منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
آشنایی با بیماری های ستون فقرات
آشنایی با بیماری های ستون فقرات

آشنایی با بیماری های ستون فقرات

تاریخ انتشار:
8 آذر 1402
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
8 آذر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا خوشحال هستید که می‌توانید بایستید یا صاف بنشینید؟ قدردان سلامت ستون فقرات خود باشید. ستون فقرات از استخوان‌های کوچکی به نام مهره تشکیل شده است و از سر، شانه‌ها و بخش بالایی بدن حمایت می‌کند. این بخش مهم از اسکلت بدن، نقش کلیدی دیگری نیز دارد و آن این است که تونلی برای اعصاب متصل‌کننده مغز به بخش‌های دیگر بدن ایجاد می‌کند. اگر شما یا اطرافیانتان در ستون فقرات خود دچار مشکل شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها مطالعه کنید زیرا شما را با متداول‌ترین بیماری‌های ستون فقرات آشنا خواهیم کرد و برایتان خواهیم گفت چه زمانی باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

رایج ترین بیماری های ستون فقرات کدامند؟

مشکلات ستون فقرات ممکن است مادرزادی، ناشی از ضربه، یا ناشی از ساییدگی و پارگی تدریجی مهره‌ها باشند. رایج‌ترین بیماری‌های ستون فقرات عبارت‌اند از:

فتق دیسک

بالشتکی به نام دیسک بین هر یک از مهره‌ها وجود دارد که مانع ساییده شدن مهره‌ها به یکدیگر می‌شود. با افزایش سن، دیسک‌ها خشک‌تر می‌شوند و به علت فشار روی کمر ممکن است پاره شوند یا بشکنند. گزگز یا بی‌حسی در بازوها یا پاها از علائم فتق دیسک به شمار می‌روند. ورزش و مسکن‌ها معمولا می‌توانند به بهبود آن‌ها کمک کنند؛ ولی، اگر در درمان فتق دیسک شکست بخورند، متخصص ستون فقرات ممکن است جراحی را تجویز کند.

اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی ناشی از فرسودگی تدریجی دیسک‌ها و مفاصل گردنی با افزایش سن است. اگر به این بیماری مبتلا شوید، احتمال ابتلا به فتق دیسک گردنی یا خار استخوانی نیز افزایش می‌یابد. در این بیماری، رباط‌های متصل‌کننده مهره‌ها به یکدیگر سفت می‌شوند؛ در نتیجه، ممکن است دردی را در گردن خود احساس کنید یا حرکت دادن گردن دشوار شود. اگر دیسک‌ها یا مهره‌ها به اعصاب و ریشه‌های عصبی فشار قابل توجهی وارد کنند، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به گردن شما وارد شود.

آرتروز

اگر دیسک‌های ستون فقرات فرسوده شوند، مهره‌ها شروع به ساییدن یکدیگر می‌کنند و باعث می‌شوند دچار کمردرد یا خشکی کمر شوید. زنان بیشتر از مردان به آرتروز کمر مبتلا می‌شوند و این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود. پزشک ممکن است دارو و تمرینات فیزیوتراپی را برای کاهش علائم تجویز کند.

تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات شما فضایی برای نخاع و اعصاب آن دارد. زمانی که این فضا تنگ شود، استخوان‌ها به اعصاب فشار وارد می‌کنند و باعث می‌شوند علائمی مانند درد، گزگز، بی‌حسی و ضعف در عضلات را تجربه کنید. آرتروز متداول‌ترین دلیل ابتلا به تنگی کانال نخاعی محسوب می‌شود. اگر تنگی کانال نخاعی شدید باشد، متخصص ستون فقرات عمل جراحی را برای ایجاد فضای بیشتر برای اعصاب به بیمار توصیه خواهد کرد.

سیاتیک

اگر درد ابتدا در بخش پایینی کمر و سپس در پاها احساس می‌شود، عصب سیاتیک ممکن است دلیل این درد باشد. فتق دیسک، خار استخوانی و دیگر مشکلات ستون فقرات می‌توانند به این عصب فشار وارد کنند و شما را دچار سیاتیک کنند. اگر دچار سیاتیک شده باشید، معمولا درد را فقط در سمت چپ یا فقط در سمت راست بدن خود احساس خواهید کرد. گرمادرمانی، سرمادرمانی، تمرینات کششی و مسکن‌ها می‌توانند به کاهش شدت علائم کمک کنند؛ ولی، برای درمان آن باید به پزشک ستون فقرات مراجعه کنید.

مشکلات ستون فقرات

تومورهای ستون فقرات

در برخی اوقات، سرطان می‌تواند از بخشی از بدن گسترش یابد و تومورهایی را در ستون فقرات ایجاد کند. احتمال گسترش سرطان‌های ریه، سینه، پروستات و استخوان به ستون فقرات بیشتر از دیگر انواع سرطان‌هاست. برخی از شرایط غیرسرطانی نیز می‌توانند این تومورها را ایجاد کنند.

کمردرد، دردی که در تمام بخش‌های بدن احساس می‌شود، بی‌حسی و ضعف در بازوها و پاها و حتی فلج شدن بخشی از بدن از علائم تومورهای ستون فقرات محسوب می‌شود. پزشک ممکن است جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی را برای درمان این تومورها تجویز کند.

اسکولیوز

اسکولیوز می‌تواند شکل ستون فقرات هر فردی را تغییر دهد. کودکانی که در دوره جهش رشد پیش از بلوغ هستند، بیشتر از دیگران دچار اسکولیوز می‌شوند. اگر کودکی به اسکولیوز مبتلا شود، کمرش به سمت چپ یا راست خم می‌شود. تحقیقات نتوانسته‌اند دلیل ابتلای افراد به اسکولیوز را پیدا کنند. این بیماری ممکن است بدتر شود و فرد را با مشکلات دیگری روبه‌رو کند. پزشک معمولا بریس را برای جلوگیری از بدتر شدن آن و جراحی را برای اصلاح آن توصیه می‌کند.

کیفوز

کیفوز به خم شدن کمر به سمت جلو به علت له شدن یا ترک برداشتن مهره ستون فقرات گفته می‌شود. زنان مسن بیشتر از دیگران به کیفور مبتلا می‌شوند؛ ولی، اگر ستون فقرات کودکان به‌درستی رشد نکند، آن‌ها نیز ممکن است دچار این بیماری شوند. کیفوز باعث می‌شود افراد درد و مشکلات دیگری را تجربه کنند و در درجات شدیدتر، شکل بدن را به‌صورت کامل تغییر می‌دهد. با توجه به میزان خمیدگی ستون فقرات، پزشک ممکن است مسکن، تمرینات ورزشی یا جراحی را تجویز کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اگر دچار این نوع آرتریت شوید، ابتدا علائمی مانند خشکی و درد را در بخش پایینی کمر به‌ویژه در صبح‌ها تجربه خواهید کرد. با گذشت زمان، این بیماری به بخش‌های دیگر ستون فقرات، مفاصل دیگر بخش‌های بدن و اندام‌ها گسترش می‌یابد. سپس مهره‌ها و استخوان‌های قفسه سینه ممکن است به یکدیگر جوش بخورند و کمر شما را خمیده کنند. پزشک با درمان زودهنگام که ممکن است شامل دارو و تمرینات ورزشی باشد، می‌تواند سرعت پیشرفت این بیماری را کاهش دهد.

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی اغلب ناشی از افتادن از ارتفاع، تصادفات رانندگی، آسیب‌های ورزشی یا شلیک گلوله است. اگر دچار آسیب نخاعی شوید، ممکن است بخشی از خون‌رسانی به نخاع قطع شود و به تبع آن، مغز نتواند بخشی از بدن شما را کنترل کند؛ بنابراین، این نوع آسیب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن وارد کند و باید بلافاصله برای درمان آن به کلینیک مغز و اعصاب معتبری مانند کلینیک پزشک اول مراجعه کنید.

شکستگی گردن و کمر

افتادن از ارتفاع، تصادفات رانندگی و آسیب‌های ورزشی می‌توانند باعث شکسته شدن استخوان‌های گردن و کمر نیز شوند. اگر یکی از هفت مهره بالای ستون فقرات شکسته شود، گفته می‌شود فرد دچار شکستگی گردن شده است. به شکستگی بقیه مهره‌های ستون فقرات نیز، شکستگی کمر گفته می‌شود. شکستگی گردن و کمر ممکن است ناشی از ضعیف شدن استخوان‌های ستون فقرات (که ناشی از افزایش سن است) نیز باشد.

پزشک ممکن است بریس یا جراحی را برای درمان شکستگی مهره‌های ستون فقرات به بیمار توصیه کند. مهره شکسته می‌تواند به نخاع نیز آسیب وارد کند؛ بنابراین، اگر دچار شکستگی گردن و کمر شده‌اید، باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

اسپوندیلولیستزیس

اگر مهره‌ها به سمت چپ یا راست بلغزند و با بقیه مهره‌ها در یک راستا قرار نگیرند، گفته می‌شوند فرد دچار اسپوندیلولیستزیس شده است. افراد مسن، بازیکنان فوتبال، ژیمناستیک‌کاران و وزنه‌برداران بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ زیرا، این ورزش‌ها فشار زیادی را به بخش پایینی کمر وارد می‌کنند. استراحت می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند؛ ولی، اگر درد کاهش نیابد، پزشک جراحی را توصیه خواهد کرد.

سندروم دم اسب

به اعصاب منشعب‌شده از نخاع در بخش پایینی کمر که به مغز کمک می‌کنند پاها و اندام‌های لگن شما را کنترل کنند، اعصاب دم اسب گفته می‌شود. فتق دیسک، شکستگی کمر و شرایط دیگر می‌توانند روی این اعصاب فشار بیاورند و فرد را دچار این بیماری خطرناک کنند. جراحی باید بلافاصله برای بازیابی حس، حرکت و کنترل مثانه و روده انجام شود.

درمان بیماری های ستون فقرات با مراجعه به کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول

آیا علائمی مانند ضعف و بی‌حسی را در بازوها و پاهای خود احساس می‌کنید یا ناگهان نمی‌توانید ادرار یا مدفوع خود را نگه دارید؟ در اولین فرصت به کلینیک مغز و اعصاب معتبری مانند کلینیک پزشک اول مراجعه کنید؛ زیرا، این علائم ممکن است نشانگر تومورهای خطرناک ستون فقرات باشند. البته ممکن است دچار بیماری خطرناکی نشده باشید و این علائم ناشی از فعالیت زیاد باشد.

متخصصان کلینیک پزشک اول به‌خوبی با همه انواع بیماری‌های ستون فقرات و تأثیرات آن‌ها روی کیفیت زندگی آشنا هستند. آن‌ها با توجه به شرایط شما می‌توانند روش‌های درمانی زیر را برای شما تجویز کنند:

  • تغییر سبک زندگی: ترک سیگار، تقویت کمر با پیلاتس و یوگا و تمرین وضعیت بدنی مناسب

  • درمان‌های غیرتهاجمی: طب سوزنی، داروهای ضدالتهابی، فیزیوتراپی، بیوفیدبک و تزریق به ستون فقرات

  • درمان‌های جراحی: جراحی دکمپرسیون، جراحی فتق دیسک و جراحی فیوژن ستون فقرات

اگر علائم بیماری‌های ستون فقرات را تجربه می‌کنید، زمان آن رسیده است که به کلینیک پزشک اول مراجعه کنید. متخصصان و جراحان باتجربه و ماهر کشور در این کلینیک می‌توانند علت مشکلات ستون فقرات را با دستگاه‌های پیشرفته تشخیص دهند و با بهترین برنامه درمانی به شما کمک کنند تا دوباره به‌خوبی گذشته و بدون هیچ دردی راه بروید. همراهی کادر درمان کلینیک از ابتدا تا انتهای دوره درمان، همواره باعث دلگرمی و تسریع روند بهبودی بیماران است. شما همین الان می‌توانید نوبتی از طریق لینک زیر برای ملاقات با متخصصان این مرکز فوق تخصصی رزرو کنید. کلینیک پزشک اول:https://www.pezeshke-maghz.com/

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها