منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
لیست پر فروش ترین دارو ها در ایران که نمیدانید!
لیست پر فروش ترین دارو ها در ایران که نمیدانید!

از پر مصرف ترین دارو ها اطلاع دارید؟

تاریخ انتشار:
8 شهریور 1402
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
8 شهریور 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

علاوه بر اینکه شناخت داروهای پر مصرف سبب داشتن اطلاعات درمورد بیماری ها و الگوی مصرف یک کشور می شود، امروزه با افزایش مصرف دارو، بهتراست لیست داروهای پر مصرف و مورد نیاز را بدانیم تا اگر خودمان یا کسی نیاز به مصرف داشت، اطلاع کافی داشته باشیم.

همچنین افرادی که داخل داروخانه فعالیت می کنند، مخصوصا افرادی که تازه استخدام شده اند، مهم است که با لیست داروهای پرمصرف و پرفروش آشنا باشند و این عمل جزو اولین و مهم ترین اقدامات شروع به کار داخل داروخانه می باشد.

توجه داشته باشید که داروهای پرمصرف بر اساس موقعیت مکانی داروخانه نیز ممکن است متغییر باشد برای مثال مصرف داروهای OTC در داروخانه ای که در مرکز شهر است بیشتر است.

در ادامه با راهنمایی داروخانه جهان درمان به معرفی کلی برخی داروهای پر مصرف، به تفکیک می پردازیم:

6 داروی پر مصرف اعصاب و روان در ایران:

کلردیازپوکساید و 10: به طور کلی کلردیازپوکساید برای درمان اختلالات اظطرابی مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر مستقیم آن روی مغز و اعصاب است.

آلپرازولام 0.5: آلپرازولام برای تسکین مشکلاتی همچون اظطراب، افسردگی، اختلالات خواب و درمان اختلالات پانیک مصرف می شود. این دارو بر مواد شیمیایی موجود درمغز که تعادل انها در افراد مظطرب به هم می خورد اثر می گذارد.

فلوکستین 20: فلوکستین 20 برای درمان برخی از اختلالات عصبی مانند پرخوری، اختلال وسواس، هراس، پانیک و افسرگی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است. فلوکستین با افزایش میزان سرتونین سبب حفظ تعادل سلامت روان می شود.

زولپیدم و 10: زولپیدم برای درمان مشکلات خواب به صورت کوتاه مدت تجویز می شود.

نورتریپتیلین 10: نورتریپتیلین 10 داروی اعصاب ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) می باشد که برای درمان افسردگی استفاده می شود.

توپیرامات 25: توپیرامات 25 در درمان صرع و تشنج مورد استفاده قرار می گیرد و از سردرد های میگرنی جلوگیری می نماید.

محبوب ترین داروهای پر مصرف ضد فشار خون و قلب

کارودیلول 6.25: کارودیلول 6.25 برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت بهبود علائم بقا پس از حمله قلبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروگلیسیرین 0.4: نیتروگلیسیرین 0.4 برای پیشگیری و درمان آنژین صدری حاد و آنرژین صدری مزمن و درمان بطن چپ مورد استفاده قرار می گیرد.

املوپرس 5: املوپرس 5 سبب آرامش بیشتر و گشاد شدن عروق خونی کمک نموده و جریان خون را بهبود می بخشد.

والسارتان 80: والسارتان 80 برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی به کار می رود. همچنین در جهت بهبود حمله قلبی نیز استفاده می شود و مصرف آن در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند ممکن است سبب کاهش خطر بستری شدن بیمار به دلیل نارسایی قلبی شود.

نیتروکانتین 6.4 و 2.6: نیتروکانتین برای پیشگیری و درمان آنژین صدری حاد و آنرژین صدری مزمن و درمان بطن چپ مصرف می شود.

متورال 50: متورال در بیماری های قلبی و عروقی نظیر آنژین ( درد قفسه سینه ) و فشار خون بالا استفاده می شود.

A.S.A 80: مصرف اصلی آسپرین به عنوان داروی جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها می باشد.

پلاویکس 75: پلاویکس 75 مهار کننده پلاکت خون است که از لخته شدن خون در شریان ها جلوگیری می نماید. این دارو برای بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار، ضربان قلب ناپایدار، تصلب شریان، بیماری‌های قلبی عروقی و با سابقه حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها

پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها در ایران

آزیترومایسین 250 و 500: آزیترومایسین در درمان برخی عفونت های حاد ناشی از باکتری ها مانند عفونت های گوش، ریه، پوستی و در برخی موراد عفونت های واژینال و تناسلی تجویز می شود.

مترونیدازول 250: مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که با ابکتری ها مقابله می کند و برای درمان انواع عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آموکسی سیلین 500: آموکسی سیلین برای درمان عفونت های باکتریایی مانند برونشیت، ذات الریه و آبسه دندان استفاده می شود.

سفکسیم 400: سفکسیم یک آنتی بیوتیک قوی می‌باشد که بر روی میکروب‌ها موثر می‌باشد. این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت‌های حاد باکتریایی مانند مجاری ادراری، عفونت قفسه سینه و عفونت‌های گوش و حلق تجویز می شود.

سفالکسین 500: سفالکسین جهت جهت درمان عفونت های مجاری ادراری ،عفونت های پوستی،عفونت های مربوط به قفسه سینه ،عفونت حلق،گوش و دندان تجویز می شود.

کواموکسی کلاو 625: کواموکسی کلاو برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود مانند عفونت ها سینوسی، پوستی، دندانی و ادرار. داروی کوآموکسی کلاو همچنین قبل از برخی از عمل‌های جراحی برای جلوگیری از گسترش عفونت تجویز می‌شود.

سیپروفلوکساسین 500: سیپروفلوکساسین نواعی آنتی بیوتیک است که در درمان عفونت ها مختلف میکروبی موثر است.

داکسی سایکلین 100: داکسی سایکلین برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی اعم از آکنه، عفونت های چشم، کلامیدیا، پریودنتیت و عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود.

لیست داروهای پر مصرف حساسیت فصلی:

داروهای حساسیت فصلی به آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها و کورتیکواستروئید ها تقسیم بندی می شوند.

آنتی هیستامین ها: آنتی هیستامین ها یکی از بزرگترین دسته داروهای ضد حساسیت محسوب می شوند و آنها را می توان به صورت قرص، قطره و یا ایپری مصرف کرد و برای کاهش علائم آبریزش بینی، خارش یا آبریزش چشم، کهیرهای پوستی، تورم و سایر علائم و نشانه‌های آلرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین داروهای حساسیت فصلی در دسته آنتی هیستامین ها قرار می گیرند؛ از جمله بهترین داروهای ضد حساسیت، شامل داروهای زیر می شوند:

  • کلرفنیرامین

  • درلوراتادین

  • لووسیتریزین

  • دیفن هیدرامین

  • قرص ضد حساسیت سیتریزین

  • قرص ضد حساسیت لوراتادین

  • فکسوفنادین یا قرص ضد حساسیت تلفست

  • قرص هیدروکسی زین به‌عنوان داروی ضد خارش و ضد حساسیت و اسپری‌های بینی می‌شوند

پرفروش ترین داروهای داروخانه های تهران

امپرازولامپرازول مهار کننده پروتون می باشد که اسید معده را کاهش می دهد و برای سوزش سر دل مورد استفاده قرار می گیرد.

لوپرامید: لوپرامید یکی از داروهای پر مصرف محسوب می شود که برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد و برای افرادی که ایلئوستومی دارند تجویز می شود.

پردنیزولونپردنیزولون برای درمان طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله اختلالات خونی، عفونت ها، سرطان های خاص، بیماری های پوستی و جلوگیری از رد اعضای بدن پس از پیوند استفاده می شود.

فاموتیدین: فاموتیدین یکی از داروهای پر مصرف ایران محسوب می شود که برای پیشگیری و درمان سوزش سر دل ناشی از خوردن یا نوشیدن برخی خوردنی ها استفاده می شود.

لوزارتان: یکی از داروهای پرمصرف ایران در درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی محسوب می شود و در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی و دیابت از کلیه ها محافظت می نماید.

متوپرولولمتوپرولول به عنوان مسدود کننده بتا شناخته می شود که بر گردش خون و قلب تاثیر دارد. متوپرولول برای درمان درد قفسه سینه و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد و از مرگ یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی جلوگیری می نماید.

پرفروش ترین داروها

سایر داروهای پر مصرف ایران:

در این مقاله به تعدادی از داروهای پر مصرف در برخی دسته ها اشاره کردیم که جزو داروهای رایج هستند و بهتر است آنها را بشناسیم. همچنین با توجه به کاربرد و مصرف هر یک از این داروهای می توانیم به نیاز و بیماری یک ملت آگاه شویم و مشکلات و دلایل گوناگون برای استفاده از این داروها را متوجه شویم. مهمترین این داروها در لیست زیر آمده است:

  • گاباپنتین _ باکلوفن

  • انسولین _ آموکسی سیلین

  • استامینوفن_ ایبوپروفن

  • آسپرین_ ناپروکسن

  • سفکسیم

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
مریم شهروندی
2023-11-29 15:10:55
پاسخ
1
0
پاسخ
به نظرم همه ی این داروهای پرمصرف جزو واجباتیه که باید تو هر خونه ای باشه
سعیده
2023-11-29 15:15:11
پاسخ
0
0
پاسخ
پرفروش ترین داروهای داروخانه های تهران خیلی جالب بود برام ممنون
🟢 ТRАNSFЕR 0,750000 ВTC. Continue => https://telegra.ph/BTC-Transaction--573892-03-14?hs=a3a4b35cc3b1d1b7f9ac3a3a8c7c7415& 🟢
2024-03-29 02:52:22
پاسخ
0
0
پاسخ
6ekknr
داغ‌ترین برچسب‌ها