منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علت تا درمان قطعی ریزش مو بعد از کرونا
علت تا درمان قطعی ریزش مو بعد از کرونا

مهمترین دانستنی‌ها در مورد ریزش مو بعد از کرونا

تاریخ انتشار:
16 اسفند 1400
زمان مورد نیاز:
2 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
26 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دیگر مشکلات ریزش مو را با “ریزش مو بعد از کرونا” اشتباه نگیرید. افراد زیادی بعد از پشت سر گذاشتن کرونا با ریزش مو مواجه شده‌اند. اما این یکی از عوارض همیشگی کرونا نیست و بهتر است قبل از هر چیز از علت ریزش موها مطمئن شوید.

این مقاله موضوع مهم ریزش مو به علت ابتلا به کووید را به صورت تخصصی بررسی کرده است و شما را از علت بروز آن تا رسیدن به درمان مؤثر راهنمایی می‌کند. با خواندن این متن می‌توانید ریزش مو به علت کرونا را به آسانی تشخیص دهید و قبل از شدید شدن مشکل ریزش مو، آن را متوقف کنید. 

چگونه تشخیص دهیم ریزش مو به علت کرونا است؟

ریزش مو بعد از کرونا از نوع تلوژن افلوویوم (TE) است. این عارضه نوعی ریزش موی موقت است که به طور ناگهانی رخ می‌دهد. ریزش مو به علت کرونا بیشتر در قسمت بالای سر اتفاق می‌افتد و در این نوع ریزش، رشد مقدار زیادی از موها به طور موقت متوقف می‌شود. بنابراین ریزش مو با مشخصات گفته شده یکی از عوارض بالقوه و طولانی مدت کرونا است که با شدت التهاب بیماری ارتباط مستقیم دارد.

اگر می‌خواهید از تشخیص خود به طور قطع اطمینان حاصل کنید، از پزشک تقاضا کنید برای شما آزمایش خون تجویز کند. آزمایش خون با اندازه‌گیری میزان هورمون‌های بدن شما، علت اصلی ریزش مو را مشخص می‌کند.

ریزش مو بعد از کرونا در بالای سر

علت ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، بیماران کرونایی بعد از بهبود، با ریزش غیر طبیعی موهای خود مواجه می‌شوند. این عارضه تحت تأثیر عوامل زیر رخ می‌دهد:
تب شدید: بالا رفتن دمای بدن و بروز تب، باعث آسیب به پیازچه مو شده و در نهایت به ریزش ‌مو منجر می‌شود.
ضعیف شدن بدن: با ابتلا به کرونا و بروز مشکلاتی مانند اسهال، بسیاری از مواد مغذی بدن از دست رفته و بدن دچار ضعف می‌شود. بعد از بهبودی نیز برای تجدید قوای از دست رفته و رشد مجدد موها زمان لازم است.
فشارهای روحی، روانی: نگرانی از تشدید و یا عدم بهبود بیماری، فشارهای قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای سایر اعضای خانواده باعث تحریک موها و ریزش آن‌ها می‌شود. این عوامل استرس‌زا، موها را وارد مرحله استراحت کرده و از رشد آن‌ها برای مدت زمان طولانی جلوگیری می‌کند.

داروهای کنترل کرونا: یکی از عوارض داروهای تجویز شده برای کنترل بیماری کووید و بهبود بیماران کرونایی به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها، ریزش موقت موها است. این عارضه با قطع مصرف دارو برطرف خواهد شد.
تب شدید، ضعف بدن، فشار روحی و روانی و داروهای کرونا، از دلایل ریزش مو بعد از کرونا

ریزش مو بعد از واکسن کرونا حقیقت دارد؟

همانطور که گفته شد ریزش مو بعد از کرونا صرفاً به دلیل ویروس نیست. بلکه یکی از دلایل آن التهاب و تب بالایی است که بیمار مبتلا به کووید 19، با آن مواجه می‌شود. بنابراین اگر تزریق واکسن به بروز تب بالا و طولانی مدت منجر شود، ریزش مو بعد از واکسن کرونا اتفاق خواهد افتاد.

ریزش مو بعد از کرونا چه مدت طول می‌کشد؟

اغلب چند هفته یا حتی چند ماه بعد از ناپدید شدن همه علائم کرونا، ریزش مو اتفاق می‌افتد. این عارضه موقتی بوده و پس از 6 تا 9 ماه برطرف می‌شود.

درصورتی ‌که شخص پس از بهبودی، اقدامات مراقبتی لازم را برای موها انجام دهد و با رژیم غذایی مناسب، مواد مغذی از دست رفته را به بدن بازگرداند، ریزش موها در زمان کوتاه‌تری متوقف می‌شود. همچنین رشد آن‌ها پس از مدتی دوباره آغاز خواهد شد.

چگونه ریزش مو بعد از کرونا را درمان کنیم؟

برای عارضه ریزش مو بعد از کرونا درمان‌های خانگی، دارویی و کلینیکی متنوعی وجود دارد. با توجه به شدت بیماری کووید، هر فرد نتیجه متفاوتی از هر کدام از روش‌های درمانی خواهد گرفت.

اثرات روش‌های سنتی معمولاً در مدت زمان طولانی‌تری نمایان می‌شود. اما درمان‌های دارویی در کوتاه مدت، ریزش موها را قطع می‌کنند. لازم است برای استفاده از هر کدام از این روش‌ها ابتدا با پزشک مشورت کنید. در ادامه انواع تکنیک‌های درمان ریزش مو بعد از کرونا را برای شما معرفی می‌کنیم.

درمان ریزش مو بعد از کرونا با تغییر در سبک زندگی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک استتغذیه مناسب و مراقبت از موها به درمان ریزش مو و رشد مجدد موها بعد از کووید کمک بسیاری می‌کند. برای اینکه از تشدید مشکل ریزش مو جلوگیری کنید، لازم است در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

درمان ریزش مو بعد از کرونا با مصرف مواد مغذی

برای متوقف کردن ریزش مو بعد از کرونا و جبران موهای از دست رفته، باید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. قرار دادن ویتامین‌ها و آمینواسیدها در برنامه غذایی، نقش مؤثری در رشد مجدد موها خواهد داشت.

 مصرف ویتامین‌هایی چون ویتامین D با تقویت فولیکول‌های مو، باعث استحکام و زیبایی آن‌ها می‌شود. این ویتامین در موادی چون ماهی، غلات، آب پرتقال و شیر کم چرب یافت می‌شود. نور خورشید نیز منبع غنی ویتامین D است و قرار دادن موها در معرض آن ریزش مو را برطرف می‌کند.

پروتئین‌های خوراکی چون کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، و سبزیجات برگ سبز حاوی آمینواسیدهایی هستند که برای سلامت و رشد موها مفید است و راه حلی مؤثر در رفع ریزش مو کرونا در خانه است. سفیده تخم مرغ نیز سرشار از بیوتین است که به رشد موها کمک زیادی می‌کند.

برای ریزش مو بعد از کرونا چه بخوریم؟

درمان ریزش موها بعد از کرونا با ماساژ

ماساژ موها با روغن ماهی و یا روغن رزماری، گردش خون در پوست سر را بهبود بخشیده و ریشه مو را تقویت می‌کند. استمرار بر انجام این عمل، ریزش موها را متوقف کرده و به مرور باعث رشد مجدد موها می‌شود.

درمان دارویی ریزش مو بعد از کرونا

قرص‌های خوراکی و محلول‌های موضعی متنوعی برای درمان ریزش مو به دلیل کرونا وجود دارد. در ادامه مهمترین داروهای درمان ریزش موی کرونایی را به شما معرفی کرده‌ایم.

  • فیناستراید: برای درمان ریزش مو در مردان داروی فیناستراید تجویز می‌شود. این دارو با تأثیر بر هورمون‌های مردانه، به رشد مجدد موها کمک می‌کند. بنابراین استفاده از آن به خانم‌ها توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف آن مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد.
  • ماینوکسیدیل: از رایج‌ترین درمان‌های ریزش مو به علت کرونا، استفاده از محلول موضعی ماینوکسیدیل است که برای زنان و مردان مناسب است. برای کسب اطلاعات درباره این دارو، مقاله درمان ریزش مو و رشد مجدد موها با ماینوکسیدیل را مطالعه کنید.
  • قرص‌های تقویت مو و ضد ریزش: قرص‌های ضد ریزش مو و تقویت کننده، معمولاً حاوی روی، بیوتین و ویتامین‌های ب1، ب2 و ب3 هستند که علاوه بر جلوگیری از ریزش موها، به رشد مجدد آن‌ها نیز سرعت می‌بخشد. آهن موجود در این قرص‌ها نیز باعث خونرسانی و تقویت ریشه و ساقه مو‌ها می‌شود. از جمله این قرص‌ها می‌توان به مواردی مانند درموبلا، هیرویت و … اشاره کرد که حتما تاکنون اسم آن‌ها را شنیده‌اید.
درمان دارویی ریزش مو بعد از کرونا

درمان کلینیکی ریزش مو بعد از کرونا

درمان‌هایی که در کلینیک‌ها برای رفع ریزش موی ناشی از کرونا و رشد مجدد موها انجام می‌شود، بسیار مؤثر عمل می‌کند. در این روش‌ها با تزریق مستقیم مواد مغذی، ریشه مو تقویت شده و ریزش مو پس از مدت زمانی قطع خواهد شد.

از جمله این روش‌های کلینیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مزوتراپی
  • پی آر پی (PRP)

برای ریزش مو بعد از کرونا چه باید کرد؟

احتمالاً چند هفته بعد از بهبودی بیماری کرونا، با مشکل ریزش مو مواجه خواهید شد. میزان ریزش مو با شدت بیماری مرتبط است. این عارضه به دلایل مختلفی چون تب، استرس، ضعف بدن و داروهای کنترل بیماری رخ می‌دهد.

ریزش مو به دلیل مصرف دارو، بعد از قطع آن متوقف خواهد شد. اما ریزش مو ناشی از عوامل دیگر ممکن است 6 تا 9 ماه همراه شما باشد. اگر بعد از بهبودی، با مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی، قوای از دست رفته بدن را بازگردانید و مراقبت‌های لازم را برای موهایتان لحاظ کنید، این عارضه در کوتاه مدت درمان خواهد شد. در غیر اینصورت ریزش موها تشدید شده و نیازمند اقدامات دارویی و کلینیکی خواهید بود.

برای دانستن بهترین راهکارها برای درمان ریزش مو بعد از کووید، از متخصصین مجله پزشکی مشاوره بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
محمد
2022-03-12 13:39:56
پاسخ
5
0
پاسخ
هیچ دیدگاهی ندارم
گیتی
2022-05-01 15:57:16
پاسخ
3
0
پاسخ
خیلی ممنون از مطالب مفیدتان حتما به مواردی که فرمودین توجه لازم را می‌کنم
مجله پزشکی
2023-04-20 11:03:20
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از زمانی که گذاشتید 🙏
فاطمه
2022-05-15 01:09:07
پاسخ
2
0
پاسخ
عالی بود مطالب
مجله پزشکی
2023-04-20 11:03:32
پاسخ
0
0
پاسخ
🙏
داغ‌ترین برچسب‌ها