منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
همه چیز در مورد لیزر موهای زائد
همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

تاریخ انتشار:
18 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
9 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

لیزر برای کسانی که برنزه کرده اند، تبخال های مکرر می‌زنند و اختلالات هورمونی دارند، ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد اما می توان این عوارض را کم کرد. دکتر رامبد صمیمی می گوید در همین مدت زمان کوتاهی که لیزر به عنوان از بین برنده موهای زائد معرفی شده، هیچ درمانی نمی‌تواند مانند لیزر، نواحی پوشیده شده از مو را پاکسازی کند.

البته بهتر است به جای اینکه در مورد حذف موهای زائد صحبت کنیم، به بحث کم شدن موهای زائد بپردازیم. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان توسط آن، صد در صد موهای زائد را از بین برد.

 لیزر چیست؟

لیزر نور تک رنگ و تک طول موج است. هنگام لیزر موهای زائد، نور لیزر در رنگدانه ملانینی که داخل موهای زائد وجود دارد، جذب شده و سلولهای سازنده را از بین می برد. با توجه به این مکانیسم هر چه مو تیره تر باشد، رنگدانه ملانین بیشتری دارد و نور لیزر بیشتری را جذب می کند و مو بهتر از بین میرود.

کدام افراد برای انجام لیزر موهای زائد مناسب ترند؟

 در انجام لیزر موهای زائد افرادی که پوستی سفید و موی مشکی و ضخیم دارند، به عنوان کیس های ایده‌آل یاد می شوند. هرچه انتظارات شما واقع بینانه و هورمون های شما هم کنترل باشد، نتیجه بهتری را دریافت می کنید. البته جدیدا با روش هایی که ابداع شده و پوست را سرد می کنند، افرادی که دارای پوست های تیره تر هم هستند می توانند جواب خوبی را دریافت کنند .

توجه: موهای بلوند، قرمز یا موهایی که سفید شده اند، نمی توانند جواب خوبی را به لیزر نشان بدهند. در این نوع موها هم می توان رشد موها را به تاخیر انداخت و چند ماه یک بار، لیزر را تکرار کرد. در این نوع موها پس از گذشت هر سه ماه احتمالا مو با همان تعداد و همان رنگ رشد می کند.

 قبل از لیزر چه باید بکنیم؟

ابتدا باید پرونده بیمار بر اساس سابقه های لیزری که داشته است مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آن وجود اختلالات هورمونی بیمار بررسی گردد.

اختلالات هورمونی: اصولا افرادی که موی زیادی دارند ممکن است دچار اختلالات هورمونی باشند در نتیجه باید قبل از انجام لیزر، آزمایش های هورمونی را انجام داده و در صورت نامنظم بودن هورمون ها زیر نظر پزشک متخصص، دارو مصرف کنند. هنگامی که هورمون ها درست کار نکنند، انجام لیزر بی فایده است.

داروهای خاص: مصرف بعضی از داروها همراه با لیزر می تواند اثرات منفی بر روی نتیجه لیزر داشته باشد مانند کورتون ها، ماینوکسیدیل و قرص های هورمونی که ممکن است باعث رویش موی زائد در بدن بیمار شوند.

بیماری های پوستی: افرادی که بیماری های پوستی دارند بهتر است لیزر را انجام ندهند. مراحل انجام لیزر ممکن است همراه با ضایعات پوستی باشد و پوست های حساس یا بیمار این عوارض را شدیدتر نشان می دهند.

گوشت اضافه: افرادی که سابقه اسکار هیپرتروفیک یا گوشت اضافه دارند مخصوصا در محل لیزر. این افراد هم بهتر است لیزر را انجام ندهند.

تبخال: افرادی که تبخال های مکرر دارند برای اینکه بتوانند لیزر را انجام دهند باید یک روز قبل و تا یک هفته بعد از انجام لیزر از داروهای ضد تبخال استفاده کنند.

جوش های چرکی: افرادی که عفونت‌های چرکی فعال دارند، اگر در محل انجام لیزر جوش چرکی یا عفونی وجود دارد بهتر است درمان آن به تعویق بیفتد.

برنزه کردن: افرادی که به هر روشی برنزه کردند چه آفتاب گرفتگی و چه سولاریوم، بهتر است لیزر را انجام ندهند چون احتمال سوختگی پوست در آن ها بسیار بالاست و بهتر است زمانی لیزر را انجام دهند که پوست به رنگ عادی خود برگرشته باشد.

نکته: لیزر می تواند باعث کمرنگ شدن تتو، کک مک و خال شود و بهتر است که قبل از لیزر بیمار در مورد آن بداند.

مصرف ترتینوئین: ترتینوئین در درمان جوش های مقاوم به کار می رود. بیمارانی که از قرص های مانند راکوتان استفاده می‌کنند، چون پوست حساس تری دارند و ممکن است سوختگی در پوست را داشته باشند، بهتر است انجام لیزر را به تعویق بیندازند.

مصرف داروهای حاوی طلا: تعدادی از بیماران روماتیسمی داروهایی استفاده می کنند که حاوی طلاست و این بیماران نباید لیزر را انجام دهند .

بیماران دارای لوپوس: این بیماری پوست را حساس می‌کند و بهتر است لیزر را انجام ندهند.

نکته: تاکنون تحقیقاتی در مورد احتمالی لیزر بر روی جنین گزارش نشده است. اما بهتر است مادران باردار تا بعد از زایمان لیزر خود را به تعویق بیندازند.

چه تعداد جلسه برای لیزر مورد نیاز است؟

به این سوال نمی توان جواب درستی داد چون با توجه به شرایط هر فرد و محل انجام لیزر تعداد جلسات متفاوت است. مثلاً زیربغل زودتر از صورت به لیزر جواب می‌دهد. اصولاً ۳ تا ۷ جلسه. در نظر می گیرند ولی ممکن است نیاز به جلسات بیشتری داشته باشید.

اثرات لیزر بر روی موهای زائد

 لیزر باعث می شود که رشد موها کاهش پیدا کند، موها نازک تر و کمرنگ‌تر شوند. این موارد باعث می‌شود که ناحیه ای که مورد لیزر قرار داده اید منظره بهتری پیدا کند.

 عوارض احتمالی لیزر

 لک، عفونت، سوختگی، فولیکولیت عدم جوابدهی مناسب.

 آمادگی های مورد نیاز برای انجام لیزر

 هفته قبل از انجام لیزر: نباید موهای خود را به وسیله الکترولیز یا موم بکنید. برای از بین بردن موها از ژیلت یا کرم های موبر استفاده کنید. در این مدت آفتاب نگیرید تا پوست شما برنزه نشود. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. افرادی که پوست های تیره ای دارند کرم های روشن کننده پوست استفاده کنند.

 روز قبل از لیزر: ناحیه ای که قرار است لیزر بر روی آن انجام شود را کامل شیو کنید به صورتی که تنها ۱ میلی متر از نوک مو بیرون باشد.

برای کاهش درد لیزر چه راهی وجود دارد؟

امروزه دستگاه های لیزر دارای سرد کننده های قوی هستند که توسط آنها درد لیزر و سوزش آن بسیار کمتر می‌شود. در بعضی از انواع لیزر از اسپری سرد کننده استفاده می شود.

فاصله جلسات لیزر

برخی از پزشکان توصیه ماهی یک بار انجام لیزر را دارند. بعضی می‌گویند بهتر است صبر کنند و بخش اعظمی از موها که بیرون آمد جلسه بعدی لیزر را انجام دهند.

مراقبت های پس از انجام لیزر

 ممکن است در محل لیزر شاهد ورم و قرمزی پوست باشید که می توانید با گذاشتن کمپرس، آن را تسکین دهید. اصولاً استفاده از مسکن توصیه نمی شود و نیازی به آن نیست. گاهی ممکن است اطراف ریشه مو دلمه ببندد که پس از گذشت یک هفته بهبود پیدا میکند.

موهای لیزر شده تا دو هفته پس از لیزر باز هم رشد می کنند اما بعد از آن می ریزند. بهتر است بعد از لیزر از تماس مستقیم با آفتاب دوری کنید.

نکته: بهترین روش برای اینکه دچار حساسیت‌های لیزر و سوختگی نشوید این است که اول تست کنید. یک ناحیه کوچک را لیزر کنید و یک هفته پس از آن به پزشک مراجعه کنید و اگر مشکل خاصی مشاهده نشد به لیزر خود ادامه دهید.

بهتر است انجام لیزر زیر نظر متخصصین پوست انجام شود یا با نظارت آنها.

منبع: مصاحبه ای با دکتر رامبد صمیمی متخصص پوست و زیبایی

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها