منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
اگر این علائم را دارید آلزایمر زودرس را جدی بگیرید
اگر این علائم را دارید آلزایمر زودرس را جدی بگیرید

اگر این علائم را دارید آلزایمر زودرس را جدی بگیرید

تاریخ انتشار:
5 اردیبهشت 1402
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آلزایمر از جمله بیماری‌هایی است که باید زود تشخیص داده شود. به همین دلیل شناخت علائم این بیماری فوق العاده دارای اهمیت است. البته طبق آمارها بیشتر افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند دارای بیش از 65 سال سن هستند.

با این حال با توجه به اینکه این بیماری حافظه را درگیر می‌کند و با گذشت زمان نیز بدتر می‌شود بهتر است همه افراد بخصوص نوجونان و جوانان علائم آلزایمر زودرس را به طور کامل بدانند تا در صورت مواجه با هر کدام از علائم به سرعت بررسی‌های درمانی را شروع کنند.برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه سلامت و یا اخبار ورزشی می‌توانید به ساناپرس مراجعه نمایید. ما در ادامه این مقاله به بررسی علائم مختلف بیماری آلزایمر می‌پردازیم.

شایع‌ترین علائم آلزایمر زودرس

اگر چه از دست دادن حافظه از مهم‌ترین علائم این بیماری به شمار می‌رود با این حال نشانه‌های دیگری نیز برای هشدار مبتلا شدن به آلزایمر وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 اختلال در انجام کارهای روزانه

یکی از مهم‌ترین علائم آلزایمر زودرس این است که فرد در انجام کارهای روزمره با مشکل روبرو شود. برای مثال در حال انجام بازی، قوانین بازی را فراموش می‌کند. از طرفی ممکن است آدرس فروشگاهی که همیشه از آن خرید می‌کرده است را از یاد برده باشد. مشکلات این‌چنینی یک زنگ خطر است و نشانه‌ای از آلزایمر زودرس خواهد بود.

مشکلات ایجاد شده در بینایی

در بعضی از موارد آلزایمر مشکلات بینایی ایجاد می‌کند. برای مثال تشخیص یک شی از فاصله دور برای فرد دشوار می‌شود. از طرفی احتمال تشخیص رنگ و کنتراست نیز سخت‌ خواهد شد. این مشکل بخصوص در رانندگی بیشتر احساس می‌شود. پر واضح است که باید برای بررسی چشم‌ها به متخصص مراجعه شود تا در صورت مشکلات بیشتر به دکتر مغز و اعصاب ارجاع داده شود.

سردرگمی در مورد مکان و زمان

شکل‌گیری مشکلاتی مانند عدم تشخیص فصل، ماه و یا حتی زمان از دیگر مواردی است که در بیماری آلزایمر نقش دارد. در واقع موارد عنوان شده از نشانه‌های اولیه آلزایمر زودرس هستند. البته دقت داشته باشید که پیش آمدن تنها چند بار از موارد نام برده شده در طول ماه نمی‌تواند دلیل بر آلزایمر باشد و این علائم باید به صورت دائم و اذیت کننده اتفاق افتاده باشند.

گم کردن وسایل

می‌دانید که آلزایمر فراموشی می‌آورد و این موضوع می‌تواند مشکلاتی از قبیل گم کردن وسایل را به دنبال داشته باشد. در واقع اگر در برهه‌ای از زمان متوجه شده‌اید که لوازم مورد نیازتان را گم کرده و آنها را سخت پیدا می‌کنید، باید توجه داشته باشید که احتمال نزدیک شدن به آلزایمر زودرس وجود دارد. از طرفی فردی که به آلزایمر دچار شده است حتی احتمال اینکه وسایل خود را در مکان غیرمعمول قرار دهد وجود دارد.

اختلال در صحبت کردن

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آلزایمر زودرس این است که فرد در گفتگو کردن دچار مشکل می‌شود. برای مثال ممکن است حرف‌های خود را دوباره تکرار کند. ضمن اینکه در زمان صحبت کردن، به ناگاه احتمال دارد که صحبت خود را قطع کند و دیگر نداند که در چه رابطه حرف می‌زده است. همه این موارد به فراموشی ارتباط پیدا می‌کند که فوراً باید بوسیله پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

وقفه در صحبت کردن و ارتباط آن با آلزایمر

تغییرات روانی

از جمله علائم آلزایمر زودرس ایجاد تغییرات روانی در فرد است. برای نمونه احتمال اینکه فرد در معرض آلزایمر دچار گیجی و اضطراب شود وجود دارد. از طرفی احساس ناامیدی نیز به این نوع از افراد دست می‌دهد که قادر به درک تغییرات نیستند و این کاملاً آزار دهنده خواهد بود. همه این موارد احتمال پرخاشگری را نیز افزایش می‌دهد که پر واضح است این افراد باید به سرعت تحت بررسی و درمان قرار بگیرند.

سردردهای مزمن

در برخی از موارد ایجاد سردردهای مختلف نشان از بیماری آلزایمر زودرس دارند. طبق مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط خاصی میان سردردهای مزمن مانند میگرن با احتمال بیماری آلزایمر وجود دارد. اگر چه در این خصوص اطلاعات تکمیلی منتشر نشده است اما اگر دچار سردرهایی شده‌اید که به تازگی آن را احساس می‌کنید، حتماً با متخصص مشورت نمایید.

دور شدن از فعالیت‌های روزانه

وقتی آلزایمر به مرحله پیشرفته‌تری نزدیک شود، فرد مبتلا انگیزه‌ای برای  شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ندارد. این موضوع سبب مختل شدن زندگی شده و حتی تأثیر منفی بر روی اطرافیان خواهد گذاشت. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر این علائم آلزایمر زودرس را دارید، خیلی زود به بررسی مشکل اقدام کنید تا با مشکلی بیشتری مواجه نشوید.

اختلال در نوشتن

فردی که دچار آلزایمر شده است نه تنها در صحبت کردن بلکه در نوشتن هم دچار مشکل می‌شود. برای مثال عدم توانایی در ثبت خاطرات از جمله مشکلاتی است که فرد با آن مواجه می‌شود. ضمن اینکه اختلال در مدیریت مالی و حساب و کتاب کردن نیز فرد را اذیت کرده و این سبب می‌شود که دچار خستگی بیش از حد شود. البته دقت داشته باشید که این نشانه به دلیل اینکه خیلی دیرتر از دیگر علائم بروز می‌کند، خیلی دارای اهمیت نیست.

تصمیم‌گیری‌های اشتباه

اگر چه ممکن است هر فرد در زندگی دچار اشتباه شود و تصمیم‌های غیرمنطقی بگیرد اما این موضوع برای افرادی که دچار آلزایمر زودرس شده‌اند، بیشتر اتفاق می‌افتاد. این موضوع به طور مستقیم بر زندگی فرد تأثیرگذار است و جنبه‌‌های منفی زندگی فردی و اجتماعی را افزایش می‌دهد. لذا اگر به تازگی احساس کرده‌اید که در تصمیم‌گیری دچار اشتباه می‌شوید، بدون اینکه نگرانی خاصی به خود راه دهید، برای بررسی به یک متخصص مراجعه کنید.

تصمیم گیری غیر منطقی نشانه ای برای آلزایمر

جمع ‌بندی

آلزایمر از جمله بیماری‌هایی است که اگر چه در سنین پایین کمتر رخ می‌دهد اما باید علائم و نشانه‌های آن را به طور کامل دانست تا در صورت احساس هر کدام از آنها به سرعت نسبت به بررسی و احیاناً درمان اقدام کرد. با این حال بیماری آلزایمر زودرس بسیار پیچیده است و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارد که برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه ساناپرس استفاده کنید.

در این سایت به بررسی کامل‌تر بیماری آلزایمر زودرس پرداخته شده است و حتی راه‌های درمان این بیماری نیز بررسی شده‌اند که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت ساناپرس به اطلاعات حداکثری در این زمینه دسترسی داشته باشید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها