منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
ورزش تی‌آر‌ایکس را از دید پزشکی بشناسید
ورزش تی‌آر‌ایکس را از دید پزشکی بشناسید

ورزش تی‌آر‌ایکس را از دید پزشکی بشناسید

تاریخ انتشار:
10 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
30 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

تی ‌آر ‌ایکس روزانه 1200 تا 3800 کالری از بدن می‌سوزاند. اما تی آر ایکس تنها مناسب کاهش وزن نیست. این ورزش برای افراد با وزن پایین نیز انتخاب مناسبی است. چربی‌سوزی این ورزش سبب شده که تی آر ایکس نه تنها برای افراد لاغر بلکه برای افراد چاق هم مناسب باشد.  TRX علاوه بر کمک به تناسب اندام، فعالیتی است که در فیزیوتراپی نیز کاربرد دارد.

با وجود ویژگی های خوب ورزش تی آر ایکس باید مطمئن شوید که آیا این ورزش مناسب شما است یا خیر. اگر TRX با شرایط سنی و فیزیکی بدن شما متناسب است، آیا ایده‌آل ترین انتخاب برای تحقق اهداف شما نیز هست؟

 همچنین ممکن است محدودیت ها و شرایط خاص فیزیکی سوالاتی برای شما ایجاد کرده باشد که پاسخ آن ها را در این مقاله از مجله پزشکی دریافت خواهید کرد. این مقاله راهنما و پاسخ جامع ابهامات شما درباره TRX خواهد بود.

ورزش تی‌آر‌ایکس (trx) چیست؟

تی ‌آر ‌ایکس به معنی “تمرین‌های مقاومتی کل بدن” است. این ورزش  زیرمجموعه ورزش بدنسازی است و ازجمله ورزش‌های جدید و تلفیقی است. تمرکز تی آر ایکس بر روی عضلات و هسته مرکزی بدن است. برای ابداع این تمرین های مقاومتی، در کنار تجارب مربی‌های مجرب  و هدفمند کردن حرکات، از تمرینات نظامی الهام گرفته‌ شده است.

تی آر ایکس چیست

برای انجام ورزش تی‌آر‌ایکس به کش مخصوص نیاز است. این ابزار تنها وسیله مورد نیاز برای انجام ورزش است. در نتیجه انجام آن در خانه هم امکان‌ پذیر خواهد بود. ورزش تی آر ایکس جنبه درمانی قوی دارد و در حال حاضر از آن در کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شود. بسیاری از فیزیوتراپ‌ها برای رفع گرفتگی عضلات از تمرینات این ورزش استفاده می‌کنند.

ورزش تی‌آر‌ایکس برای چه سنی مناسب است؟

خوشبختانه برای ورزش تی‌آر‌ایکس هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. این ورزش برای هر سنی با هر آمادگی جسمانی مناسب است. نکته مهم این است که حرکات تخصصی ورزش، لازم است زیر نظر مربی مجرب انجام شود. زیرا نوع و شدت ورزش کردن با توجه به شرایط جسمانی و سنی هر شخص در نظر گرفته می‌شود. این موضوعی است که صرفاً توسط مربی قابل‌تشخیص و برنامه‌ریزی خواهد بود.

آیا تی آر ایکس برای کودکان، آقایان و زنان مناسب است؟

تی‌آر‌ایکس برای چه افرادی مناسب نیست؟

انجام ورزش تی‌آر‌ایکس هیچ محدودیتی ندارد و هرکسی می‌تواند این ورزش را انجام دهد. اما ورزش TRX برای کسانی که سابقه آسیب‌های مفصلی دارند مناسب نیست. همچنین کسانی که قدرت بدنی پایین و ضعف عضلانی دارند، بهتر است ابتدا از ورزش‌های سبک‌تر شروع کنند. زیرا شروع تی‌آر‌ایکس برای کسانی که هیچ سابقه ورزشی ندارند توصیه نمی‌شود. 

بطور کلی انجام ورزش تی‌آر‌ایکس زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که فرد در یک آمادگی نسبی جسمانی باشد. یعنی ابتدا از طریق ورزش‌های سبک‌تر، قدرت جسمانی را به سطح قابل‌ قبولی رسانده باشد.

تأثیر تی‌آر‌ایکس بر وزن و قد

افزایش یا کاهش وزن بدن، دغدغه بسیاری از کسانی است که بدنبال انتخاب ورزش مناسب هستند. در این خصوص ورزش تی‌آر‌ ایکس به گونه ای طراحی شده است که در رسیدن به هر دوی این اهداف کاربردی و مفید باشد. در ادامه چگونگی تاثیر این ورزش بر وزن بدن بررسی شده است:

  • تی‌آر‌ایکس و کمبود وزن

این موضوع جالب است که علی‌ رغم چربی سوز بودن TRX ، این ورزش برای افراد لاغر نیز مناسب است. زیرا تی‌ آر ‌ایکس ورزشی بر پایه‌ی وزن بدن است. در نتیجه متناسب با وزن هر شخص، سبب تناسب‌ اندام و رسیدن به وزن ایدآل می‌شود. دایره گسترده تمریناتی که در این ورزش وجود دارد، راه را در تنوع اهداف آن هموارتر کرده است. بنابراین افراد لاغر و کسانی که کمبود وزن ‌دارند نیز می‌توانند از این ورزش به نتیجه مطلوب برسند.
تی آر ایکس برای افزایش وزن
  • تی‌آر‌ایکس برای اضافه‌وزن

تی‌آر‌ایکس یک ورزش عالی برای چربی سوزی است. زیرا برای رسیدن به مرحله چربی سوزی فقط به دو ماه زمان نیاز دارد. اگر هدف شخص، کاهش وزن باشد، ورزش تی‌آر‌ایکس یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. این ورزش ازجمله ورزش‌های بسیار مؤثر در لاغری ران، بازوها، شکم و پهلو است. برای رسیدن به چنین هدفی، به برنامه‌ریزی و انجام تمرینات خاصی نیاز است. این موضوع توسط مربی مجرب انجام می‌شود.
  • تی‌آر‌ایکس برای افزایش قد

افزایش قد به طور کلی به سن، وضعیت جسمانی و ژنتیکی وابسته است. ورزش تی‌آر‌ایکس به‌ تنهایی نمی‌تواند سبب بلند شدن قد شود. اما در سن مناسب و با شرایط جسمی و رژیم غذایی مناسب، این ورزش در افزایش قد فرد اثر مثبت خواهد داشت.

ورزش تی‌آر‌ایکس چقدر کالری می‌سوزاند؟

در تمرینات پرتحرک تی ‌آر ‌ایکس فرد می‌تواند از 1200 کالری تا 3800 کالری بسوزاند. اما بطور متوسط ورزش تی‌آر‌ایکس 1600 کالری در بازه زمانی 50 تا 70 دقیقه را می‌سوزاند. بسته به اینکه فرد لاغر یا چاق باشد، این میزان قابل تنظیم است. ایجاد تعادل در چربی سوزی با وزن بدن خود شخص به صورت خودکار انجام می‌شود. زیرا اساس ورزش تی‌آر‌ایکس بر وزن است.

داشتن برنامه ورزشی و انتخاب درست طول مدت ورزش و شدت آن به ایجاد تعادل در چربی سوزی، مطابق نیاز بدن فرد کمک بسیاری خواهد کرد. برای افراد لاغر، میزان کالری سوزی توسط مربی برنامه‌ ریزی‌ شده و کاهش پیدا می‌کند. در مقابل این میزان برای افرادی که اضافه ‌وزن ‌دارند، بسته به توان جسمانی شخص، افزایش می‌یابد.

تأثیر تی ‌آر ‌ایکس بر سلامت بدن چگونه است؟

دامنه گسترده تمرینات تی‌آر‌ایکس سبب تاثیر گذاری موثر آن بر ابعاد مختلف سلامت جسمانی فرد می‌شود. در این بخش تاثیر مطلوب این ورزش بر سایر جنبه های گوناگون سلامت جسمی و روانی بررسی می‌شود.

  • تی‌آر‌ایکس و تقویت قلب و عروق

 تمرینات تی‌آر‌ایکس در کنار افزایش قدرت جسمانی، سبب تقویت قلب و عروق نیز می‌شوند. درست است که ورزش تی آر ایکس در رده ورزش‌های استقامتی دسته‌بندی می‌شود، با این وجود، انجام این ورزش در فواصل منظم، منجر به افزایش کارکرد قلب و تقویت سیستم قلبی عروقی خواهد شد.
تاثیر تی آر ایکس بر قلب و فشار خون
  • تاثیر تی‌آر‌ایکس بر تقویت ماهیچه‌ها و عضلات

ورزش تی‌آر‌ایکس تمامی اعضا بدن را درگیر می‌کند. در نتیجه در بهبود قدرت جسمانی و افزایش آمادگی جسمانی تأثیر بالایی دارد. به‌ عبارتی‌ دیگر این ورزش با تقویت عضلات و ماهیچه‌های بدن، قدرت جسمانی شخص را بصورت متعادل بهبود می‌بخشد.
  • تاثیر تی‌آر‌ایکس بر سلامت روان

ورزش تی‌ آر‌ ایکس یک ورزش استقامتی است. در نتیجه سبب تقویت قدرت تمرکز خواهد شد. این موضوع در کنار بهبود حفظ تعادل جسمانی، تأثیرات روانی مثبتی دارد. کاهش اضطراب، انسجام فکری، افزایش سطح آرامش و احساس سرزندگی، از جمله تأثیرات مطلوب و مثبت این ورزش در سلامت روحی و روانی فرد است.
تاثیر تی آر ایکس بر روان و مغز
  • تاثیر تی‌آر‌ایکس بر میان تنه، شکم و پهلو

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تی‌ آر‌ ایکس، زیبایی بدن ورزشکار است. زیرا این ورزش اثر مستقیم و بسیار مناسبی بر تناسب‌ اندام‌های بدن بخصوص میان تنه، ران، شکم و پهلو دارد. ورزش تی‌آر‌ایکس برای رسیدن به زیبایی و تناسب‌ اندام یک انتخاب مناسب و عالی است.
تی آر ایکس برای کاهش وزن و از بین بردن شکم پهلو
  • تی‌آر‌ایکس و  پیشگیری از مشکلات کمر

ورزش تی‌آر‌ایکس با تقویت عضلات ناحیه کمر، سبب جلوگیری از بسیاری از مشکلات کمر می‌شود. اگر چه این ورزش براساس فشار وزن بدن است، اما روی ستون فقرات و کمر فشار شدید و نامطلوب وارد نمی‌کند. در واقع نه‌ تنها فشار نامناسبی وارد نمی‌شود، بلکه انجام آن برای بهبود وضعیت کمر بسیار مفید است. زیرا تقویت عضلاتِ پیرامون ستون فقرات، در بهبود انحنای نامناسب ستون فقرات، کنترل و درمان دردهای کمر و لگن بسیار کار آمد و مؤثر است.
کمر درد و TRX

ورزش تی‌آر‌ایکس چه عوارضی دارد؟

تی‌ آر‌ایکس نیز مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر می‌تواند همراه با عوارض باشد. عمده عارضه‌هایی که از این ورزش به وجود می‌آید به دلیل عدم انجام صحیح و دقیق حرکات است. معمولاً افرادی دچار مشکل می‌شوند که بدون هیچ سابقه ورزشی و بدون حضور مربی مجرب اقدام به انجام ورزش می‌کنند.

شرایط انجامتی آر ایکس در خانه

رعایت نکات حرفه‌ای ورزش زیر نظر مربی، تا حد بسیار بالایی از عوارض و مشکلات حادث از آن جلوگیری می‌کند. در زیر مهم‌ترین عوارضی که در اثر ورزش تی‌آر‌ایکس می‌تواند به وجود آید ارائه شده است:

  • آسیب به مفاصل بخصوص زانو
  • آسیب‌دیدگی عضلات کمر و ستون فقرات
  • از بین رفتن تعادل فیزیکی به دلیل مناسب انجام نشدن تمرین‌ها بطوری که هر دو طرف بدن به یک اندازه درگیر نباشد

رژیم غذایی مناسب با ورزش تی‌آر‌ایکس چیست؟

رژیم غذایی به هدف ورزشکار از انجام ورزش تی‌ آر‌ ایکس بستگی دارد. اینکه فرد بخواهد با این ورزش چربی سوزی کند یا عضله سازی، نیاز به رژیم‌های غذایی مختلفی دارد. اما در هر صورت بدن علاوه بر مایعات نیاز به کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌های سالم دارد.

رژیم غذایی در کنار تی آر ایکس(TRX)

 کربوهیدرات‌ها به علت اینکه در بدن سوخت‌ و ساز سریعی دارند، می‌توانند انرژی مورد نیاز در ورزش را به‌ خوبی تأمین کنند. پروتئین‌ها تأثیر مستقیم و مهمی بر خونسازی و عضله سازی دارند. چربی‌ها و مایعات نیز از ملزومات هر رژیم غذایی در این ورزش هستند. زیرا تی‌آر‌ایکس یک ورزش استقامتی است و سوخت مورد نیاز در این ورزش بطور مستقیم از گلیکوژن و چربی بدن گرفته می‌شود. به همین دلیل است که پس از انجام ورزش، ورزشکار احساس خستگی و افت قند می‌کند.

تغذیه برای حین بعد و قبل از تی آر ایکس

 بهترین کار این است که پس از تمرین از آب‌ میوه تازه یا قهوه استفاده کرد. مصرف غذای سنگین تا یک ساعت بعد از انجام تمرینات ورزشی توصیه نمی‌شود. داشتن یک رژیم دقیق غذایی، متناسب با هدف و شرایط جسمانی فرد است. توصیه می‌شود این موضوع با نظارت مربی و پزشک تغذیه پیگیری و برنامه‌ریزی شود.

بهترین ساعت برای انجام ورزش تی‌آر‌ایکس چه زمانی است؟

حقیقت این است که بهترین عملکرد ورزشی در زمانی است که ساعت درونی فرد تعیین کند. به‌ عبارت‌دیگر هرکس براساس ساعت درونی خودش می‌توانند بهترین نتیجه را از انجام ورزش تی‌ آر‌ ایکس بگیرد. اگر فرد سحرخیز باشد، ورزش در ابتدای ساعت‌های روز مناسب است. شرط آن این است که فرد یک وعده بسیار سبک غذایی مصرف کند. خوردن یک موز یا ماست کم‌چرب گزینه پیشنهادی خوبی است.

بهترین زمان ورزش TRX

اگر فرد شب‌ زنده‌دار باشد، بهترین زمان برای انجام ورزش تی‌آر‌ایکس بعدازظهر و یا ساعات آغازین شب است. برای این افراد ورزش صبحگاهی مناسب نیست. زیرا عضلات آنها ممکن است دچار گرفتگی شود و یا با افت قند شدید مواجه شوند. رعایت فاصله زمانی کافی از وعده‌های غذایی اصلی موضوع مهمی است که این افراد لازم است موردتوجه قرار دهند.

ورزش تی‌آر‌ایکس بهتر است یا بدنسازی؟

هدف از ورزش بدنسازی به طور عمده افزایش حجم عضلات است. تمرینات این ورزش با هدف حجیم‌تر شدن عضلات بدن و داشتن اندامی درشت و عضلانی برنامه‌ریزی و طراحی‌شده‌اند. درحالی‌که تی آرایکس برافزایش استقامت، چابکی و بالا بردن تعادل جسمانی فرد تمرکز دارد.

بطور کلی برای کسانی که پرورش اندام کار می‌کنند، انجام تمرینات تی‌آر‌ایکس در کنار بدنسازی، می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. زیرا در کنار حجم بیشتر عضلات، استقامت و تعادل جسمانی فرد نیز بالا می‌رود. اما انتخاب میان دو ورزش بدنسازی و تی آر ایکس به هدف شما از انجام فعالیت ورزشی بستگی دارد.

اگر به دنبال افزایش حجم عضلات هستید بهتر است بدنسازی را انتخاب کنید و اگر تعادل جسمانی، استقامت و چابکی بدن برای شما الویت دارد، تی آر ایکس بهترین انتخاب خواهد بود.

ورزش تی‌آر‌ایکس بهتر است یا ایروبیک؟

تمرینات و حرکات طراحی‌شده در ایروبیک بر افزایش اکسیژن بدن تمرکز دارد. همچنین شروع ورزش ایروبیک به آمادگی جسمانی نسبی نیاز ندارد. بنابراین برای افرادی که سابقه ورزشی ندارند و یا عضلات بدن آنها ضعیف است، ورزش ایروبیک گزینه بسیار مناسبی برای شروع خواهد بود.

 در مقابل، ورزش تی آر ایکس بر افزایش استقامت و تعادل بدن تمرکز دارد و در شروع، فرد باید شرایط جسمانی قابل قبولی داشته باشد. بنابر این برای انتخاب فعالیت ورزشی بین دو رشته تی آر ایکس و ایروبیک علاوه بر توجه به هدف از فعالیت، باید به شرایط جسمانی خود توجه داشته باشید.

ایروبیک یا تی آر ایکس

در صورتی که به تی آر ایکس علاقه مندید، اما آمادگی بدنی لازم برای شروع آن را ندارید بهتر است، با انجام فعالیت های مشابه ایروبیک، آمادگی جسمانی کافی را به دست آورند. سپس ورزش تی‌آر‌ایکس را آغاز کنند. به عبارتی ایروبیک یک پیش‌زمینه قابل‌قبول و مناسب برای شروع ورزش تی‌آر‌ایکس است. زیرا این ورزش با بالا بردن ضربات قلب و افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری به تمامی عضلات بدن می‌رساند. به این ترتیب شروع ورزش تی‌آر‌ایکس پس از انجام چند ماه ایروبیک یک انتخاب صحیح و مناسب خواهد بود.

آیا می‌توان ورزش تی‌آر‌ایکس را در منزل انجام داد؟

انجام ورزش تی آر ایکس در خانه و هر کجا که امکان نصب کش وجود داشته باشد، امکان پذیر است. اما بهتر است گام آغازین و شروع این ورزش در منزل نباشد. زیرا انجام صحیح حرکات ورزشی، نیاز به آموزش دارد. این آموزش لازم است توسط مربی مجرب انجام شود. توصیه بر این است که فرد ابتدا مهارت لازم در انجام تمرینات را تحت نظارت مربی پیدا کند. سپس با تسلط کافی، انجام حرکات تی آر ایکس در خانه را شروع کند. 

آیا تی آر ایکس را میتوان در خانه انجام داد

چقدر طول می‌کشد تا تأثیر تی‌آر‌ایکس روی بدن مشخص شود؟

مدت‌زمانی که تأثیر تی‌آر‌ایکس بر بدن نمایان شود در افراد مختلف بسیار متغیر است. این ورزش در کسانی که ضعف عضلانی دارند یا سابقه ورزشی کمتری دارند، طولانی‌تر است. در حالی‌ که برای کسانی که آمادگی جسمی کافی دارند، نتایج سریع‌ تر قابل‌ مشاهده خواهد بود.

تی آر ایکس چه زمانی بر بدن اثر می کند؟

برای بسیاری از ورزشکاران، استفاده از تمرینات تی‌آر‌ایکس به‌ عنوان یک ورزش مکمل، بسیار سریع‌تر می‌تواند پاسخ دهد. بااین‌حال تأثیرات اولیه این ورزش در تمام افرادی که اقدام به انجام آن می‌کنند، در سه ماهه اول قابل‌مشاهده است و با گذشت زمان، نتایج به مرور حاصل خواهد شد

آیا ورزش تی‌آر‌ایکس انتخاب مناسبی است؟

ورزش تی‌آر‌ایکس طیف گسترده‌ای از حرکات ورزشی را پوشش می‌دهد. این ویژگی سبب شده است که تی آر ایکس، ورزشی مناسب برای بسیاری از افراد حتی کودکان باشد. بطور کلی مناسب بودن آن به هدفی که فرد در نظر دارد بستگی دارد. تی‌آر‌ایکس چه برای افرادی که هدف کاهش وزن ‌دارند و چه افرادی که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند، مناسب است.

سلامت جسمانی و روحی فرد نیز با این ورزش بهبود چشم گیری خواهد یافت. رفع ناراحتی‌های کمر، تقویت قلب، افزایش تمرکز و زیبایی شکم، پهلو و ران، از جمله مواردی است که تی‌آر‌ایکس را به انتخابی ایده‌آل تبدیل کرده است. در کنار موارد گفته شده، مناسب بودن این ورزش برای فعالیت در دوران بارداری آن را تبدیل به یک ورزش کاربردی و خاص کرده است.

اگر سوال دیگری در خصوص ورزش تی‌آر‌ایکس دارید، مجله پزشکی همیشه آماده پاسخگویی به شما خواهد بود.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
زهرا
2022-09-01 09:02:53
پاسخ
6
2
پاسخ
سلام من دخترم پریودم نشدم قدم ۱۵۳ هست و وزنم ۳۹ اگر تا ۱ سال برم بدنسازی و تیاریکس ۱۷۰ میشم
مجله پزشکی
2022-09-03 09:39:30
پاسخ
0
0
پاسخ
در دوران بلوغ و قبل از آن تغذیه مهم ترین عامل رشد است. با توجه به وزن شما مراجعه به یک متخصص تغذیه برای افزایش قد ضروری است. ورزش و ژنتیک بعد از تغذیه بر افزایش قد شما تاثیر گذار خواهد بود.
Shaghayegh
2023-04-27 22:07:12
پاسخ
7
0
پاسخ
سلام من دخترم و 16سالمه ب بلوغ هم رسیدم قدمم 154 هستش از لحاظ ژنیک متوسط ب بالا هستن بنظرتون ورزش تی ارایکس برای افزایش قد مناسب است ؟
داغ‌ترین برچسب‌ها