منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
برسی تأثیر ورزش و رابطه جنسی بر یکدیگر
برسی تأثیر ورزش و رابطه جنسی بر یکدیگر

برسی تأثیر ورزش و رابطه جنسی بر یکدیگر

تاریخ انتشار:
27 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

انتخاب ورزش درست، بهترین راهکار برای بالا بردن کیفیت رابطه جنسی است. زیرا سکس و ورزش تاثیر متقابل بر هم دارند. این تأثیر به میزانی که می تواند مثبت و تأثیر گذار باشد، تأثیرات منفی و مخرب نیز دارد. مدیریت رابطه جنسی و فعالیت ورزشی و داشتن دانش کافی در این باره مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.
مجله پزشکی در این مقاله، ارتباط سکس و ورزش را هدف قرار داده است. در اینجا از دو زاویه این ارتباط مورد برسی قرار داده شده است. 1) تاثیری که ورزش بر کیفیت رابطه جنسی دارد 2) تاثیری که سکس بر کیفیت ورزش می گذارد. گرچه مباحث بسیار به هم نزدیک هستند. اما پس از خواندن این مقاله، نگرش دقیقی و شفاف از ارتباط ورزش و رابطه جنسی بدست خواهید آورد. این مقاله به شما کمک میکند هدفمند تر از تأثیرات ورزش و رابطه جنسی و بالعکس استفاده کنید.

تأثیر رابطه جنسی بر ورزش

سکس تنها یک تجربه لذت بخش نیست بلکه یک ورزش سبک است. به طوری که افراد دارای زندگی جنسی فعال، بیشتر ورزش می کنند و عادات غذایی بهتری دارند. اما در عین حال رابطه جنسی میتواند اثرات بدی بر فعالیت های ورزشی داشته باشد. اثرات منفی و مثبت سکس بر ورزش به شرح زیر است:

اثرات مثبت سکس بر ورزش

سکس ترشح هورمون تستسترون را تحریک می کند که این هورمون در عضله سازی اثر مثبت دارد. بنابراین سکس بر ورزش‌هایی مانند بدنسازی تأثیر مثبت دارد. همچنین رابطه جنسی به کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک می‌کند. به همین دلیل رابطه جنسی بر ورزش هایی که نیاز به تمرکز دارند نیز اثر مثبتی خواهد داشت.

اثر مثبت رابطه جنسی بر ورزش

 اثرات منفی سکس بر ورزش

 سکس در زمان نامناسب می تواند سبب اختلال در خواب شود. این اختلال بر عملکرد ورزشکار تاثیر منفی می گذارد. اما با کنترل وضعیت خواب و پیشگیری از بی‌خوابی می‌توان اثر منفی سکس بر ورزش را مدیریت کرد.

تأثیر ورزش بر کیفیت رابطه جنسی

یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند عملکرد و رضایت جنسی را افزایش دهد. اما در مواردی نا آگاهی از اثرات منفی ورزش بر رابطه جنسی، می‌تواند زندگی افراد را تحت تأثیرقرار دهد. مزایایی که ورزش کردن بر کیفیت رابطه جنسی دارد در کنار معایب آن را در ادامه خواهید دانست؛

اثرات مثبت ورزش بر کیفیت رابطه جنسی

براساس مطالعات انجام شده، بسیاری از زوج هایی که ورزشکار هستند، رابطه جنسی با کیفیت‌تری را هم تجربه می کنند.

  • افزایش عزت نفس: فعالیت بدنی منظم باعث تناسب اندام می‌شود. بنابراین فرد با اعتماد به نفس بیشتری به زندگی جنسی می­پردازد.
  • افزایش میل جنسی: استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول و کاهش میل جنسی میشود که فعالیت های ورزشی با کاهش استرس به حفظ میل جنسی سالم کمک خواهد کرد.
  • کاهش اختلال نعوظ: ورزش کردن با بهبود جریان خون سبب کاهش اختلال نعوظ در مردان می‌شود و احساس درد حین رابطه جنسی را کاهش می‌دهد.
  • بهبود اجرای پوزیشن‌های جنسی: ورزش، با افزایش میزان انعطاف پذیری بدن باعث داشتن عملکرد بهتر در اجرای پوزیشن های مختلف می‌شود.
  • بهبود عملکرد جنسی: قدرت جسمانی و سلامت روانی حاصل از داشتن فعالیت ورزشی بر داشتن زندگی جنسی بهتر مستقیما اثر گذارند.

اثر خوب ورزش بر سکس

تاثیر منفی ورزش بر کیفیت رابطه جنسی

ورزش بیش از حد بازدهی بدن را کاهش می‌دهد. خستگی فیزیکی ممکن است بدن فرد را در شرایط نامطلوبی از نظر جنسی قرار دهد. این ضعف در سن و شرایط جسمانی مختلف، متفاوت است. پایبندی به یک برنامه ورزشی منظم، به اندازه و متناسب، بهترین راهکار برای داشتن زندگی جنسی مطلوب است. به ویژه در ورزش حرفه‌ای، افراد باید حتما برنامه دقیق و محدودی برای رابطه جنسی داشته باشند.

  کدام ورزش ها به کیفیت سکس کمک می کند؟

انجام برخی تمرینات ورزشی، در افزایش میل جنسی تاثیر مستقیم دارد. در فهرست زیر حرکات ورزشی موثر بر کیفیت سکس آورده شده است:
 
ورزشهای خوب برای سکس
همچنین حرکات ورزش زیر به داشتن رابطه جنسی بهتر کمک خواهد کرد:

  • کگل: باعث تقویت عضلات کف لگن

  • پل: جهت تقویت عضلات کمر و باسن و کف لگن

  • اسکات: انعطاف پذیری پاها، تقویت عضلات میان تنه و عضله سازی قسمت پایین تنه

  • لانج: تقویت قدرت بدنی و  افزایش تعادل

  • پوش آپ (حرکت شنا): تقویت عضلات فوقانی بدن جهت حفظ تعادل

  • پرش قورباغه: افزایش قدرت و توده عضلانی
  • تخته: حفظ تعادل و وزن بدن

ورزشهای مناسب برای رابطه جنسی

سکس قبل از ورزش یا بعد از ورزش

داشتن رابطه جنسی پیش از ورزش یا پس از آن؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که بسیاری از ورزشکاران به دنبال پاسخ آن هستند. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است:

رابطه جنسی پیش از ورزش

 تاثیر مثبت یا منفی رابطه جنسی پیش از ورزش به شرایط جسمانی، سنی و تغذیه فرد وابسته است. اما بطور کلی سکس قبل از بدنسازی یا هر ورزش دیگری، بر کیفیت تمرینات ورزشی اثر منفی چندانی ندارد. زیرا با مصرف 250 کالری، سطح انرژی بدن به میزان کمی ممکن است کاهش پیدا کند که این مقدار قدرت بدن برای ورزش را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. با این وجود بهتر است فاصله زمانی مناسب بین رابطه جنسی و ورزش رعایت شود تا عملکرد و سلامت بدن در ایده آل ترین حالت ممکن باشد.
سکس پیش از ورزش
 سکس پیش از ورزش هایی مانند گلف، تنیس و بسکتبال، می تواند اثرات مثبت داشته باشد. اگر ورزشکار یک رابطه جنسی با کیفیت را تجربه کرده باشد، آرامش بیشتری خواهد داشت. این موضوع می تواند سبب افزایش تمرکز ورزشکار شود. بنابر‌این برخلاف تصور بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران، سکس قبل از ورزش، مانع فعالیت ورزشی آن­ها نخواهد شد.

رابطه جنسی قبل از ورزش

رابطه جنسی بعد از ورزش

سکس بلافاصله بعد از انجام تمرین های ورزشی، چندان مناسب نیست. زیرا خستگی ناشی از ورزش، در کنار ترشح هورومون تستوسترون در هنگام نزدیکی، می تواند سبب احساس ضعف شود. بطور کلی پرداختن به فعالیت جنسی درست پس از ورزش، احساس بی حالی، خستگی و ضعف را در ورزشکار افزایش می دهد.

فاصله زمانی مناسب بین ورزش و رابطه جنسی

بهترین فاصله زمانی جهت برقراری رابطه جنسی برای ورزشکاران، حدود 10 تا 12 ساعت است. این کار  سبب می شود ورزشکار استراحت کافی داشته باشد. در نتیجه سکس با کیفیت تری را تجربه خواهد کرد. توصیه می شود ورزشکاران برای داشتن رابطه جنسی بهتر، به این فاصله زمانی توجه داشته باشند.

فاصله زمانی بین سکس و ورزش

آیا رابطه جنسی بر عضله سازی تاثیر مثبت دارد؟

برخلاف تصور بسیاری از بدنسازان، رابطه جنسی در بهبود و سرعت عضله سازی می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. سکس از طریق روش­های زیر بر عضله سازی تاثیر مثبت می گذارد:
تغییر سطح تستوسترون: تستوسترون یک هورمون مردانه است و یکی از وظایف آن عضله سازی است. فعالیت جنسی با افزایش سطح این هورمون، به بهبود عضله سازی کمک می­کند.

  • کاهش چربی بدن: رابطه جنسی معادل یک تمرین قلبی و یکی از بهترین کادیوها است. داشتن یک رابطه جنسی صحیح، مقدار زیادی کالری می­سوزاند. درنتیجه عضله سازی از طریق کاهش سطح چربی اطراف شکم و عضلات، بهتر اتفاق خواهد افتاد.
  • کاهش استرس: استرس مانع عضله سازی در بدن است. سکس می­تواند راهی برای غلبه بر استرس باشد. در نتیجه این مانع برای عضله سازی برداشته می شود.

اثر سکس بر عضله سازی

تأثیر مصرف مکمل ها در ورزش بر رابطه جنسی

بسیاری از ورزشکاران بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف مکمل های ورزشی می کنند. در حالی که بسیاری از محصولات موجود جنبه تبلیغی دارند و از کیفیت مناسب برخوردار نیستند. در نهایت نه تنها در بهبود عملکرد ورزشی و عضله سازی اثری ندارند. بلکه بر زندگی جنسی نیز تاثیر منفی می گذارند. اختلال در عملکرد جنسی، انزال زودرس و بی میلی جنسی از جمله عوارض احتمالی مصرف خودسرانه مکمل های ورزشی است. توصیه بر این است که مصرف هرگونه مکمل ورزشی با نظارت پزشک صورت گیرد.
تاثیر مکمل های ورزشی بر سکس

تأثیر ورزش بر اندام تناسلی

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸  انجام شده است، انجام ورزش های  هوازی برای ۴ روز در هفته در بازه های زمانی ۴۰ دقیقه ای، اثرات مثبتی بر  روی آلت تناسلی مردان و زنان دارد. انجام ماساژ نیز بر روی آلت تناسلی مردان تاثیری مشابه ورزش کردن دارد. برخی ورزش ماساژ را برای افزایش سایز آلت تناسلی مردان توصیه می کنند. اما تاکنون برای این موضوع هیچ اثبات علمی ارائه نشده است. حرکت پل از دیگر ورزش هایی است که برای  خانم ها توصیه می شود. زیرا سبب تقویت عضلات کف لگن و واژن خواهد شد.
اثر ورزش بر اندام جنسی

چگونه از فواید سکس و ورزش بهرمند شویم؟

رابطه جنسی و ورزش هر دو بر هم موثر هستند. این اثرات هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. اما می توان با رعایت چند نکته از فواید و ابعاد مثبت سکس و ورزش بهرمند شد. در فهرست زیر مهمترین نکات آورده شده است:
توجه به فاصله زمانی مطلوب

  • رعایت حد اعتدال در انجام فعالیت های ورزشی
  • در صورت تمایل به استفاده از مکمل های ورزشی، این کار زیر نظر پزشک انجام شود
  • انتخاب ورزشهایی که بر رابطه جنسی اثر مثبت می گذارند

متخصصان مجله پزشکی آماده ی پاسخگوی سوالات شما درباره تأثیرات ورزش و رابطه جنسی هستند.
 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
مریم
2022-07-01 14:28:46
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام خیلی عالی بود فقط کاش از حرکتهای ورزشی عکس بود مثلا کگل چجوریه
مجله پزشکی
2022-07-16 10:56:10
پاسخ
0
0
پاسخ
از توجه شما ممنونیم ... آموزش حزکات ورزشی قرار داده شد.
مریم
2022-07-01 20:42:23
پاسخ
1
0
پاسخ
بسیار عالی ممنون و متشکرم
داغ‌ترین برچسب‌ها