منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
نوروفیدبک؛ راهکاری برای درمان وسواس فکری
نوروفیدبک؛ راهکاری برای درمان وسواس فکری

نوروفیدبک؛ راهکاری برای درمان وسواس فکری

تاریخ انتشار:
21 تیر 1402
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 تیر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین افراد وسواس فکری و عملی است. گاهی وقتا حتی کوچک‌ترین مسائلی که پیرامون افرادی که دچار وسواس فکری و عملی هستند، باعث آزاد و اذیت آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال آلودگی هوا، بوق ماشین و مواردی دیگر ممکن است باعث ناراحتی چنین افرادی شود. اختلال وسواس یا OCD نوعی اختلال عصبی و اضطرابی است. این بیماری علائمی همچون افکار وسواسی، رفتارهای جبری و انجام برخی کارهای تکراری است.

افکاری که در ذهن این افراد می‌گذرد آن‌ها را مجبور به انجام یکسری از کارها می‌کند. این افراد گاهاً می‌دانند که وسواس‌های فکری و عملیشان تا چه اندازه غیر منطقی و بی دلیل است. درمان وسواس فکری و عملی امروزه با استفاده از بهترین و نوین‌ترین روش‌های درمانی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها درمان وسواس با نوروفیدبک است. لازم به ذکر است که تنها روش درمان وسواس بدون دارو از طریق نوروفیدبک انجام می‌شود.

وسواس فکری چیست؟

وسواس یک نوع اختلال اضطرابی است که فرد مبتلا به طور مداوم یا تکراری کارهایی غیر منطقی انجام می‌دهد. وسواس در افراد همانند یک کاست قدیمی است که روی یک آهنگ گیر کرده است. در این حالت ذهن افراد مبتلا به وسواس درگیر موضوعی است که آن‌ها را وادار به انجام کارهای خاصی می‌کند. افرادی که دچار وسواس هستند برخی از کارها به راحتی آن‌ها را عصبی و یا مضطرب می‌کند.

به عنوان اگر تمام اجزای روی میز مرتب و صاف نباشند، موجب ناراحتی و عصبانیت او می‌شود. همچنین ممکن است مدت زمان زیادی را صرف خاموش کرد اجاق گاز کنید؛ چرا که می‌ترسید خانه در اثر نشت گاز آتش بگیرد. اینگونه افراد حتی پس از انجام این کارها باز نگران موضوعی هستند که ممکن است اصلا اتفاق نیافتد. یا به عنوان مثال شخص مبتلا به وسواس مرتباً دست خود را می‌شوید که مبادا دچار بیماری و مریضی خاصی نشود.

به طور کلی وسواس ریشه‌ای در اعصاب و اضطراب اشخاص دارد که ذهن و افکار او را دچار اختلال می‌کند. انجام چنین رفتارهایی در فرد ایجاد حس خوب و خوشایندی می‌کند و باعث کاهش وسواس فکری در افراد می‌شود. درمان وسواس فکری امروزه با یکی از جدیدترین روش‌های علمی انجام می‌شود. درمان وسواس با نوروفیدبک که به درمان وسواس بدون دارو نیز شهرت دارد، افکار اضطرابی در افراد به خوبی از بین می‌برد و وسواس را به طور کامل درمان می‌کند.

نوروفیدبک و وسواس فکری

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی مدرن است که فعالیت‌های مغزی افراد از طریق سیستم الکتروانسفالوگرافی(EGG) ثبت و ذخیره می‌شود تا رفتارهای مغزی افراد سنجیده شود. این روش درمانی بدون عوارض و دارو می‌باشد. الکترودهایی به سر و گوش افراد متصل می‌شود تا الگوهای رفتاری آن‌ها بررسی و مشاهده شود. افراد با گذراندن جلسات متعددی زیر نظر پزشک به درمان بیماری‌های فکری، روانی و مغزی می‌پردازند. افسردگی، وسواس فکری و عملی، بیش فعالی، عدم توجه از جمله بیماری‌هایی است که به وسیله این روش درمان می‌شود.

درمان وسواس با نوروفیدبک

درمان وسواس فکری و عملی از طریق نوروفیدبک بدون دارو انجام می‌شود. در این روش درمانی، امواج الکتریکی مغز به وسیله دستگاهی ثبت می‌شود. درمان وسواس با نوروفیدبک به این صورت است که الکترودهایی به سر و گوش افراد متصل می‌شود تا الگوهای رفتاری و فکری افراد شناسایی و بررسی شود. پزشک با تغییر الگوی مغزی و فکری افراد این بیماری را در افراد درمان می‌کند.

افراد بایستی جلسات متعددی را به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان با نوروفیدبک به طور کامل انجام شود. تعداد جلسات این روش درمانی بستگی به وسواس فرد دارد. پس از گذشت اولین جلسه تعداد جلسات آن توسط پزشک به شما اعلام می‌شود. این روش درمانی نوین کاملا غیر تهاجمی و بدون دارو عوارض است که به درمان وسواس می‌پردازد. الگوهای جدیدی که پزشک برای درمان وسواس بدون دارو مشخص می‌کند جایگزین الگوهای قبلی می‌‎شود. افراد مبتلا به بیماری وسواس می‌توانند با مراجعه حضوری به کلینیک روانشناسی دکتر بیات با روش درمانی نوروفیدبک از نزدیک آشنا بشوند.

وسواس فکری و عملی زندگی افراد را دچار اختلال و تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. طبق آمارهای بدست آمده نزدیک به 3 درصد از افراد در جوامع به اختلال وسواسی دچار هستند. طبق نتیجه‌های بدست آمده درمان وسواس با نوروفیدبک تاثیر زیادی در بهبود افراد مبتلا به این اختلال شده است. از این رو می‌توان این روش بدون عوارض را به عنوان بهترین راه برای درمان وسواس و اختلالات مغزی دانست. افراد در هر سنی می‌توانند برای درمان وسواس فکری و علمی با نوروفیدبک به پزشک مراجعه کنند.

مزیت های درمان با نوروفیدبک

نوروفیدبک(Neurofeedback) یک روش درمانی نوین و جدید است که سبب بهبود عملکرد مغز و تنظیم آن می‌شود. از سیستم الکتروانسفالوگرافی(EGG) برای ثبت فعالیت‌های مغزی و بررسی آن‌ها استفاده می‌شود. این فعالیت‌ها اطلاعاتی درباره نحوه فکر کردن و فعالیت‌های مغزی به افراد و پزشک می‌دهد. مزایای درمان با نوروفیدبک عبارت است از:

  • افزایش تمرکز و سرعت پردازش اطلاعات مغزی
  • درمان افسردگی
  • درمان هنجارهای مغزی و عصبی
  • بهبود موج‌های مغزی(ریلکساسیون، الفا و تتا)
  • افزایش عملکرد ورزشی(تمرکز و بهبود زمان واکنش)
  • درمان اختلالات نورولوژیک(بیش فعالی و عدم توجه)
روش درمانی نوروفیدبک برای وسواس فکری

تاثیر نوروفیدبک در بهبود وسواس فکری

وسواس یکی دیگر از بیماری‌های اضطرابی است که باعث بروز رفتارهای در اشخاص می‌شود. افرادی که به این نوع اختلال اضطرابی دچار هستند معمولاً یکسری از کارها را به کرات و پشت سر هم انجام می‌دهند. افکاری در ذهن افراد مبتلا به وسواس شکل می‌گیرد که در آخر آن‌ها را به ناچار وادار به انجام کارهایی می‌کنند. انجام این کارها باعث کاهش اضطراب و اختلال در ذهن آن‌ها می‌شود و معمولاً حس خوشایندی برای آن‌ها به دنبال دارد. وسواس فکری و عملی افراد معمولاً غیر منطقی است و خود افراد دارای وسواس نیز به آن باور دارند.

درمان وسواس فکری و عملی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که بهترین روش بدون عوارض برای درمان آن نوروفیدبک می‌باشد. در این روش درمانی الگوهای فکری و ذهنی جدیدی توسط پزشک در ذهن فرد دچار به وسواس قرار داده می‌شود. این الگوها جایگزین الگوهای قبلی می‌شود و فرد به مرور و با گذشت چندین جلسه دیگر رفتارهای گذشته را تکرار نخواهد کرد.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
Joanna Riggs
2024-05-01 13:00:17
پاسخ
0
0
پاسخ
Hi, I just visited majalepezeshki.ir and wondered if you'd ever thought about having an engaging video to explain what you do? I can show you some previous videos we've done if you want me to send some over. Let me know if you're interested in seeing samples of our previous work. Regards, Joanna Unsubscribe: https://removeme.click/ev/unsubscribe.php?d=majalepezeshki.ir
داغ‌ترین برچسب‌ها