منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
درمان‌ خانگی زگیل تناسلی؛ از لایه برداری تا سوزاندن!
درمان‌ خانگی زگیل تناسلی؛ از لایه برداری تا سوزاندن!

درمان زگیل تناسلی با طب سنتی و روش‌های طبیعی

تاریخ انتشار:
6 دی 1400
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
27 فروردین 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

گاه یک درمان خانگی، بدون صرف هزینه در درمان زگیل تناسلی مؤثر عمل می‌کند. رو‌ش‌های خانگی درمان زگیل تناسلی، با تقویت سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم ویروس کمک می‌کنند.

معمولاً افراد در مواجهه با بیماری ترجیح می‌دهند ابتدا درمان را با روش‌های سنتی آغاز کنند. اما قدم اول آن است که بدانیم زگیل تناسلی چیست؟ شناخت درست در انتخاب روش‌های درست، به جلوگیری از تشدید بیماری بسیار موثر است . مقاله ما شدت تأثیرگذاری همه روش‌های خانگی درمان زگیل تناسلی را مورد بررسی قرار داده است. به راحتی می‌توانید از درست یا غلط بودن روش‌هایی که به گوشتان خورده است آگاه شوید و از میان راه‌حل‌های موجود بهترین را انتخاب کنید.

واجبی؛ لایه‌ بردار مؤثر در درمان زگیل تناسلی

 

یکی از مؤثرترین روش‌ها در نابودی سطحی زگیل‌های تناسلی، استفاده از واجبی است. خاصیت لایه برداری و ضدعفونی کنندگی این ماده، به از بین بردن ضایعات پوستی کمک می‌کند. بعد از استفاده از واجبی ممکن است پوست اندکی تحریک شود و با زخم و درد موضعی همراه باشد. این عوارض در کوتاه مدت بهبود خواهد یافت.

از بین بردن زگیل تناسلی با واجبی

روش استفاده: پودر موبر را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس آن را روی موضع قرار دهید و بعد از چند دقیقه بشویید.

عصاره سیر؛ درمان خوراکی و موضعی زگیل تناسلی

نباید از خواص ضد میکروبی سیر در از بین بردن زگیل‌های تناسلی غافل شد. این ماده هم بصورت خوراکی و هم بصورت موضعی در بهبود بیماری HPV مؤثر است. اگر سیر بصورت حبه‌ای خورده شود، با ورود به جریان خون، ویروس را تهدید می‌کند. همچنین مصرف موضعی سیر باید تا زمان خشک شدن زگیل ادامه پیدا کند.

استعمال مستقیم سیر روی ضایعه ممکن است باعث سوزش و حساسیت موقت شود. بنابراین قبل از استفاده از آن بهتر است پوست خود را از این جهت امتحان کنید. همچنین مطمئن شوید برش و زخمی در آن ناحیه وجود نداشته باشد. زیرا موجب انتشار زگیل خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی با سیر

روش استفاده: ابتدا ناحیه تحت درمان را بشویید و خشک کنید. سپس سیر له شده را با آب ترکیب کنید و روی زگیل قرار دهید. محل مورد نظر را با باند بپوشانید. برای رسیدن به بهبودی، درمان را به مدت 3 تا 4 هفته بصورت روزانه تکرار کنید.

می‌‌توانید قبل از اینکه روی زگیل، سیر قرار دهید ابتدا موضع را به ویتامین E آغشته کنید. انجام این کار هر 48 ساعت یکبار، می‌تواند مؤثر باشد.

زردچوبه؛ ادویه شگفت انگیز برای بهبودی زگیل تناسلی

برای جلوگیری از عفونت زخم‌های زگیل تناسلی، زردچوبه یک درمان خانگی در دسترس است. این ماده خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و زخم‌ها را التیام می‌بخشد. همچنین زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با محافظت از سلول‌های DNA، بیماری زگیل تناسلی را بهبود می‌بخشد.

پیاز؛ کاهش دهنده انتشار ویروس زگیل تناسلی

یکی از روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی، استفاده موضعی از پیاز است. خاصیت ضد میکروبی این ماده، در از بین بردن ضایعات پوستی مؤثر است. استفاده از نمک به عنوان ضدعفونی کننده به همراه پیاز، تأثیر آن را بیشتر خواهد کرد.

روش استفاده: پیاز را برش دهید و مقداری نمک روی آن بپاشید. برش‌ها را روی زگیل‌ها قرار دهید و با باند بپوشانید. اجازه دهید مواد به مدت 1 شب روی پوست بماند. می‌توانید از آب پیاز نیز برای ضدعفونی کردن ضایعات استفاده کنید.

روغن درخت چای؛ ضد قارچ طبیعی در درمان زگیل تناسلی

خواص بی‌نظیر روغن درخت چای موجب شده است این ماده به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی شناخته شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ضد قارچ
  • ضد باکتری
  • ضد التهاب

این ماده با مبارزه با عفونت و بهبود زخم‌ها در بهبود بیماری HPV مؤثر است.

روش استفاده: ابتدا 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را رقیق کنید. برای این کار 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با آن ترکیب کنید. سپس ترکیب را به محل زگیل تناسلی بمالید. توجه کنید که استفاده از روغن رقیق نشده، پوست را تحریک کرده و بیماری را تشدید می‌کند.

سرکه سیب؛ اسید سوزاننده زگیل تناسلی

سرکه سیب با سوزاندن زگیل‌ها، به آرامی آن‌ها را رو به نابودی می‌برد. این ماده خاصیت اسیدی دارد و به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بروز آلرژی، درد و سوزش بعد از استفاده از آن دور از انتظار نیست.

روش استفاده: ابتدا دو قاشق سرکه سیب را با یک قاشق آب مخلوط کنید. سپس یک پنبه را به آن آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی زگیل‌ها قرار دهید. این کار را تا زمان ناپدید شدن ضایعات انجام دهید. اثربخشی این روش با تکرار قابل مشاهده است.

روغن کرچک؛ ضد ویروس زگیل تناسلی

ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک به آن خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی می‌دهد. بنابراین این ماده یک روش خانگی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی است. در صورت استفاده درست از روغن کرچک، ضایعات تیره می‌شوند و شروع به ریزش می‌کنند.

روش استفاده: یک تکه پنبه را به روغن آغشته کرده و روی ضایعه بمالید و بعد با یک باند بپوشانید. اجازه دهید این ماده شب تا صبح روی زگیل‌ها بماند و بعد با آب گرم بشوئید. این عمل را بصورت روزانه تکرار کنید. ترکیب روغن کرچک و جوش شیرین نیز به بهبودی سریع‌تر ضایعه کمک می‌کند.

عصاره چای سبز؛ آنتی‌اکسیدان کنترل کننده زگیل تناسلی

چای سبز سرشار از ویتامین‌های A ،B ،D ،E ،B5 ،H و K است و منبعی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. این ماده با افزایش سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی در از بین بردن زگیل‌های تناسلی ایفا می‌کند.

تأثیر چای سبز به اندازه‌ای است که از عصاره آن، کرم سینکاتیشین را برای درمان بیماری HPV تولید کرده‌اند. پس با مصرف روزانه یک لیوان چای سبز یک قدم به درمان نزدیک‌تر می‌شوید.

عسل؛ ضدعفونی کننده زگیل تناسلی

استفاده موضعی از عسل که ماده‌ای ضدعفونی کننده است، التهابات و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. برای اینکه درمان زگیل تناسلی با این ماده نتیجه‌بخش باشد، 3 بار در هفته از آن استفاده کنید.

روش استفاده: یک تکه پنبه را به عسل آغشته کنید و روی زگیل قرار دهید و اجازه دهید شب تا صبح روی آن بماند. برای نگه داشتن پنبه می‌توانید از چسب زخم استفاده کنید.

درمان خانگی زگیل تناسلی(HPV) با عسل

آلوئه‌ورا؛ ضد التهاب مؤثر در درمان زگیل تناسلی

خواص شگفت‌انگیز آلوئه‌ورا، آن را به عنوان یک ماده مؤثر در بهبود زگیل‌های تناسلی تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • التیام بخش
  • ضد ویروس
  • ضد التهاب
  • تسکین دهنده

زمانی که زگیل‌ها با خارش و التهاب همراه هستند، بهتر است از آلوئه‌ورا برای التیام آن‌ها استفاده کرد. مصرف خوراکی این ماده نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس‌ها می‌شود.

روش استفاده: ژل آلوئه‌ورا را مستقیماً روی زگیل قرار دهید. این عمل را تا زمان بهبود بیماری ادامه دهید.

سبزیجات؛ ایمن کننده بدن در برابر HPV

مصرف روزانه سبزیجات در کنترل بیماری زگیل تناسلی و بهبود آن مؤثر است. از جمله: کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ. بهتر است روزانه 4 تا 5 بار این سبزیجات را مصرف کنید تا به اثربخشی آن‌ها پی ببرید.

تغذیه با سبزیجات یکی از راه های کنترل زگیل تناسلی

عصاره آناناس؛ خشک کننده زگیل‌های تناسلی

آنزیم بروملین موجود در آناناس، باعث خشک شدن زگیل‌های تناسلی می‌شود. همچنین منگنز موجود در آن از بروز جای زخم جلوگیری می‌کند. به این ترتیب این ماده در بهبودی ضایعات پوستی بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.

روش استفاده: چند برش از آناناس را بردارید و عصاره آن را خارج کنید. سپس تکه‌ای پنبه را به آن آغشته کنید و روی ضایعه قرار دهید. پس از 10 دقیقه محل را بشویید. این عمل را تا زمان بهبودی ادامه دهید.

فولات و ب 12؛ مکمل کنترل کننده بیماریHPV  

یکی از روش‌های مبارزه با بیماری HPV، تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین‌های زیادی وجود دارند که این عمل را انجام می‌دهند. اولین و مهمترین آن‌ها فولیک اسید و ویتامین B12 است که مصرف صحیح ‌آن‌ها به تضعیف زگیل‌های تناسلی کمک می‌کند.

مکمل هایی که برای درمان زگیل تناسلی باید بخوریم.

ویتامین c؛ مکمل مؤثر در کاهش زگیل‌های تناسلی

مصرف ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در ترمیم زخم‌های ناحیه تناسلی نیز مؤثر است. علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین C، بعضاً استفاده از این ویتامین به صورت موضعی نیز توصیه شده است.

روش استفاده: یک قرص ویتامین C را در چند قطره آب حل کنید و روی زگیل قرار دهید. اجازه دهید این ماده یک روز روی ضایعه بماند و سپس آن را بشویید. این روش در کنترل بیماری  HPV مؤثر است.

رژیم غذایی سالم؛ کنترل کننده بیماری زگیل تناسلی

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. در نتیجه بدن در مقابل ویروس HPV مقاومت نشان می‌دهد و با آن مبارزه می‌کند. این عمل در کنترل عملکرد ویروس و در نتیجه بروز علائم بر روی پوست مؤثر است. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم مصرف مواد زیر توصیه می‌شود:

  • آنتی اکسیدان‌ها مانند بلوبری، زغال‌اخته، گیلاس، فلفل دلمه، گوجه، کدو
  • سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی که برگ سبز تیره دارند.
  • حبوباتی مانند لوبیا
  • مغزها مانند بادام
  • گوشت کم چرب
  • غلات

دیگر روش‌های خانگی درمان زگیل تناسلی

تا اینجا رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی را بررسی کردیم. اما اگر به دنبال راه‌حل دیگری هستید، علاوه بر موارد ذکر شده درمان‌های دیگری وجود دارند که بصورت ملایم بیماری HPV را تسکین می‌دهند و به بهبودی زگیل‌های تناسلی کمک می‌کنند. در ادامه با این مواد و اثرات درمانی آن‌ها آشنا خواهید شد.

نارون کوهی: کاهش دهنده سطح اکسیژن زگیل تناسلی و کوچک کننده عروق خونی ضایعه
پیچک دیواری: از بین برنده زگیل تناسلی بدون درگیر کردن پوست
پوست درخت بید: قسمت داخلی پوست درخت بید؛ تضعیف کننده زگیل تناسلی
شیره قاصدک: آنتی‌اکسیدان، تسکین دهنده و ضد عفونی کننده ضایعات تناسلی
جو دو سر: تسکین دهنده خارش و درد زگیل‌های تناسلی
فندق: بهبود دهنده زگیل تناسلی در افراد با پوست حساس
تخم گیاه کرچک: عسل و تخم گیاه کرچک؛ ترکیب نجات دهنده پوست از زگیل تناسلی
گون: تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد ویروس
نوش یا سرو بادبزنی: درمان کننده عفونت
پادارکو: کوچک کننده و از بین برنده زگیل‌های تناسلی
روغن پونه کوهی: کاهش دهنده سوزش ضایعات زگیل‌های تناسلی
کالاندولا (گل همیشه بهار): بهبود بخش عفونت زگیل‌های تناسلی

سوزاندن زگیل تناسلی با سیخ داغ یا هویه

بعضی افراد فکر می‌کنند عمل سوزاندن زگیل تناسلی که پزشک برای بیمار انجام می‌دهد را می‌توانند در خانه و با هر وسیله‌ای انجام دهند. این دیدگاه نادرست است. زیرا فرآیند سوزاندن یا الکتروکوتر که پزشک انجام می‌دهد با این روش کاملاً متفاوت است. 

در الکتروکوتر زگیل تناسلی، پزشک با استفاده از جریان الکتریکی به ضایعه حرارت اعمال می‌کند و آن را از بین می‌برد. این فرآیند کاملاً ایمن است و عوارض چندانی برای بیمار ندارد. در صورتی که سوزاندن زگیل با وسایلی چون سیخ و هویه بسیار خطرناک است و پیامدهای جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

بهتر است درمان این بیماری حساس را به پزشک متخصص بسپارید و از دستکاری زگیل‌ها بپرهیزید.

سوزاندن زگیل تناسلی با سیگار

استفاده از سیگارِ زردچوبه برای سوزاندن زگیل‌های تناسلی از روش‌هایی است که بعضی افراد به کار می‌برند. به این صورت که مقداری زردچوبه را داخل کاغذ می‌پیچند و به شکل سیگار درمی‌آورند، سپس آن را می‌سوزانند و روی زگیل قرار می‌دهند. به این ترتیب عمل سوزاندن زگیل را در خانه انجام می‌دهند. اما با توجه به اینکه یک درمان نادرست و خودسرانه ممکن است باعث انتشار و تشدید بیماری شود، ما این روش‌ها را توصیه نمی‌کنیم. بهتر است با مراجعه به پزشک یک درمان ایمن را پیش بگیرید.

بهترین درمان خانگی زگیل تناسلی چیست؟

معمولاً درمان‌های خانگی فقط در مواردی که بیماری خفیف است نتیجه می‌دهد و در بعضی موارد نیز باعث تشدید بیماری می‌شود. دوره درمان طولانی مدت و قطعی نبودن نتیجه درمان‌های خانگی، سبب شده است حتی روش‌های ایمن این نوع درمان هم بهترین راه‌حل نباشند. 

 

نبود درمان قطعی برای نابودی ویروس HPV، افراد را به سمت درمان‌های متعدد و حتی عجیب سوق داده است. بهتر است یک بار و برای همیشه با مراجعه به پزشک زگیل‌ها به طور کامل و عمقی پاکسازی شوند.

اگر بر انتخاب بهترین روش خانگی اصرار دارید، باید بدانید میزان نتیجه‌بخش بودن این راهکارها بسته به شدت بیماری و شرایط بیمار متفاوت است. بنابراین بیمار با توجه به شرایط خود می‌تواند یکی از این روش‌ها را امتحان کند.

 

آیا شما روش‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی را مؤثر می‌دانید؟ درباره میزان اثر بخشی روش‌های دیگر از متخصصین ما پاسخ بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها