را تشدید کنند.

سردرد در هر ناحیه، نشان‌دهنده چه چیزی است

هنگامی که درد در ناحیه دو طرف سر پیچیده می شود، می‌تواند نشانی از سردرد تنشی باشد

هنگامی که شما احساس درد یا فشار را دور سرتان دارید، می تواند علائم سردردهای تنشی و استرسی باشد. در این‌گونه موارد بهترین راه تسکین این سردردها، تغییر عادت‌های روزانه است. احساسی که این‌گونه بیماران در هنگام سردردهای شان تشریح می‌کنند این است که "انگار سر آن‌ها میان یک دستگاه پرس قرار دارد." این سردردها در دو طرف سر ایجاد می‌شود و می‌تواند بر اثر استرس‌های کاری، عاطفی، خستگی بیش از حد و حتی مشکلات عضلانی فک و گردن پدیدار شود. طول مدت سردردهای تنشی بین بیست دقیقه تا دو ساعت متغیر است.

برای این سردردها می‌توانید از داروهای بدون نسخه پزشک استفاده کنید اما توصیه ما این است که حتماً مصرف هر دارویی با تجویز و مشورت پزشک باشد. داروهایی چون استامینوفن و یا داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی مانند ناپروکسن، آسپیرین و بروفن می‌توانند نتایج خوبی را داشته باشند. طبق مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، نشان داده که داروهای ترکیبی اثربخشی بهتری را در همان مراحل اولیه از خود نشان می‌دهند و سردردها را به سرعت متوقف می‌کنند. داروهای ترکیبی توصیه‌شده استامینوفن آسپیرین همراه با کافئین است.

درد در ناحیه صورت، می‌تواند نشان‌دهنده سردرد سینوسی باشد

اگر درد در ناحیه صورت باشد و گونه‌ها و چشم‌های شما را درگیر کند، به‌طوری‌که در این نواحی احساس فشار کنید، می‌تواند مربوط به دردهای سینوسی باشد. سینوزیت یک دلیل شایع برای سردرد است اما نمی‌توان آن را تکرار شونده دانست. سردردهای میگرنی هم می توانند درد صورت را به دنبال داشته باشند.

نشانه سردرد سینوسی این است هنگامی‌که به جلو خم می شوید، این سردرد افزایش پیدا می‌کند. علائم عفونت سینوزیت حاد، درد در ناحیه دندان است که همراه با کم شدن حس بویایی خود را نشان می دهد. در این مواقع پزشک آنتی‌بیوتیک را برای عفونت‌های باکتریایی تجویز می کند یا استفاده از ضد احتقان بینی به همراه آنتی هیستامین که می‌تواند عفونت را برطرف کرده و سردردهای شما را کاهش دهد.

دردهای ناگهانی در ناحیه سر، به سردردهای رعد و برقی معروف هستند

ممکن است سردردهای شما بسیار جدی‌تر باشد. سردردهای رعد و برقی به طور ناگهانی در سر شما ایجاد می‌شود. این سردردها هشداردهنده است و شما این سردرد را مانند یک صاعقه احساس می‌کنید. بنیاد میگرن آمریکا درمورد سردردهای رعد و برقی عنوان می‌کند که زمان این سردردها حدوداً پنج دقیقه است و شما هیچ پیش‌زمینه‌ای در رابطه با آن نداشته‌اید و علت آن را نمی‌دانید. هنگامی‌که می‌خواهید در مورد سردرد خود بگویید تنها مورد توصیفی همان رعد و برق و یا سیگنال‌هایی ناگهانی است. در رابطه با این سردردها باید دقت لازم را داشته باشید و حتماً با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. این سردردها تهدید کننده اند و می‌توانند نشانه‌هایی از سکته مغزی، آنوریسم مغزی و خون‌ریزی مغزی باشند.

سردرد در هر ناحیه، نشان‌دهنده چه چیزی است

دردهای پشت چشم که به صورت شدیدی ظاهر می شوند، می توانند نشانه از سردردهای خوشه‌ای باشند

ممکن است احساس کنید فشاری به پشت چشم‌های شما وارد می‌شود که بسیار زیاد است. این توصیف مربوط به سردردهای خوشه‌ای است. این سردردها درد زیادی را به‌همراه دارند و به‌اصطلاح آن‌ها را "سردردهای خودکشی" می‌نامند. مطالعات نشان داده که این سردردها در آقایان بیشتر بروز پیدا می‌کند و همراه با سردردهای خوشه‌ای، علائم دیگری مانند ریزش اشک، آب‌ریزش بینی، درد و قرمزی چشم و افتادگی پلک هم همراه است.

هنگامی که این درد ظاهر می شود شما احساس آشفتگی پیدا می‌کنید به گونه‌ای که می‌خواهید کاری را انجام دهید و آرام و قرار شما از بین می‌رود. حالتی به شما دست می دهد که می‌خواهید به سر خود ضربه بزنید تا از این درد راحت شوید و ممکن است دلیل این سردردها تا مدت‌های زیادی تشخیص داده نشود و فرد گرفتار آن بماند. تشخیص این نوع سردردها بسیار مهم است و دردهایی متفاوت با سردردهای میگرنی است اما به علت شباهتی که دارد و ازآنجایی‌که ممکن است یک طرف سر را درگیر کند، ممکن است پزشک را به اشتباه بیندازد و درمان‌های اشتباه این سردرد را از بین نبرد.

اگر این درد بطور صحیح شناسایی شود، ممکن است پزشک اکسیژن درمانی با جریان زیاد را برای شما تجویز کند. در این روش به وسیله ماسک اکسیژن، اکسیژن‌رسانی به بدن بهبود بخشیده می شود و همچنین در کنار آن قطره بینی لیدوکائین و تزریق دی هیدروژروتامین هم توصیه می‌شود. در رابطه با سردردهای خوشه‌ای بهترین دارویی که اثر خوبی می‌تواند داشته باشد وراپامیل است که کانال کلسیم را مسدود کرده و درد را کاهش می‌دهد. این نوع سردردها حتماً باید زیر نظر پزشک درمان شوند و داروها توسط یک متخصص تجویز شود.

دردهای بالای سر یا صورت، می‌تواند نشان‌دهنده سردردهای حساسیتی باشند

این نوع سردرد هم سینوس را درگیر می‌کند اما دلیل به وجود آمدن آن آلرژی‌های فصلی است. البته در کنار این سردردها علائم دیگری همچون عطسه، آب‌ریزش بینی و چشم هم نمایان می شوند. برای سردردهای حساسیتی و آلرژیک از داروهای آنتی‌هیستامین و ضد احتقان استفاده می‌شود که با تجویز پزشک صورت می گیرد.

دردهای سوزشی و گزنده در یک طرف سر، می‌تواند نشانه‌ای از سردرد هواپیما باشد

مسافرت‌های هوایی بسیار ساده هستند و برای آسانی و سهولت انجام می شوند اما جالب است بدانید که از دوازده نفر یک نفر ممکن است دچار سردردهای هواپیمایی شود. دلیل عمده بروز این نوع سردردها تغییر فشار در طول مسافرت هوایی است. برای کاهش این نوع سردردها بهترین راه کنترل استرس و هیدراته ماندن بدن است. می‌توانید برای رفع این سردردها از مسکن‌های بدون نسخه پزشک استفاده کنید.

سردردی که همه سر را پوشش می دهد، می‌تواند نشان‌دهنده سردرد فعالیتی باشد

هنگامی که شما بعد از یک فعالیت بدنی شدید مانند ورزش یا ارگاسم، دچار سردرد می‌شوید می‌توان گفت سردرد شما یک سردرد فعالیتی حرکتی است که به گفته بنیاد میگرن آمریکا این سردردها می‌توانند از پنج دقیقه تا دو روز طول بکشند و در همه افراد علائم یکسانی ندارند. این نوع سردردها شدید نبض دار، یک طرفه به همراه با حالت تهوع هستند.

ممکن است گاهی این سردردها با میگرن اشتباه گرفته بشوند درنتیجه حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آن را تشخیص دهد. گاهی این سردردها ناشی از عوامل خطرناکی چون خونریزی است. برای این نوع سردردها اصولاً ناپروکسن تجویز می‌شود و افرادی که به آن دچار می شوند می توانند 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از فعالیت‌های شدید بدنی، ناپروکسن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:
سوت کشیدن و تومور  
آلزایمر و دلایل بی ارتباط به آن
  اعداد سلامت
  دلایل عجیب سکته قلبی
  بیماری هایی شبیه به کابوس

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
احمدی
2021-05-16 19:30:40
پاسخ
0
0
پاسخ
سردردرعدوبرقی سمت راست تاناحیه‌ی چشم
احمدی
2021-05-16 19:33:19
پاسخ
0
0
پاسخ
سردردرعدوبرقی سمت راست تاناحیه‌ی چشم
NULL
2021-05-19 16:53:08
پاسخ
0
0
پاسخ
@احمدی
سردردهای رعدوبرقی رو حتما جدی بگیرین
می تونه میگرن هم باشه
حسنخانی
2022-01-04 13:32:23
پاسخ
0
0
پاسخ
سردرد رعدوبرقی تمام سرم
حسنخانی
2022-01-04 13:32:23
پاسخ
0
0
پاسخ
سردرد رعدوبرقی تمام سرم
حسنخانی
2022-01-04 13:32:23
پاسخ
0
0
پاسخ
سردرد رعدوبرقی تمام سرم
داغ‌ترین برچسب‌ها