منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
رنگ‌ها و اشتهای کودکان
رنگ‌ها و اشتهای کودکان

رنگ‌ها و اشتهای کودکان

تاریخ انتشار:
11 مرداد 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

رنگ مواد غذایی چه تأثیری بر اشتهای کودکان دارد؟

روانشناسان و متخصصین تغذیه، با مطالعاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که رنگ‌ها می‌توانند اشتهای کودکان را تحریک یا باعث بی‌اشتهایی آن‌ها شوند. درنتیجه یکی از مواردی که درزمینه تغذیه به آن توجه می شود، رنگ مواد غذایی مورد استفاده است. رنگ می‌تواند ذهن کودک و حتی بزرگسال را تحریک کرده و باعث تشویق آن برای خوردن شود. می‌توان گفت رنگ شناسی مواد غذایی می‌تواند در تغذیه کودکان حائز اهمیت باشد.

اگر دقت کرده باشید در تبلیغات مواد غذایی توسط شرکت‌ها و برندهای معتبر، از رنگ‌های اشتها آور استفاده می‌شود تا این رنگ ها ذهن افراد را تحریک کرده و افراد را به سمت این خوراکی‌ها جذب کند. تاثیر رنگ بر اشتها تا جایی زیاد است که می‌بینید بیشتر افراد به جای استفاده از مواد غذایی سالم خانگی، به سمت مواد غذایی با افزودنی‌های خوراکی و رنگی سوپرمارکت ها جذب می شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تأثیر رنگ‌ها بر اشتهای کودکان بگوییم و شمارا با تأثیرات هر رنگ آشنا کنیم. پس برای آشنایی اثر رنگ بر اشتها ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

رنگ سبز

رنگ سبز همیشه می‌تواند شما را به یاد سبزیجات تازه بیندازد و این ذهنیت را در شما ایجاد کند که ماده غذایی رو به روی شما، یک خوراکی سالم است. میوه‌ها و سبزیجات سبزرنگ جزو گروه های پرفایده و سالم مواد غذایی دسته‌بندی می‌شوند. این گروه آنتی اکسیدان‌های بسیار خوبی دارند و باعث سلامت دندان و استخوان‌ها شده و مواد مغذی خوبی را به بدن می رسانند. اما از طرف دیگر باید بدانید که رنگ سبز، یک رنگ سرد است و اشتهای شمارا کاهش می دهد.

درنتیجه اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی لاغری داشته باشید، بهتر است از رنگ سبز در غذاهای خود استفاده‌ کنید بطور مثال استفاده از کاهو، خیار، کدو و … در رژیم های لاغری بسیار پرکاربردند اما اگر می‌خواهید رنگ سبز مانع اشتهای شما نشود، بهتر است رنگ های قرمز و نارنجی را به آن اضافه کنید. مانند گوجه فرنگی یا فلفل دلمه‌ای و موارد دیگر.

کاربرد رنگ در غذا و اشتها

رنگ آبی

رنگ آبی یک رنگ آرامبخش است و تحقیقات ثابت کرده که برای آرامش ذهن و روح می‌تواند مؤثر واقع شود اما از طرفی دیگر در علم تغذیه، یک سرکوب‌کننده اشتها است که متابولیسم بدن را کند می‌کند. بنابراین بهتر است برای کودکان از این رنگ در خوراکی‌ها استفاده نشود اما برای رژیم‌های لاغری می‌تواند مناسب باشد.

مطالعات نشان داده رنگ آبی در غذای کودک او را تشویق به آرام خوردن می کند پس در کنار کاهش اشتها، یک فایده بسیار زیاد که همان سالم خوردن غذا است را به همراه دارد. درنتیجه می‌توانید آن را با رنگ‌های دیگر ترکیب کرده و در بشقاب غذایی کودک خود قرار دهید یا بشقاب، سفره و قاشق چنگالش را از ترکیب رنگ آبی و قرمز انتخاب کنید.

رنگ قرمز و زرد

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در رستوران‌ها از رنگ قرمز و زرد استفاده‌های زیادی می شود زیرا می تواند اشتهای شمارا بالا ببرد. در رژیم‌های لاغری به هیچ وجه استفاده از این رنگ‌ها توصیه نمی‌شود اما برای کودکان بسیار رنگ مناسبی است. شما می‌توانید سفره غذای کودک خود و یا بشقاب و قاشق او را به این رنگ انتخاب کنید خواهید دید که اشتهای او بیشتر شده و طعم غذا برای او خوشمزه‌تر می‌شود. استفاده از زردچوبه و زعفران می‌تواند اشتهای شما و کودک را تحریک کرده و رنگ دلنشینی را به غذا ببخشد و آن را خوش‌مزه تر نشان دهد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی با درخشندگی که دارد جلب توجه می‌کند. تحقیقات نشان داده که این رنگ می‌تواند اشتهای کاذبی را برای شما ایجاد کند و فرد را تشویق به خوردن غذا کند درحالی‌که درحقیقت نیازی به خوردن آن ندارد. برای همین است که غذاهای ناسالمی چون پفک و اسنک را به این رنگ در می آورند. همچنین نوشیدنی های نارنجی برای کودکان بسیار خوشایندند و حس می‌کنند این نوشیدنی‌ها خوشمزه‌ترند. شما می‌توانید از این موقعیت استفاده کرده و سر صبحانه کودک خود آب هویج و آب پرتقال قرار دهید تا اشتهایش را تحریک کنید.

رنگ سفید

بیشتر ظروف غذاخوری همان‌طور که می‌دانید با رنگ سفید انتخاب می‌شوند تا رنگ طبیعی مواد غذایی جلوه بیشتری پیدا کنند و کمتر از رنگ های دیگر ایجاد دلزدگی می‌کنند و می‌توان به طور مداوم و طولانی از این رنگ استفاده کرد. غذاهای سفید که اصولا پرکالری هستند مانند برنج و نان سفید در ظروف سفید بیشتر خورده می شوند.

اگر شما می‌خواهید کودکتان غذای بیشتری بخورد، بهتر است ظرف غذایی او با ماده غذایی هم‌رنگ باشد این یک خطای دید است و شما را تشویق به خوردن غذای بیشتری می‌کند. اما اگر می‌خواهید رژیم لاغری داشته باشید، بهتر است رنگ ظرف شما با ماده غذایی متضاد باشد تا کمتر از آن ماده غذایی مصرف کنید.

کاربرد رنگ در غذا و اشتها

کاربرد رنگ در غذا و اشتها

ما در ادامه چند راهکار برای بالابردن اشتهای کودکان ارائه می دهیم.

  • می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، یک ظرف غذایی مانند بوم نقاشی برای کودک خود تهیه کنید و نتیجه مطلوب آن را مشاهده کنید. مواد خوراکی رنگی را در ظرف قرار دهید و از او بخواهید که با آن‌ها یک منظره زیبا به وجود بیاورد. مقداری کلم بروکلی آب‌پز شده، لوبیا سبز پخته، گوجه فرنگی گیلاسی، نخودفرنگی پخته، دانه‌های ذرت پخته و انواع میوه و سبزیجات می‌توانند به او کمک کنند تا یک نقاشی را با این مواد غذایی خلق کرده و بعد با لذت آن‌ها را بخورد.

  • همین که شما رنگ‌ها را در غذای کودکان افزایش دهید خواهید دید اشتهای آن‌ها تحریک می شود. کودکانی که در مدرسه به سمت غذاهای ناسالمی چون چیپس و پفک می روند، رنگ بسته‌بندی و همچنین مواد ناسالم است که این تحریک را در آن‌ها به وجود می‌آورد درصورتی‌که می‌تواند ساندویچ خانگی شما با مواد غذایی رنگی تزیین شود و از طریق چشم، اشتهای کودک را تحریک کند.

  • بازی با طعم ها می تواند کودک را به غذا خوردن وادار کند. به این صورت که مواد غذایی سالم را به صورت بخارپز یا آب‌پز تهیه کنید و چشمان کودک را ببندید. غذاها را در دهان او بگذارید و بخواهید که طعم ها را تشخیص دهد. مطالعات نشان داده که این بازی می‌تواند به کودکان بی‌اشتها کمک فراوانی کند و با مرور زمان، میل آن‌ها را به خوردن غذا بیشتر کند.

استفاده از رنگ‌ها در رژیم‌های لاغری، چاقی و همچنین تغذیه کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ما به شما توصیه می‌کنیم این راه‌ها را امتحان کرده و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا به ادامه مقاله افزوده شوند.

 بیشتر بخوانید:

  روش های تنبیه کودک
  خودکشی در نوجوان
  افزودنی خطرناک خوراکی
 لاغری شکم

  در طول روز چرت بزنید

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها