منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مهمترین علائم ناباروری قبل از ازدواج
مهمترین علائم ناباروری قبل از ازدواج

تشخیص ناباروری قبل از ازدواج از روی علائم

تاریخ انتشار:
26 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
1 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

به نگرانی خود درباره ناباروری بی اهمیت نباشید. زیرا توجه به علائم ناباروری قبل از ازدواج از جدی شدن مشکلاتی جلوگیری می‌کند که به نظر طبیعی می‌رسند. در صورتی که این نشانه‌های ساده ممکن است علامت ناباروری در دخترها و پسرها باشد.

در این مقاله مجله پزشکی، علائمی را خواهید شناخت که نشان‌دهنده وجود مشکل در دستگاه تولید مثل و هورمون‌های جنسی دختران و پسران مجرد است. با کشف این علامت‌ها و اقدام به موقع برای درمان، به نگرانی خود درباره داشتن فرزند پایان دهید.

1.   قاعدگی‌های نامنظم؛ رایجترین علائم ناباروری قبل از ازدواج

شایع‌ترین علامت ناباروری دختران قبل از ازدواج، داشتن قاعدگی‌های نامنظم و پریود نشدن، است. یکی از دلایل این اتفاق، اختلال تولید هورمون‌های جنسی در هیپوتالاموس است. هیپوتالاموس قسمتی از مغز است که دستور ساخت هورمون‌های جنسی را به هیپوفیز ارسال می‌کند. بنابراین مشکل در تولید هورمون‌های جنسی رابطه مستقیمی با قاعدگی نامنظم دارد.

پریود نامنظم و نازایی

ناتوانی و ضعف تخمدان، ناتوانی تخمک برای ورود به لوله فالوپ وجود ناهنجاری مادرزادی در شکل رحم و بسیار عامل دیگر منجر به به هم خوردن سیکل قاعدگی می‌شود. بنابراین پریود نامنظم می‌تواند هشداری برای نازایی در آینده باشد.

2.    درد شدید شکم و لگن؛ علامت مشکوک ناباروری پیش از ازدواج

درد هنگام قاعدگی یک نشانه قاعدگی نرمال است. اما قاعدگی دردناک یا دیسمنوره که با درد شدید ناحیه لگن و شکم همراه است و زندگی روزمره را مختل می‌کند، گاهاً نشانه‌ای از آندومتریوز و بیماری التهابی لگن است. توجه داشته باشید که آندرومتریوز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و در بسیاری از موارد دلیلی بر نازایی نیست. 

3. داشتن موهای زائد هورمونی؛ رایج‌ترین نشانه ناباروری زنان پیش از ازدواج   

بروز اختلالات هورمونی، باعث ایجاد میزان تستوسترون بیشتری در بدن زنان می‌شود. در نتیجه رشد موهای زائد مشابه مردان، در بدن آن‌ها بیشتر می‌شود که به آن هیرسوتیسم گفته می‌شود. یعنی در قسمت‌هایی از بدن مانند صورت، سینه، شکم و پشت زنان، موهای تیره و ضخیم رشد می‌کند. 

موهای هورمونی و ناباروری در دختران

اگر هیرسوتیسم و قاعدگی‌های نامنظم دارید، ممکن است مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشید که ممکن است مانع باروری شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شایع‌ترین علت هیرسوتیسم است که معمولاً باعث ایجاد اختلال در قاعدگی، چاقی، ناباروری و گاهاً ایجاد چندین کیست در تخمدان می‌شود.

4. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک؛ اختلال هورمونی نشانه ناباروری قبل از ازدواج

همواره 5 تا 10 درصد زنان به نوعی اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا می‌شوند. PCOS یک یا چندین علامت دارد که در همه زنان یکسان نیست. برای تشخیص PCOS، باید فرد مبتلا از بین علائم زیر، حداقل دو نشانه داشته باشد:

  • اختلال تخمک گذاری یا پریودهای نامنظم
  • سطح تستوسترون بالا یا هیپرآندروژنیسم
  • شکل غیر طبیعی تخمدان در سونوگرافی یا تخمدان‌های پلی کیستیک

وقتی تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، ترشح معمول هورمون قطع می‌شود و دیواره رحم در معرض سطح ثابت استروژن قرار می‌گیرد. به این ترتیب، آندومتر یا بافت پوشاننده سطح داخلی رحم، بیش از حد ضخیم شده و باعث خونریزی‌های غیرطبیعی در خانم می‌شود. این اتفاق گاهاً به سرطان آندومتر منجر شده و ممکن است نازایی در زنان را به همراه داشته باشد. 

5. جوش و آکنه؛ اختلال هورمونی نشان دهنده ناباروری قبل از ازدواج 

یکی دیگر از علائم احتمالی ناباروری در نوجوانی دختران و قبل از ازدواج، وجود جوش‌های صورت و آکنه است. البته با رسیدن به سن بلوغ، بسیاری از نوجوانان با این مشکل مواجه خواهند شد. اما آکنه مزمن و رشد بی رویه مو همراه هم مسئله‌ای غیر طبیعی است که ریشه در اختلالات هورمونی دارد. 

جوش‌های هورمونی در دختران مجرد و ناباروری

6. ترشحات غیر طبیعی دهانه رحم؛ عارضه نشان دهنده ناباروری قبل از ازدواج

یکی از علائم ناباروری قبل از ازدواج و در نوجوانی، مشاهده ترشحات غیر طبیعی از رحم است. تقریباً شش ماه قبل از شروع اولین سیکل قاعدگی در دختران، وجود ترشحات از واژن طبیعی بوده و نشانه بلوغ سیستم تناسلی است. اما گاهی اوقات عدم تعادل هورمون ناشی از استرس و یا سایر مشکلات مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، منجر به افزایش ترشحات واژن می‌شود. عدم درمان این بیماری ممکن است باعث ناباروری دختران بعد از ازدواج شود.

7. چاقی بیش از حد؛ علامت احتمالی ناباروری دختران و پسران پیش از ازدواج

طبق تحقیقات، چاقی مفرط در پسران و دختران، می‌تواند یکی از عوامل ناباروری آن‌ها پیش از ازدواج باشد. زیرا چاقی  بر سلامت دستگاه تولید مثل افراد آثار سوء دارد. زنانی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر بروز مشکل ناباروری قرار دارند. همچنین چاقی مفرط، ممکن است کیفیت اسپرم در پسران را تحت تأثیر قرار داده و باعث بروز اختلالات جنسی و ناباروری در آینده می‌شود.

8. غیر طبیعی بودن بیضه‌ها؛ مهم‌ترین نشانه ناباروری پیش از ازدواج

یکی از مهم‌ترین علائم ناباروری قبل از ازدواج پسران و در سنین نوجوانی، نرمال نبودن سایز بیضه‌های آن‌ها است. بیضه‌ها اسپرم‌های یک مرد را در خود جای داده‌اند. بنابراین سلامت بیضه در باروری مردان نقش مهمی دارد.

بیضه‌های کوچک و یا سفت معمولاً نشانه مشکلات هورمونی و ناباروری پسران است. از سوی دیگر بیضه‌های متورم و یا حساس نشانه یک بیماری مانند هیدروسل است که کیفیت اسپرم و قدرت باروری مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عارضه هیدروسل به علت التهاب و یا صدمه به بیضه به وجود می‌آید و باعث تورم یک طرفه و یا دو طرفه کیسه بیضه می‌شود. هیدروسل به تنهایی نشانه ناباروری نیست، اما همراه با عوامل زمینه‌ای مثل عفونت و وجود توده در بیضه، تولید و عملکرد اسپرم را مختل کرده و به ناباروری منجر می‌شود.

هیدروسل و ناباروری

9. درد بیضه‌ها؛ مشکوک‌ترین علائم ناباروری قبل از ازدواج در مردان

درد شدید و تکرار شونده در ناحیه بیضه و کشاله ران را باید جدی گرفت. زیرا نشانه‌ای از بیماری واریکوسل در پسران و علامت ناباروری آن‌ها در آینده است. برای تشخیص این بیماری علائم بالینی بیمار چون درد مزمن بیضه، بررسی و برای اطمینان آزمایش اسپرم تجویز می‌شود. واریکوسل به مرور عملکرد بیضه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ضعیف شدن گردش خون در بیضه می‌شود. به این معنی که بیضه در اثر کاهش کیفیت خون رسانی، دچار اختلال در عملکرد و تولید اسپرم می‌شود. در نتیجه واریکوسل شدید با تأثیر بر کیفیت و تعداد اسپرم مرد باعث ناباروری می‌شود. 

10. کم بودن موهای مردانه؛ نشانه‌های ناباروری پیش از ازدواج در مردان

کم بودن موی مردانه در بدن پسر و مرد، ممکن است یکی از نشانه‌های ناباروری باشد. پسران با شروع دوران بلوغ، شاهد رویش موهای زائد در بدن خود هستند. اگر این موها بیش از اندازه کم باشد و یا حتی در برخی موارد مویی روی بدن فرد رشد نکند، احتمال اختلالات هورمونی وجود دارد. البته این مشکل علاوه بر هورمون به آب و هوا، تغذیه و نژاد افراد هم بستگی دارد  و نشانه خوبی برای تشخیص نیست.

چرا ریش درنمیارم؟

11. بزرگ بودن غیر طبیعی سینه؛ علائم ناباروری قبل از ازدواج در پسران 

یکی از علائم نازایی در پسران، ژنیکوماستی یا بزرگ بودن سینه‌های آن‌ها به شکل غیر طبیعی است. رشد غیر طبیعی غدد پستانی به دلیل عدم تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات پسران در سن بلوغ در اثر تغییرات طبیعی در سطح هورمون‌ها به ژنیکوماستی مبتلا می‌شوند. البته بسیاری از مردان به دلیل اضافه وزن سینه‌های بزرگتری دارند. اما اگر این بزرگ بودن غیر نرمال باشد، می‌توان آن را به عنوان یک نشانه نازایی در نظر گرفت. 

علت بزرگ شدن سینه در پسران چیست؟

آیا ناباروری دختران و پسران قبل از ازدواج قابل تشخیص است؟

ناباروری دختران و پسران، از روی علائم ذکر شده در جدول زیر قابل پیش بینی است.

جدول علائم ناباروری قبل از ازدواج در دختر ها و پسر ها

اما تشخیص قطعی نازایی قبل از ازدواج در دختران به سادگی و با انجام سونوگرافی رحم و تخمدان و آزمایشات مخصوص امکان‌پذیر است. ناباروری مردان قبل از ازدواج نیز از طریق انجام اسپرموگرافی قابل بررسی است. در اسپرموگرافی میزان تولید و تحرک اسپرم در مایع منی اندازه‌گیری شده و نتیجه مشخص می‌شود. همچنین انجام سونوگرافی، آزمایش‌های هورمونی و بررسی لوله‌های بیضه نیز در تشخیص ناباروری پسران و مردان مؤثر است. 

نگرانی خود از ناباروری و نازایی در آینده را با متخصصین مجله پزشکی در میان بگذارید. راه حل تخصصی کارشناسان ما قطعاً کمک کننده خواهد بود.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها