منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
همه چیز در مورد شستن موها
همه چیز در مورد شستن موها

همه چیز در مورد شستن موها

تاریخ انتشار:
24 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
16 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
24 آبان 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چند بار در هفته و به چه صورت می توان موها را شست؟

یکی از مواردی که می تواند بر روی زیبایی ظاهری شما تاثیر بگذارد، داشتن موهایی سالم است. تحقیقات زیادی در این زمینه نشان می دهد ریزش موها و آسیب دیدن آن نه تنها بر ظاهر افراد تاثیر منفی دارد، بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس و صدمات روحی می شود. راه های مراقبتی از پوست و مو بسیار گسترده است و در این زمینه ماسک های زیادی توصیه می شوند اما ابتدایی ترین مورد، شستن صحیح و به موقع موها می باشد.

همانطور که می دانید، جنس و نوع موی افراد با هم متفاوت است و هرگز نمی توان در زمینه پوست و مو نسخه یکسانی برای همه تجویز کرد. اما می توان مواردی را بصورت کلی بیان کرد که رعایت آنها باعث سلامت موها شده و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می کند. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تعداد دفعات مورد نیاز برای شستشوی موها و نحوه انجام آن بگوییم. پس برای داشتن موهایی سالم و زیبا ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

چرا موها چرب می شوند؟

شستشوی موها ارتباط مستقیمی با چرب شدن آنها دارد و هرچه موها با سرعت بیشتری، چرب شوند، نیاز ما به شستشوی آنها بیشتر می شود. در ادامه می خواهیم دلایل شایعی که باعث چرب شدن زود به زود موها می شوند را بررسی کنیم. چرب شدن زود به زود موها می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بیشتر آنها به عادت های شیوه زندگی ما برمی گردد که به راحتی قابل اصلاح هستند.

درماتیت سیبریئیک: یک بیماری شایع پوستی که ممکن است از دوران کودکی شروع شود. به شکل زرد، یا قرمز، همراه با خارش، و تکه های پوست بروز میکند.

نوع و جنس موی شما: نوع مویی که دارید نیز می تواند باعث چرب شدن زودهنگام موها شود. اگر موهای خوب دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار، ریشه های چرب تری دارند.

عدم تعادل هورمونی: عدم تعادلی هورمون ها میتواند موجب تولید بیش از حد چربی شود. این هورمون آندروژن نام دارد. و تولید سبوم را کنترل می کند، بنابراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود، به خصوص در پوست سر.

رژیم غذایی نامناسب: بسیاری از شرایط از جمله موهای چرب به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب است. غدد سباسه روغن بیشتری تولید میکنند و پوست سر را چرب می کنند.یک رژیم غذایی مناسب، باید شامل غذاهای حاوی ویتامین B و E و روی باشد.

تغییرات آب و هوایی: محیط زیست نیز عملا با پوست سر چرب مرتبط است. اعتقاد بر این است که رطوبت، موجب تولید چربی بیشتر پوست سر می شود.آب و هوای تابستان همچنین می تواند مشکل دیگری را نیز به همراه داشته باشد، افزایش دما در طول تابستان منجر به افزایش عرق می شود که با ترکیب روغن پوست سر، منجر به موهای بسیار چرب می شود.

شستشوی صحیح موها

مصرف اشتباه محصولات مراقبت از مو و کاربرد بیش از حد: استفاده اشتباه از مواد مراقبت مو می تواند موجب آسیب به موهای شما شود. به عنوان مثال، انتخاب شامپو اشتباه ممکن است با ترشح تومور پوستی به پوست شما آسیب می رساند. همیشه اطمینان حاصل کنید که شامپوهای مربوط به نوع مو و پوستتان را انتخاب کنید.

استرس و افسردگی: استرس و افسردگی، تاثیر به سزایی بر روی پوست بدن دارد و موجب بیماری های پوستی می شود.

دست زدن زیاد به موی سر: دست نیز روغن تولید می کند و هنگامی که موهای سر خود را مکرر لمس میکنید، ممکن است میزان چربی را افزایش دهید.

نرم کننده بیش از حد: استفاده بیش از حد نرم کننده، همچنین می تواند این مشکل را ایجاد کند.استفاده از نرم کننده قوی و شستشوی نامناسب آن موجب چربی پوست می شود.

شانه زدن بیش از حد: اگر مو را بیش از حد شانه بزنید، این امر همچنین می تواند منجر به چرب شدن مو شود.

خواص ژنتیکی: این مشکل همچنین می تواند علت ژنتیکی داشته باشد. این بدان معنی است که وقتی والدین شما موهای چرب داشته باشند، احتمالا همینطور هم خواهد بود.

چند وقت یکبار موها را بشوییم؟

هر زمان موهای انسان چرب شد باید شسته شود؛ این در حالی است که مدت زمان ظهور چربی‌ها بر روی مو از هر فرد به فرد دیگر بر اساس هورمون‌ها و ژن‌های او متفاوت است. هورمون‌های مسئول افزایش تولید چربی در دوران بلوغ افزایش می‌یابد و این مسئله باعث می‌شود بسیاری از ما با افزایش سن موهای چربی داشته باشیم. در نتیجه پاسخ این سوال شایع در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید موها را بشویید از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مطمئناً نیازی به شستن روزانه موها نیست؛ زیرا مضرات شستشوی روزانه بیشتر از فایده آن است. برای پاسخ دادن به این سوال که هر فرد چند بار در هفته نیاز به شستن موهای خود دارد به گونه ای که به موها آسیب نرساند، باید ۳ مورد اساسی را در نظر گرفت:

نوع پوست: اگر پوست غیر چربی دارید، باید حداقل هفته‌ای یک یا دو بار موهای خود را بشویید و اگر پوست سرتان چرب است، باید مرتباً موهای خود را بشویید.

ساختار مو: طول و کیفیت موها در سرعت انتشار چربی تأثیر دارد. اگر موهای درشت یا فر دارید، توصیه می‌شود آن را هفته‌ای یک بار بشویید. در مقابل، افرادی که موهای صاف و نرم دارند باید هفته‌ای دو بار یا بیشتر شامپو بزنند.

فرم موها: نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، فرم موهای شماست. اگر به دلیل استفاده زیاد از حالت دهنده‌ها موهای شما آسیب دیده، باید کمتر آن را بشویید.

شامپو کردن موهای شما خاک و روغن آن را از بین می برد ، اما باعث می شود کوتیکول رطوبت طبیعی آن نیز برداشته شود. اگر موهای روغنی یا صاف دارید، باید روزانه آن را بشویید. انواع موهای طبیعی و خشک و همچنین موهای مواج ممکن است بین جلسات شامپو ۲ تا ۳ روز به طول انجامد. همچنین اگر موهای خود را رنگ کنید یا شیمیایی کنید، می توانید تا زمانی که می توانید ادامه دهید. لازم است موهای طبیعی کمترین شستشو را داشته باشند زیرا تمایل به خشک تر شدن دارد. نکته دیگر سن شماست. غدد روغنی (سباسه دار) با افزایش سن ، سبوم کمتری تولید می کنند، بنابراین ممکن است نیازی به شامپو کردن هر چند وقت یکبار نداشته باشید.

شستشوی صحیح موها

چگونه موهای خود را بشوییم؟

رایج ترین ابزارهای شستشوی مو که توسط متخصصین پوست توصیه می شود شامپو و نرم کننده اصلی است. شامپویی که مو را از خاک، روغن و محصولات آرایشی به خوبی خلاص کند. برای جلوگیری از خشک شدن انتهای ریشه موهای خود، باید شامپو را فقط در پوست سر خود متمرکز کنید. نرم کننده مو کمک می کند تا رطوبت در وسط و انتهای موهای شما دوباره برقرار شود. اگر موهای رنگ شده دارید، باید از محصولات محافظ رنگ استفاده کنید تا میزان ریزش رنگ با هر شستشو کاهش یابد. شامپوهای زیر را می توانید برای انواع مدل های مو در مراکز زیبایی یا داروخانه پیدا کنید:

  • موی خشک

  • موهای طبیعی

  • موهای روغنی

  • شفاف سازی ، پاکسازی عمیق (هفتگی مورد استفاده در هفته)

  • موهای رنگ شده

  • موی آسیب دیده

  • دارویی (برای شوره سر)

  • دو در یک (ترکیب شامپو و نرم کننده)

روش شستن صحیح موها با شامپو

موهای خود را به طور کامل با آب خیس کنید تا شامپو بیشتر کف کند و از آب نسبتاً گرم استفاده کنید تا تمیزتر شوند. مقداری شامپو (حدود یک‌چهارم کف دست) را روی موهای خود بریزید. مقدار شامپو بستگی به جنس و نوع موهای‌تان دارد. کف زدن موها را از ریشه شروع کنید تا به نوک موها برسید. با نوک انگشتان خود آرام آرام کف سر خود را بشویید. با این کار هم کف سرتان استراحت می‌کند و هم چربی‌های زائد از بین می‌‌رود. بعد از آنکه موهای خود را به طور کامل شامپو شستید، با آب به خوبی بشویید. در صورت عدم شست و شوی مناسب، موها‌ی‌تان چسبنده و بی‌حالت به نظر می‌رسند. بعد از شستن موها، نوبت به نرم‌کننده می‌رسد.

نحوه شستن صحیح موها با نرم کننده مو

دقت کنید که نرم‌کننده اصلاً با ریشه‌های مو تماس نداشته باشد. مقدار نرم‌کننده بهتر است از شامپوی مورد استفاده‌ بیشتر باشد. نرم‌کننده موی سر به اندازه شامپو کف نمی‌کند. وقتی آن را روی موها‌ی‌تان مالیدید، ۵- ۲ دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید. با انگشتان خود موها را به حالت شانه زدن از هم باز کنید. این حرکت را به آرامی از بالا به پایین انجام دهید تا تمام گره‌ها و پیچیدگی‌های مو باز شود. حالا موهای خود را با آب نسبتاً سرد بشویید. این کار باعث می‌شود تا غده‌های ترشحی موها بسته شوند و بعد از خشک شدن بسیار درخشان‌تر به نظر برسند.

نکاتی برای سشوار کشیدن موها

در هنگام استفاده از سشوار موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • فقط از سشوار برای خشک کردن موی نسبتا مرطوبی که با حوله آبگیری شده است استفاده کنید و از سشوار زمانی که از موها آب می‌چکد استفاده نکنید.

  • از سشوار با دقت استفاده کنید، با حداقل سرعت و کمترین حرارت.

  • سشوار را دائما اطراف سر خود حرکت دهید و هیچگاه در یک نقطه متمرکز نکنید زیرا رطوبت درونی مو خارج شده و موجب تخریب دائمی مو می‌شود.

  • دقت کنید قبل از آنکه موکاملا خشک شود سشوار را خاموش کنید.

  • حرارت بیش از ۵۰ درجه باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود.

  • سشوار باید از فاصله دور (حداقل در فاصله ۶ تا ۱۲ سانتی‌متری) گرفته شود.

  • جریان هوا از سطح موها گذرانده شود و به پوست سر و ریشه موها مستقیما دمیده نشود. دقت کنید یک دسته مو بیش از چند ثانیه هوا نخورد و جای آن به طور مکرر عوض شود. موها به طور کامل خشک نشود زیرا برای اینکه مو نرم و قابل انعطاف باشد نیاز به مقداری رطوبت دارد.

  • در مورد موهای آسیب دیده باید احتیاط بیشتری صورت گیرد و ضمن استفاده از حالت دهنده مو از درجه کم سشوار استفاده شود.

  بیشتر بخوانید:

درمان ریزش موی شقیقه
جایگزین لوازم آرایش  
 کاندوم زنانه
 تست نگرش جنسی
 سوت کشیدن گوش

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها