منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
جلوی پیر شدن را بگیرید
جلوی پیر شدن را بگیرید

جلوی پیر شدن را بگیرید

تاریخ انتشار:
6 شهریور 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 شهریور 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

بدن بعد از سی سالگی چه تغییراتی می کند؟

امروزه با گسترش جراحی‌های زیبایی و تکنیک های جوان‌سازی پوست، شاید بتوان گفت عده‌ای می‌توانند با صرف هزینه های هنگفت، جوانی را به خود برگردانند اما این جوانسازی فقط در بخش های بیرونی بدن است در حالی که پس از سن سی سالگی اتفاقاتی در داخل بدن می‌افتد که شما را به سمت پیری می برد و البته می توانید آن‌ها را با روش‌هایی بسیار ساده به تاخیر بیندازید. جراحی‌های گرانقیمت هم نمی‌توانند مانع از بروز این تغییرات داخلی شوند.

ویتامین E و C و هیالورونیک اسید، در زمینه زیبایی کاربردهای فراوانی دارند اما مسلماً زیبایی و جوانی پوست، مو و همچنین عملکرد صحیح بدن تنها در همین موارد خلاصه نمی‌شود. مواردی چون استفاده از ضد آفتاب‌ها، برنامه غذایی سالم، تشخیص نوع توده استخوانی و همچنین کنترل تغییرات هورمونی، می تواند اثراتی به مراتب بیشتر داشته باشند. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تغییرات بدن پس از سن سی سالگی بگوییم و به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توان با راهکارهایی ساده، پیری را عقب انداخت پس برای داشتن جوانی با طول مدت بیشتر، ما را تا انتهای مقاله همراه کنید.

تغییرات بدن با بالا رفتن سن

هرچه سن افزایش پیدا کند، حالت انعطاف‌پذیری پوست کمتر می شود درنتیجه یکی از اولین گام‌های مؤثر برای جوان ماندن محافظت از پوست است. برای این منظور راه‌های ساده‌ای چون استفاده از کرم‌های خانگی، مراقبت از پوست، کرم‌های شیمیایی و روش‌های هزینه برتر مانند مزو تراپی پیشنهاد می‌شود.

پیدایش چین و چروک‌ها پس از بالا رفتن سن، تنها یک عارضه پوستی نیست بلکه بستگی به مواردی چون بافت چربی، نوع استخوان‌بندی و همچنین بافت‌های نرم دارد که اگر آگاهی‌های خود را درمورد هرکدام از این موارد بالاتر ببرید، می‌توانید جلوی بروز زودهنگام این چین و چروک ها را بگیرید. بافت استخوان، با جذب مواد تشکیل می‌شود و این استخوان ها جزو مواردی هستند که در طول زندگی می‌توانند بازیابی شوند.

اما این روند تنها تا سن 35 تا 40 سالگی ادامه دارد و پس از آن دیگر رشد و بازسازی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. هنگامی که سن افزایش پیدا می کند، استخوان ها شکننده تر می شوند به‌طور مثال می‌توان گفت استخوان‌های لگن تا 30 سالگی رشد کرده و پس از گذراندن 40 ‌سالگی، به مرور زمان باریک‌تر می‌شوند.

به عقب انداختن پیرشدن

تغییرات بدن بعد از سی سالگی

می توان گفت پس از سی سالگی شاهد تغییرات زیر خواهیم بود:

  • زبر شدن برجستگی‌های استخوان

  • پهن تر شدن قسمت چانه

  • افتادگی در نوک بینی

  • بزرگ‌تر شدن بینی

  • کاهش ارتفاع صورت

  • با چرخش های استخوانی بجز تغییر شکل استخوانی تغییرات پوستی را هم بدنبال دارند

  • با افزایش سن چین‌وچروک‌های صورت پیدای پیدا می‌شوند و این تغییرات در اطراف لب و بینی عمیق‌تر می‌شوند

  • انعطاف پوست کمتر شده و بافت نرم در زیر پوست تغییراتی می‌کند و همه این موارد با هم باعث تغییر در گوشه بیرونی و داخلی چشم شده و شاهد افتادگی ابروها می‌شویم

لیفت صورت

عده‌ای از افراد به این امیدند که با بالا رفتن سن و انجام لیفت صورت، تمامی عوارض پیری را از بین می‌برند و دوباره پوستی شاداب و جوان خواهند داشت. اما یک موضوع اساسی را فراموش می کنند این‌که پوست دیگر حالت الاستیک و انعطاف خود را از دست داده و بعد از انجام لیفت، بازهم شل شده و چروک‌ها نمایان می‌شوند. محققین در زمینه زیبایی مطالعات بسیار زیادی را انجام داده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات اسکلتی بیشترین تأثیر را دارند درنتیجه تمرکز آن‌ها بر روی استخوان‌ها، چارچوب استخوانی و ارتباط آن‌ها با هم قرار گرفته است. مواردی که دانشمندان به دنبال آن هستند شامل موارد زیر است:

  • به تعویق انداختن پروسه تحلیل استخوانی

  • حذف عواملی که می‌توانند تحلیل استخوانی را ایجاد کنند

به عقب انداختن پیرشدن

چگونه پیر شدن را عقب بیندازیم؟

با افزایش سن، توده‌های چربی در بدن بیشتر می شوند و از طرفی دیگر استخوان ها تحلیل می روند. برای جوان ماندن باید تغییرات استخوان و همچنین پوستی را عقب بیندازیم. جوانان پوست‌های لطیفی دارند زیرا پوست جوان الاستین و کلاژن خوبی را دارد و همچنین چربی‌ها به طور هماهنگ و متعادل در بدن توزیع شده‌اند اما با بالا رفتن سن، کلاژن سازی کاهش پیدا می‌کند و لایه‌های چربی تغییر حجم داده و باعث شل شدن و افتادگی پوست می شوند. راهکارهای مؤثر جهت به تاخیر انداختن این فرایند:

  • اولین گام بازبینی برنامه غذایی است. طبق گفته آکادمی سلامت آمریکا، استفاده از قند در برنامه‌های غذایی می‌تواند باعث ایجاد پیری زودرس شود. تحقیقات زیادی نشان داده قند و شکر می‌توانند پیری زودرس را به دنبال داشته باشند. بهتر است گروه میوه و سبزیجات را برای جلوگیری از آسیب‌های سلولی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  • از ماسک‌ها و لایه بردار های قوی استفاده نکنید و تنها سعی کنید پوست خود را مرطوب نگه دارید.

  • استفاده از ضدآفتاب بسیار ضروری است و نه‌تنها پوست را باید در مقابل آفتاب بلکه در برابر بادهای شدید و سرما هم باید محافظت کنید.

  • برای تعویق در تحلیل استخوانی یکی از موارد بسیار مهم، بررسی عملکرد صحیح هورمون های بدن است. به طور مثال اختلال در عملکرد هورمون تیروئید می‌تواند باعث کاهش ترشح پروژسترون ‌شود و پیری زودرس را به دنبال داشته باشد.

  • ویتامین D برای سلامت بسیار ضروری است اما استفاده نابجا از آن اثر منفی دارد و حتماً باید اندازه ویتامین D مصرفی توسط پزشک متخصص تعیین شود.

  • مطالعات زیادی نشان داده که تزریق بوتاکس با جوانی موقتی که برای شما دارد، عوارض شدیدی بر روی تحلیل استخوان ها می گذارد.

  • مراقبت از دندان‌ها ارتباط مستقیم با تعویق پیری دارد. دندان‌های خراب و افتاده می‌توانند ظاهر چانه را تغییر دهند و لب‌ها را نازک‌تر کنند.

  • اگر دندان های افتاده داشته باشید، ممکن است پس از ده سال، شصت درصد از سایز چانه کاهش پیدا کند برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از ایمپلنت استفاده کنید.

  • یکی از بهترین راهکارهای تعویق پیری در صورت، عدم استفاده از لوازم آرایشی است باید بدانید این مواد شما را به‌سرعت به سمت پیری خواهند برد.

بیشتر بخوانید:

غبغبتان را آب کنید 
  چین و چروک صورت چه می گویند؟
  تغییر شکل بینی بدون جراحی
  حمام نروید و خوشبو بمانید

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها