منو
تلگرام
|
اینستاگرام
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
شبکه های اجتماعی
با عضویت در شبکه های اجتماعی ما از آخرین اخبار و اطلاعات حوزه‌ی سلامت با خبر باشید و سوالات خود را از کارشناسان و متخصصان مجله پزشکی بپرسید
زندگی سالم و شاد با مجله پزشکی
در میان بیش از 10+ هزار مقاله پزشکی جستجو کنید و مشکلات پزشکی خود را با پزشکان و متخصصان مطرح کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
ورزش و اعتیاد؛ دوپینگ با مواد مخدر یا ترک اعتیاد با ورزش
ورزش و اعتیاد؛ دوپینگ با مواد مخدر یا ترک اعتیاد با ورزش

ورزش و اعتیاد؛ دوپینگ با مواد مخدر یا ترک اعتیاد با ورزش

تاریخ انتشار:
۱۳۹۸-۱۱-۱۹
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
۱۴۰۱-۰۴-۲۵
در این مقاله میخوانید:

ورزش کردن شباهت زیادی با مصرف مواد مخدر دارد. زیرا هر دو احساس روانی مشابهی در فرد ایجاد می‌کنند. به همین علت ترک اعتیاد با ورزش مانند جایگزین کردن فعالیت های ورزشی با مصرف مخدر  است. این مقاله تأثیر ورزش در ترک اعتیاد را کاملا علمی مورد برسی قرار داده است. مناسب­ترین ورزش­ها برای ترک اعتیاد معرفی شده‌اند. از طرفی به ابهامی که در مورد ورزش بعد از کشیدن مواد مخدر وجود دارد نیز پاسخ داده است. بهترین زمان برای شروع ورزش بعد از ترک اعتیاد با توجه به قوای بدن فرد درگیر با مواد مخدر نیز بیان شده است تا به این ترتیب همه سوالات مربوط به ارتباط ورزش و ترک اعتیاد پاسخ داده شود. در پایان این مقاله‌ی مجله پزشکی اطلاعات کافی برای چگونگی جایگزین کردن ورزش با مواد مخدر را کسب خواهید کرد.

ورزش چگونه به ترک اعتیاد کمک می کند؟

ترک اکثر مخدرها، بیمار را با عوارض ترک روبرو می کند. شدت و نوع عارضه های ترک، به وضعیت جسمی فرد و نوع مواد مخدر مصرفی بستگی دارد. هر چقدر اعتیاد به مواد مخدر شدت بیشتری داشته باشد، عارضه های ترک اعتیاد بیشتر خواهد بود. ورزش منظم عوارض اصلی ترک اعتیاد شامل: افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش می­دهد.

مطالعات نشان می­دهد، سیگاری­هایی که در دوره­های ورزشی شرکت می­کنند، تمایل به کشیدن سیگار ندارند و عارضه های ترک در آن­ها کاهش می یابد. ورزش منظم با تاثیرات زیر به ترک اعتیاد کمک می­کند:

  • کاهش استرس: ورزش با ترشح اندورفین و بهبود گردش خون سبب کنترل و کاهش استرس می‌شود
  • بهبود کیفیت خواب: ورزش بدن را خسته می­کند و شخص خواب عمیق­تری دارد.
  • بهبودی خلق و خو: ترشح اندورفین احساس شادی و نشاط را افزایش می­دهد سبب کاهش علائم افسردگی می­شود.
  • افزایش انرِژی: خستگی و بی­حالی دوره درمان اعتیاد را کاهش دهد.
  • سیستم ایمنی قوی‌­تر: آسیب­های جسمی و روحی ناشی از اعتیاد را التیام می‌­بخشد.

کدام ورزش ها برای ترک اعتیاد مناسب هستند؟

برای ترک اعتیاد تمرینات خاصی وجود ندارد. هر نوع فعالیت بدنی، در بهبودی ترک مواد مخدر مفید است. بیمار معتاد بهتر است، با مشورت پزشک متخصص ترک اعتیاد، برنامه و نوع ورزش خود را انتخاب کند. پزشک سن و وضعیت جسمانی بیمار را مورد توجه قرار می­دهد. نوع ماده مخدر مصرفی و مدت و شدت اعتیاد وی را در نظر می­گیرد، تا بهترین کمک را به وی کند. فهرست زیر بهترین ورزش­های مناسب در زمان ترک اعتیاد را ارائه می دهد:

  • شنا
  • پیاده روی، دویدن
  • دوچرخه­سواری­
  • یوگا، تمرینات هوازی و قدرتی
  • والیبال، بدمینتون، ورزش­های گروهی
  • تنیس روی میز
  • کوهنوردی، پرتاب دارت
  • بازی­های بومی و سنتی
  • ورزش­های باستانی یا زورخانه­ای
  • رقص و حرکات موزون به همراه موسیقی

چند روز بعد از ترک اعتیاد ورزش را شروع کنیم؟

بیمار معتاد با آغاز دوره درمان می­تواند، زمان شروع ورزش را با کمک درمانگر خود مشخص کند. تعیین زمان شروع ورزش به توانایی جسمی و نوع مواد مخدر مصرفی بستگی دارد. در روزهای اول ترک اعتیاد ممکن است، بدن آمادگی ورزش سنگین با مدت زمان طولانی را نداشته باشد. بهتر است، ابتدا با یک ورزش ساده مثل پیاده­روی شروع شود. به تدریج تمرینات و مدت زمان را افزایش داد.

مصرف مواد مخدر بر کیفیت ورزش چه تاثیری دارد؟

برخی ورزشکاران ممکن است، جهت افزایش عملکرد و کاهش درد از مواد مخدر استفاده کنند. تداوم در این کار سبب ایجاد وابستگی در ورزشکاران می شود. در نتیجه به مرور آنها را از میادین ورزشی دور می کند. از سوی دیگر انجام ورزش بعد از مصرف مواد مخدر بسیار خطرناک است. زیرا بدن دچار شوک می­شود و آسیب جدی و دائمی به فرد وارد می­کند.

برخی از آسیب­های خطرناک مصرف مواد توسط ورزشکاران به شرح زیر است:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • سکته
  • حمله قلبی
  • آسیب کبد و کلیه
  • افزایش خطرناک دمای بدن
  • عصبانیت شدید یا پارانوریا

در چه شرایطی ترک اعتیاد با ورزش باید تحت نظر پزشک باشد؟

ترک اعتیاد حتی در خانه باید تحت نظر پزشک انجام شود. فرآیند ترک اعتیاد یک پرسه طولانی است و نیاز است طبق روش­های اصولی انجام شود. پزشک متخصص، علل اصلی اعتیاد فرد را ریشه­یابی می­کند و با کمک روشهای علمی مشکلات روحی و جسمی بیمار را حل می­کند. همچنین مهارت روبرو شده با مشکلات ترک اعتیاد را به وی می­آموزد. بطور کلی ترک اعتیاد در هر شرایطی و به هر شکلی لازم است زیر نظر پزشک انجام شود. دلایلی که بیمار نمی­تواند بدون کمک پزشک اعتیاد را ترک کند به شرح زیر است:

  • بیمار دانش کافی برای مشاوره به خود را ندارد
  • صرف زمان بیشتر اما نتیجه کمتر به همراه دارد
  • مصرف خودسرانه داروها سبب اعتیاد به این داروها می­شود
  • بدون حمایت روانی پزشک ، بیمار دچار ناامیدی و افسردگی می­شود
  • احتمال شکست در روش خوددرمانی بالا است

برای ترک اعتیاد با ورزش چه باید کرد؟

برای ترک اعتیاد با ورزش اولین قدم مشورت با پزشک است. پزشک با توجه به شرایط روحی و جسمی بیمار سعی می­کند، بهترین برنامه ورزشی را انتخاب کند. این برنامه برای ورزشکارانی که عضله سازی برای آنها اهمیت دارد، متفاوت است. اینکه چند روز پس از ترک اعتیاد می توان ورزش را شروع کرد نیز توسط پزشک تعیین می شود. زیرا این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است. بهتر است بیمار از ورزشهای مفید برای ترک اعتیاد آگاه باشد. اما شروع ورزش لازم است با حرکات سبک انجام گیرد. داشتن رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش بسیار اهمیت دارد. زیرا به کاهش طول دوره درمان کمک می کند. ورزش علاوه بر اینکه بیمار را از نظر روحی برای ترک مواد آماده می­کند، آسیب­های عصبی و جسمی ناشی از اعتیاد را نیز بهبود می­بخشد.

اما نباید فراموش کرد که هیچ ورزشی نمی تواند به تنهایی درمان کاملی برای ترک اعتیاد و سم زدایی محسوب شود. لازم است در کنار ورزش، توسط پزشک دارو برای بیمار تجویز شود. همچنین بیمار بصورت منظم در مطب یا کلینیک درمانی ویزیت شود. توضیح ویژه بر این است که از مراجعه به افراد غیر متخصص پرهیز شود.

نظر و تجارب خود را در رابطه با میزان موثر بود ورزش در درمان اعتیاد با ما در میان بگذارید.

سوالات پرتکرار
آیا فرد معتاد می‌تواند ورزش کند؟
بیمار معتاد به دلیل ضعف جسمی و روحی ممکن است، ابتدا رغبتی به انجام تمرینات بدنی نشان ندهد. ورزش¬های گروهی انگیزه وی را در مداومت تمرینات بیشتر می‌کند. بهتر است بیمار ورزش را به آرامی با حرکات سبک آغاز کند، سپس شدت آن را به تدریج افزایش دهد. با ورزش، اوقات فراغت بیمار پر می شود و وسوسه مصرف مجدد، از او دور می‌گردد.
آیا مصرف مواد مخدر عضله سازی ورزشکاران را کاهش می دهد؟
خواب مناسب یکی از مهمترین عوامل در عضله‌سازی است. نیکوتین بر خواب تاثیر منفی می‌گذارد. تنفس دود از هر نوعی بر سلامت و تناسب اندام اثر منفی دارد. مانند سیگار که مانع رشد عضلات می‌شود. برخی ورزشکاران و بدنسازان جهت عضله سازی ممکن است، اقدام به مصرف استروئیدها، متادون و تستوسترون کنند. این مواد تعادل هورمون‌های طبیعی بدن را بر هم می زنند. ممکن است سبب رشد غیرطبیعی عضلات در قسمت¬هایی از بدن شوند و در برخی قسمت¬های دیگر سبب توقف در رشد عضلات شوند.
آیا ورزش برای ترک مواد مخدر خوب است؟
ورزش راهی برای ترویج یک زندگی سالم است. ورزش منظم در کنار سایر روش‌های درمان اعتیاد می تواند، به بهبودی و عدم بازگشت به مصرف مواد مخدر کمک کند. نتیجه درمان با انجام تمرینات ورزشی رضایت بخش‌تر است. ورزش در کنار یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند، سرعت ترک مواد مخدر را افزایش دهد. آسیب‌های عصبی ناشی از دوران اعتیاد را التیام بخشد و عضلات بدن را تقویت کند. همچنین آستانه صبر در بهبودی را بالا می‌برد.
این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
ایم مقاله را پسندیدید؟
اشتراک‌گذاری