منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
همه چیز در مورد عوارض لابیاپلاستی
همه چیز در مورد عوارض لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی؛ از پیشگیری تا درمان

تاریخ انتشار:
23 مهر 1401
زمان مورد نیاز:
3 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا می خواهید  بعد از عمل لابیاپلاستی، کمترین عوارض را داشته باشید؟ بررسی تجربیات دیگران، یعنی داشتن کمترین عوارض در عمل لابیاپلاستی. زیرا آگاهی و شناخت کافی از عوارض بعد از عمل زیبایی واژن، کمک می کند تا کمترین هزینه مادی را بپردازید.

در این مقاله عارضه های شایع، بعد از عمل لابیاپلاستی بررسی شده است. همچنین به شما خواهیم گفت که فراوانی عوارض در تجارب دیگران چقدر است تا دیدی شفاف داشته باشید. سپس راهکارهای موثری داده شده تا عوارض کمتری را تجربه کنید.  راه حل های این مقاله، تجربه ایمن از این عمل را به شما خواهد داد.

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

لابیاها دارای بافت مخاطی هستند. بنابراین، برش‌های ایجاد شده بر روی ناحیه تناسلی موجب التهاب عروق و اعصاب در این ناحیه می‌شود. درنتیجه ورم پس از جراحی به وجود می‌آید.

تورم بلافاصله بعد از عمل لابیاپلاستی ظاهر می‌شود. حتی ممکن است روز دوم بعد از جراحی میزان ورم بیشتر شود. در هفته اول و دوم بعد از عمل، بیشترین میزان تورم وجود دارد. این موضوع طی یک تا دو ماه پس از جراحی به مرور کاهش می‌یابد و نتیجه نهایی  آشکار می‌شود. 

 رعایت نکات زیر می تواند تا حد زیادی از تورم بعد از عمل لابیاپلاستی پیشگیری کند:

  • استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ ساعت اول پس از عمل 
  • استفاده از کمپرس گرم پس از یک روز از جراحی
  • دراز کشیدن در روز اول بعد از عمل
  • قطع مصرف سیگار واستفاده از مواد مخدر، در ماه اول بعد از جراحی
  • مصرف انواع ویتامین C و E در صورت صلاح دید پزشک
  • کاهش مصرف غذاهای شور و فست فود
  • مصرف سبزیجات و میوه های تازه
  • قطع استفاده از کمپوت های شیرین و لبنیات در هفته های اول پس از جراحی

درد پس از عمل لابیاپلاستی

بعد از عمل لابیاپلاستی، لبه های واژن حساس تر می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد درد خواهد شد که در هنگام ادرار، بیشتر احساس می‌شود. این درد ظرف مدت شش تا هشت هفته پس از عمل، از بین می‌رود. اگر درد بیشتر از این زمان طول بکشد و یا غیر قابل تحمل باشد، لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

استفاده از مسکن ها و داروهای تجویز شده توسط پزشک، پوشیدن لباس زیر نخی و گشاد از عواملی هستند که به کاهش درد بعد از جراحی لابیوپلاستی کمک می‌کنند.

بازشدن بخیه ها بعد از عمل لابیاپلاستی

باز شدن بخیه ها عمدتا به سه دلیل اتفاق می‌افتد:

1) فشار به لابیاها: بروز فشار به لابیاها به هر دلیلی مثل حالت نشتن فرد، می تواند سبب باز شدن بخیه ها شود.

2)  درست بخیه نشدن لابیاها: درست بخیه نشدن لابیا ها توسط پزشک یک اتفاق نادر است. بنابراین پیشگیری از این عارضه تا حد زیادی به مراقبتهای شخص وابسته است.

3) یبوست: کافیست با یک رژیم غذایی مناسب از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید و همزمان به روند بهبودی محل جراحی سرعت ببخشید.

 همچنین تا خوب شدن جای بخیه ها نباید ورزش، فعالیتهای سنگین و رابطه جنسی داشت. درازکشیدن در روز اول بعد از عمل از فشار به لابیاها پیشگیری خواهد کرد. در صورت باز شدن بخیه ها لازم است سریعاً به مراکز درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

بی حسی و سفتی پس از عمل لابیاپلاستی

بعد از عمل لابیاپلاستی ممکن است فرد با عارضه های بی حسی و سفتی، در محل عمل مواجه شود. این عوارض به علت آسیب دیدن مخاط و عروق لنفاوی به وجود می آید. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این جراحت ها بهبود می‌یابد.

پس از چند روز، احساس بی حسی، حس سوزن سوزن شدن (مانند زمانی که پای شما به خواب می رود) شروع می‌شود. این موضوع رایج و موقتی است. انتظار می‌رود که  بعد از چند روز بی حسی این قسمت از بین برود و نرمی و حس لابیاها به وضعیت قبل از جراحی باز گردد. اگر این عوارض پس از یک هفته تا ده روز شدت پیدا کرد و بهتر نشد، باید با جراح خود صحبت کنید.

خارش و سوزش بعد از عمل لابیوپلاستی

خارش و سوزش بعد از لابیاپلاستی، در دو حالت اتفاق می‌افتد:

1) هنگام عفونت لابیاها: این شرایط معمولاً با درد، تورم، ترشح مایعات غیرطبیعی و بد بو از جای بخیه‌ها همراه است. این اتفاق اغلب در همان روزهای ابتدایی یا هفته اول رخ می‌دهد.

2) جوش خوردن بخیه‌ها: احساس خارش در محل بخیه و برش، یک هفته بعد از عمل ظاهر می‌شود که نشانه ترمیم شدن زخم و جوش خوردن لابیاها است.

توصیه می‌شود که از خاراندن محل جراحی جداً بپرهیزید. شستشو با صابون می‌تواند باعث خارش بیشتر شود. برای همین از شامپوی ملایم و یا فقط آب ولرم برای شستشوی واژن استفاده کنید. اگر خارش شدت پیدا کرد و یا نشان از وجود عفونت داشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کبودی بعد از عمل لابیا پلاستی

کبودی پس از لابیاپلاستی عادی است. زیرا بعد از برش های لابیاپلاستی، ترمیم و جوش خوردن پوست سریعا شروع می‌شود. درنتیجه شخص با کبودی روبرو خواهد شد. این کبودی ها پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند و نیاز به اقدام خاصی نیست .

خونریزی بعد از عمل لابیاپلاستی

مهمترین دلایل خونریزی بعد از عمل لابیاپلاستی عبارت است از:

  • درست بخیه نشدن لابیاها توسط جراح
  • نشستن طولانی مدت
  • ورزش یا انجام فعالیت های سنگین
  • رابطه ی جنسی
  • وجود عفونت
  • داشتن یبوست و فشار به لابیاها
  • مصرف سیگار و دخانیات

توصیه می‌شود بعد از عمل جراحی لابیاپلاستی یک هفته استراحت کنید. با آب ولرم حمام کنید و تا افتادن بخیه ها دوش آب داغ نگیرید. بعد از لابیاپلاستی، هنگام پریودی نباید از تامپون استفاده شود و فقط استفاده از نوار بهداشتی مجاز است. همچنین تا زمان جوش خورن زخمها مراقب باشید یبوست نگیرید.  زیرا به بخیه ها فشار وارد می‌شود. اگر خونریزی کم و به صورت خونابه باشد، چیز خیلی مهمی نیست، با این حال باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی

بعد از برش و جراحی لابیاها، احتمال عفونت وجود دارد. یکی از بدیهی ترین دلایل عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی وجود عفونت واژن است. همچنین استریل نکردن محل زخم و یا عدم شستشوی درست نیز باعث ایجاد عفونت می شود.

 برای جلوگیری از عفونت  توصیه می‌شود که نکات زیر را رعایت کنید:

  1. ناحیه تناسلی را با یک سشوار، خشک و تمیز نگه دارید.
  2. از لباس زیر نخی استفاده کنید و از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ و نایلونی بپرهیزید.
  3. از آنتی بیوتیکها و کرمهای ترمیمی با مشورت پزشک استفاده کنید.
  4. از نشستن در وان یا تشت آب و نرفتن به استخر بعد از عمل زیبایی واژن خودداری کنید.
  5. در صورت نیاز دوش سرپایی با آب ولرم مجاز است. پس از آن ناحیه باید کاملا با سشوار خشک شود.
  6. تعویض پدهای بهداشتی به صورت دو ساعت یکبار و تحت تجویز پزشک الزامی است.
  7. سیگار و دخانیات مصرف نکنید.

گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی فقط در درصد کمی از خانم ها رخ می دهد. گوشت اضافی به خاطر کلوییدساز بودن پوست بدن شخص ایجاد می‌شود. در صورتی که پوست کلوئید ساز ندارید، نباید نگران گوشت آوردن در محل جراحی باشید. بهتر است پیش از جراحی از پزشک متخصص در این خصوص راهنمایی بگیرید.

خشکی مزمن، زخم و درد بعد از لابیاپلاستی

برخی از خانم ها خواستار برداشتن حداکثری بافت لابیاها هستند. در حالی که این یک تصمیم اشتباه است. حتی در مواردی این اشتباه از سمت پزشک اتفاق می‌افتد که با انتخاب درست جراح قابل حل است. برداشتن بیش از حد لابیا ها سبب بروز عوارض زیر خواهد شد:

  • خشکی مزمن
  • زخم شدن در مجاورت یا در نزدیکی دهانه واژن
  • درد در هنگام مقاربت

میل جنسی بعد از لابیاپلاستی

برخی از خانمها نگران کاهش میل جنسی بعد از عمل لابیوپلاستی به عنوان یکی از عوارض این عمل هستند. مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده است. در یکی از این تحقیقات که بر روی 50 زن بعد از انجام عمل لابیاپلاستی صورت گرفت؛ نتیجه نشان داد لابیاپلاستی بعید است باعث کاهش میل جنسی شود. با این وجود اگر جراح شما در کار خود مجرب نباشد، ممکن است به اعصاب حسی نزدیک به این ناحیه آسیب بزند و در نتیجه باعث کاهش حس جنسی شود.

به خاطر چه عوارضی بعد از عمل لابیاپلاستی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عوارض بعد از عمل لابیاپلاستی معمولا موقتی و ناپایدار هستند. براساس مطالعات انجام شده، از 113 مورد عمل لابیاپلاستی، 15 نفر تورم، کبودی و درد را به صورت گذرا تجربه کرده اند و تنها یک بیمار با خونریزی مواجه شده است. در تحقیقات دیگری که بر روی عوارض خطرناک و ماندگار صورت گرفت، مشخص شد که از هر 100 زن، فقط 4 نفر دچار این عوارض جدی شده اند.

کنترل عوامل تأثیرگذار بر شدت عوارض مانند سیگار کشیدن در کنار انتخاب یک پزشک جراح خوب و با تجربه، از بروز بسیاری از عوارض خطرناک احتمالی، بعد لابیاپلاستی جلوگیری می‌کند.

آیا عوارض دیگری از لابیاپلاستی می‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ می‌توانید پاسخ خود را از متخصصین مجله پزشکی دریافت کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها