منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
بهترین روش های درمان خانگی آفت دهان
بهترین روش های درمان خانگی آفت دهان

موثرترین روش های خانگی درمان آفت

تاریخ انتشار:
11 دی 1401
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
4 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

اگر نگاهی به آشپزخانه کنید، داروی آفت دهان را پیدا خواهید کرد. در اغلب مواقع استفاده از روش های درمان خانگی، آفت دهان را کاملا از بین می‌برد. بنابر این بهترین کار این است که چند روش درمان خانگی ساده و مناسب بلد باشید.

 ما پیش از شروع به نوشتن این مقاله، روش‌های بسیار زیاد درمان خانگی آفت دهان را بررسی کرده‌ایم.  سپس از بین آنها، بهترین‌ و مؤثرترین راهکارها را انتخاب نموده و به شما ارئه کرده ایم. 

همچنین نحوه و میزان استفاده هر یک از شیوه های درمان آفت دهان را نیز بیان کرده ایم. تلاش مجله پزشکی بر این بوده که راه حل های انتخاب شده، ساده، کارآمد و در دسترس باشند. با ما همراه باشید تا داروی آفت دهان را در خانه خود کشف کنید.

جوش شیرین؛ درمان سریع لکه های سفید دهان

احتمالا خواص درمانی جوش شیرین به گوشتان خورده باشد. جوش شیرین دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است. در نتیجه از عود آفت دهان جلوگیری می‌کند. همچنین خاصیت بازی جوش شیرین سبب تعادل PH دهان می‌شود. به این ترتیب آفت دهان سریع تر بهبود پیدا می کند.

اگر می‌خواهید از جوش شیرین برای درمان آفت دهان استفاده کنید، این مراحل را انجام دهید:

 1) ابتدا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف استکان آب کاملا حل کنید.

 2) محلول را 30 ثانیه در دهان قرقره کنید

 3) این کار را سه بار در روز، هر 8 ساعت یکبار انجام دهید.

سرکه سیب؛ دهانشویه نابودگر آفت دهان

سرکه سیب یک ماده اسیدی است. در نتیجه باکتری هایی که باعث درد آفت دهان می‌شوند را از بین می‌برد. اما نباید از سرکه سیب بیش از حد استفاده کرد. زیرا ممکن است ویژگی اسیدی آن سبب ایجاد زخم در دهان شود. مراحل زیر برای درمان آفت دهان با استفاده از سرکه سیب، پیشنهاد می‌شود:

  • یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک استکان آب بریزید
  • به مدت 15 الی 30 ثانیه، این محلول را در دهان بچرخانید و بعد از دهان خارج کنید
  • این کار را به مدت چند روز و هر روز یکبار، ادامه دهید

آب نمک؛ محلول تسکین بخش لکه سفید دهان

یکی از روش های رایج در درمان آفت دهان، استفاده از آب نمک است. خاصیت ضد عفونی کنندگی آب نمک، آفت دهان را به سرعت بهبود می‌بخشد. همچنین این محلول باعث خشک شدن آفت دهان نیز می‌شود. بنابراین هرچند استفاده از آن کمی دردناک است، اما نتیجه راضی کننده‌ای بدست می‌دهد. مراحل استفاده از آب نمک برای درمان آفت دهان عبارت است از:

  • یک قاشق چایخوری نمک را در نصف استکان آب گرم حل کنید
  • محلول را 30 ثانیه در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید
  • این کار را هر 8 ساعت یکبار و به مدت چند روز انجام دهید

ماست؛ التیام بخش طبیعی آفت دهان

ویژگی درمانی ماست را دسته کم نگیرید. ماست حاوی مقدار زیادی باکتری‌ پروبیوتیک است. این باکتری سرعت بهبود آفت دهان را بالا می‌برد. زیرا مثل یک فیلتر باکتری های آفت دهان را از بین می‌برد. همچنین خنکی ماست باعث التیام و کاهش درد آفت دهان می‌شود.

رب انار؛ درمان کننده سریع آفت دهان

علاوه بر آشپزی، حتما از رب انار برای درمان آفت دهان استفاده کنید. رب انار دارای پلی فنول ها و اسید الایژیک است. این مواد خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. در نتیجه رب انار را به ماده ای مناسب برای  درمان موثر آفت دهان تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این،  استفاده از رب انار سبب افزایش سرعت بهبود آفت دهان می‌شود.

شیرین بیان؛ کاهنده درد لکه سفید دهان

اگر درد آفت دهان شما را آزار می‌دهد، برای درمان شیرینبیان را امتحان کنید. شیرین بیان سبب التیام آفت دهانی می‌شود. همچنین درد آن را کاهش می‌دهد. این ماده بهتر است به شکل دهانشویه استفاده شود. معمولا سه روز بعد از استفاده، آفت دهان بهبود می‌یابد. برای تهیه دهانشویه شیرین بیان، مراحل زیر انجام شود:

  • یک قاشق چایخوری عصاره شیرین بیان را در نصف استکان آب گرم حل کنید
  • محلول را مانند دهانشویه در درهان بپرخانید و سپس خارج کنید
  • این کار را می توانید تا 4 بار در روز انجام دهید

چای؛ بهترین تسکین دهنده آفت دهان

چای سیاه از بهترین التیام بخش های آفت دهان است. تانن موجود در چای، آفت را تسکین می‌دهد. اگر دچار آفت دهان هستید، یک چای کیسه ای روی آن قرار دهید. چنددقیقه صبر کنید و سپس آن را بردارید. می‌توانید بجای چای کیسه ای، از چای سرد شده مانند دهانشویه استفاده کنید. این کار را چند بار در روز می‌توانید انجام دهید.

عسل؛ شفابخش آفت دهان

خواص شفابخشی عسل طبیعی بر کسی پوشیده نیست. خاصیت ضد‌میکروبی این شهد می‌توانند سبب درمان آفت دهان شود. برای استفاده از عسل طبیعی برای درمان آفت دهان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا دهان را بشویید
  • مقداری عسل را روی آفت دهان قرار دهید
  • تا 15 دقیقه اجازه دهید که شهد روی محل باقی بماند
  • این کار را می توانید چندین بار در روز انجام دهید.

ریحان؛ گیاهی برای درمان فوری آفت دهان

شاید تاکنون درمان آفت دهان را با ریحان امتحان نکرده باشید. اما باید بدانید که ریحان دارای خواص ضد میکروبی است. در نتیجه در درمان عفونت‌ها بسیار موثر است. همچنین این گیاه از بروز مجدد آفت دهانی نیز جلوگیری می کند. برای درمان آفت دهان با استفاده از ریحان، مراحل زیر را انجام دهید.

  • مقدار کافی از برگ ریحان را دم کنید
  • ریحان دم شده را مانند دهانشویه، در دهان بچرخانید و خارج کنید
  • روزی دوبار این کار را انجام دهید

درمان آفت دهان با استفاده از روغن ها

روغن های زیتون، نارگیل، میخک، درخت چای، از جمله روغن های موثر در بهبود آفت دهان هستند. این روغن ها خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارند. همین ویژگی سبب محبوبیت آنها برای درمان آفت دهان شده است. مراحل استفاده از روغن برای درمان آفت دهان عبارت است از:

  • ابتدا دهان را بشویید یا در صورت امکان مسواک بزنید
  • یک پارچه تمیز یا گوش پاکن را در روغن فرو کنید و به مدت 5 دقیقه روی آفت دهان قرار دهید
  • این کار را دوبار در روز انجام دهید

مریم گلی؛ گیاه معطری که آفت را درمان می کند

حتما از استفاده از مریم گلی در پخت و پز اطلاع دارد. این گیاه معطر علاوه بر کاربرد در آشپزی، خواص درمانی دارد. گیاه معطر مریم گلی خاصیت ضد التهابی دارد. در نتیجه می‌تواند در بهبود آفت دهان موثر باشد. استفاده از این گیاه درد آفت دهان را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از مریم گلی برای درمان آفت استفاده کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • سه قاشق چای خوری مریم گلی را در دو پیمانه آب جوش دم کنید
  • مریم گلی دم شده را مانند دهانشویه، در دهان بچرخانید و خارج کنید
  • روزی 4 بار این کار را انجام دهید

بهترین درمان خانگی آفت دهان کدام است؟

بیشتر درمان های خانگی برای آفت دهان، مفید هستند. برخی از این روش‌های درمانی، التیام بخشی موثری دارند مانند: ماست،چای و عسل. برخی از روش‌های دیگر، در مواقعی که به دنبال راه حلی سریع هستیم مفید هستند مانند: جوش شیرین، رب انار و ریحان.

اما پیش از هر درمانی، لازم است نوع آفت را بشناسیم. بعضی از انواع آفتها، صرفا با درمان خانگی، مداوا نمی‌شود. در این گونه موارد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کرد. همچنین گاهی آفت دهان نشان دهنده یک بیماری جدی‌ تر است. بنابر‌این لازم است پیش از انتخاب هر روش درمانی، از این احتمالات مطمئن شوید.

آیا تا به حال، روش های خانگی آفت دهان را امتحان کرده اید؟ بنظر شما کدام روش موثر‌تر است؟

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها