منو
تلگرام
|
اینستاگرام
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
شبکه های اجتماعی
با عضویت در شبکه های اجتماعی ما از آخرین اخبار و اطلاعات حوزه‌ی سلامت با خبر باشید و سوالات خود را از کارشناسان و متخصصان مجله پزشکی بپرسید
زندگی سالم و شاد با مجله پزشکی
در میان بیش از 10+ هزار مقاله پزشکی جستجو کنید و مشکلات پزشکی خود را با پزشکان و متخصصان مطرح کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
ویژگی های یک رژیم سالم
ویژگی های یک رژیم سالم

ویژگی های یک رژیم سالم

تاریخ انتشار:
۱۳۹۹-۰۷-۰۳
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
۱۳۹۹-۰۷-۰۳
در این مقاله میخوانید:

از یک رژیم سالم چه می دانید؟

با توجه به تمایل بیشتر مردم جامعه مخصوصا قشر جوان به سمت تناسب اندام، این روزها مطالب بیشتری در مورد رژیم های لاغری می خوانیم. متاسفانه وجود سودجویان در این زمینه هم پررنگ شده است و شاهد رژیم هایی هستیم که در طولانی مدت و حتی کوتاه مدت می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و به جای تناسب اندام، جسم و روح آن ها را درگیر ناملایمات سازد. یکی از مهم ترین موارد برای رسیدن به سلامت و اندامی زیبا، یک برنامه غذایی مناسب است که بتواند نیازهای بدن شما را براورده سازد.

ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از ویژگی های مورد نیاز یک رژیم غذایی سالم بگوییم و شما را با خطرات رژیم های ناسالم، آشنا سازیم. پس اگر شما هم قصد رژیم گرفتن دارید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. رژیم‌های بدون پایه و اساس علمی، می توانند با ایجاد عوارض کوتاه و درازمدت برای شما، کم کردن وزن را مساوی با از دست رفتن سلامت جسمانی و روانی قرار می دهد.

رژیم سخت

رژیم‌های غذایی معمولی، حاوی ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوکالری هستند که برای هر فرد متغیر است و فرد برای تامین انرژی روزانه خود، به این میزان کالری نیاز دارد. رژیم غذایی شامل املاح، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و این مواد سلامت تک‌تک سلول‌های بدن را تأمین می کنند. رژیم‌های لاغری این کالری را حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰کیلوکالری قرار می دهند که این میزان هم با توجه به شرایط هر فرد متغیر است.

رژیم‌های غذایی سخت، زیر ۱۲۰۰ و حتی در مواردی زیر ۸۰۰ کیلوکالری دارند و به دنبال پیروی از آنها با کاهش غیر اصولی و خطرناک وزن رو به رو خواهید شد که عوارض ناخوشایندی به همراه خواهند داشت. کاهش وزن در ‌رژیم‌های سخت با تحلیل عضلات و کاهش آب و چربی خوب مورد نیاز بدن همراه است و به‌همین‌ دلیل لاغری در این رژیم ها همراه با تحلیل عضلات، ‌شل و افتاده شدن پوست است. از عوارض شایع رژیم لاغری سخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم سخت

  • ابتلا به ریزش مو بعلت کاهش شدید سطح ویتامین‌های بدن

  • کاهش قدرت تمرکز یا حتی پرخاشگری به‌دلیل از دست رفتن منابع مطلوب سوخت مغز

  • پوست شرایط تطبیق با فرم و حالت جدید را پیدا نمی‌کند و دچار استریا یا خطوط سفید و قرمز رنگ شدید و زیادی می‌شود

  • به هم‌خوردن تعادل ترشح هورمون‌های بدن

  • بروز سنگ‌های صفراوی و اختلال آب و الکترولیت در بدن

رژیم لاغری مناسب

اهداف: جلوگیری از وزن گیری ساده‌ترین هدف خواهد بود. سپس کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن در مدت ۶ ماه

مقدار مناسب کاهش وزن در هفته: ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته

میزان کالری کاهشی: حدود ۵۰۰ کالری نسبت به رژیم عادی

حداقل کالری دریافتی: نباید این میزان از ۱۲۰۰ کیلوکالری در روز کمتر باشد

ویژگی های رژیم لاغری مناسب

تمامی گروه‌های غذایی اصلی را دارد: سه گروه اصلی درشت مغذی‌ها کربوهیدرات، پروتئین و چربی باید در رژیم های غذایی موجود باشند. اگر دچار بی حالی، خستگی و ضعف شدید، هستید احتمالا یکی از گروه‌های اصلی غذایی از برنامه غذایی شما حذف شده است. در یک رژیم غذایی سالم تمام گروه های غذایی به اندازه مورد نیاز بدن، در برنامه وجود دارند.

رژیم پروتئینی

وجود پروتئین بالا در رژیم غذایی: وجود همه درشت مغذی ها در برنامه غذایی سالم لازم است، اما پروتئین نقش مهمتری دارد. پروتئین مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد و نقش محافظ و سازنده عضلات را داشته و متابولیسم بدن شما را نیز بالا می‌برد. درنتیجه بهتر است پروتئین در همه وعده های اصلی غذایی شما قرار بگیرد.

میزان لازم سبزیجات و میوه: اگر به طور پیوسته گرسنه هستید، سبزیجات را وارد وعده های غذایی خود کنید. در یک رژیم سالم، همیشه گروه سبزیجات و میوه به اندازه کافی وجود دارند. البته مصرف بی رویه میوه خود باعث چاقی می‌شود. سبزیجات با کالری پایین معده شما را پر می‌کند و از ریزه خواری شما جلوگیری به عمل می‌آورد.

عدم محرومیت غذایی: ترس از نخوردن غذاهای مورد علاقه، ولع شما را بیشتر کرده و باعث شکست رژیم غذایی می شود. در یک رژیم خوب، چیت میل یا وعده تقلب وجود دارد. شما بعد از چند روز مجاز هستید یک وعده غذایی دلخواه نوش جان کنید.

وعده های اصلی حذف نمی‌شوند: حذف یکی از وعده های اصلی بزرگترین اشتباه است. هرگز نخوردن به لاغری کمک نمی‌کند بلکه درست خوردن این نقش را دارد. حذف وعده های اصلی غذایی مقاومت بدن به انسولین را افزایش می‌دهد و چاقی شکمی را بیشتر می‌سازد.

اقتصادی و قابل دسترس بودن: اگر قرار باشد رژیمی به علت پرهزینه بودن زندگی ما را مختل کند، همان بهتر که رژیم نگیریم. افرادی در رژیم گرفتن موفقند، که از غذای متداول روزانه استفاده کنند.

رژیم غذایی شخصی: رژیم غذایی باید بر اساس تیپ بدنی متقاضی و همچنین شرایط سلامت هر فرد تنظیم شود تا در نهایت به موفقیت بیانجامد. رژیم های اینترنتی و یا عمومی و کلی نمی توانند مناسب شما باشند.

رژیم غذایی و بهبود سلامتی: یک برنامه غذایی خوب، فقط در جهت کاهش وزن و یا تناسب اندام تنظیم نمی شود، بلکه باید بتواند فاکتورهای مرتبط با سلامتی شما را نیز بهبود بخشد. قطعا یکی از مهمترین انگیزه ها و اهداف برای رسیدن به وزن ایده آل، حفظ و بهبود سلامتی است، پس این مورد را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید:

باورهای غلط لاغری
پودر پروتئین خانگی
ورزش تی آر ایکس  
 توصیه شروع بدنسازی
 ورزش پلانک و کاهش وزن
 رابطه جنسی ورزشکاران
   

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
ایم مقاله را پسندیدید؟
اشتراک‌گذاری