منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چگونه با ترنس ها ارتباط موثر بگیریم؟
چگونه با ترنس ها ارتباط موثر بگیریم؟

چگونه با ترنس ها ارتباط موثر بگیریم؟

تاریخ انتشار:
15 آذر 1399
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

بیش از چیزی که فکرش را می‌کنید در مورد ترنس ها در اشتباه هستید. همین تفکرات اشتباه از عوامل بسیار مؤثر در تخریب ارتباط با ترنس ها است. زیرا افراد آگاهی کافی از واقعیت یک ترنس ندارند. در نتیجه نمی‌توانند با او به درستی ارتباط برقرار کنند. پس قدم اول برای داشتن ارتباط مؤثر با تراجنسگرا، تشخیص فکر و رفتار درست از غلط است. این همان موضوعی است که در اینجا بحث خواهد شد.

مجله پزشکی قصد دارد با این نوشته افکارتان را غربالگری کند. تا با دور ریختن تفکرات اشتباه بتوانید راه‌های ارتباط مؤثر با ترنس ها را بیاموزید. برای این هدف، ابتدا افکار درست و غلط بررسی شده است. سپس راهکارهایی مناسب به شما ارائه شده تا بتوانید به بهترین سطح ارتباط با ترنس ها برسید. با این مقاله به بهترین دوست و همراه یک فرد تراجنسیتی تبدیل شوید.

تصورات اشتباه؛ بزرگ‌ترین مانع در برقراری رابطه سالم با ترنس ها

در جامعه امروزی تعریف دقیقی از تراجنسی وجود ندارد. همین موضوع سبب به وجود آمدن تصورات غلط در مورد آنها شده است. براساس مطالعات، بیش از 70 درصد از تصوراتی که در مورد تراجنسی ها می‌شود، هیچ پایه علمی ندارد. فکار اشتباه، برقراری ارتباط درست و سالم با ترنس ها را با مشکل روبه رو می‌کند. در اینجا برخی از این اشتباهات مورد برسی قرار گرفته‌اند:

1.      ترنس همان همجنسگرا است

فرد تراجنسگرا با کسی که همجنسگرا است تفاوت دارد. ترنس کسی است که از جسم خود راضی نیست و از نظر روحی خود را خلاف جسمش می‌داند. زیرا احساسات و تمایلات ترنس بصورت ذاتی با بدنش هماهنگ نیست. بدون اینکه خودش در بروز آن دخالتی داشته باشد. در حالی که فرد همجنسگرا هیچ مشکلی با جسمش ندارد. یعنی از لحاظ روحی با جسمش هماهنگ است. فقط تمایل به برقراری رابطه جنسی با همجنس خود را دارد.

1.      ترنسها نمی‌توانند رابطه جنسی داشته باشند

رابطه جنسی با ترنس یک رابطه عادی است. ترنس سکشوال از نظر جسمی مشکلی ندارد. حتی امکان بارداری برای او نیز وجود دارد. اما از نظر روحی تمایلی به رابطه جنسی با همسر خود ندارد. هنگام سکس با فرد ترنس بهتر است نکات زیر را در نظر داشت:

  • احساسات او را در نظر گرفت
  • واکنش های او را درک کرد. زیرا فرد ترنس رقبتی به سکس با شریک جنسی ندارد
  • مراقب کلمات و براداشت هایی که از رفتارهای او می شود بود
  • از رفتار تحقیر آمیز اجتناب کرد.

1.      ترنسها نمی‌توانند ازدواج کنند و بارور شوند

ازدواج با ترنس‌ها مسئله غیرممکنی نیست. اما شرایط آن به زمانی که ازدواج انجام شود وابسته است.

 1) ازدواج قبل از عمل تطبیق جنسیت: در این حالت فرد دارای اندام جنسی طبیعی است. یعنی می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد و باردار شود. اما از نظر روحی احساس ناخوشایندی دارد. زیرا از سکس لذت نمی‌برد و قادر به رفع نیازهای جنسی همسر خود نیست.

 2) ازدواج بعد از تغییر جنسیت: فرد تراسکشوال بعد از جراحی، اندام جنسی کاملا طبیعی ندارد. به همین دلیل لذت جنسی در این شرایط برای او بیشتر ذهنی است. زیرا نمی‌تواند رابطه جنسی کاملی را تجربه کند. پس از عمل امکان بچه دار شدن نیز برای تی اس وجود ندارد. زیرا با تغییر جنسیت از مرد به زن به دلیل نبود رحم و تخمدان امکان بارداری نیست. از طرفی زنی که تغییر جنسیت داده دیگر نمی‌تواند باردار شود. زیرا تخمدان و رحم وی تخلیه شده است.

درک احساسات؛ موضوعی حیاتی برای برقراری بهترین رابطه با ترنسجندرها

احساسات فرد ترنس معمولاً به خوبی درک نمی‌شود. در بیشتر مواقع این افراد بجای درک شدن مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرند. حتی جوامعی که ناآگاه هستند و تفکرات سطح پایین دارند، ترنس ها را ضد اخلاق یا شیطانی می‌دانند. این رفتارها ترنسکشوال را بیشتر منزوی می‌کند و احساس بیگانگی با جامعه در آن‌ها بیشتر می‌کند. برای درک احساسات ترنس‌ها بهترین راه، رعایت موارد زیر است:

  • خودمان را جای ترنس بگذاریم
  • بالا بردن آگاهی را در مورد مسائل و مشکلات تراجنسیتی ها
  • شناخت مشکلات اجتماعی ترنس ها
  • اجتناب از ترحم و دلسوزی به فرد ترنس
  • داشتن رفتار عادی با آنها

حمایتگری؛ راهکاری مؤثر برای رسیدن به رابطه درست با ترنسها

حمایتگری اگر به درستی انجام شود، یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به ارتباط مؤثر با ترنس ها خواهد بود. با حمایت و احترام به احساسات تراجنسگرا، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. درنتیجه کمک می‌شود که کمتر فکر کنند جدای از جامعه هستند. اما هر پشتیبانی حمایتگری محسوب نمی‌شود. پس مهم است که به درستی این کار را انجام داد. در زیر مهمترین راههای حمایت از این افراد بیان شده است:

1.      خانواده، آغوشِ امنِ ترنسکشوال ها

اولین و بزرگترین حامی ترنسجندرها، خانواده‌های آن‌ها است. اگر خانواده‌ها شیوه درست برخورد با فرزند ترنس خود را بدانند، بخش عظیمی از مشکلات آن‌ها حل می‌شود. راهکارهای مؤثر در برقراری ارتباط با فرزند ترنس وجود دارد که بهترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • حمایت از فرزند ترنسکشوال با آگاهی و درک شرایط خاص او
  • همراهی در حل مشکلات پیش رو
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی با پذیرفتن ترنس بودن فرزند
  • توجه به خواسته‌های فرزند ترنس سکشوال
  • عدم اجبار فرزند تی اس به انجام کارهای خلاف میل وی
  • کمک گرفتن از مراکز حامی ترنس‌ها و خانواده‌های آن‌ها
  • مراجعه به روانشناس جهت دریافت راهنمایی و مشاوره

دوستی با ترنس همانند دوستی با افراد عادی خواهد بود. تنها تفاوت، درک شرایط او است. برای آنکه بدانیم چگونه می‌توان با یک ترنس دوست شد، بهتر است نگاهی به موارد زیر داشته باشیم:

  • رعایت حریم خصوصی و رازداری: در این حالت اعتماد او نسبت به این رابطه بیشتر خواهد شد.
  • توجه به روحیه حساس آنها: توجه داشتن به کلمات و نوعی که خطاب می‌شوند.
  • داشتن رفتار عادی: این کار به او این احساس را می‌دهد که به رسمیت شناخته شده است.

مراجعه به روانشناس؛ راهکاری درست برای برقراری ارتباط مؤثر با ترنس ها

برای ارتباط درست با ترنس‌ها مراجعه به روانشناس باتجربه بسیار کمک کننده است. مراجعه به پزشک متخصص سکسلوژی یا روانشناسی که در این زمینه تجربه دارد، انتخاب‌های خوبی خواهد بود. شرکت در جلسات مشاوره این امکان را به فرد می‌دهد تا از نحوه برخورد صحیح با تی اس آگاهی پیدا کند. این آگاهی بهترین ابزار برای سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط درست با فرد ترنس خواهد بود.

چگونه با یک ترنس ارتباط برقرار کنیم؟

برای برقراری ارتباط درست با ترنس ها، لازم است چگونگی رفتار صحیح با آنها را بیاموزیم. افزایش سطح آگاهی در مورد مشکلات تراجنسی ها یا آموختن راهکارهای درک احساسات آنها، ابزارهای بسیار موثری برای رسیدن به رابطه درست با ترنس ها هستند. بهتر است چندان به تصوراتی که در مورد افراد تراجنسی وجود دارد توجه نکرد. زیرا بسیاری از آنها پایه علمی ندارند و فقط یک باور غلط هستند. داشتن روحیه حمایت گری موضوعی بسیار مهم در جذب یک ترنس به خود است. این موضوع برای خانواده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. برای آنکه یک ترنس را به خود جذب کنیم، نکات زیر کمک کننده است:

  • رعایت حریم خصوصی تراجنسی‌ها
  • احترام به احساسات آن‌ها
  • رفتار با ترنس مانند یک فرد معمولی
  • حمایت از او قبل و بعد از درمان

با تمام مطلب گفته شده اگر همچنان در برقراری رابطه با ترنس ها نیاز به مشاوره دارید می توانید سوالات خود را در باکس زیر کامنت کنید. متخصصان مجله پزشکی همراه شما خواهند بود.

خیر، تراجنسیتی به دلیل اختلال در هیپوتالاموس مغز ایجاد می‌شود. در این حالت فرد دارای خصوصیات جنس مخالف خود است.

طول عمر ترنس‌ها مانند بقیه انسان‌ها است.

خیر، پس از جراحی و رضایت فرد از جسم خود، مسئله جسمی ترنس بودن تا حدودی برای همیشه حل می‌شود. این موضوع امکان برگشت پذیر بودن را ندارد.

بله، ترنسکشوال نیز یک انسان است و حق زندگی دارد. پذیرفتن آن‌ها توسط جامعه بخش عمده مشکلاتشان را حل می‌کند. ترانس‌ها نیز تمایل دارند با رسیدن به آرامش درونی یک زندگی عادی را تجربه کنند.

بله، همان طور که یک پدر و مادر عادی صاحب فرزندی ترنس می‌شوند. این احتمال وجود دارد که با ازدواج دو ترنس نیز فرزند آن‌ها تراجنسی باشد. اما این امر قطعیت ندارد.

بله، تست‌های روانشناسی مانند مصاحبه، اسکایپ و جعبه ابزار ذهنی در اینترنت وجود دارد. افراد ممکن است با انجام آن‌ها تا حدودی از احساسات درونی خود آگاه شوند. اما قابلیت اتکا به این تست‌ها پایین است. بهترین گزینه برای آگاهی از ترنس بودن مراجعه به روانپزشک متخصص است.

بله، مراکز تخصصی برای تشخیص و غربالگری و تأیید تراجنسیتی بودن افراد وجود دارد. این مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت و پزشکی قانونی فعالیت می‌کنند.

بله، روانپزشک، سکسولوژیست، متخصص غدد، جراح تغییر جنسیت و روانشناس از جمله تخصصهایی هستند که وجود آن‌ها در پرسه درمان یک ترس ضروری است.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها