منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
جدید‌ترین دارو ها و روش های درمان تبخال تناسلی
جدید‌ترین دارو ها و روش های درمان تبخال تناسلی

بهترین داروها و راه های درمان تبخال تناسلی

تاریخ انتشار:
3 مرداد 1401
زمان مورد نیاز:
6 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

تنها راه مقابله با تبخال تناسلی، کنترلِ بیماری است. روش‌های درمان تبخال تناسلی با هدف کنترل بیماری و بازگرداندن بیمار به زندگی عادی انجام می‌شوند. اما در حقیقت این بیماری مقاربتی، هیچ درمانی ندارد.

مجله پزشکی در این مقاله همه روش های درمان تبخال تناسلی و داروهای کنترل کننده این بیماری را معرفی کرده است. این راه حل‌ها بصورت شفاف و با بیان ساده نوشته شده است تا با مطالعه آن‌ها، موثرترین راه های کنترل تبخال تناسلی را بشناسید. این مقاله شناخت شما از داروها و روش های درمان هرپس تناسلی را کامل می‌کند.

داروهای درمان تبخال تناسلی کدامند؟

بر خلاف تصور بعضی افراد، آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان تبخال تناسلی کاربردی ندارد. زیرا آنتی‌بیوتیک در برابر ویروس بی اثر است و هرپس تناسلی هم یک بیماری ویروسی است. اما در شرایطی که بدن علاوه بر تبخال تناسلی با عفونت ناشی از باکتری‌ها هم درگیر باشد، در کنار داروهایی که برای بهبود هرپس تناسلی تجویز می‌شود؛ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز توصیه می‌شود.

داروهایی که برای درمان تبخال تناسلی تجویز می‌شوند عبارتند از؛

1. داروی ضد ویروس؛ جلوگیری از پیشرفت تبخال تناسلی

برای کنترل تبخال تناسلی از داروهای ضد ویروس استفاده می‌شود. زیرا داروهای ضد ویروس تسکین دهنده هستند و از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری می‌کنند. این داروها در دو شکل قرص و کرم در دسترس قرار دارند. استفاده از کرم های ضد ویروس چندان توصیه نمی‌شود. زیرا اثر بخشی کمتری نسبت به قرص ها دارند. رایج ترین داروهای ضد ویروس عبارتند از:

  • آسیکلوویر(زوویراکس)
  • والاسیکلوویر ( والترکس)
داروهای ضد ویروس تبخال تناسلی کدامند؟

2.      داروهای ضد درد؛ راه حل مدیریت درد برای تبخال تناسلی

در اغلب موارد، برای درمان اولیه تبخال تناسلی نیاز به مسکن وجود دارد. زیرا تاول های این ویروس معمولا دردناک هستند. بیمار می‌تواند برای کاهش درد خود، این داروهای را بدون نسخه پزشک تهیه کند.

اما در صورت مصرف داروی دیگری، یا وجود بیماری خاص، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت شود. از جمله مسکن هایی که می‌توان برای تسکین درد تبخال تناسلی استفاده کرد عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
بهترین داروهای ضد درد تبخال تناسلی کدام است؟

روش های درمان تبخال تناسلی

راه حل های درمان هرپس تناسلی به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. اینکه بیمار در کدام مرحله از بیماری به پزشک مراجعه می‌کند مشخص کننده روش درمانی است. در ادامه روشهای درمانی هرپس تناسلی براساس شدت بیماری آورده شده است:

روشهای درمان تبخال تناسلی کدام است؟

روش درمان اولیه؛ درمان تبخال تناسلی در مراحل ابتدایی

روش درمان اولیه ویروس تبخال تناسلی، زمانی است که بیمار در مراحل اولیه شیوع ویروس به پزشک مراجعه می‌کند. در این شرایط معمولا درمان در یک دوره کوتاه مدت با داروهای ضد ویروس و تحت نظر پزشک، شروع می‌شود.

اغلب بازه زمانی 7 تا 10 روزه برای این منظور در نظر گرفته می‌شود. اگر بیمار در این زمان بهبود نیافت، مدت زمان استفاده از داروها، به  تشخیص پزشک بیشتر خواهد شد.

درمان تبخال تناسلی در مراحل اول بیماری

اگر فرد باردار باشد، استفاده از داروهای ضد ویروس فقط بسته به تجویز پزشک متخصص انجام می‌شود. معمولا درمان تبخال تناسلی بعد از هفته 36 بارداری آغاز می‌شود و در صورت وجود ضایعه فعال هرپس، زایمان به صورت سزارین انجام خواهد شد. توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف خودسرانه دارو برای درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری اجتناب کنند.

درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری

روش درمان متناوب؛ درمان هرپس تناسلی در مرحله پیشرفت بیماری

در روش درمانی متناوب، بیمار در دو حالت از داروهای ضد ویروسی استفاده می کند:

  • هر زمان که اولین نشانه های تبخال تناسلی ظاهر شود
  • بیمار احساس کند که بیماری در حال شیوع است

نوع داروها با روش درمانی اولیه تفاوتی ندارد. اما مدت زمان استفاده از دارو در درمان متناوب  2 الی 5 روزدر نظر گرفته می‌شود. این راهکار تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس هرپس دارد. همچنین طول مدت و شدت عود تبخال تناسلی را کم می‌کند. در طول فرایند درمان، اگر لازم باشد پزشک برای بیمار داروی ضد درد نیز تجویز می‌کند.

درمان تبخال تناسلی پیشرفته

روش سرکوب کننده؛ درمان تبخال تناسلی پیشرفته

در روش سرکوب کننده ، فرد روزانه دوز مشخصی از قرص ضد ویروس را استفاده می‌کند. مقدار قرص بنا به تجویز پزشک مشخص می‌شود.  این کار در کاهش عود بیماری و مدت زمان آن بسیار موثر است. همچنین خطر انتقال ویروس به شریک جنسی را کاهش می‌دهد. طول درمان در این روش بنا به تشخیص پزشک متغیر است. در کنار فرایند درمان به روش سرکوب کننده، اگر بیمار درد داشته باشد، داروی ضد درد تجویز خواهد شد.

روش درمانی سرکوبگر برای بیمارانی که یکی از شرایط زیر را دارند تجویز می‌شود:

  • افرادی که بیش از 6 بار در سال بیماریشان عود می‌کند( اصطلاحا عود مکرر داشته باشند)
  • کسانی که دچار ضعف سیستم دفاعی بدن هستند
  • افرادی که شریک جنسی سالم دارند که به ویروس مبتلا نیست
درمان تبخال تناسلی پیشرفته کدام است؟

جدیدترین روش درمان هرپس تناسلی

در حال حاضر روش های جدید درمان تبخال تناسلی در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد. دانشمندان در حال کار بر روی داروهای جدیدی هستند که از تکثیر ویروس هرپس جلوگیری می کند. داروهای میکروبکش یکی از این گزینه ها محسوب می‌شوند.

میکروب کش ها موادی شیمیایی هستند که با کشتن میکروب ها، قبل از ورود به بدن، در برابر عفونت محافظت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که اینها می‌توانند تبخال تناسلی و برخی دیگر از ویروس‌های مقاربتی را از بین ببرند. حتی انتشار ویروس تبخال را از فردی به فرد دیگر کاهش دهند.

 اما برای استفاده از روش های درمان جدید نیاز به کامل شدن مطالعات و آزمایشات بالینی وجود دارد. در حال حاضر روش تازه ای برای درمان هرپس تناسلی به مرحله تجویز عمومی نرسیده است.

روش های درمان هرپس تناسلی در زنان و مردان متفاوت است؟

عاملی که سبب تفاوت در روش های درمان تبخال تناسلی در زنان و مردان می‌شود جنسیت افراد نیست. راه های درمان، هم در زنان و هم در مردان یکسان است و تنها میزان پیشرفت بیماری است که نحوه درمان را مشخص می‌کند. زیرا روش درمان هرپس تناسلی به شدت بیماری  و اینکه فرد در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد، وابسته است.

درمان تبخال تناسلی در مردان و زنان چه تفاوتی دارد

بهترین راه درمان تبخال تناسلی کدام است؟

ضایعات ناشی از ویروس تبخال تناسلی، در 90 درصد اوقات بدون نیاز به درمان و بعد از 2 الی 3 هفته از بین می روند. اما تاکنون هیچ روش درمان قطعی برای تبخال تناسلی به ثبت نرسیده است. اما راهکارهایی وجود دارد که در کنترل ویروس بسیار موثر هستند.

داروهای ضد ویروسی، در مراحل اولیه درمان از شیوع ویروس به خوبی جلوگیری می‌کند. این داروها در روش های درمان متناوب و سرکوب کننده نیز تاثیرات قابل توجهی دارند.

 استفاده از مسکن‌ها می‌تواند در التیام درد تاثیر مطلوبی بگذارد. البته این موضوع موقتی است و درمان محسوب نمی‌شود. در مقاله درمان تبخال تناسلی در خانه نیز، راه‌حل های طب سنتی و خواص مواد طبیعی برای کنترل‌ این بیماری نیز بیان شده است.

تجربه شما در درمان تبخال تناسلی چیست؟ با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی در این خصوص دارید، متخصصان مجله پزشکی آماده پاسخگویی به شما هستند.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها