منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علائم ایدز چیست؟ راه های تشخیص آن
علائم ایدز چیست؟ راه های تشخیص آن

علائم ایدز چیست؟ راه های تشخیص آن

تاریخ انتشار:
23 تیر 1402
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
23 تیر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

ایدز یا عفونت همبستر (HIV/AIDS) یک بیماری واگیردار است که به وسیله ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) ایجاد می‌شود. این ویروس با تخریب سلول‌های سیستم ایمنی بدن، عفونت‌های قابل توجهی مانند عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی در بدن ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به ایجادبیماری ایدز می شود.

با انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق خون، مایعات بدنی مانند شیر مادر، مایع اسپرم، مایعات مقعدی و ادرار، و همچنین از طریق روابط جنسی بدون استفاده از وسایل ایمنی مانند کاندوم، این بیماری قابل انتشار است. همچنین انتقال ویروس از مادر به نوزاد نیز از طریق خون و همچنین شیر مادر ممکن است.

هیچ درمان دائمی برای ایدز وجود ندارد، اما با مصرف داروهای ضد ویروسی می‌توان پیشرفت بیماری را کند کرد. همچنین، از طریق استفاده از وسایل ایمنی در روابط جنسی و درمان بیماری‌های قابل انتقال، انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر را می‌توان کاهش داد.

راه های انتقال ایدز

ایدز یک بیماری خطرناک و واگیردار است که با انتقال ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) از یک فرد به فرد دیگر، منتقل می‌شود. این ویروس از طریق خون، مایعات بدنی مانند شیر مادر، مایع اسپرم، مایعات مقعدی و ادرار، و همچنین از طریق روابط جنسی بدون استفاده از وسایل ایمنی مانند کاندوم، قابل انتشار است.

راه های انتقال ایدز

مهمترین راه‌های انتقال ایدز 

روابط جنسی: این روش انتقال ایدز بیشترین میزان شیوع را در جوامع دارد. اگر فردی به طور مداوم و بدون استفاده از وسایل ایمنی در روابط جنسی با فردی مبتلا به ایدز شرکت کند، احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است.

روابط جنسی: این روش انتقال ایدز بیشترین میزان شیوع را در جوامع دارد. اگر فردی به طور مداوم و بدون استفاده از وسایل ایمنی در روابط جنسی با فردی مبتلا به ایدز شرکت کند، احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است.

خون و محصولات خونی: اگر خون یا محصولات خونی، مانند پلاسما و پلاکت، از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند و فرد مبتلا به ایدز باشد، شیوع این بیماری بسیار بالاست.

اما این روش انتقال در کشورهایی که پزشکی بهینه ندارند و خون به طور غیرمتقاضی از مردم جمع‌آوری شده و بدون تست برای ویروس اچ‌آی‌وی به بیماران دیگر تزریق شود، بسیار شایع است.

انتقال از مادر به نوزاد: اگر مادری مبتلا به ایدز باردار شود، احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به نوزاد بسیار بالاست. با انجام آزمایش‌های لازم و مصرف داروهای ضد ویروسی در طول دوران بارداری و همچنین پس از تولد نوزاد، این روش انتقال ایدز کاهش می‌یابد.

در نتیجه، برای پیشگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی، استفاده از وسایل ایمنی در روابط جنسی، استفاده از سوزن‌های تمیز، تست ویروس اچ‌آی‌وی قبل از تزریق خون و محصولات خونی، و همچنین مصرف داروهای ضد ویروسی به موقع بسیار حائز اهمیت  می باشد.

 همچنین، رعایت بهداشت در خصوص استفاده از سوزن‌ها و وسایل پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، و همچنین آگاهی و آموزش جامعه در مورد روش‌های پیشگیری و درمان ایدز، از جمله اقدامات مهم در کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

راه های انتقال ایدز

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی از لحاظ ماهیت شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. همچنین می‌توانند بدون علامت در بدن وجود داشته باشند. این ویروس ها می‌توانند زخم هایی در نواحی بدن ایجاد کنند.

علائم اولیه HIV

ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) یک بیماری خطرناک و واگیردار است که با انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر، منتقل می‌شود. اما اولین علائم ایدز ممکن است به طور کامل ناشناخته باشند، زیرا معمولاً در ابتدای بیماری، علائم قابل توجهی وجود ندارد. با گذشت زمان ، علائم اولیه HIV ظاهر می‌شوند. این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

تب: تب یکی از علائم ایدز  در بیماران مبتلا به ایدز است. این تب ممکن است به صورت مداوم و یا به صورت تنگ‌زمانی و بازگشتی باشد.

خستگی و سستی: خستگی و سستی نیز علائم شایع در بیماران مبتلا به ایدز هستند. این علائم به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس اچ‌آی‌وی نمایان می شود.

بیماری‌های قارچی و عفونی: بیماری‌های قارچی و عفونی مانند عفونت‌های قارچی دهان و گلو، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های ریه و دیگر عفونت‌های باکتریایی نیز ممکن است در بیماران مبتلا به ایدز یده شود.

کاهش وزن: در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به ایدز با کاهش وزن روبرو می‌شوند. این علائم به دلیل افت سطح اشتها و مشکلات روده‌ای در بیماران مبتلا به ایدز رخ می‌دهند.

در نتیجه، اگر شما به هر یک از این علائم برخورد کردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و تست ویروس اچ‌آی‌وی را انجام دهید. شناخت زودهنگام علائم ایدز و درمان به موقع، می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری و بهبود سریعتر بیماران کمک کند.

تست ایدز

تست‌هایی برای تشخیص HIV در دسترس هستند که می‌توانند به صورت مختلف انجام شوند. در ادامه، به برخی از تست‌های مهم برای تشخیص HIV اشاره خواهیم کرد:

تست آنتی‌بادی: این تست برای تشخیص وجود آنتی‌بادی‌های موجود در خون برای مبارزه با ویروس اچ‌آی‌وی استفاده می‌شود. این تست می‌تواند به صورت خطی، دیجیتالی یا از طریق یک کیت خانگی صورت گیرد.

تست آنتی‌ژن: این تست به دنبال وجود آنتی‌ژن ویروس اچ‌آی‌وی در خون است. این تست به صورت خطی و دیجیتالی انجام می‌شود.

تست آزمایش خون:آزمایش خون برای تشخیص بیماری ایدز، یکی از مهمترین روش‌های تشخیص این بیماری است. این آزمایش با بررسی نمونه خون، از موجودیت آنتی‌بادی‌های ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) در بدن انسان، برای تشخیص ایدز استفاده می‌شود.

نمونه‌برداری: برای انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری ایدز، ابتدا باید نمونه خونی از بیمار گرفته شود. این نمونه به دقت بررسی شده، تا موجودیت آنتی‌بادی‌های HIV در بدن بیمار تشخیص دهند.

چه بازه‌هایی برای انجام تست HIV توصیه می‌شود؟

تست هایی برای تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی انجام دهند. بازه‌های زمانی مختلف برای انجام تست HIV وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند، توصیه می‌شود که هر سه تا شش ماه یکبار تست HIV انجام دهند. این شامل افرادی است که روابط جنسی نامحرم دارند، افرادی که از شرکت در کارهای خطرناک و اعتیاد به مواد مخدر به خطر افتاده‌اند، و افرادی که به طور مرتب در تماس با خون و مایعات بدنی دیگران هستند.

برای افرادی که تا به حال تست HIV انجام نداده‌اند، توصیه می‌شود که در ابتدا یک بار تست اچ‌آی‌وی انجام دهند و در صورتی که نتیجه منفی باشد، تکرار آن را هر سه تا شش ماه یکبار تکرار کنند.

برای زنان باردار، تست HIV در هر دوره بارداری توصیه می‌شود. در صورتی که زن باردار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی باشد، درمان مناسب باید در زمان مناسب انجام گیرد تا از انتقال ویروس به جنین جلوگیری شود.

در نتیجه، برای تشخیص HIV و جلوگیری از گسترش آن، تست‌های دوره‌ای از تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند، بسیار مهم است. بهتر است با پزشک خود در مورد نیازهای تست‌های HIV خود صحبت کنید.

تست ایدز

انجام آزمایش خون HIV در منزل

با انجام آزمایش خون در منزل، نیازی به رفتن به مراکز پزشکی نیست و شما می‌توانید به راحتی در خانه خودتان آزمایش خون را انجام دهید.

با انجام آزمایش خون در منزل، شما می‌توانید حریم شخصی خود را حفظ کنید و نیازی به ارائه اطلاعات شخصی خود به دیگران ندارید.

با انجام آزمایش خون در منزل، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های مربوط به رفتن به مراکز پزشکی صورت می‌گیرد.

در نتیجه، برای تشخیص HIV، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و بهترین گزینه را برای شما انتخاب کنید. در صورتی که شما در معرض خطر قرار دارید، بهتر است در بازه‌های مشخصی تست اچ‌آی‌وی را انجام دهید. تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری و بهبود سریعتر بیماران کمک کند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها