منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
بوی بد باد شکم؛ از علت تا درمان
بوی بد باد شکم؛ از علت تا درمان

بوی بد باد شکم؛ از علت تا درمان

تاریخ انتشار:
3 فروردین 1400
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
26 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دلیل بوی بد بادشکم در خوراکی هاست. حتی خوراکی های سالم هم می‌توانند عامل بوی بد باد شکم باشند. بنابراین در مرحله اول توجه به تغذیه در رفع بوی بد مهم است. اما دلایل جدی تری هم وجود دارند که منجر به بوی آزار دهنده گاز معده خواهند شد.

این مقاله مهمترین دلایل بد بو بودن گاز شکم را بررسی کرده است. این دلایل از مواد غذایی گرفته تا احتمال وجود یک بیماری بصورت کامل توسط مجله پزشکی جمع آوری و  شرح داده شده است. در اینجا به این سوال پاسخ داده ایم که دقیقا چرا گاز شکم بوی بدی می دهد. در پایان ریشه بوی بد را در می‌یابید و از خطرناک نبودن آن مطمئن می‌شوید.

عدم تحمل لاکتور؛ مهمترین دلیل بوی بد باد شکم

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد، به لبنیات علاقه داشته باشید. اما باید بدانید که محصولات لبنی مانند بستنی، شیر و پنیر می‌توانند دلیل مهمی برای بوی بد باد شکم باشند.

اگر آنزیم لاکتاز که وظیفه گوارش و هضم لاکتوز موجود در لبنیات را برعهده دارد، در بدن به اندازه کافی وجود نداشته باشد. هضم لاکتوز به خوبی انجام نمی‌شود. در نتیجه قند طبیعی لبنیات، بدون تغییر مستقیما وارد روده بزرگ می‌شود. به این ترتیب لاکتوز موجود در لبنیات در روده بزرگ توسط باکتری ها تخمیر شده و سبب بوی بد باد شکم خواهد شد.

باد شکملبنیات عامل بد بویی باد شکم

باکتری‌های روده؛ مولدهای بوی بد باد شکم

ممکن است فرد در فرایند هضم غذا دچار اختلال شود. بروز هرگونه اختلالی در گوارش، می‌توانند سبب رشد بیش از اندازه باکتری‌های روده شود. این باکتری‌ها که با وجود اختلال در سیستم گوارش به میزان زیادی رشد کرده‌اند، مولد قدرتمندی برای بد بود کردن گاز شکم هستند.

 باکتری های روده بزرگ می توانند سبب بروز عفونت در روده یا در دستگاه گوارش فرد شوند. این مشکل در کنار بد بویی بادشکم، معمولا نشانه‌ های دیگری مانند اسهال را به دنبال دارد. بهتر است در صورت شک به وجود عفونت باکتریایی، به پزشک مراجعه کنید.

یبوست؛ دلیلی برای گازشکم بدبو

یبوست از جمله دلایلی است که باعث بادشکم بدبود می‌شود. مخصوصا زمانی که فرد برای مدت زمان طولانی به یبوست مبتلا باشد. در این صورت مدفوع زمان زیادی در روده باقی می‌ماند. این اتفاق سبب رشد باکتری‌ها در روده می‌شود که باعث تولید بوی بد گاز معده خواهد شد. 

در دوران بارداری یبوست بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین مهمترین علت بد بو بودن بادشکم در دوران بارداری، یبوست است.

مصرف برخی داروها؛ مقصرهای نامحسوس برای بوی بد گاز شکم

یبوست عامل باد شکم و روده بد بو

شاید برایتان جالب باشد که بوی بد گاز شکم می تواند از دارویی باشد که مصرف می‌کند. برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر باکتری‌های بیماری زا، باکتری‌های مفید روده را نیز از بین می‌برند.

باکتری‌های مفید روده در هضم غذا نقش مهمی دارند. حذف آن‌ها سبب عدم تعادل در فرایند گوارش می‌شود. به این ترتیب مشکل در گوارش غذا منجر به نفخ و تولید بوی بد گاز شکم شود.

الکل قندها؛ ماده ای پنهان در ایجاد بوی بد بادشکم

احتمالا تا به حال عنوان الکل قندها را نشنیده باشید. این الکل در نوشیدنی‌های رژیمی، آبنبات‌های بدون شکر و آدامس‌ها استفاده می‌شود. الکل قندها، شیرین کننده هایی هستند که توسط بدن به خوبی جذب نمی‌شوند. درنتیجه مستقیما به روده بزرگ می‌روند. در آنجا تخمیر شده و گاز شکم را بدبو می‌کنند. همچنین این مواد به مرور زمان باعث تخریب دندان‌ها و بوی بد دهان نیز خواهند شد.

باد شکم بد بو در اثر خوردن نوشبه و خوراکی های حاوی الکل قند

غذاهای حاوی گوگرد ؛ گناهکاران اصلی در تولید گازشکم بدبو

آیا تا به حال بوی تخم مرغ فاسد شده را استشمام کرده‌اید؟ باید بدانید که مواد غذایی دارای گوگرد، بویی شبیه به بوی تخم مرغ فاسد شده را به باد شکم می‌دهند. کاهش یا عدم مصرف این مواد غذایی به از بین بردن بوی بد باد شکم کمک می‌کند. مهمترین مواد غذایی که حاوی گوگرد هستند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز و ماهی
  • کلم، گل کلم و بروکلی
  • حبوبات
  • سیر و پیاز
  • میوه‌های خشک و مغزدانه‌ها
علت و درمان باد شکم بد بو بعد از خوردن حبوبات

مواد غذایی با فیبر زیاد؛  تولیدکننده های باد شکم بد بود

برخی مواد غذایی که فیبر زیادی دارند، حاوی گوگرد هستند. گوگرد از مولدان قوی بوی بد باد شکم است. علاوه بر این، مواد غذایی حاوی فیبر زیاد، دیرتر هضم می شوند. در نتیجه به زمان بیشتری برای گوارش نیاز دارند. بنابراین در بدن تخمیر می‌شوند. این موضوع موجب تولید بوی بد باد شکم می‌شود. همچنین بعضی از غذاهای حاوی فیبر، بوی مشخصی دارند. بوی طبیعی این غذاها نیز علت بدبو شدن گاز معده است.

بیماری‌های روده؛ دلیل مهم برای بادشکم بدبو

این موضوع شاید برای شما دور از انتظار باشد. اما گاز شکم بدبو ممکن است دلایل مهم و حتی خطرناکی هم داشته باشد. البته این موضوع بسیار نادر است و بادشکم بدبو به تنهایی نمی تواند نشانه وجود بیماری‌های روده باشد. بنابراین، باید علائم دیگر را نیز در نظر داشت.

باد شکم بد بو نشانه بیماری است؟

باد شکم بدبو اگر با تغییر رژیم غذایی و دارو برطرف نشود نیاز به توجه و رسیدگی دارد. سرطان روده بزرگ و سلیاک بیماری هایی هستند که بادشکم بدبود یکی از نشانه های آن‌ها است

گازشکم بدبو در نوزادان

در اغلب اوقات، نوزادان بطور طبیعی گاز معده بدبو دارند و بوی بد گاز معده برای نوزادان طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما جالب است بدانید که بیش از 30 درصد از نوزادان مدام به یبوست مبتلا می شوند. یبوست می‌تواند سبب بدبو شدن باد شکم نوزادان شود. اگر نوزاد گاز شکم بدبو دارد و در دفع با مشکل مواجه است بهتر است نشانه‌های یبوست در نوزاد بررسی شود. مهمترین این نشانه‌ها عبارتند از:

 

  • گریه و بدخلقی
  • بی اشتهایی
  • زور زدن شدید یا قرمز شدن بدون عمل دفع
  • دفع به صورت تکه های کوچک و سفت
  • مدفوع تیره و خشک
باد شکم بد بو در نوزادان

چه زمانی برای باد شکم بدبو به پزشک مراجعه کنیم؟

بادشکم با بوی بد به تنهایی دلیلی بر وجود مشکلی در بدن نیست. اما مهم است که باد شکم بد بو با چه نشانه‌های دیگری همراه باشد. در شرایطی که گاز معده بدبو با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنیم.

 مهمترین این نشانه‌ها به شرح زیر است:

  • شکم درد
  • کاهش وزن غیر طبیعی
  • تب
  • حالت تهوع و یا استفراغ مداوم
  • اسهال یا یبوست مداوم
  • بی اختیاری در دفع
  • مدفوع خونی
  • درد یا ضعف عضلانی
مراجعه به پزشک برای بوی بد باد شکم

با بادشکم بدبود چه باید کرد؟

بوی بد گاز شکم به طور کلی موضوعی خطرناکی نیست. این موضوع به دلایل مختلفی رخ می دهند که اغلب به سادگی قابل درمان است. علل شایع گازهای بدبو می تواند عدم تحمل غذایی، غذاهای پر فیبر، مصرف برخی داروها و یبوست باشد. علل جدی تر، رشد زیاد باکتری‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش یا در موارد نادر سرطان روده بزرگ هستند. به طور کلی در بیشتر مواقع با تغییر کوچک در رژیم غذایی می توان از شر بادهای شکم بدبو خلاص شد. در زیر چند توصیه برای رفع بوی بد بادشکم آورده شده است:

  • ورزش کنید
  • آهسته تر غذا بخورید
  • آدامس نجوید
  • رژیم غذایی خود را بررسی کنید
  • از مصرف نوشابه و آبجو خودداری کنید

منتظر نظرات و پرسش‌های شما در مورد این نوشته هستیم. همچنین در مورد بوی بد بادشکم پاسخ سوالات خود را از متخصصین مجله پزشکی بخواهید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
زهرا حسینی
2021-11-19 10:51:19
پاسخ
7
1
پاسخ
مطالب خیلی عالی بود ممنون
علی
2021-12-30 07:23:06
پاسخ
10
1
پاسخ
بوی بد معده هم باعث ناراحتی خود فرد و هم اطرافیان میشود و معمولا غیر قابل کنترل و احتیاج به بیرون راندن آن میباشد لطفا در مورد دارویی که بتواند جلوی این تخمیر غذا در روده بشودتجویز کنید
بانو
2021-12-31 21:07:55
پاسخ
9
3
پاسخ
من بخاطر عضله سازی مجبور ب مصرف کلم تخم مرغ هستم.نمیشه کم کنم.راه دیگه ای نیست ?
مجله پزشکی
2022-09-20 16:27:38
پاسخ
0
1
پاسخ
مصرف زیاد تخم مرغ به هر دلیلی باعث آزاد شدن سولفور و ایجاد بوی بد باد شکم می شود. اما اگر تخم مرغ را در دمای پایین تر و به مدت طولانی تری آب پز کنید و بعد از آب پز شدن در آب سرد (نزدیک به انجماد) حداقل ۱۵ دقیقه نگه دارید و بعد مصرف کنید به میزان زیادی تاثیر تخم مرغ بر بوی باد شکم را کنترلخواهید کرد. اگر از این روش پاسخ دلخواهتان را نگرفتید می توانید از مکمل های پاستوریزه سفیده تخم مرغ به جای خود تخم مرغ استفاده کنید.
رها
2022-02-15 00:50:29
پاسخ
6
0
پاسخ
شمارو بخدا راهنمایی کنید،کلافه شدم من بخاطر این مشکل حتی میخوام اتاق خوابمم از همسرم جدا کنم،شاید باور نکنید ولی من شبها از بوی بد گاز معده همسرم از خواب بیدار میشم، واقعا برام آزار دهنده شده،نمیدونم چیکار کنم
عباس
2022-03-23 06:27:54
پاسخ
5
0
پاسخ
سلام . بخاطر اعصاب و روان ناشی از جنگ 35 سال است داروی اعصاب مصرف میکنم . با آنکه آب زیادی می‌نوشم پبوست مزمن دارم توام با دردشدید شکم گاهی دل پیچه میگیرم و اسهال دارم . بوی بد شکم و نفغ بیش از حد آزارم میدهد . حدود یکسال است بخاطر عفونت دندان و لثه دندان هایم را کشیده و چون ناراحتی اعصاب دارم بیشتر اوقات نمی‌توانم از دندان عاریه در موقع خوردن غذا استفاده کنم . از خوردن لبنیات . میوه جات و سبزیجات به علت ناراحتی که دارم پرهیز میکنم . حبوبات را نیز نمی‌توانم مصرف کنم اما سعی میکنم گاها حبوبات بخورم . ولی با مطالعه مطالب فوق مشکلات روده بزرگ توجه ام را بخود جلب کرده . حال نمیدانم چگونه مشکلم را برطرف کنم . چرا که برای عمل کلیه روده هایم را دستکاری کرده اند چرا که عمل را از قسمت شکم انجام داده اند . ممنون می‌شوم راهنمائی بفرمائید . پیشاپیش از سایت پور محتوای تان که آگاهی کامل را فراهم می‌سازد از شما سپاسگزارم .
مجله پزشکی
2022-09-20 16:29:58
پاسخ
0
1
پاسخ
باکتری های روده باکتری های مفیدی هستن و بویی که توسط این باکتری ها تولید میشه به طور طبیعی به علت داشتن سولفور بدبو است. فقط در مواردی که شکم خیلی سفت باشد و تولید گاز زیاد باشد، امکان رشد بیش از حد باکتری‌ها وجود دارد که در این شرایط تست هایی انجام می شود که مشکلات مخاط روده باریک و یا کمبود ویتامین b12 در فرد بررسی شود. بوی بد همیشه به علت فعالیت باکتری ها نیست و باید اول علت آن تشخیص داده شود و سپس درمان و راه حل در دستور کار قرار گیرد.
سارا
2022-04-23 22:38:14
پاسخ
9
0
پاسخ
واقعا مطلب خیلی خوبی بود ممنونم کاش بیشتر از این دسته نوشته‌ها در سایت قرار بدید
مجله پزشکی
2022-09-20 16:25:49
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از زمانی که گذاشتید 🙏 درخواست شما انجام خواهد شد.
ی بد بخت
2022-05-04 03:21:15
پاسخ
1
1
پاسخ
وای خدا خسته شدم دردم رو ب کی بگم از دست شوهرم خسته شدم ۱۳ سال تحملش کردم ولی دیگه نمیتونم بخاطر بوهای بدی ک میده کل سیستم اعصابم بهم می‌ریزه گاهی تا خود صبح بیدار می‌مونم از دستش .ی وقتایی میگم ولش کنم بزارم برم😭😭😭😭😭😭
مجله پزشکی
2022-09-20 16:24:31
پاسخ
0
0
پاسخ
مجله پزشکی توصیه می کند برای آرامش شما و حفظ سلامت همسرتان، اقدامات درمانی لازم را درباره ایشان آغاز کنید و در مواد غذایی مصرفی کنترل بیشتری داشته باشید…
مهرتاش
2022-05-17 15:10:54
پاسخ
11
10
پاسخ
بوی شکم من اینقدر خوشبو هست که هر جا میرم. همه میگن چه ادکلنی میزنی . باورتون نمیشه میخواهید امتحان کنید 👌
مجله پزشکی
2022-09-20 16:22:23
پاسخ
0
2
پاسخ
!!!!!!!!!!!
زهره معین
2022-09-19 13:28:52
پاسخ
2
2
پاسخ
سلام همه توضیحات خیلی خوب بود جز اینکه به غذاهایی که میتوانیم بخوریم تا این مشکل رفع شود اشاره نکردین
مجله پزشکی
2022-09-20 16:18:33
پاسخ
0
0
پاسخ
عدم مصرف و یا کنترل مصرف مواد غذایی اشاره شده، به رفع این مشکل کمک می‌کند. علل بوی بد باد شکم که در مقاله عنوان شده اند راهنمای خوبی برای داشتن مراقبت های غذایی هستند و با رعایت کردن آن ها به نتیجه خواهید رسید. کلید حل مشکل خوردن مواد غذایی دیگر یا دارو نیست.
سپیدار
2022-12-10 18:51:33
پاسخ
1
0
پاسخ
من به خاطر همین موضوع که همسرم به شدت بوی گاز معدش بدبو هست ۱۱ساله جامو جدا میندازم.خیلی وحشتناکه
مجله پزشکی
2022-12-11 06:35:27
پاسخ
0
0
پاسخ
با سلام متاسفانه این موضوع آزاردهنده است. توصیه می کنیم با تغییر در تغذیه و پیگیری مداخلات پزشکی از وارد شدن آسیب بیشتر به روابط خود جلوگیری کنید. باید بدانید این موضوع غیر قابل حل نیست و حتی برای اطمینان از اینکه همسر شما با بیماری جدی درگیر نیست لازم است اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهید.
تینا
2023-06-25 22:34:22
پاسخ
1
1
پاسخ
سلام من دچا ر بی اختیاری نفخ بد بو هستم چکار کنم حداقل بوش کمتر بشه
داغ‌ترین برچسب‌ها