منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
یک راه زیبایی با مزوتراپی
یک راه زیبایی با مزوتراپی

یک راه زیبایی با مزوتراپی

تاریخ انتشار:
29 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
17 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
3 آذر 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

مزوتراپی چیست و چگونه انجام می شود؟

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و زیبایی پوستی است که با شروع روزهای سرد پاییز و کمتر شدن قدرت نور خورشید، توجهات بیشتری به سمت این روش درمانی پوست، جلب شده است. همانطور که می دانید فصل پاییز و زمستان برای کارهای پوستی بسیار مناسبند. مزوتراپی در دسته عمل های زیبایی تزریقی قرار می گیرد زیرا در این روش مواد از طریق سوزن های ریزی وارد پوست می شوند و اثرات خوبی را از خود به جای می گذارند. مواد استفاده در مزوتراپی با توجه به هدف، متفاوت هستند.

در کل مواد استفاده شده در مزوتراپی را می توان به ویتامین ها، عصاره های گیاهی، هورمون ها و آنزیم ها دسته بندی کرد. مزوتراپی یک درمان چند جانبه است که بر روی پوست و مو انجام می شود. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مزوتراپی، نحوه انجام و عوارض آن بگوییم پس برای آشنا شدن با یکی دیگر از خدمات زیبایی و ترمیمی پوست با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. این مقاله با راهنمایی های مشاور پوست مجله پزشکی نوشته شده است.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی را می توان به زبانی ساده تعریف کرد: “تکنیک تزریق مکرر دارو با مقدار بسیار کم در انواع لایه‌های پوست” با این تزریق و استفاده از مواد متفاوت، می توان نتایج درمانی مختلفی را به دست آورد. واژه مزوتراپی از دو بخش «مزو» و «تراپی» تشکیل شده است. مزو در زبان لاتین به معنی «میانی» بوده و تراپی هم به معنی «درمان» است. همانطور که از اسم این روش برمی‌آید، در مزوتراپی لایه‌ی میانی پوست مورد هدف درمان قرار می گیرد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، پوست از سه لایه اپی‌درم (روپوست)، درم و هیپودرم تشکیل شده است.

لایه میانی یا درم حاوی رشته‌های پروتئینی کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید است. این رشته‌های پروتئینی باعث سفتی، حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست می‌شوند. وقتی سن ما زیاد می‌شود، مقدار این رشته‌ها کم شده و در نتیجه پوست شل، کدر و خشک می‌شود. فولیکول‌های مو، غدد چربی و غدد عرق نیز در این لایه قرار دارند. در نتیجه برای ترمیم پوست و مو بهترین هدف لایه میانی است که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اولین بار پزشکی فرانسو در سال 1952 توسط پزشکی فرانسوی، مزوتراپی انجام شد. او در اطراف گوش بیمار ناشنوایی داروی پروکائین را تزریق نمود و نتیجه بهبودی بیمار بود. در سال 1958 این کار به‌اصطلاح مزوتراپی نام گرفت و پزشکان متعدد فرانسوی از این روش در بیماران مختلف استفاده کردند. چیزی نگذشت که مزوتراپی به دیگر نقاط جهان هم رسید و پزشکان با بررسی این روش و کسب تجربه در مورد سایر بیماری‌ها نتایج مختلفی را گزارش کردند. در سال 2005 مزوتراپی به تمامی پزشکان دنیا معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت به‌طوری‌که در حال حاضر ازاین روش برای رفع انواع مشکلات می‌توان از مزوتراپی استفاده نمود. ازمزایای درمان مزوتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان بیماری‌های موضعی مختلف

  • دسترسی سریع و مستقیم به موضع هدف برای درمان فوری

  • استفاده از مقادیر کم دارو برای درمان سریع‌تر بیماری‌هایی که به دز کم‌نیاز دارند

موارد استفاده از مزوتراپی

موارد استفاده از مزوتراپی

چربی زدایی و رفع سلولیت: در این روش بعد از انجام و تزریق دارو به بافت هدف، سلول‌های حاوی چربی در زیرپوست آزادشده و شکسته می‌شوند و درنهایت ضعیف و منهدم می‌گردند. بعد از انهدام سلول‌های مرده، چربی‌های آزادشده درون جریان خون قرارگرفته و درنهایت از طریق روده و کلیه از بدن دفع می‌شوند.

از بین بردن چین‌ و چروک: وقتی سلول‌های چربی بعد از درمان به این روش منهدم شده و از بدن خارج می‌شوند سایر مواد و ویتامین‌های موجود در داروی مزوتراپی که به درون بدن تزریق‌شده است باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شوند و آسیب های ایجاد شده در پوست را که به‌ وسیله مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد به وجود می آیند را خنثی می‌کنند. علاوه بر خنثی کردن اثر نامناسب این مواد، ظاهر طبیعی‌تر و زیباتر را به‌خصوص در ناحیه پلک‌ها، صورت و گردن ایجاد کرده و باعث درمان چین و چروک صورت می شوند.

تأثیر مزوتراپی بر ریزش مو: در افرادی که به دلایل مختلف دچار ریزش مو شده اند می‌توان به روش مزوتراپی مواد موردنیاز و داروهای مناسب را با تزریق به بافت موردنظر در پوست سر انتقال داد و سریع‌تر جلوی ریزش مو را گرفت. در این روش علاوه بر قطع ریزش مو، در صورت استفاده صحیح پزشک از مزوتراپی ، رشد دوباره مو آغازشده و فرد پرپشت شدن موی خود را نسبت به قبل از انجام این روش درمان به‌ صورت کاملاً محسوسی مشاهده می‌نماید. همچنین مزوتراپی در ناحیه سر باعث افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر شده و به درخشندگی و مقاومت مو نیز کمک می‌کند.

از بین بردن اسکار، کلوئید و جای سوختگی: در بیشتر مواقع به دلیل به وجود آمدن بافت همبند در ناحیه زخم یا بخیه این قسمت پوست سخت شده ، ظاهر نامناسب و برآمده پیدا می کند. درصورتی‌که در ناحیه موردنظر از مزوتراپی استفاده شود و داروی مؤثری به این محل تزریق گردد بافت همبند به‌ شدت سست و شکسته شده و می‌توان سایر مراحل درمان را به‌ راحتی روی پوست انجام داد در مورد بافت‌های سوخته پوست نیز با انجام این روش می‌توان به بهبود ظاهر پوست کمک بسیار زیادی نمود.

مزوتراپی و شاداب سازی پوست: هرچه سن فرد بالاتر رود به‌ صورت غیرارادی میزان ساخت کلاژن در پوست کاهش میابد. کلاژن مهم‌ترین عامل در حفظ جوانی و استحکام پوست است به‌ طوری‌ که کاهش آن به‌ مرور موجب ایجاد چین‌ و چروک و افتادگی پوست می‌شود. علاوه بر کاهش میزان کلاژن در اثر افزایش سن، قرارگیری در معرض نور آفتاب، تغذیه نامناسب، هوای آلوده، تغییرات جوی، سن، ارث و حتی استرس و فشارهای عصبی اثرات نامناسبی بر روی پوست می‌گذارند. برای رفع این چروک‌ها یا باید عمل جراحی را انتخاب کرد که یک عمل تهاجمی با عوارض خاص خود است یا این‌که از روش مزوتراپی که یک عمل غیرتهاجمی است، استفاده کرد.

موادی که در مزوتراپی استفاده می شوند

داروها

اتساع دهنده عروق: داروهایی مانند بوفلومدیل که باعث افزایش خونرسانی به ناحیه‌ی تحت درمان می‌شوند. این مواد ایمن و بی‌خطر هستند.

بی‌حسی موضعی: داروهایی مانند لیدوکائین و پروکائین که علاوه بر بی‌حسی، اثرات ضدالتهابی نیز دارند.

داروهای هورمونی: این موارد بیشتر در کوکتل‌های مزوتراپی مو استفاده می‌شوند. داروهایی مثل فیناستراید یا سیپروترون استات با مهار گیرنده‌های هورمونی، اثر هورمون‌های جنسی که باعث ریزش مو می‌شوند را مهار می‌کنند.

کلسی تونین: یکی از هورمون‌های طبیعی بدن که باعث بهبود خونرسانی، تغذیه فولیکولی و تغذیه پوستی می‌شود.

داروهای مغذی: موادی مانند سیلیکون که به طور طبیعی در پوست و موی ما وجود داشته و نقش ساختمانی مهمی دارند

ال‌-کارنیتین: ماده‌ی تجزیه‌کننده چربی‌ها که برای درمان سلولیت استفاده می‌شود.

ویتامین‌ها

ویتامین B5یکی از ویتامین‌های خانواده B  که در تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیوتین: اثری مشابه ویتامین B5 دارد. کمبود بیوتین باعث پوسته پوسته شدن و ریزش مو می‌شود. این ویتامین در تنظیم ترشح غدد چربی پوستی نیز موثر است.

ویتامین Cآنتی اکسیدان مفید و یکی از موادی که تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

ویتامین Aکلاژن سازی را تحریک کرده و دارو رسانی به پوست را بهبود می‌بخشد.

مواد معدنی: عناصری مانند مس، سلنیوم، فسفر، روی (زینک) بر سلامت و شادابی پوست و موی ما موثر هستند.

سایر مواد

سدیم پیروات: برای بهبود حالت کدر و خسته‌ی پوست، تاثیرات ضدپیری و رفع لکه‌های پوست

گلیکولیک اسید: ماده‌ی سفید کننده برای بهبود اسکارها، لکه‌های تیره و ترک‌های پوستی.

کافئین: در محلول‌های لیپولیتیک استفاده شده و در درمان سلولیت و ریزش مو موثر است.

عوارض جانبی و خطرات مزوتراپی

عوارض جانبی و خطرات مزوتراپی

در مزوتراپی به علت این که دارو به شکل موضعی و دقیقاً در محل دچار مشکل تزریق می‌شود، عوارض جانبی نادر و محدود هستند. برخی عوارضی که تا کنون گزارش شده‌اند عبارت‌اند از:

  • واکنش آلرژیک یا حساسیت به داروها و مواد تزریق شده به پوست – حساسیت‌ها ممکن است بلافاصله یا بعد از مدتی نمایان شوند. معمولاً خفیف بوده و نادر هستند.

  • یکی از مواد استفاده شده در مزوتراپی به اسم لیستین گاهی باعث التهاب و ورم موضعی می‌شود.

  • عفونت‌های پوستی -این عارضه بیشتر ناشی از خطای کادر درمانی و گاهی به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بعد از درمان توسط بیمار است.

  • ظاهر شدن لکه‌های تیره یا روشن در محل تزریقات

  • کبودی و خون مردگی در محل تحت درمان

  • ایجاد زخم، اسکار یا بدشکلی در محل تحت درمان

  • التهاب بافت چربی زیرپوستی

تقریباً همه‌ی این عوارض و خطرات نادر هستند و تنها التهاب است که ممکن است در برخی از بیماران به شکل موقتی ایجاد شود. به هر حال تا امروز عوارض شدید یا آسیب به پوست در کلینیک خانه سفید رخ نداده است.

مزایای استفاده از مزوتراپی

این روش درمان به‌عنوان روشی غیر جراحی معمولاً بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر شیوه سرپایی بودن آن مزایای بسیار زیادی دیگری نیز دارد که به آن اشاره خواهیم کرد:

  • ازنظر هزینه بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه محسوب می‌شود. هزینه‌ای که فرد برای درمان از طریق مزوتراپی پرداخت می‌کند به‌ مراتب کمتر از سایر هزینه‌هایی مانند لیزر است به‌خصوص که با توجه به تعدد جلسات مورد استفاده می‌توان هزینه مربوط به این روش درمان را نسبت به سایر روش‌ها بسیار اندک توصیف کرد.

  • این روش غیر سمی است و عوارض جانبی کمی دارد. همان‌طور که اشاره شد در این روش همان داروی موردنیاز به پوست تزریق می‌شود منتها با دوز کمتر و با تعدد دفعات تکرار بیشتر. به‌طورکلی مزوتراپی همان روش درمانی دارویی رایج بین پزشکان است که برای تسریع نتیجه به‌صورت مستقیم به بافت هدف تزریق می‌شود.

  • این روش به‌ صورت کاملا بی ضرر بوده و باعث تحریک واکنش‌های داروئی عمومی نمی‌شود.

  • دارو بعد از تزریق مستقیماً روی بافت هدف تأثیر کرده و از دستگاه گوارش یا کبد عبور نمی‌کند؛ بنابراین ضرری برای بدن ندارد.

  • بعد از انجام فرد می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی فعالیت‌های روزانه خود را از سر گرفته و دوره نقاهت را به‌ سرعت طی کند.

  • با استفاده از مزوگان که دستگاه مخصوص انجام مزوتراپی است می‌توان بدون درد و درعین‌حال به‌صورت بسیار سریع حجم تزریق را در حد میکرولیتر هم تنظیم کرد و دارو را در فواصل مساوی به ناحیه‌ی درمان شده رساند و به‌راحتی تا بیش از صد تزریق را انجام داد.

البته موارد بسیار زیاد دیگری نیز با مزوتراپی قابل انجام و درمان است که ازجمله آن می‌توان به تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی، درمان آسیب‌های ورزشی، بیماری‌های دستگاه عصبی، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مختلف پوستی، بیماری‌های عروقی، ترک سیگار و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. همچنین استفاده وسیعی از مزوتراپی درزمینهٔ پزشکی زیبایی نیز وجود دارد درمان شلی و افتادگی پوست، جوان‌سازی پوست، چروک‌های ظریف صورت، بالا بردن صورت، درمان خطوط ناشی از زایمان یا تغییر وزن بر روی بدن، برخی ضایعات رنگ‌دانه‌ای، سلولیت و چاقی موضعی، انواع ریزش مو، آکنه و وجود بالشتک چربی زیر پلک‌ها ازجمله کاربردهای مزوتراپی در زیبایی به شمار می‌رود.

 
بیشتر بخوانید:

غبغبتان را آب کنید
  جایگزین سالم لوازم آرایشی
  به کدام خال ها دست نزنیم
  کمبود خواب و صدمات پوستی 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها