منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علائم کبد چرب در صورت و بدن را مانند یک متخصص بررسی کنید!
علائم کبد چرب در صورت و بدن را مانند یک متخصص بررسی کنید!

علائم کبد چرب در صورت و بدن را مانند یک متخصص بررسی کنید!

تاریخ انتشار:
14 اسفند 1399
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چه چیزی بهتر از اینکه بتوان در خانه و به آسانی بیماری کبد چرب را تشخیص داد؟ کبد چرب معمولا بیماری خاموشی است و علائمی از خود نشان نمی‌دهد. اما راه‌های خانگی متعددی برای تشخیص کبد چرب وجود دارد. آزمایش‌های ساده‌ی خانگی که در این مقاله به شما معرفی شده، تمام آن چیزی است که برای تشخیص کبدچرب در خانه نیاز دارید. شما می‌توانید با انجام این تست‌ها بدون صرف زمان و هزینه، سلامتی خود را بسنجید.

تشخیص کبد چرب از روی پوست صورت و بدن

اکثر بیماری‌ها با علائم پوستی همراهند مشکلات کبدی نیز از این قضیه مستثنا نیستند و می‌توان با تغییرات ایجاد شده روی پوست، کبد چرب را تشخیص داد. عمده ترین علائم پوستی ناشی از کبد چرب عبارتند از؛

  • زردی پوست
  • رنگ پریدگی
  • کبودی پوست
  • آکنه

پوست بدن یکی از تاثیرپذیرترین بافت‌های بدن است که سریعا به وجود بیماری در بدن واکنش نشان می‌دهد. اما اینکه هر کدام از این علامت های پوستی را چگونه میتوان به بیماری ای که سبب بروز آن ها شده نسبت داد نیاز به برسی دارد.

رنگ پریدگی، زردی، آکنه، و کبودی پوست، از علائم کبد چرب روی صورت

تشخیص کبد چرب از روی دست

به دو روش می‌توان کبد چرب را از روی دست تشخیص داد. اولین روش تشخیص، خارش و قرمزی دست می‌باشد. کبد همانند کلیه در دفع سموم نقش دارد. بنابراین اختلال در عملکرد کبد، منجر به عدم دفع مناسب سموم بدن خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که بعضی از نقاط بدن مانند دست‌ها، با خارش و قرمزی به این موضوع واکنش نشان دهند.  به رنگ پوست دست ها هم توجه کنید در کنار علامت خارش و قرمزی، زردی رنگ پوست تحت تاثیر کبد چرب نیز نشانه ای از ابتلا به این بیماری است.
تشخیص کبد چرب از روی علائم زردی، تورم و خارش دست
در روش دوم، برای تشخیص کبد چرب از رگ دست‌ها کمک می‌گیریم. بین انگشت چهارم و پنجم دست راست، یک رگ وجود دارد. اگر این رگ متورم و برجسته باشد، نشان دهنده‌ی بیماری کبدی است. دست راست خود را مشت کنید و با دست چپ، بین انگشت چهار و پنج دست مشت شده‌ی خود را لمس کنید. اگر برجستگی رگ را حس کردید، شما بیماری کبدی دارید. اما باید بدانید شکم و وریدهای پا ابتدا متوم میشوند. بعد از آن در مراحل انتهایی ابتلا به کبد چرب، ورید های دست چپ و راست متورم میشوند. به همین علت این آزمایش خانگی برای شناسایی کبد چرب، ارزش تشخیصی ندارد. زیرا اگر نتیجه آزمایش خانگی مثبت باشد بیماری در مراحل پیشرفته است و  بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید و به دنبال تشخیص در خانه نباشید.

تشخیص کبد چرب از روی خارش بدن

هر خارشی نمی‌تواند نشان دهنده ابتلا به کبد چرب باشد. این علامت هنگامی ناشی از بیماری کبدی خواهد بود که در زمان‌های خاصی شدت بگیرد. خارش به عنوان یکی از علائم کبد چرب در طول شب و به ویژه اواخر شب بروز پیدا می‌کند و در شرایط استرس‌زا تشدید می‌شود.
خارش پوست بدن؛ علامتی که به تشخیص کبد چرب کمک می کند
در بانوان خارش‌ ناشی از درگیری با کبد چرب پیش از دوران قاعدگی نیز تجربه شده است. همچنین در کبد چرب ناشی از افزایش کلسترول خارش در کف پا و کف دست به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد. این خارش در بعضی از افراد تنها در کف دست و کف پاها و در برخی دیگر در تمام نقاط بدن حس می‌شود. علت این عارضه سمومی است که به دلیل بیماری کبدی، به خوبی دفع نشده‌اند.

تشخیص کبد چرب از روی مو

ریزش غیرطبیعی مو، می‌تواند به دلیل کبد چرب ایجاد شود. اما با توجه به اینکه به هم خوردن تعادل بسیاری از فاکتورهای بدن باعث ریزش مو می‌شود نمیتوان هر ریزش مویی را به کبد چرب نسبت داد. این علامت به عنوان یک راه تشخیص به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده ابتلا به کبد چرب باشد. اما همراه شدن ریزش مو با سایر علامت ها به شناسایی مشکلات کبدی کمک می‌کند.
تشخیص کبد چرب با توجه به ریزش مو

تشخیص کبد چرب از روی چشم

احساس سوزش، قرمزی و درد در ناحیه چشم می‌تواند خبر از التهاب کبد بدهد. در کنار این موارد، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در تشخیص کبد چرب از طریق چشم‌ها به شما کمک کند، زردی چشم است. به دلیل اینکه با التهاب کبد عملکرد آن با مشکل مواجه می‌شود و به این ترتیب با رسوب برخی از مواد دفعی در بدن زردی چشم بروز پیدا می‌کند. شما می‌توانید به راحتی با نگاه با آیینه، زری چشم و در نتیجه مشکلات کبدی خود را تشخیص دهید.
زردی چشم؛ نشانه کبد چرب درر صورت

تشخیص کبد چرب از روی زبان

هر بخش از زبان گویای وضعیت سلامت یکی از اندام‌های بدن است. از بررسی این عضو مهم از بدن، می‌توان به بسیاری از بیماری‌ها پی برد. کبد نیز یکی از اندام‌هایی است که می‌توان سلامت آن را از روی زبان تشخیص داد. از طرفی اگر رنگ طبیعی زبان به رنگ دیگری تغییر کند، میتواند علتی بر وجود بیماری در بدن باشد. برای تشخیص خانگی کبد چرب از روی زبان، باید جلوی آینه بایستید و زبان خود را بررسی کنید. اگر رنگ زرد روی زبان مشاهده کردید، نشانه‌ی بیماری کبدی و یا انسداد مجاری صفرا باشد.
زردی زبان؛ از علائم کبد چرب بر روی زبان

تست آبغوره برای تشخیص کبد چرب

اولین روش رایج برای تشخیص خانگی کبد چرب، تست آبغوره است. برای انجام این آزمایش باید یک استکان آبغور بنوشید و  50 ثانیه صبر کنید؛ اگر دهان شما خشک شد، نشان دهنده این است که کبد شما سالم نیست و نیاز به رسیدگی دارد. لازم به ذکر است که این تست را می‌توانید در هر زمان دلخواه انجام دهید و نیازی به ناشتا بودن یا پر بودن معده نیست.
آزمایش خانگی آبغوره برای تشخیص خشکی دهان که یکی از علائم کبد چرب است
استفاده از این آزمایش خانگی با توجه به طب سنتی انجام میشود و پایه علمی ندارد. اما یکی از علائم کبد چرب به خصوص کبد چرب ناشی از مصرف الکل، خشکی دهان است. بنابراین تست آبغوره برای شناسایی کبد چرب، تنها برای محرز شدن خشکی دهان میتواند مورد تایید علم پزشکی نیز باشد.

تشخیص کبد چرب با توجه به درد های شکمی

اگر از شما بپرسند که کبد در کجای بدن قرار دارد، باید به سمت بالا و راست شکم خود اشاره کنید. پس طبیعتا احساس درد و گرفتگی در این ناحیه می‌تواند نشان دهنده‌ی وجود مشکلی در کبد باشد. اگر این درد را در فواصل زمانی کوتاه و یا دائما حس می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود کبد چرب، اقدام لازم برای درمان در دستور کار قرار گیرند.
محل کبد چرب و درد های شکمی نشانه ای از کبد چرب در بدن

بهترین روش تشخیص کبد چرب در خانه کدام است؟

مراجعه به پزشک و استفاده از روش های تشخیص قطعی و آزمایشگاهی بهترین گزینه برای اطمینان از وجود بیماری‌های کبدی هستند. اما بهترین روش های خانگی در ابتدا توجه به علائم کبد چرب در صورت و اندام ها است. همچنین توجه به کاهش وزن و اشتها در کنار سایر علائم احتمال ابتلا به کبد چرب را پر رنگ میکند. در میان تست های تشخیص کبد چرب، آن هایی که به محرز شدن علائم کبد چرب کمک می کنند مانند تست آبغوره میتوانند گزینه خوبی باشند. این روشها تنها به دلیل در دسترس بودن می‌توانند به اقدام به موقع بهبودی و تشخیص قطعی کمک کنند.

به نظر شما این روش ها تا چه اندازه نتیجه بخش هستند؟ نتایج تست های خانگی خود را با متخصصین مجله پزشکی در میان بگذارید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
زهرا
2021-07-21 05:33:32
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام مادرم کبد چرب داره چ چیز گیاهی بخوره ک زودتر خوبشه
لیانا
2021-08-17 13:37:30
پاسخ
2
0
پاسخ
بابا هرسایتی یه چی نوشته خیلیانوشتن لکه‌های قهوه ای هیچ ارتباطی با عملکرد کبد ندارد شما اینجوری نوشتی بالاخره کدوم درسته دارم ازدلشوره می‌میرم
لیانا
2021-08-17 13:37:31
پاسخ
4
0
پاسخ
بابا هرسایتی یه چی نوشته خیلیانوشتن لکه‌های قهوه ای هیچ ارتباطی با عملکرد کبد ندارد شما اینجوری نوشتی بالاخره کدوم درسته دارم ازدلشوره می‌میرم
مریم مشمول
2022-01-07 00:46:38
پاسخ
4
0
پاسخ
کبدچرب
الهه مرادی
2022-01-07 01:55:47
پاسخ
5
0
پاسخ
سلام منم کبدم چرب بوده گرید دو پارسال امسال دوباره رفتم سونو بدم ببینم وضعیت کبدم چطوره گفتن کبدت گرید یک شده ولی اندازه کبد مختصر افزایش داشته است خطرناکه رفتم دکتر عمومی گفت چیزی نیست ورزش و رژیم غذایی رو فقط رعایت کن
مجله پزشکی
2022-10-10 10:42:52
پاسخ
0
0
پاسخ
پزشک شما درست فرمودن… کبد چرب گرید یک نیاز به درمان دارویی ندارد و باید با تغییر در سبک زندگی و تغذیه سالم به بهبود کبد چرب گرید یک کمک کنید. برای بزرگی مختصر کبد هم مواردی مثل مصرف الکل یا چاقی مطرح است تا بیماری های خطرناک. به هرحال توصیه می کنیم آنزیم های کبدیتان را به صورت سالانه و همراه با سونوگرافی مورد ارزیابی قرار دهید.
محمد حنیف ناصری
2022-01-07 07:44:19
پاسخ
3
0
پاسخ
ممنون بابت معلومات عالی تون واقعا آموزنده بود.
محمد حنیف ناصری
2022-01-07 07:44:47
پاسخ
3
0
پاسخ
ممنون بابت معلومات عالی تون واقعا آموزنده بود.
NULL
2022-01-08 11:17:47
پاسخ
2
0
پاسخ
ممنون از زمانی که گذاشتید ...
نوری
2022-01-14 22:47:12
پاسخ
1
0
پاسخ
موادخواراکی چی بخوریم چرب نشه
سلیمه رشیدابادی
2022-04-15 17:12:50
پاسخ
5
0
پاسخ
اگرکبدمان چرب باشد امکان داره صورت لک قهوی تیرگی پوست صورت وخال خال شدن صورت امکان پذیر است
مجله پزشکی
2022-10-10 10:32:36
پاسخ
0
0
پاسخ
در پاسخ به سلیمه رشیدابادی: در گرید های پایین کبد چرب علائم پوستی مشاهده نمی شود اما در گرید های بالاتر کبد چرب علائم پوستی روی پوست صورت و پوست بدن در قسم جلوی سینه، پهلو ها، بازو و ساعد دیده خواهد شد. بنابراین علائم پوستی کبد چرب فقط شامل صورت نمی شود. منظور شما از خال دقیقا برای ما مشخص نیست و بروز آن خیلی کم اتفاق می افتد. راش پوستی (قرمزی گسترده پوست) و ضایعات عنکبوتی شکل و آبی رنگ روی دست ها و پاها نشانه های رایج تری هستند. جوش روی پوست صورت در اثر کبد چرب محتمل تر است که اغلب در فضای زیر چشم ها دیده می شود. لک های مربوط به کبد چرب به رنگ قرمز هستند و لک های قهوه ای با احتمال پایین تری می‌تواند علامت کبد چرب باشند. توصیه می کنیم برای برسی دقیق نشانه هایی که روی پوست شما ظاهر شده است به پزشک مراجعه کنید.
فریبا
2022-04-24 00:25:10
پاسخ
0
0
پاسخ
کبد چرب
سارا احمدی
2022-05-18 03:47:14
پاسخ
2
0
پاسخ
من فکر میکنم کبدم چربه و روی بازو هام و کمرم جوش‌های زیادی زده ولی علائم دیگه ای ندارم ایا نیاز به پزشک داره?
NULL
2022-05-23 10:51:23
پاسخ
3
0
پاسخ
بهتر است آزمایش های Alk.ph و Ast و Alt را بدهید تا از سلامت کبد خود مطمئن شوید. این آزمایش ها حتی در صورت عدم وجود مشکل نیز لازم است به صورت دوره ای انجام شوند. این آزمایش ها توسط پزشک عمومی هم تجویز خواهند شد.
داغ‌ترین برچسب‌ها