منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
6 راهکار درمانی لک بارداری در صورت یا ملاسما
6 راهکار درمانی لک بارداری در صورت یا ملاسما

مؤثرترین روش‌های درمان لک بارداری در صورت یا ملاسما

تاریخ انتشار:
17 مرداد 1403
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
17 مرداد 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

ملاسما یک بیماری اکتسابی است که اگر به موقع درمان نشود، باعث بروز مشکلات حاد زیبایی در زنان خواهد شد. گرچه انتخاب روش درمان لک بارداری یا ملاسما کاملاً اختیاری است، اما داشتن یک انتخاب مناسب، نیازمند آگاهی از قابلیت هر تکنیک در رفع عارضه است.

در این مقاله با انواع روش‌های درمان ملاسما یا لک بارداری از مبتدی تا پیشرفته آشنا خواهید شد. توضیحات ما در مورد اثربخشی هر کدام از این روش‌ها انتخاب را برای شما آسان خواهد کرد. این مطلب به شما کمک می‌کند به جای انجام چندین روش، از یک تکنیک، بهترین نتیجه را بگیرید.

1.     درمان ملاسما با کرم‌ها

یکی از پرکاربردترین روش‌های از بین بردن لک بارداری استفاده از کرم‌های روشن کننده است. این کرم‌ها با نام کرم‌های بلیچینگ شناخته می‌شوند و برای روشن کردن انواع لک‌های صورت به خصوص ملاسما بسیار مفید هستند. مواد بلیچینگ پوست در فرم و شکل‌های مختلفی در دسترس است.

مواد تشکیل دهنده کرم‌های روشن کننده، موجب محو شدن ملانین در پوست شده و بدین ترتیب رنگ پوست را روشن‌تر می‌کنند. در ادامه با انواع این کرم‌ها آشنا خواهید شد؛

درمان لک بارداری با کرم هیدروکینون

هیدروکینون مدت‌هاست که به عنوان درمان شماره یک ملاسما شناخته می‌شود. این دارو به صورت کرم، لوسیون، ژل و یا محلول 4 درصد تجویز می‌شود. اما انواع بدون نسخه آن معمولاً دارای غلظت 2 درصد و یا کمتر است.

ترکیبات استفاده شده در این کرم، فرآیند تولید ملانین در پوست را مسدود می‌کند. از آنجایی که ملانین باعث تولید رنگدانه‌های تیره پوست می‌شود، مصرف هیدروکینون میزان رنگدانه‌های تیره پوست مربوط به ملاسما را کاهش می‌دهد.

انواعی از کرم‌های هیدروکینون وجود دارند که حاوی کمی ضد آفتاب هستند. بنابراین اگر می‌خواهید در حین درمان ملاسما، از پوست خود نیز در برابر ایجاد لک محافظت کنید، این گزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

با توجه به اینکه احتمال بروز عوارض جانبی در اثر استفاده از کرم هیدروکینون وجود دارد، لازم است در مصرف آن به نکات زیر توجه کنید:

  • از مصرف خودسرانه کرم بپرهیزید.
  • دارو را بیشتر از 6 ماه مصرف نکنید. زیرا استفاده‌ بیش از حد از کرم‌های هیدروکینون، احتمال از بین ‌رفتن کامل رنگ پوست و یا تیره‌تر و ضخیم‌تر شدن پوست را افزایش می‌دهد.
  • در صورت بارداری، نباید از هیدروکینون استفاده کنید.
  • مصرف هیدروکینون به تنهایی ممکن است مؤثر نباشد.

درمان ملاسما با کرم‌های حاوی ترتینوئین و کورتیکواستروئید

ترتینوئین‌ها و کورتیکواستروئیدها از جمله رایج‌ترین درمان‌های لک بارداری هستند. استفاده از این داروها به فرآیند گردش خون سرعت می‌بخشد. این عمل باعث ریزش پوست آسیب دیده شده و به تولید سلول‌های جدید پوست کمک می‌کند.

کرم‌های حاوی کورتیکواستروئید با نام کرم‌های استروئیدی نیز شناخته می‌شوند و خاصیت ضد التهابی دارند. این کرم‌ها پوست را به میزان کمی روشن می‌کنند. از نمونه‌های این کرم می‌توان ضد لک یونیتون را نام برد که ترکیبات قوی آن، انواع لک‌های ایجادشده روی پوست را از بین می‌برد.

ترتینوئین یکی از مشتقات ویتامین A به حساب می‌آید. تحقیقات نشان داده است اثربخشی این دارو به ‌تنهایی برای درمان ملاسما کفایت می‌کند. با این وجود برخی از متخصصان پوست برای درمان ملاسما کرم‌های سه گانه را تجویز می‌کنند که حاوی ترتینوئین، کورتیکواستروئید و هیدروکینون در یک فرمول است. این کرم‌ها بهترین کرم‌های ضد لک برای درمان ملاسما هستند و اثربخشی بسیار سریع‌تری دارند.

کرم‌های سه گانه برای درمان ملاسمای بسیار وخیم نیز قابل اعتماد هستند. البته پس از استفاده از کرم‌های سه‌گانه، امکان بروز التهابات پوستی وجود دارد. بنابراین استفاده‌ دراز مدت از این کرم‌ها توصیه نمی‌شود. کرم ضد لک رتی کیو فورت بهترین محصول ضد لک با ترکیبات سه‌گانه است.

 

آزلائیک اسید یا کوجیک اسید نیز تولید رنگدانه تیره کننده پوست را کند می‌کند. این ماده ترکیبات نسبتاً ملایمی دارد. بنابراین تنها ماده‌ای است که استفاده از آن در بارداری بلامانع است. همچنین استفاده‌ درازمدت از آن هیچ اشکالی ایجاد نمی‌کند. همین ویژگی‌ باعث شده تا اسید آزلاییک به‌ عنوان جایگزینی برای هیدروکینون شناخته شود.

درمان لک بارداری با کرم‌های حاوی سیستامین

سیستامین به طور طبیعی در سلول‌های بدن انسان وجود دارد و کرم‌های حاوی این ماده برای درمان ملاسما بی‌خطر و ثابت شده است. سیستامین به صورت یک آنتی اکسیدان ذاتی عمل می‌کند. این ماده از طریق مهار سنتز ملانین برای ایجاد رنگدانه، نقش خود را برای محافظت از پوست به درستی ایفا می‌کند.

1.     درمان ملاسما با لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روشی است که در آن از اسید گلیکولیک و یا سایر ساینده‌های شیمیایی مشابه، برای لایه برداری لایه بالایی پوست متأثر از ملاسما استفاده می‌شود.

در روش لایه برداری شیمیایی پوست، مایع شیمیایی روی پوست قرار می‌گیرد و باعث ایجاد سوختگی شیمیایی خفیفی می‌شود. همانطور که لایه‌های سوخته پوست کنده می‌شوند، پوستی تازه و بدون ملاسما از خود به جای می‌گذارند. اما اگر مشکل هورمونی زمینه‌ای را درمان نکرده باشید، این روش از ملاسما جلوگیری نخواهد کرد.

درمان رایج دیگر تری کلرواستیک اسید است که ترکیبی شبیه به سرکه است. با وجود اینکه لایه برداری با این ماده شیمیایی ممکن است کمی دردناک‌تر باشد، اما می‌تواند گزینه خوبی برای درمان ملاسمای شدید محسوب شود.

1.     درمان لک بارداری در صورت با درم ابریژن و میکرودرم ابریژن

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن روش‌های پزشکی هستند که اساساً پوست را با استفاده از مواد ساینده از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند. در طی این درمان‌ها، لایه بالایی پوست به تدریج از بین رفته و پوست تمیز و بدون ملاسما در جای خود باقی می‌ماند.

در روش میکرودرم ابریژن، دانه‌های بسیار ریزی با سرعت بالا روی پوست اسپری می‌شوند تا سلول‌های سطحی پوست که چروک‌های سطحی، آفتاب سوختگی‌ها و لک‌های پوستی را تشکیل می‌دهند کنار زده و پوست را لایه برداری کنند.

ممکن است پوست شما به مدت چند روز پس از میکرودرم ابریژن، قرمز و متورم شود. شما می‌توانید برای بهبود این عارضه، با مشورت پزشک از سرم‌های پوستی مناسب استفاده کنید.

1.     درمان ملاسما با لیزر

در حالی که برخی از درمان‌های لیزری به از بین بردن پوست آسیب ‌دیده از ملاسما کمک می‌کنند، برخی دیگر باعث تشدید این عارضه می‌شوند. بنابراین برای لیزر درمانی به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید.

لیزرهایی که برای درمان لک صورت به کار می‌روند، اشعه نور با انرژی بالا را در مدت زمان کوتاهی به پوست می‌فرستند و خارجی‌ترین لایه‌ پوست را برمی‌دارند. همچنین لیزر، سلول‌های پیگمان ساز ملانوسیت را از بین می‌برد. کاری که لایه بردارهای شیمیایی قادر به انجام آن نخواهند بود. اشعه لیزر علاوه بر رفع ملاسما موجب محکم شدن تارهای کلاژنی شده و در نتیجه به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

انواع مختلف لیزر درمانی برای از بین بردن لک بارداری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

لیزر کیوسوییچ؛ از معروف‌ترین تجهیزات لیزری برای رفع لک‌های پوستی از جمله ملاسما محسوب می‌شود. البته مهارت اپراتور لیزر نیز بر نتیجه نهایی تأثیر مستقیمی دارد. در 80 درصد موارد، پس از لیزر لک‌ها کم‌رنگ، پوست شاداب و با طراوت و رنگ آن روشن‌تر از قبل می‌شود. بعضی افراد نیز پس از لیزرتراپی صورت، با کاهش چروک‌های پوستی و رفع افتادگی پوست مواجه خواهند شد که از آثار همه‌ جانبه این روش درمانی است.

لیزر فراکشنال؛ درمانی غیر تهاجمی برای از بین بردن لک صورت در انواع پوست بوده و فقط رنگدانه‌های سطح پوست را هدف قرار می‌دهد. پزشک متخصص برای انجام لیزر فراکشنال، از دستگاهی استفاده می‌کند که اشعه‌ی لیزر را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و همه‌ جای پوست می‌تاباند. در این روش از انرژی اشعه‌ نوری، برای ایجاد هزاران کانال میکروسکوپی در پوست استفاده می‌شود. اشعه‌ لیزر همزمان که رنگدانه‌های غیرطبیعی را از بین می‌برد، موجب تحریک کلاژن سازی در پوست نیز می‌شود.

 

لازم به ذکر است که پس از پایان جلسات لیزر درمانی، به مدت 4 تا 6 هفته مقداری پوسته ریزی، قرمزی و تورم در پوست مشاهده می‌شود که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

1.     درمان ملاسما با مزوتراپی

تکنیک مزوتراپی یکی دیگر از روش‌های رفع لک‌های پوستی ناشی از ملاسما است که طی آن ماده سفید کننده‌ای حاوی گلوتاتیون به عمق 1 تا 4 میلی‌متری زیر پوست تزریق می‌شود.

گلوتاتیون ماده‌ای طبیعی است که هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند. در ادامه فرآیند، ملانین سازی بیش از اندازه پوست، متوقف شده و تولید سلول‌های پوستی افزایش می‌یابد. در نهایت نیز سلول‌های جوان و سالم با سلول‌های آسیب دیده جایگزین می‌شوند.

در مزوتراپی از آنتی اکسیدان‌های مفید همچون ویتامین C نیز برای بهبود بافت پوست و برطرف کردن لک‌های سطحی استفاده می‌شود.

1.     درمان لک بارداری با کربوکسی‌تراپی

یکی از روش‌های جدید برای رفع ملاسما کربوکسی‌تراپی است. در این روش گاز دی‌اکسیدکربن به وسیله دستگاه‌ مخصوص کنترل فشار گاز که مجهز به سوزنی نازک است، به زیر پوست تزریق می‌شود. این فرآیند باعث افزایش گردش خون زیر پوست شده و به تولید بیشتر کلاژن و الاستین در پوست می‌انجامد.

 در کربوکسی‌تراپی جایگزین شدن گاز کربنیک با اکسیژن که ظرف مدت چند دقیقه اتفاق می‌افتد، به رفع لک‌های پوستی و جوانسازی کمک می‌کند. 

بهترین درمان برای از بین بردن ملاسما کدام است؟

ملاسما درمان قطعی ندارد. اما راهکارهایی وجود دارد که به بهبود عارضه کمک می‌کند. معمولاً اگر ملاسما در اثر مصرف قرص‌های ضد بارداری ایجاد شده باشد، خود به خود بهبود خواهد یافت. اما اگر لک‌ها برطرف نشدند، روش‌هایی برای کمک به حل این مشکل وجود دارد. میزان تأثیر هر کدام از این تکنیک‌ها و مدت درمان با آن‌ها به شدت، نوع لکه و میزان مستعد بودن پوست فرد بستگی دارد.

در کنار تمامی روش‌های درمان ملاسما باید از کرم‌های ضدآفتاب و محصولات مراقبتی پوست با تجویز پزشک استفاده شود. گاهاً استفاده از این کرم‌ها به تنهایی تأثیر قابل توجهی در رفع لکه‌ها دارد، اما مدت درمان با آن‌ها معمولاً چندین سال به طول می‌انجامد.

برای رفع لک صورت ابتدا ممکن است بخواهید از کرم‌های روشن کننده استفاده کنید. این کرم‌ها همگی به ‌طور موقت باعث روشن شدن پوست می‌شوند و ممکن است بعد از قطع دارو تولید ملانین دوباره افزایش ‌یابد. البته از بین کرم‌ها هیدروکینون دارای ترکیبات مؤثرتری برای رفع ملاسما است.

اگر از مصرف کرم نتیجه نگرفتید لایه برداری با لایه بردارهای شیمیایی و درم ابریژن و میکرودرم ابریژن ممکن است مؤثر واقع شوند. از میان انواع روش‌های درمان با لیزر، لیزر کیوسوئیچ بهترین انتخاب است.

در صورت در دسترس نبودن کیوسوئیچ، پزشک از لیزر فرانکشنال استفاده خواهد کرد. کربوکسی‌تراپی یکی از تکنیک‌های نوین برای رفع ملاسما است که فرآیندی شبیه مزوتراپی دارد و از طریق تزریق ماده مخصوص به رفع لک کمک می‌کند. قطعاً پزشک با بررسی نوع و شدت ملاسما درمان مؤثر برای شما را تعیین خواهد کرد.

شما برای درمان ملاسما کدام روش را در نظر دارید؟ برای اطمینان از انتخاب خود از متخصصین مجله پزشکی کمک بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی

داغ‌ترین برچسب‌ها