منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
تورشن بیضه؛ بررسی علل و شیوه درمان پیچ خوردگی بیضه
تورشن بیضه؛ بررسی علل و شیوه درمان پیچ خوردگی بیضه

تورشن بیضه؛دردی بزرگ برای پسران

تاریخ انتشار:
23 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
28 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

بروز درد ناگهانی بیضه، یعنی نباید زمان را از دست داد. تورشن بیضه از جمله عارضه‌هایی است که درمان موفق آن بسیار به مدیریت زمان بستگی دارد. کوچک‌ترین اشتباه و ریسکی که سبب از دست رفتن زمان شود، عواقب غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است پیش از ورود به شرایط بحرانی، اطلاعات کافی از این عارضه بدست آورد.

مجله پزشکی در مقاله پیش رو، کاربردی‌ترین مطالب را در خصوص تورشن بیضه و ابعاد مختلف آن، جمع‌آوری کرده است. در این نوشته، مهم‌ترین علائم تورشن بیضه بررسی‌شده است. همچنین زمان طلایی برای درمان ارائه شده است. این مقاله بهترین راهنما برای جلوگیری از مرگ بیضه ها خواهد بود.

تورشن بیضه چیست؟

تورشن بیضه عارضه ای است که به دلیل پیچ خوردگی بیضه اتفاق می افتد. یعنی بیضه دور طنابی که عروق آن را تامین می‌کند، می‌پیچد. این پیچش هیچ ارتباطی به فعالیت فرد ندارد و معمولا بصورت خود به خود رخ می‌دهد. نام دیگر تورشن بیضه، گردش یا پیچ‌خوردگی بیضه است.

علائم تورشن بیضه کدام است؟

مهم‌ترین علامت گردش بیضه، درد شدید و ناگهانی است. شدت این درد به‌گونه‌ای است که در شب، فرد را از خواب بیدار می‌کند. لازم به ذکر است که درد در ناحیه بیضه براثر وجود عفونت و یا ضربه نیز به وجود می‌آید. اما اگر هیچ‌ یک از این موارد رخ نداده باشد، بهتر است به‌ سرعت به پزشک مراجعه کرد. سایر نشانه‌های پیچش بیضه در زیر فهرست شده است:

  • درد شدید و ناگهانی بیضه
  • درد در ناحیه شکم
  • تورم کیسه بیضه
  • تهوع و استفراغ
  • قرار گرفتن بیضه در حالت یا زاویه غیرطبیعی
  • احساس درد در هنگام ادرار

پیچ‌خوردگی بیضه به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

تورشن بیضه بر اثر اتفاق خاصی به وجود نمی‌آید. به‌ عبارتی‌ دیگر، عامل خارجی در رخ دادن آن تأثیرگذار نیست. این عارضه هنگامی اتفاق می‌افتد که بیضه می‌چرخد و به پیچ خوردن عروقی که خون را به کیسه بیضه می‌رسانند، منجر می‌شود. درنتیجه خون‌رسانی به این ناحیه کاهش پیدا می‌کند. گردش بیضه به آناتومی بیضه وابسته است.

این موضوع می‌تواند ارثی باشد و فرد به شکل ژنتیکی بیضه نامتقارن داشته باشد. به این معنا که یک‌ طرف بیضه سبک‌تر یا سنگین‌تر از طرف دیگر است. با این‌حال شرایطی وجود دارد که در بروز پیچش بیضه نقش دارد. این شرایط عبارت است از:

  • فعالیت سنگین و شدید
  • آسیب دیدن بیضه به دلایل مختلف
  • بزرگی یا رشد سریع بیضه در دوران بلوغ
  • اختلالات ژنتیکی
علت پیچش بیضه

تورشن بیضه در چه سنی اتفاق می افتد؟

پیچ‌خوردگی بیضه می‌تواند در هر سنی رخ دهد و خطر ابتلا به آن برای تمام مردان وجود دارد. اما این عارضه در اغلب موارد، در سن بلوغ اتفاق می‌افتد. بنابراین پسرانی که در سن 10 تا 20 سال هستند، بیشتر در معرض تورشن بیضه قرار دارند.  

عوارض پیچش بیضه

در صورت که پیچ خوردگی بیضه اتفاق بیفتد، لازم است به‌ سرعت برای درمان آن اقدام کرد. زیرا بعد از 6 ساعت بافت بیضه می‌میرد. اگر برای درمان بیضه به‌ موقع اقدام نشود، فرد با عوارض آن مواجه خواهد شد. مهم‌ترین عوارض پیچ خوردگی بیضه عبارتند از:

  • مرگ بافت بیضه
  • ناتوانی جنسی
  • آبسه بیضه
  • التهاب اپیدیدیم بیضه
  • گانگرن و سیاه شدن بیضه
عوارض تورشن بیضه

آیا پیچش بیضه خطرناک است؟

متأسفانه پاسخ به این سؤال مثبت است. پیچ‌خوردگی بیضه جز عارضه‌هایی محسوب می‌شود که  بسیار خطرناک است. زیرا گردش بیضه می‌تواند سبب بروز آسیب جدی به بیضه شود. همچنین در صورت از دست دادن زمان طلایی برای اقدام به درمان، ممکن است بیضه از دست برود. بنابراین در صورت مشاهده علائم، لازم است به‌ سرعت به پزشک مراجعه کرد.

خطر گردش بیضه

آیا گردش بیضه سبب عقیم شدن فرد می‌شود؟

در صورتی‌ که برای درمان به ‌موقع تورشن بیضه اقدام نشود، بیضه می‌میرد و یا آسیب شدیدی خواهد دید. در این شرایط با جراحی، بیضه را از بدن خارج می‌کنند. با خارج شدن بیضه، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود و ممکن است بیضه‌ی دیگر فرد نیز دچار پیچش یا آسیب شود. در این شرایط بیمار برای بچه‌دار شدن دچار مشکل خواهد شد و حتی ممکن است فرد عقیم شود. لازم به ذکر است این اتفاق بسیار نادر است و در درصد بسیار پایینی از بیماران اتفاق می‌افتد.

چطور از ابتلا به تورشن بیضه پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از تورشن بیضه، در درجه اول بهتر است سابقه خانوادگی بررسی شود. در صورتی که احتمال بروز بیماری به صورت ژنتیکی وجود داشت باشد، انجام اقدامات پیشگیرانه اهمیت بالایی خواهد داشت. این کار احتمال بروز بیماری را در آینده بسیار کاهش می‌دهد. 

پیشگیری از چرخش بیضه

تنها راه پیشگیری از تورشن بیضه عمل جراحی است. این کار جلوی بروز مجدد گردش بیضه را تا مدت‌ زمان طولانی می‌گیرد. با این‌ حال نمی‌توان گفت که بیمار دیگر هرگز به پیچش بیضه دچار نمی‌شود.

جلوگیری از پیچ خوردگی بیضه

جراحی تورشن بیضه چگونه انجام می شود؟

جراحی تورشن بیضه، یک عمل ساده محسوب می‌شود. در این عمل بیمار بیهوشی عمومی می‌گیرد و با یک برش کوچک جراحی انجام می‌شود. پزشک از طریق جراحی، هر دو بیضه را به داخل کیسه بیضه متصل می‌کنند. در نتیجه وضعیت به حالت طبیعی باز می‌گردد. هرچه سریع‌تر درمان پیچ‌ خوردگی بیضه انجام شود، احتمال نجات بیضه بالاتر است.  

جراحی تورشن بیضه

آیا پیچش بیضه در نوزادان اتفاق می افتد؟

احتمال بروز تورشن بیضه در نوزادان وجود دارد. این موضوع غالبا بصورت ژنتیکی اتفاق می‌افتد. در این حالت هنگام تولد نوزاد، روی بیضه کبودی دیده می‌شود. در اغلب موارد، زمان برای نجات بیضه  آسیب‌دیده ازدست‌رفته است. با این‌ حال، انجام جراحی برای نجات بیضه دیگر ضروری است. لازم به ذکر است که احتمال بروز تورشن بیضه در نوزادان بسیار نادر است.

آیا تورشن بیضه می‌تواند سبب سرطان بیضه شود؟

در حال حاضر مستندات کافی در مورد اینکه پیچ خوردگی بیضه می‌تواند عاملی برای بروز سرطان بیضه باشد، وجود ندارد. اما بر اساس برخی مشاهدات اخیر، این احتمال وجود دارد که تورشن بیضه خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد. این موضوع برای رسیدن به قطعیت، نیازمند مطالعات و بررسی‌های بیشتری است.

هزینه درمان تورشن بیضه چقدر است؟

هزینه عمل پیچ‌ خوردگی بیضه در درجه اول، به وخامت وضعیت بیمار وابسته است. همچنین شرایط مرکز درمانی و پزشک متخصص در این موضوع تأثیر می‌گذارد. جراحی تورشن بیضه ازجمله عمل‌هایی است که تحت پوشش بیمه قرار دارد. در نتیجه نمی‌توان هزینه ثابتی را برای جراحی پیچ خوردگی بیضه پیش‌بینی کرد، اما به صورت کلی جزو جراحی‌های اورژانسی ارزان قیمت می‌باشد.

برای درمان تورشن بیضه به کدام پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنیم؟

عمل تورشن بیضه باید اورژانسی انجام شود. زیرا مدیریت زمان برای درمان بسیار اهمیت دارد. برای این کار لازم است مستقیم به متخصص اورولوژی و اورژانس بیمارستان مراجعه کرد تا با یک جراحی راحت پیچ‌خوردگی بیضه را برطرف کند. نباید با مراجعه به پزشک عمومی ریسک کرد و فرصت نجات بیضه را از دست داد.

پزشک برای درمان پیچش بیضه

در صورت بروز تورشن بیضه، چکار باید کرد؟

مهم‌ترین علامت گردش بیضه، درد شدید و ناگهانی آن است. درست‌ ترین کار این است که به‌ محض آنکه فرد دچار این درد شد، به اورژانس مراجعه کند. متخصص اورولوژیست بهترین گزینه برای درمان تورشن بیضه است. در این حالت به‌ احتمال 90 درصد بیضه از آسیب جدی، نجات پیدا خواهد کرد. زیرا با یک عمل ساده و در زمان مناسب، پیچ‌خوردگی بیضه برطرف می‌شود. اما درصورت عدم مراجعه به‌ موقع، بیمار با عوارض غیرقابل جبرانی مثل آسیب جدی بیضه و حتی مرگ بیضه مواجه خواهد شد.

تورشن بیضه یک عارضه جدی است. بهتر است نگذارید ابهام یا سؤالی در ذهن شما در خصوص آن باقی بماند. متخصصین مجله پزشکی آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها