منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
نوار عصب عضله چیست و چه کاربردی دارد
نوار عصب عضله چیست و چه کاربردی دارد

نوار عصب عضله چیست و چه کاربردی دارد

تاریخ انتشار:
5 مهر 1402
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 مهر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

پزشک مغز و اعصاب معمولا نوار عصب و عضله را زمانی توصیه می‌کند که آسیب یا شرایطی مانند سندرم تونل کارپ و دیستروفی عضلانی رخ داده و بر عضلات و اعصاب کنترل‌کننده تاثیر گذاشته است. این روش تشخیصی معمولا با بررسی هدایت عصبی برای بیماران انجام می‌گیرد. اگر این روش تشخیصی را پزشک به شما توصیه کرده است، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این روش تشخیصی در اختیارتان قرار دهیم.

با نوار عصب و عضله بیشتر آشنا شوید

همانطور که در ابتدا گفتیم این آزمایش نوعی روش تشخیصی است که عملکرد عضلات اسکلتی و اعصاب کنترل‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر حرکتی که انجام می‌دهید، از جمله بلند کردن پا تا تکان دادن سر ارتباط پیچیده‌ای بین عضلات، سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و اعصاب برقرار خواهد شد.

برای اینکه بتوانید حرکت داشته باشید، اعصاب حرکتی سیگنال‌هایی را باید به ماهیچه بفرستد. اگر با وجود علائم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنید، پزشک با انجام نوار عصب و عضله بیماری‌های احتمالی مرتبط به اعصاب حرکتی، عضلات یا ارتباط بین این دو را رد یا تایید می‎کند.

همانطور که گفتیم این روش تشخیصی با بررسی هدایت عصبی انجام می‌شود. طی این بررسی، جریان الکتریکی را از طریق یک عصب قبل از رسیدن به عضله اندازه‌گیری می‌کنند.

با انجام نوار عصب و عضله واکنش عضلات به فعالیت الکتریکی، همچنین میزان فعالیت الکتریکی که انقباض عضلانی ایجاد می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود.

معمولا بیمارانی که با علائمی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن و ضعف عضلانی به پزشک مراجعه می‌کنند، این روش تشخیصی را توصیه خواهند کرد.

چه زمانی پزشک این روش تشخیصی را پیشنهاد می‌دهد؟

همیشه همه بیمارانی که به متخصص مغز و اعصاب می‌کنند، نیازی به انجام نوار عصب و عضله ندارند. معمولا پزشک در صورت نیاز در این مواقع به بیمار انجام این روش تشخیصی را توصیه خواهد کرد:

  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • ضعف عضلات
  • درد یا گرفتگی عضلات
  • احساس درد در اندام‌های خاصی

چه بیماری‌هایی با انجام نوار عصب و عضله قابل تشخیص است؟

با این روش تشخیصی می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص داد که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تشخیص فتق دیسک با نوار عصب

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بخشی از ستون فقرات، یعنی دیسک دچار آسیب شده باشد. در صورت ابتلا به فتق دیسک، به ستون فقرات فشار وارد می‌شود و دچار علائمی از جمله درد و بی حسی خواهید شد.

تشخیص سندرم تونل کارپال با نوار عصب

سندرم تونل کارپال دست منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب دست و بازو می‌شود. این عارضه معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی باعث درد بسیار زیاد می‌شود.

نوار عصب

تشخیص بیماری ALS با نوار عصب

ALS نوعی بیماری پیشرونده بوده و کشنده است. در حقیقت این بیماری به سلول‌های عصبی نخاع و مغز حمله می‌کند. در نهایت بر تمام ماهیچه‌های بدن که برای خوردن، تنفس، حرکت، صحبت کردن و… کاربرد دارد، تاثیر می‌گذارد.

شناسایی سندرم گیلن باره از طریق نوار عصب

سندرم گیلن باره بیماری خود ایمنی است که اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به علائم بی حسی، گزگز و حتی فلجی می‌شود.

تشخیص شارکو ماری توث و میاستنی گراویس با نوار عصب

این بیماری ارثی است و باعث آسیب عصبی بیشتر در ناحیه پا و دست می‌شود.  میاستنی گراویس یک بیماری نادر است؛ اما در صورت بروز باعث علائمی از جمله خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.

مواردی که باید قبل از انجام نوار عصب و عضله در نظر داشته باشید

اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا اختلال خونریزی دارید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر هرگونه دستگاه و تجهیزات پزشکی که در قسمتی از بدن شما قرار دارد، باید پزشک مطلع باشد، شاید پزشک در این مواقع این روش تشخیصی را به شما پیشنهاد ندهد.

پس از بررسی این موارد، اگر مانعی برای انجام آن نداشتید، برای انجام نوار عصب و عضله به این نکات دقت کنید:

  • حداقل سه ساعت قبل از انجام نوار عصب عضله از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • قبل از انجام آزمایش دوش بگیرید تا چربی کاملا از روی پوست تن شما کاملا پاک شود، پس از شستن نیز از هیچ لوسیون یا کرمی استفاده نکنید.
  • برای راحتی انجام پروسه آزمایشی لباس راحتی بپوشید، گاهی ممکن است لباسی برای شما در نظر گرفته باشند که باید برای انجام نوار عصب و عضله بپوشید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها