منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مراقبت از مو در پاییز
مراقبت از مو در پاییز

مراقبت از مو در پاییز

تاریخ انتشار:
14 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
15 آبان 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه از موهای خود در برابر هوای سرد محافظت کنیم؟

مو را می توان یکی از مهم ترین عوامل زیبایی ظاهری برای مردان و زنان دانست و ریزش مو، کابوسی وحشتناک است که در صورت مواجه شدن با آن، بسیاری از افراد اعتماد به نفس خود را از دست داده و دچار مشکلات روحی زیادی می شوند. با این توضیحات می توان نتیجه گیری کرد که مراقبت از موها همانند پوست، نه تنها در زیبایی و شادابی و جوانی موثر است، بلکه می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس هم بشود.

بنا به شرایط جوی و دمایی، نیاز است که مراقبت های خاصی را برای مو و پوست خود در نظر بگیریم. تحقیقات نشان داده است که در ماه های سرد سال، ریزش مو بیشتر می شود و همین موضوع می تواند افراد را نگران کرده و دست به اقداماتی ناصحیح بزنند مانند استفاده از داروهای تبلیغی و دروغین. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از شیوه های مراقبتی موها در روزهای سرد سال بگوییم پس اگر شما هم به سلامت موی خود اهمیت می دهید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

ریزش مو و هوای سرد

ریزش موها در حد طبیعی، اتفاق عجیبی نیست و برای هر دو گروه مردان و زنان پیش می آید. اما این ریزش طبیعی، در زمستان بیشتر می شود که می توان این موضوع را از دید علمی به این صورت توضیح داد که بر طبق نتایج تحقیقات انجام شده، موی سر برای حفاظت از پوست سر در مقابل اشعه خورشید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این نیاز با بروز هوای سرد و کاهش طول روز و قدرت نور خورشید، به مقدار قابل توجه کاهش می یابد در نتیجه با ریزش مو این مسئله را به افراد نشان می دهد.

از طرفی دیگر افرادی که مو‌های نازکی دارند، نسبت به افراد با موی عادی، با شروع روزهای سرد بیشتر دچار ریزش مو می‌شوند. آب و هوای سرد زمستانی بر روی موهای شما به طور خاصی تاثیر می گذارد. تغییر مداوم درجه حرارت هوای گرم (داخل خانه) و هوای سرد (بیرون از خانه) می تواند موجب ایجاد لایه موادی از کوتیکول ها و رطوبت شود تا موها خشک شوند. از طرفی هوای سرد و خشک، تمام رطوبت پوست سر را جذب کرده و باعث خشک شدن بیشتر آن می‌شود که این خشکی به نوبه خود منجر به شکنندگی و ریزش مو خواهد شد. در نتیجه چنین افرادی با مدل موی خود، باید بیشتر از افراد دیگر، مراقب این موضوع باشند و در این فصل توجه ویژه‌ای به مو‌های خود نشان دهند.

مراقبت از موها در هوای سرد

راهکارهای مراقبتی مو در روزهای سرد

محافظت و مراقبت از مو در فصل سرما به مراتب آسانتر از فصل گرما است. در ادامه می خواهیم چند نکته را با هم مرور کنیم که با رعایت آنها می توانیم در فصل سرد پاییز و زمستان از موهای خود مراقبت کنیم.

هر روز موهای خود را نشویید!

از آنجا که هوای سرد موهای شما را خشک می کند، نیازی به شستن هر روز موها نیست. شست و شوی مداوم موها میتواند باعث شود رطوبت موهایتان که وظیفه محافظت در برابر سرما را دارد، از بین برود و انجام این کار ممکن است موهای شما را بیشتر خشک کند. موهای خود را را 2 یا 3 بار در هفته بشویید. موهای شما باید بتوانند رطوبت بیشتری را حفظ کنند!

هر روز نرم کننده استفاده کنید

اگر موهایی چرب دارید، از یک نرم کننده ی سبک استفاده کنید و فقط بر روی انتهای موهای تمرکز داشته باشید. اگر موهایتان خشک است، از یک نرم کننده ی عمیق استفاده نمایید. زمانی که میخواهید دوش بگیرید، نرم کننده را به موهای خود بمالید و چند دقیقه ای پیش از شست و شو صبر کنید.

از شامپوی بچه استفاده کنید

گاهی لازم است شامپویی را که به طور مستمر استفاده میکنید کنار بگذارید و شامپویی مصرف کنید که کمتر مواد شیمیایی دارد. هفته ای یک بار برای شستشوی مو از شامپوی بچه استفاده کنید. خیلی زود متوجه تفاوت آن میشوید. برای اینکه مطمئن شوید نرمی موها از دست نرفته است، از نرم کننده استفاده کنید.

از روغن ها و مواد طبیعی استفاده کنید

مراقبت از موها با استفاده از روغن های طبیعی فقط مخصوص فصل سرما نیست، اما در این فصل موهای شما بیشتر از همیشه به تغذیه شدن نیاز دارد. آفتاب شدید تابستان، آب استخر و اسپری های ضد آفتاب همه و همه باعث ضعیف شدن موها میشوند. برای پیشگیری از خشک شدن موها و پوست سر، چند قطره روغن نارگیل به شامپو اضافه کنید. میتوانید پس از حمام نیز انتهای موهای نم دار خود را با روغن های طبیعی ماساژ دهید.

مراقبت از موها در هوای سرد

از روغن نارگیل بیشتر استفاده کنید

این پیشنهاد به ویژه برای کسانی که اهل استفاده از روغن ها برای پوست و مو هستند، بسیار مفید است. اکنون فصل استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل نه تنها موها را نرم میکند، بلکه باعث رطوبت رسانی کافی به پوست نیز میشود و جلوی خشک شدن و آسیب دیدگی موها را می گیرد. شما می توانید چند قطره روغن کرچک نیز به روغن نارگیل اضافه کنید تا مطمئن شوید حجم موهایتان در سرما از دست نمیرود.

موها را ماساژ دهید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما ماساژ پوست سر در پاییز و زمستان به شما کمک میکند تا جریان خون بهتری در این ناحیه داشته باشید، رشد موها بهبود یابد و در کل موی سالم تری داشته باشید. پیشنهاد می شود در حین ماساژ از روغن های گیاهی برای تقویت هرچه بیشتر موها استفاده شود. 10 دقیقه ماساژ پوست سر قبل از رفتن به رختخواب علاوه بر کمک به حفظ سلامت موها، باعث ایجاد آرامش می شود و کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشید.

دوش آب سرد یا ولرم بگیرید!

از دوش گرفتن با آب داغ دوری کنید، چرا که آب داغ به موهایتان آسیب میرساند. در عوض، آب را ولرم تنظیم کنید یا اینکه از آب سرد استفاده نمایید تا باعث درخشندگی موهایتان شود!

کوتاه کردن مداوم موها

برای حفظ سلامت مو باید هر ۴ الی ۸ هفته مرتباً مو‌های خود را کوتاه کنید؛ اینکار نه تنها ریزش مو را کاهش می‌دهد، بلکه به از بین رفتن موخوره و جلوگیری از آسیب مو نیز کمک کرده و رشد مو را تقویت می‌کند.

درمان مو‌ها با بخار

این روش درمانی به مرطوب سازی پوست سر و تقویت مو کمک می‌کند تا از ریزش آن جلوگیری کرده و باعث براقیت و صاف شدن مو شود؛ بنابراین بسیار خوب است که به طور مداوم از بخار استفاده کنید.

از بکارگیری سشوار برای خشک کردن مو‌ها خودداری کنید

بهتر است مو‌ها به حالت طبیعی خشک شده و حتی الامکان از سشوار استفاده نکنید؛ زیرا این امر باعث شکستگی مو و جذب تمام رطوبت از آن می‌شود.علاوه بر این، باید از بیرون رفتن با مو‌های مرطوب خودداری کنید؛ زیرا هوای خشک زمستان باعث خشک شدن مو و شکست شدن آن می‌شود.

 

  بیشتر بخوانید:

درخشش پوست در هوای سرد
درمان ریزش موی شقیقه ها
جایگزین لوازم آرایش  
 کاندوم زنانه
 تست نگرش جنسی
 سوت کشیدن گوش

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها