منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
پلاسما تراپی
پلاسما تراپی

پلاسما تراپی

تاریخ انتشار:
18 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

می توان از پلاسما تراپی به عنوان جدیدترین و مدرن ترین روش جوانسازی پوست نام برد. پلاسما نوعی گاز پرانرژی و یونیزه شده است که از یون ها و الکترون های خنثی تشکیل شده که به صورت آزادانه حرکت می کنند.

 برای اینکه بهتر متوجه حالت پلاسما شوید به روند تبدیل مواد اشاره می کنیم. همانطور که می دانید در طبیعت سه نوع ماده جامد، گاز و مایع وجود دارد. وقتی ماده از حالت جامد بخواهد به مایع تبدیل شود انرژی زیادی را دریافت می‌کند. تبدیل ماده از حالت مایع به گاز در این مرحله هم انرژی زیادی را می گیرد و حالت پلاسما که نوعی تصعید است تبدیل مستقیم جامد به گاز. صاعقه یک نوع از حالت پلاسما است. در این حالت ماده دمای بسیار بالایی را دارد و هر لحظه آماده از دست دادن انرژی خود است. اگر این حالت با یک جسم سرد مانند پوست بدن انسان، تماس پیدا کند انرژی خود را بر روی آن پیاده می‌کند.

 پلاسما تراپی چیست؟

 قبل از پلاسما تراپی روش بوتاکس برای جوانسازی پوست استفاده می شد. امروزه بیشتر از پلاسما تراپی برای بر طرف کردن چین و چروک اطراف چشم و همچنین درمان افتادگی پلک استفاده ‌می شود. پلاسما تراپی یا PPS به علت داشتن انرژی بالا وقتی در ناحیه ای استفاده می شود، لایه های سطحی را از بین می برد. از بین رفتن لایه های سطحی باعث ترمیم پوست های شل در مناطقی که پلاسما مورد استفاده قرار گرفته است، می شود.

در عمل پلاسما پوست اضافی از بین می رود، بافت‌های نرم تحریک شده و بعد از عمل پلاسما پوستی جوان و شاداب خواهید داشت. مدت زمان انجام عمل پلاسما تراپی از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه است که نیازی به بیهوشی نداشته و با همان بی حسی موضعی صورت می گیرد.

اصولاً برای رسیدن به جواب مورد قبول در عمل پلاسما تراپی آن را در چند جلسه انجام می دهند اما هرچه چین و چروک ها کم تر و کم عمق تر باشند، می توان آنرا در یک یا دو جلسه برطرف نمود. تاکنون عوارض خاصی برای روش پلاسماتراپی گزارش نشده اما ممکن است بعد از عمل شاهد تورم و التهاب اطراف چشم باشیم که می‌توان آن را با کمپرس یخ درمان کرد.

همان‌طور که گفتیم از پلاسما تراپی بیشتر برای افتادگی پلک و چین و چروک اطراف چشم استفاده می شود. افتادگی پلک در ایران نوعی عمل زیبایی شناخته می شود که البته نمی توان بخش درمانی آن را مخصوصا برای افرادی که سن بالایی دارند، نادیده گرفت. با بالارفتن سن،گاهی افتادگی پلک چنان زیاد می شود که باعث کاهش دید شده و به دنبال آن کم بینی و سردرد و خستگی چشم را به دنبال دارد.

 انجام پلاسما تراپی چگونه است؟

 قبل از عمل پلاسما تراپی ناحیه مورد نظر به خوبی شستشو و تمیز می شود و بیمار نباید هیچ گونه وسایل آرایشی یا کرم های بهداشتی را مصرف کرده باشد. برای بی حسی موضعی از کرمهای بی حسی استفاده می شود که پس از ۳۰ دقیقه اثر کرده و می توان کار را شروع کرد.

 پلاسما تراپی با دستگاه مخصوص به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه انجام می‌شود و بلافاصله پس از عمل نتیجه را تا حد زیادی می‌توان دید و تغییر قابل ملاحظه ای مشاهده می‌شود. پلاسما در دو حالت سرد و گرم وجود دارد.

 پلاسمای سرد NTP

دمای زیادی را به بدن منتقل نمی کند و موج فرابنفش آن قوس کوتاهی دارد. در پلاسمای سرد، دمای انتقال شده در حد دمای اتاق است.

پلاسمای سرد بیشتر در درمان بیماری‌های پوستی کاربرد دارد مانند: ضد عفونی کردن پوست برای برطرف نمودن زخم، آکنه و جوش. پلاسمای سرد اسید موجود در نمونه های عفونی، ویروسی و قارچی را تغییر داده و باعث بهبود این بیماری ها می شود.

از پلاسمای سرد می توان در درمان زخم هایی که بر اثر سوختگی به وجود آمده و حتی زخم های بستر هم استفاده کرد. چون پلاسمای سرد دمای بالایی ندارد برای زخم‌های سوختگی خیلی مناسب است و باعث ترمیم و ساخت سلول های سطحی پوست می شود و همزمان با همه اینها زخم را هم ضدعفونی می کند.

 پلاسمای سرد در ناحیه مورد عمل، جریان خون را بیشتر کرده و مواد مغذی مورد نیاز سلولها را در اختیار آنها قرار می‌دهد و از طرفی هم با آزاد کردن یون مثبت مقدار جذب اکسیژن را بیشتر می کند و همچنین رطوبت بیشتری را به پوست می رساند و در نتیجه خشکی پوست از بین رفته و التهاب آن کم می شود و شادابی به پوست بر می گردد.

 استفاده از پلاسمای سرد در دندانپزشکی هم استفاده دارد. پلاسمای سرد می‌تواند عفونت دندان را از بین ببرد و درد دندان را کم کند.

پلاسمای گرم

پلاسمای گرم موارد استفاده بسیار زیادی دارد. این پلاسما درجه حرارت بسیار بالایی دارد و به همان میزان انرژی بالاتری را منتقل می کند. این پلاسما قوس بلندی را دارد و می‌تواند انرژی خیلی زیادی را آزاد کند. هنگام استفاده از پلاسمای گرم در جوانسازی پوست این انرژی زیادی که آزاد می شود، بافت های اضافی را از بین می برد به این گونه که این انرژی زیاد، یک سوختگی کم و ظریفی را در بافت ها ایجاد می کند. یعنی ابتدا چربی اضافه و افتادگی پوست را از بین برده و سپس تارهای کلاژن را افزایش می‌دهد و به همان میزان جوانسازی پوست رخ می دهد و پوست سفت تر می شود.

در عمل پلاسما تراپی برشی در اطراف چشم داده نمی‌شود و از زخم و بخیه خبری نیست و به همین دلیل عوارض بسیار ناچیزی برای آن می‌توان در نظر گرفت. پلاسما تراپی منع استفاده‌ای ندارد اما در مواقعی که بیمار مبتلا به عفونت است یا در نواحی عمل دارای سوختگی است، بهتر است با پزشک مشورت کرده و برای انجام این عمل تصمیم بگیرد. افرادی که پوست روشن تری دارند جواب بهتری به این عمل می دهند و افرادی که پوست های تیره دارند جواب خوبی را در پلاسما تراپی دریافت نمی کنند.


منبع: medicalnewstoday
   

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
محبوبه
2021-11-24 02:30:25
پاسخ
0
0
پاسخ
من کارتن و دیدم خوشم اومد من مخام ولی میترسم
محبوبه
2021-11-24 02:30:48
پاسخ
0
0
پاسخ
من کارتن و دیدم خوشم اومد من مخام ولی میترسم
داغ‌ترین برچسب‌ها