منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
درمان لاغری صورت
درمان لاغری صورت

درمان لاغری صورت

تاریخ انتشار:
5 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
18 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آبان 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه می توان صورتی چاق داشت؟

یکی از مشکلاتی که در راه لاغر کردن وجود دارد، لاغری صورت است که بر خلاف بدن، برای عده زیادی چاق بودن آن خوشایندتر است. این مشکل در افراد چاق و لاغر وجود دارد و در این زمینه توسط افراد متخصص و غیر متخصص راه های زیادی پیشنهاد شده است. برجسته بودن گونه ها و پر بودن صورت به چهره زیبایی خاصی می دهد و از ارکان زیبایی ظاهری به حساب می آید. اگر لاغری بدن به موارد خاصی چون تحرک، تغذیه و خواب کافی بستگی دارد، لاغری صورت تا حدود زیادی به ژنتیک فرد وابسته است.

حتما شما هم افراد لاغر با صورت توپر یا برعکس را دیده اید که در این رابطه می توان ژنتیک را موثر دانست. افرادی هم که دچار اضافه وزن هستند و از رژیم‌های سخت برای کم کردن وزن استفاده می‌کنند، به دنبال نوسان وزن؛ یعنی کاهش و افزایش وزن‌های مکرر اغلب از لاغری صورت شکایت دارند. گاهی هم بیماری ها در این امر نقش اساسی دارند. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از دلایل لاغری صورت و درمان آن بگوییم پس اگر شما هم می خواهید صورتی زیبا و توپر داشته باشید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

دلایل لاغری صورت

با بالا رفتن سن نه تنها پوست صورت دچار چین و چروک می‌شود بلکه حجم صورت نیز کاهش یافته و حالت شاداب پوست صورت به خاطر کاهش چربی‌های زیر پوستی از بین می‌رود. کلاژن موجود در پوست موجب انسجام و سفتی پوست و الاستین باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و با کاهش تولید این دو ماده، پوست حالت شل و افتاده پیدا می‌کند. عواملی که می‌توانند در لاغر شدن صورت و شل و چروکیده شدن پوست صورت تأثیر داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک

  • روند طبیعی پیر شدن

  • آفتاب‌ سوختگی

  • عوامل تشدیدکننده محیطی

  • سیگار کشیدن

  • عدم تعادل هورمونی

  • بیماری

  • مصرف برخی داروهای خاص

  • کاهش وزن بسیار زیاد یا نوسان وزن زیاد

درمان موثر برای حجم دادن صورت

بیماری هایی که لاغری صورت را به همراه دارند

ایدز: در برخی از بیماری‌های عفونی مزمن مثل ایدز، لاغری بیش از حد صورت و آب شدن چربی‌های آن یکی از وجوه مشخصه بیماران است. در چهره این بیماران، برجستگی‌های استخوانی صورت کاملا مشهود است و به همین دلیل تا حدود زیادی چهره فرد به دلیل لاغری برایش ناخوشایند است

سل: از دیگر بیماری‌های عفونی موثر در لاغری صورت، می‌توان به بیماری سل اشاره کرد. در بیماری‌های گوارشی هم که جذب غذا در دستگاه گوارش به خوبی انجام نمی‌شود لاغری صورت رخ می‌دهد.

بیماری های گوارشی: به طور کلی، هر بیماری‌ای که مدت ابتلا به آن طولانی باشد، ممکن است به لاغری صورت منجر شود.

اعتیاد: افراد معتاد با گذشت زمان بعد از سوءتغذیه‌ای که پیدا می‌کنند دچار لاغری مفرط، به‌خصوص در ناحیه صورت می‌شوند که یکی از نشانه‌هایی است که دیگران را متوجه اعتیاد آنها می‌کند.

پودرهای چاق‌کننده صورت حاوی کورتون

کاهش کلاژن سازی با افزایش سن، از مهم‌ترین عوامل کم شدن حجم صورت و لاغری آن است. مصرف قرص‌های کورتون و برخی داروها باعث می‌شود اشتهای فرد افزایش پیدا کند و به افزون‌خواری روبیاورد. علاوه بر این مصرف داروهای کورتونی در عین حال که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، عوارضی برای فرد خواهد داشت. مهم‌ترین عارضه‌ای که در مورد مصرف کورتون وجود دارد، تحلیل عضلات و پوکی استخوان است.

عارضه دیگر، احتمال آسیب به غده فوق‌کلیه است، به طوری که غده فوق‌کلیه دیگر قادر نخواهد بود هورمون‌های خودش را که شبه‌کورتون است، تولید کند. به علاوه در چنین مواردی صرف‌نظر از عوارض و عواقبی که مصرف داروها و پودرهای حاوی کورتون به دنبال دارند، فرد در معرض خطر شوک ناشی از قطع ناگهانی دارو نیز قرار می‌گیرد. در نتیجه وقتی هم که به پزشک مراجعه می‌کند، از آنجا که محتویات این پودرها برای پزشک نامعلوم است، امکان تشخیص درست برای درمان مناسب و رفع مشکل وجود ندارد.

درمان موثر برای حجم دادن صورت

تزریق ژل، چربی و همچنین کاشت پروتز از راهکارهای درمانی موثر برای رفع لاغری صورت است که با توجه به میزان لاغری صورت درمان مناسب پیشنهاد می‌شود. در مواردی که لاغری صورت در حد متوسط باشد، با تزریق ژل یا چربی می‌توان تا حدودی این مشکل را جبران کرد اما در لاغری‌های مفرط معمولا آنچه که دلخواه شخص است به دنبال درمان حاصل نمی‌شود.

تزریق چربی: به‌طور کلی بهترین روش برای بهبود لاغری صورت، تزریق چربی است. در این روش از یکی از نواحی مورد نظر در بدن که چربی‌های اضافه دارد، مقداری چربی بیرون کشیده می‌شود و سپس چربی به دست آمده، با حفظ سلامت سلول‌های چربی، غنی‌سازی می‌شود و در نواحی از صورت که حجم خود را از دست داده‌اند تزریق می‌شود. اما یکی از مشکلاتی که برای چاق کردن صورت بیماران مبتلا به لاغری مفرط، با این روش وجود دارد، این است که در بدن به اندازه کافی چربی برای تزریق وجود ندارد بنابراین باید برای پرکردن صورت از فیلر یا پروتزهایی که با توجه به شرایط بیمار ممکن است لازم باشد، استفاده شود تا صورت پرتر و چاق‌تر به نظر برسد.

نکته: تزریق ژل یا چربی جنسیت نقشی ندارد، فقط در آقایان اغلب حجم بیشتری برای تزریق ژل لازم می‌شود.

تزریق ژل: تزریق ژل می‌تواند به نحو مؤثری، حجم ازدست‌رفته‌ی صورت را جایگزین کند و فرم صورت را بهبود دهد. عنصر اصلی اغلب ژل‌های تزریقی، هیالورونیک اسید است. این ماده مولکول‌های آب را جذب خود کرده و آنها را در خود نگه می‌دارد و بدین ترتیب پوست را برجسته و شاداب می‌کند. در حال حاضر ژل‌های جدید به دلیل سازگاری بهتری که با بدن دارند و همچنین موقت بودن ماندگاری‌شان، امکان جابجا شدن ندارند. ضمن اینکه قبل از اینکه فرصت حرکت پیدا کنند، تحلیل می‌روند و نیاز است که مجدد ژل به ناحیه موردنظر تزریق شود.

یکی از فوق‌العاده‌ترین چیزها در مورد تزریق ژل این است که شما می‌توانید نتایج را بلافاصله پس از جلسه درمانی مشاهده کنید. ممکن است تا چند روز جایی که ژل تزریق شده است کمی متورم باشد و در موارد کمی نیز ممکن است در این ناحیه کبودی ایجاد شود. به طور کلی، نتایج حاصل از تزریق اغلب ژل‌ها موقتی هستند و معمولاً بین چند ماه تا یک سال دوام دارند. مدت زمان دقیق ماندگاری ژل به نوع آن بستگی دارد. برای حفظ نتایج حاصل از تزریق ژل لازم است که تزریق پس از مدتی تکرار شود.

پروتز: امروزه از روش کاشت پروتز (ایمپلنت) کمتر استفاده می‌شود و به جای آن روش‌های تزریق ژل و تزریق چربی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این حال، روش کاشت پروتز یک راه حل دائمی و همیشگی برای چاق کردن صورت است. پروتز‌ها روی استخوان صورت قرار داده می‌شوند و می‌تواند برجستگی‌های دلخواه شما را در صورت ایجاد کنند.

از پروتز‌های مختلف چانه می‌توان برای افزایش برجستگی قدامی، تحتانی یا کناری چانه استفاده کرد. پروتز‌های چانه از طریق برشی که در داخل دهان و زیر لب بزرگ ایجادمی‌شود، در زیر یا کنار پلک پایین قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌های مخصوص خطوط فکی نیز می‌توانند برجستگی و فرم قسمت کناری و پایینی صورت را تصحیح کنند. پروتزهای پارانازال نیز پروتزهایی با فرم و ساخت سفارشی هستند که بین بینی و لب بالایی قرار می‌گیرند تا برجستی قدامی فک بالایی را زیادتر کنند.

درمان موثر برای حجم دادن صورت

درمان های خانگی برای چاقی صورت

نوشیدن آب کافی: کم آبی بدن یکی از دلایل مهم لاغری صورت است. نوشیدن آب کافی در طول روز آب میان بافتی سلول‌ها را تامین می‌کند و اثر فوق العاده‌ای بر چاق شدن صورت دارد.

نوشیدن شیر: برای چاق شدن سریع صورت هر روز شیر بنوشید. این نوشیدنی سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و با افزایش آبرسانی به سلول ها‌ی پوستی باعث پر شدن صورت می‌شود.

مصرف میوه و سبزیجات: برای چاق شدن سریع صورت کافی است مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذاییتان افزایش دهید. فیبر موجود در میوه و سبزیجات باعث آبرسانی به سلول‌های پوست می‌شود.

مصرف آجیل: یکی از بهترین روش‌ها برای چاق شدن صورت در یک هفته خوردن آجیل است. پسته، فندق و بادام را بکوبید و با دو عدد خرما یا مقداری شیره خرما ترکیب کنید، تا به شکل خمیر درآید. با این خمیر حب‌های کوچک درست کنید. روزانه ۵ تا ۱۰ عدد از این حب‌ها را بخورید تا صورتتان پر شود.

خوردن آب سیب زمینی: سیب زمینی سرشار از ویتامین C است، بنابراین باعث آبرسانی پوست شده و به چاق شدن صورت و برجسته شدن گونه‌ها کمک می‌کند. برای پر شدن صورت در یک هفته روزانه دو لیوان آب سیب زمینی بنوشید.

رژیم غذایی پر کربوهیدراتبرای چاق شدن صورت در یک هفته مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و پاستا را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. خوردن این مواد غذایی باعث اضافه شدن چربی صورت شده و صورتتان را به سرعت چاق می‌کند.

خوردن جوانه گندم: کالری جوانه گندم بالا است و گنجاندن آن در رژیم غذایی باعث چاق شدن بدن و صورت می‌شود. همچنین پروتئین موجود در جوانه گندم باعث افزایش حجم عضلات می‌شود.

خوردن شیر خشک: شیر خشک سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و نقش موثری در آبرسانی به پوست دارد. برای چاق شدن سریع صورت دو قاشق غذاخوری شیر خشک، یک قاشق مرباخوری عسل و یک لیوان شیر را با یکدیگر ترکیب کنید.

ماسک های خانگی

ماسک خیار: استفاده از ماسک خیار باعث آبرسانی به سلول‌های پوست شده و آب میان بافتی را افزایش می‌دهد. برای تهیه این ماسک یک عدد خیار را رنده کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید، سپس بشویید. نتایج استفاده از ماسک خیار را بعد از ۲ هفته می‌توانید ببینید.

ماسک گلاب و گلیسیرین: یک روش موثر برای چاق شدن سریع صورت استفاده از ماسک گلاب و گلیسیرین است. برای تهیه این ماسک گلاب و گلیسیرین را با یکدیگر مخلوط کنید و شب قبل از خواب روی صورت بمالید. صبح روز بعد صورتتان را با آب گرم بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوبتان این کار را هر شب تکرار کنید.

ماسک عسل و پاپایا: یک قاشق غذاخوری عسل را با میوه پاپایا له شده ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید. استفاده از این ماسک هر روز صبح باعث پر شدن سریع صورت می‌شود.

ماسک گل رس و گلاب: یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق مرباخوری گلاب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این ماسک را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. استفاده روزانه از این ماسک باعث پر شدن صورت می‌شود.

ماسک سیب زمینی و ماست: آب یک عدد سیب زمینی را گرفته و آن را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید.

ماسک جوانه گندم و موز: نصف یک موز را له کنید و آن را با دوقاشق چای خوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک جوانه گندم و ماست: برای چاق شدن سریع صورت از ماسک جوانه گندم استفاده کنید. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم، دو قاشق غذاخوری ماست و نصف آووکادو له شده را با یکدیگر ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک سیب درختی: مواد مغذی سیب باعث پرشدن صورت و برجسته شدن گونه‌ها می‌شوند. یک عد سیب را رنده کنید و هر روز صبح آن را روی صورتتان بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صوتتان بماند، سپس با آب گرم بشویید.

 بیشتر بخوانید:

داروخانه خانگی
غذاهای دارویی در روزهای کرونا    
خوراکی های ممنوع در افسردگی
  مواد غذایی عضله ساز
  دمنوش تقویت مو

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها