منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
راهکارهای موثر در بهبود زگیل تناسلی
راهکارهای موثر در بهبود زگیل تناسلی

روشهای درمانی زگیل تناسلی چیست؟

تاریخ انتشار:
22 تیر 1402
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 تیر 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا تا به حال نام زگیل تناسلی را شنیده‌اید؟ زگیل تناسلی(HPV) یا ویروس پاپیلومای انسانی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مقاربتی در سراسر جهان است. ویروس HPV نه تنها بدن فرد را درگیر می‌کند بلکه زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله سرطان مهیا خواهد کرد، به همین دلیل اگر به این عارضه مبتلا شدید باید سریعا برای درمان آن اقدامی کنید.

زگیل‌های تناسلی همانطور که از نامشان پیداست در ناحیه تناسلی رشد می‌کنند و به صورت زائده‌های گوشتی کوچک و بزرگ، تک و منفرد خود را نشان می‌دهند. این عارضه یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که به راحتی به دیگران منتقل می‌شود، شاید زائده‌های گوشتی از بین بروند اما به دلیل وجود این ویروس در بدن ممکن است زائده‌ها دوباره برگردند.

در این مطلب با ما همراه شوید تا با زگیل تناسلی و روش‌های پیشگیری از آن به اطلاعات مفیدی دست یابید.  

علائم پاسخ زگیل به درمان چیست؟

در صورتی که روش درمان موفقیت آمیز باشد این زائده‌های گوشتی به مرور زمان از بین می‌روند و فقط جای زخم کوچکی روی سطح پوست باقی می‌ماند.
تنها نشانه‌ای که می‌توان با بررسی آن مطمئن شد که این روش درمانی پاسخ داده، از بین رفتن زائده‌های تک و خوشه‌ای هستند.

چه زمانی باید درمان زگیل تناسلی را متوقف کرد؟

اگر روش‌های درمانی نتوانند زائده‌های گوشتی را از بین ببرند و موجب تشدید آن شوند باید درمان را متوقف کنید. برخی از روش‌های درمانی نه تنها زگیل را از بین نمی‌برند بلکه ممکن است تاثیر عکس و منفی روی آن داشته باشند.

چطور می‌توان درمان زگیل تناسلی را تسریع کرد؟

استفاده از دو روش درمانی در کنار یکدیگر برای از بین بردن زگیل تناسلی موجب تسریع روند درمان خواهد شد، بیشتر پزشکان از دارودرمانی در کنار سایر روش‌ها استفاده می‌کنند زیرا مصرف دارو قطعا می‌تواند درمان را قوی‌تر کند و روند درمان را سرعت ببخشد.

مصرف این داروها به صورت موضعی است و دستور مصرف آن با تجویز پزشک انجام می‌شود. اگر در صورت مصرف دارو آلرژی یا حساسیتی به آن داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زگیل تناسلی

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

از بین بردن زگیل تناسلی روی سطح پوست به این معنا نیست که از شر این ویروس خلاص شده‌اید، با وجود ویروس HPV که در بدن قرار دارد امکان بازگشت این عارضه همچنان وجود خواهد داشت. این بیماری به شدت مسری بوده و به راحتی منتقل می‌شود به همین دلیل بهتر است از روش‌های پیشگیری استفاده کنید تا از آلوده کردن شریک جنسی خود به ویروس HPV جلوگیری کنید.

حتما در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، کاندوم نه تنها از بارداری جلوگیری می‌کند بلکه از انتقال بیماری‌های مقاربتی هم جلوگیری خواهد کرد و احتمال ابتلا به آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی واکسن گارداسیل است. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه سه واکسن به نام‌های Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix وجود داشتند که از سال 2016 تاکنون تنها از واکسن گارداسیل 9 استفاده می‌کنند. سایر واکسن‌های دیگر در برابر دو تا سه نوع ویروس HPV شما را مقاوم می‌سازند اما واکسن گارداسیل برای 9 نوع ویروس HPV شما را واکسینه خواهند کرد.

واکسن HPV بهتر است در سنین 11 و 12 سالگی تزریق شود تا اثرگذار باشد، علاوه بر این کسانی که تا سنین 26 سالگی هیچ رابطه جنسی نداشته‌اند هم می‌توانند از این واکسن استفاده کنند. تزریق این واکسن بعد از رابطه جنسی و ابتلا به این ویروس هیچ تاثیر مثبتی در درمان زگیل تناسلی ندارد و زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که ویروس HPV وارد بدن نشده باشد.

روش های درمان زگیل تناسلی

برخی از این زائده‌های گوشتی به مرور زمان از بین می‌روند اما اگر زگیل تناسلی بزرگ و چند خوشه باشد برای درمان بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از سایر روش‌های درمانی این عارضه را درمان کند.
پزشکان از روش‌هایی که درصد موفقیت بالایی دارند استفاده می‌کنند و این روش‌ها در زنان و مردان مشابه یکدیگر هستند:

کرایوتراپی

در این روش روی زگیل و اطراف آن با نیتروژن مایع پوشش می‌دهند، سپس بافت آن شروع به ذوب شدن می‌کند. پزشک با توجه به تعداد و اندازه زگیل‌ها تعداد و طول چرخه‌های انجماد را مشخص می‌کند. کرایوتراپی نیازی به بیهوشی ندارد فقط ممکن است در طول درمان سوزش خفیفی احساس کنید.

جراحی

 کمتر پزشکی از این روش برای برداشتن زگیل تناسلی استفاده می‌کند، روش جراحی برای کسانی قابل استفاده است که زگیل‌های درشت و بزرگی دارند و هیچ یک از درمان‌ها برای آن‌ کارآمد نخواهد بود. در این روش پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی و تیغ جراحی زائده را برمی‌دارد و جای آن را بخیه می‌کند.

لیزر

 اگر زگیل تناسلی در حال گسترش باشد و در نواحی مختلف ظاهر شود باید از لیزر برای برداشتن آن‌ها استفاده کرد. لیزر به شکل ظاهری زگیل را از بین می‌برد اما ویروس آن همچنان در بدن باقی‌می‌ماند، این روش درمانی نیازی به بیهوشی ندارد و در برخی مواقع با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

الکتروسرجری

 این روش درمانی با فشار دادن یک میله فلزی روی زگیل و ارسال جریان الکتریکی از طریق این میله به زگیل انجام می‌شود. بدین ترتیب زگیل سوزانده شده و جای زخم آن به مرور زمان از بین خواهد رفت.

الکتروسرجری در درمان زگیل تناسلی

محلول‌های موضعی

 دارودرمانی و استفاده از محلول‌های موضعی در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده می‌شود تا روند درمان را تسریع کنند. پودوفیلاکس، اسید سالیسیلیک و پماد آلدارا از رایج‌ترین داروهای موضعی برای از بین بردن زگیل تناسلی است.

درمان‌های خانگی

 درمان‌های خانگی شاید برای همه مناسب نباشد گاهی اوقات درمان‌های خانگی موجب تشدید بیماری می‌شوند به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه اقدامی به پزشک مراجعه کنید و در صورت صلاح‌دید پزشک از این روش درمانی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی استفاده کنید.

جمع بندی

زگیل تناسلی جز آن دسته از عارضه‌هایی است که شاید بیشتر افراد برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده باشند. این عارضه یک پدیده پوستی است که در خارجی‌ترین لایه پوست ایجاد می‌شود. عامل ایجاد زگیل‌ها، ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV است. زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی منتقل کننده بین زنان و مردان است.

در صورتی که علائم این ویروس را در خود مشاهده کردید بهتر است برای تشخیص قطعی و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها