منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خواص گیاه کندر؛ از نحوه مصرف تا موارد منع مصرف
خواص گیاه کندر؛ از نحوه مصرف تا موارد منع مصرف

خواص گیاه کندر؛ از نحوه مصرف تا موارد منع مصرف

تاریخ انتشار:
16 بهمن 1399
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
4 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

خواص درمانی گیاه کندر، این ماده را به طلای طب معروف کرده است. خواص کندر از دیرباز تاکنون مورد توجه افراد بوده و در موارد مختلف برای درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

نحوه مصرف، موارد منع مصرف، تداخلات دارویی و عوارض کندر در این مقاله مجله پزشکی به طور کامل شرح داده شده است. تاثیر مصرف کندر بر اندام های بدن به تفکیک بیان شده است. همچنین اگر خانم بارداری هستید که به توصیه اطرافیان قصد مصرف این صمغ گیاهی را دارید، اطلاعات این مقاله در مورد مصرف کندر در بارداری به شما کمک خواهد کرد. با این اطلاعات قبل از مصرف کندر، از مؤثر و ایمن بودن آن برای خود اطمینان خواهید داشت.

خواص کندر برای مجاری هوایی

طب سنتی قرن‌ها از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده کرده است. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات کندر با جلوگیری از تولید لوکوترین‌ها، باعث انقباض عضلات برونش در حملات آسمی می‌شود. به این ترتیب به بهبود علائم تنگی نفس، خس خس سینه، بهبود ریه و کاهش حملات آسم کمک می‌کند. همچنین کندر به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، عفونت نایژه‌ها در ریه را کاهش می‌دهد.

خواص کندر برای دهان و دندان

اسید بوسولیک موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که به جلوگیری و درمان عفونت‌ها و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. مصرف این ماده در از بین بردن آفت، زخم‌ها و عفونت‌های دهانی نقش بسزایی دارد. به این ترتیب جویدن کندر، لثه را محکم کرده و با تأمین بهداشت دهان و دندان، تنفس را خوشبو می‌کند.

خواص کندر برای زیبایی پوست

مطالعات باستانی نشان می‌دهد که از زمان‌های دور، درباریان برای حفظ شادابی و طراوت پوست خود از انواع روغن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. اکنون نیز رسیدگی به پوست برای افراد اهمیت بسیاری دارد. از دیدگاه برخی افراد یکی از محبوبترین روغن‌ها برای حفظ شادابی پوست، روغن کندر است. با وجود اینکه خواص کندر بر روی پوست هنوز مورد تأیید پزشکی قرار نگرفته است؛ اما برخی منابع خواص درمانی زیر را برای کندر بیان کرده‌اند:

  • رفع جوش: کندر یک آنتی باکتریال قوی است. این ماده با ضدعفونی کردن و از بین بردن عوامل عفونت از روی پوست، علاوه بر از بین بردن جوش و آکنه، از ایجاد آن جلوگیری می‌کند.
  • از بین برنده جای جوش و لک: کندر با داشتن خاصیت ترمیم کنندگی، بافت پوست را بازسازی کرده و جای جوش، زخم و آبله را از بین می‌برد. استفاده مکرر از روغن کندر به روشن‌سازی پوست کمک کرده و لک صورت و نقاط تیره روی پوست را نیز از بین می‌برد.
  • ضد پیری: روغن کندر رادیکال‌های آزاد پوست که عامل پیری زودرس است، از بین برده و با تأمین رطوبت پوست، از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند.
  • نرم کننده پوست: ترکیب روغن کندر و روغن زیتون برای پوست خشک معجزه می‌کند.
  • متعادل کننده چربی پوست: روغن کندر با بستن منافذ باز پوست، به تعادل چربی پوست کمک می‌کند.
  • درمان کننده بیماری‌های پوستی: یکی از فواید کندر کاهش التهابات پوستی است. بنابراین این ماده در درمان عارضه‌های پوستی چون اگزما، پسوریازیس و آفتاب سوختگی بسیار مؤثر است.

برای تهیه ماسک کندر برای پوست صورت، دو تکه کوچک کندر را در یک فنجان روغن بادام انداخته و حرارت دهید تا کندر آب شود. مقداری از این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند تا جذب شود. این کار پوست خشک و حساس را درمان می‌کند.

خواص گیاه کندر برای مو

کندر به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی، در درمان شوره سر بسیار مؤثر است. همچنین ماساژ روزانه مو با روغن کندر، به بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو منجر می‌شود. در نتیجه این عمل باعث تقویت و افزایش رشد مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. انجام این عمل همچنین درخشندگی و براق شدن موها را به همراه خواهد داشت.

کندر برای تناسب اندام

مصرف کندر خوراکی باعث بهبود تعادل هورمون‌ها می‌شود. این صمغ گیاهی با تنظیم هورمون تیروئید، چاقی حاصل از کم کاری تیروئید و لاغری ناشی از پرکاری تیروئید را برطرف کرده و به رسیدن به وزن متعادل و تناسب اندام کمک می‌کند. این ماده همچنین با پاکسازی روده‌ها، باعث چربی سوزی بیشتر و کاهش اضافه وزن می‌شود.

کندر و تسکین درد

کندر با داشتن اسید بوسولیک، دارای اثرات ضد التهابی بوده و از ترشح لکوترین‌ها که عامل التهاب هستند جلوگیری می‌کند. در نتیجه این ماده دردهای استخوانی و مفصلی ناشی از بیماری‌های التهابی چون آرتروز، آرتریت روماتوئید، نقرس و استئوآرتریت را کاهش می‌دهد.

برای تسکین درد کمر، می‌توانید محل مورد نظر را چند مرتبه با روغن کندر ماساژ دهید. این عمل درد را تسکین داده و شرایط را بهبود می‌بخشد.

خواص کندر و سرطان

نتايج تحقيقات نشان می‌‌دهد که کندر حاوی ترکيبات مهم ضد سرطان است. اسید بوسولیک موجود در همه گونه‌های کندر از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که اسیدهای بوسولیک ممکن است از تشکیل DNA در سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. این امر باعث محدود شدن رشد سرطان‌هایی چون سرطان سینه، لوزالمعده، پوست و روده می‌شود. بنابراین در طب چينی، صمغ کندر برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گيرد. عصاره صمغ کندر به طور مؤثر سیستم ایمنی بدن و مرگ سلول‌های سرطانی را 20 درصد افزايش می‌دهد. همچنین ممکن است به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند. این صمغ خوراکی در بهبود انواع دیگر سرطان نیز به گونه زیر عمل می‌کند:

سرطان پروستات: ترکيبات اسیدی فعال موجود در صمغ کندر، سلول‌های سرطانی پروستات را از بین برده و مانع بروز سرطان پروستات می‌شود.

لوسمی: عصاره صمغ کندر، لوسمی حاد ملوئيدی را درمان می‌کند. لوسمي حاد ملوئيدی، نوعي سرطان است که بر مغز استخوان تأثير می‌گذارد. اين بيماری زمانی شروع می‌شود که گلبول‌های سفيد به سلول‌های سرطانی تبديل می‌شود.

سرطان مثانه: عصاره صمغ کندر بدون اثرگذاری بر سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی در مثانه را از بين می‌برد.

خواص کندر در بهبود عملکرد روده

کندر دارای اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. این دارو در ترکیب با سایر داروهای گیاهی باعث کاهش درد شکم، نفخ، افسردگی و اضطراب مرتبط در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می‌شود. این گیاه دارویی همچنین در کاهش علائم کولیت اولسراتیو که یکی از اصلی‌ترین شرایط التهابی روده است، مؤثر است. به طوریکه طبق مطالعه‌ای، مصرف عصاره بوسولیا سرتا یا کندر هندی به مدت 4 هفته، علائم را در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خفیف بهبود می‌بخشد.

آیا کندر برای کرونا مفید است؟

استفاده از نمونه خوراکی و خالص داروی گیاهی کندر، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و با بیماری کرونا مبارزه می‌کند. این صمغ گیاهی متابولیسم بدن را بالا برده و به سم زدایی و پاکسازی بدن به ویژه ریه‌ها کمک می‌کند. بنابراین دمنوش این صمغ دارویی، برای بیماران کرونایی مفید بوده و تنگی نفس و سرفه را بهبود می‌بخشد.

به منظور تهیه دمنوش کندر برای کرونا، یک قاشق چایخوری کندر را درون یک لیوان بریزید و آب جوش به آن اضافه کرده و در آن را ببندید. هر چند دقیقه یکبار مخلوط را هم بزنید تا کندر به طور کامل حل شود. این دمنوش را هر شب 15 الی 20 دقیقه دم کرده و به مدت 5 تا 6 روز میل کنید.

خواص مصرف کندر در بارداری چیست؟

طب سنتی بر این باور است که مصرف کندر خوراکی در بارداری باعث افزایش ضریب هوشی جنین می‌شود. اما این صمغ دارویی باید بعد از ماه سوم بارداری، به مدت محدود و به اندازه یک عدس خورده شود. زنان باردار می‌توانند کندر را بصورت آدامس بجوند و یا آن را پودر کرده و بعداز حل کردن در آب میل کنند.

تأثیر کندر بر جنین در برخی موارد مثبت نخواهد بود و مصرف طولانی مدت آن در بارداری، با تحریک جریان خون در رحم ممکن است مشکلاتی چون سقط و یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه خانم‌های باردار معمولاً تا هفته 16 حاملگی، اسید فولیک مصرف می‌کنند و مصرف کندر نیز اثراتی مشابه اسید فولیک دارد؛ ممکن است کودک به بیش فعالی و یا شکاف کام و لب مبتلا شود. بنابراین توصیه می‌شود پیش از مصرف کندر در بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف گیاه کندر چگونه است؟

گیاه کندر هم به صورت روغن مالشی و هم به صورت خوراکی در قالب دمنوش و روغن خوراکی قابل استفاده است. کندر را می‌توان به صورت کپسول‌های خوراکی نیز مورد استفاده قرار داد. بهتر است کندر بیشتر از 2 هفته مصرف نشود. طبق توصیه متخصصان طب سنتی چند روش برای استفاده از کندر وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. کندر را کوبیده و پودر کنید. هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از آن را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید. استفاده از این ترکیب برای رفع فراموشی و بلغم بسیار مفید است.
  2. روزی 3 گرم کندر را در آب خیسانده و ناشتا مصرف کنید تا بلغم‌های سینه دفع شود.
  3. کندر را در دهان گذاشته و مثل آدامس بجوید.
  4. کندر را پودر کرده و با کمی عسل مخلوط کنید. این ترکیب در درمان فراموشی مؤثر است.
  5. برای درمان مشکلات ریوی، یک قاشق چایخوری کندر را هر شب 15 الی 20 دقیقه دم کرده و به مدت 5 تا 6 روز مصرف کنید.

با توجه به مطالعات علمی صورت گرفته، دوز مؤثر کندر برای بهبود انواع بیماری‌ها به شرح زیر است:

  • آسم: 200 تا 500 میلی گرم در روز
  • سندرم روده تحریک پذیر: 250 میلی گرم در روز
  • آرتروز: 200 میلی گرم ، سه بار در روز
  • آرتریت روماتوئید: 200 تا 400 میلی گرم ، سه بار در روز
  • استئو آرتریت: 170 میلی گرم، دو بار در روز
  • کولیت اولسراتیو: 250 میلی گرم در روز
  • التهاب لثه: 100 تا 200 میلی گرم ، سه بار در روز
  • روماتیسم: 300 تا 400 میلی گرم و سه نوبت در روز

موارد منع مصرف کندر کدام است؟

با توجه به حساس بودن بارداری و شیردهی، بهتر است خانم‌ها در این دوران، جوانب احتیاط را در مصرف کندر رعایت کنند. با توجه به اینکه طبع کندر گرم و خشک است، افراد گرم مزاج‌ باید به صورت متعادل از این داروی گیاهی استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف کندر برای نوزادان و کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی گیاه کندر چیست؟

با توجه به ماهیت و عملکرد داروی گیاهی کندر، به نظر می‌رسد کندر با داروهای زیر تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف همزمان آن با داروهای گفته شده خودداری کرده و در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

  • داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند پردنیزون، سیرولیموس و تاکرولیموس
  • داروهای ضد روان پریشی چون کلوزاپین و هالوپریدول
  • داروهای مسکن عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین
  • داروهای ضد آریتمی چون مکسیلیتین
  • داروهای فشار خون و نامنظمی تپش قلب مانند پروپرانولول
  • داروهای آلزایمر چون تاکرین
  • داروهای ضدآسم مانند زیلوتون
  • داروهای درمان میگرن چون زولمیتریپتان
  • داروهای مسکن و خواب آور مانند دیازپام
  • داروهای کاهنده اسید معده چون امپرازول
  • داروهای ضد لخته شدن خون مانند آسپرین و وارفارین
  • داروی ضد التهاب چون ایبوپروفن
  • داروهای ضد درد چون ترامادول، پیروکسیکام، دیکلوفناک
  • داروهای ضد افسردگی مانند زولوفت، پاروکستین، فلووکسامین، ایمیپرامین

مصرف زیاد کندر چه عوارضی دارد؟

خواص درمانی گیاه کندر نباید باعث استفاده طولانی مدت از این داروی گیاهی شود. استفاده متعادل از کندر، معمولاً مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. برخی عوارض جانبی از قبیل اسهال، خارش پوستی و تهوع موقتی است و در کوتاه مدت برطرف می‌شود. اما زیاده‌روی در مصرف کندر می‌تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد قفسه سینه
  • تحریک پوست و ایجاد بثورات پوستی
  • خارش خفیف پوستی
  • ریفلاکس معده
  • جنون
  • مشکلات تنفسی
  • سردرد
  • تهوع
  • مشکلات کبدی
  • بلغم
  • ‌درد شکم
  • بی‌اشتهایی
  • سوء هاضمه
  • یبوست

گیاه کندر در طب سنتی و پزشکی چه نقشی دارد؟

همه گونه‌های کندر به دلیل داشتن خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد درد، آرام بخش، ضد باکتری، خلط آور و ضد عفونی کننده ارزش دارویی داشته و در طب سنتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص درمانی کندر عبارتند از: تسکین درد و کاهش علائم آرتروز، آرتریت روماتوئید، نقرس و استئوآرتریت، بهبود مشکلات ریوی، حفظ سلامت دهان، بهبود آسم، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد روده، کاهش علائم کولیت اولسراتیو، زیبایی پوست و مو و تناسب اندام.

شواهد اندکی نیز مبنی بر مؤثر بودن مصرف کندر در پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی وجود دارد. همچنین برخی شواهد حاکی از آن است که این ماده با متعادل کردن هورمون‌ها، یائسگی را به تعویق انداخته و حالت تهوع، سردرد و بدخلقی را کاهش می‌دهد.

آیا تاکنون کندر مصرف کرده‌اید؟ به چه منظور؟

شما مصرف کندر را برای کدام بیماری مؤثر می‌دانید؟

برخی از مطالعات کوچک نشان داده‌اند که کندر ممکن است به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. با این وجود، مطالعات دیگر هیچ تأثیری از کندر بر روی دیابت گزارش نداده‌اند. برای این ادعا تحقیقات بیشتری لازم است.

 بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کندر ممکن است به کاهش علائم افسردگی، استرس و اضطراب در موش‌ها کمک کند. با این حال، در مورد انسان باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 کندر دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش نوعی التهاب شایع در بیماری‌های قلبی کمک کند. برخی از تحقیقات، برای کندر، اثرات محافظتی قلبی را گزارش کرده‌اند، اما برای اثبات این موضوع، مطالعات بیشتری لازم است.

 مطالعات نشان می‌دهد که دوزهای زیادی از کندر ممکن است به تقویت حافظه در موش‌ها کمک کند. با این حال، در مورد انسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

گفته می‌شود کندر باعث تأخیر در یائسگی، کاهش گرفتگی قاعدگی، حالت تهوع، سردرد و نوسانات خلقی می‌شود. با این حال تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات درمانی لازم است.

 مکمل‌های کندر ممکن است باروری را در موش‌ها را افزایش دهد. اما برای این ادعا مطالعات کمی در دسترس است.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها