منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
حقایق جراحی تغییر رنگ چشم
حقایق جراحی تغییر رنگ چشم

حقایق جراحی تغییر رنگ چشم

تاریخ انتشار:
3 شهریور 1399
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
3 شهریور 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چه چیزهایی پشت پرده جراحی زیبایی تغییر رنگ چشم است؟

با گسترده شدن جراحی‌های زیبایی، شاهد تنوع زیادی در انواع جراحی‌ها برای زیباتر شدن، جوانتر شدن و رفع نقص ها هستیم که شاید قبلاً برای ما امری غیرممکن به نظر می‌رسید. یکی از این نوع جراحی‌ها، جراحی تغییر رنگ چشم است. جدای از اینکه هر جراحی می تواند عوارض مشترک جراحی ها را داشته باشد، جراحی تغییر رنگ چشم حواشی بیشتر از اینها را به دنبال خود دارد. تغییر رنگ چشم، توسط دو نوع روش جراحی و لیزر انجام می شود و جالب است بدانید که هنوز این دو روش توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار نگرفته اند.

این عدم تایید می تواند خطرساز بودن این روش ها را نمایان سازد. با توجه به علاقه زیاد افراد جامعه به عمل های زیبایی و آگاهی های کم در این زمینه، ما در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از حقایق پنهان این نوع عمل زیبایی پرده برداری کنیم تا در صورت تمایل به انجام این عمل، با آگاهی های لازم آنرا انتخاب کنید پس برای اضافه کردن به دانسته های خود، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

جراحی تغییر رنگ چشم چیست؟

یکی از جراحی‌های تغییر رنگ چشم، استفاده از ایمپلنت است که روی عنبیه را می‌پوشاند و رنگ چشم را شفاف‌تر و روشن‌تر نشان می دهد. البته در کشورهای زیادی این جراحی ممنوع است و بعلت داشتن عوارضی خطرناک آن را انجام نمی‌دهند. روش دوم که هنوز در مراحل آزمایش های بالینی قرار دارد، استفاده از لیزر است. در این روش با طول موج کم انرژی لیزر، رنگ قهوه‌ای چشم کنار زده می‌شود و چشم‌ها به رنگ آبی تغییر رنگ پیدا می‌کند.

این دو جراحی می‌تواند شما را به فردی چشم رنگی تبدیل کند اما عوارض بسیار خطرناکی همراه آن‌ها هستند که می‌توان به از دست دادن و یا کاهش بینایی، گلوکوم و یا آب سبز اشاره کرد و این یک ریسک بسیار زیاد است که برای چشم رنگی شدن، خطر نابینایی را به جان بخرید. درنتیجه بهتر است اقدام جراحی آخرین گزینه شما باشد و برای تغییر رنگ چشم خود، از لنزهای رنگی و طبی زیر نظر چشم پزشک استفاده کنید که البته برای استفاده از آن‌ها هم توصیه زیادی نمی‌شود.

عمل زیبایی چشم

یکی از مواردی که توسط ژن ها تعیین می شود، رنگ چشم است که البته با پیشرفت علم، دانشمندان به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند رنگ چشم‌ها را تغییر دهند اما تاکنون یک راه دائمی و ایمن پیدا نشده است. در زمان‌های قدیم بانوان برای ایجاد تغییر در رنگ چشم خود از هنرهای سایه زدن چشم استفاده می‌کردند و توسط آن‌ها، چشمان خود را پررنگ‌تر و یا روشن‌تر نشان می‌دادند اما با آمدن لنزهای رنگی به بازار، این کار بسیار ساده‌تر شد.

استفاده از لنزهای رنگی با استقبال بسیار زیادی رو به رو شد اما لنزها هم نمی‌توانند رنگ چشم را طبیعی نشان دهند و با کمی دقت مخاطب متوجه لنز و رنگ چشم مصنوعی می شود. درنتیجه همیشه این علاقه در بیشتر افراد وجود داشته که بتوانند به طور دائم رنگ چشمان خود را عوض کنند. راه های ایمپلنت و لیزر که از آن‌ها نام بردیم با عوارض بسیار زیادی همراه هستند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

جراحی‌های تغییر رنگ چشم

ایمپلنت

جراحی ایمپلنت می تواند عوارضی چون آنیریدیا را به همراه خود داشته باشد که عنبیه پس از انجام آن ممکن است از بین برود و یا بخشی از عنبیه شما برداشته شود. با توجه به این عوارض، قدرت بینایی شما کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و دیگر قادر نیستید اطراف خود را به‌درستی ببینید. متخصصین این رشته در حال آزمایشات گوناگون هستند تا عوارض و خطرات این عمل را از بین ببرند.

در این نوع جراحی که صرفا توسط پزشک متخصص انجام می شود، در قرنیه برشی ایجاد می‌شود و از این برش یک عنبیه از جنس سیلیکون را درجای عنبیه قبلی قرار می دهد. عنبیه سیلیکونی زیر قرنیه قرار می‌گیرد. این عمل همراه با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی کامل ندارد و می توان آن را جزو عمل های سرپایی تقسیم بندی کرد.

جراحی لیزر

این نوع جراحی هنوز توسط سازمان جهانی غذا و دارو به تایید نرسیده است. متخصصین برای انجام آن از لیزرهای کم‌انرژی استفاده می کنند. پزشک متخصص در این روش، لیزر با انرژی کم را در مدت زمان بیست ثانیه بر روی عنبیه قرار می‌دهد تا آن را تخریب کند. هنگامی که عنبیه تخریب شود، بدن به طور خودکار آن را از بین می برد. ممکن است این برداشتن عنبیه و تخریب آن، تا چند هفته زمان ببرد و هنگامی که عنبیه برداشته شود، رنگ چشم قهوه‌ای به آبی تبدیل می شود. از آنجایی که عوارض این روش تاکنون مشخص نشده است، متخصصان آن را توصیه نمی‌کنند.

عوارض زیبایی چشم

عوارض احتمالی عمل زیبایی چشم

کوری تدریجی: در حین عمل ممکن است فشار زیادی داخل چشم ایجاد شود که به عصب چشم آسیب رسانده و بینایی را کاهش دهد.

آب مروارید: ممکن است لنز شفاف چشم در هنگام عمل آسیب دیده و تار شود.

ایجاد التهاب: در هنگام عمل اگر التهابی ایجاد شود، می‌تواند ایجاد تاری دید کرده و قرمزی همراه با درد را در چشمان به وجود بیاورد که اگر درمان نشود، بینایی بطور کامل از بین خواهد رفت.

مشکلات قرنیه: ممکن است پس از این عمل، قرنیه شما آسیب دیده و نیاز به عمل‌های سنگین قرنیه داشته باشید.

کدام روش دائمی است؟

همانطور که گفتیم هیچ کدام از این دو روش مورد تایید قرار نگرفته‌اند اما در مقایسه آن‌ها می‌توان گفت که جراحی لیزر می‌تواند به صورت دائم رنگ چشم قهوه ای را به آبی تبدیل کند و در ایمپلنت رنگ چشم در حقیقت تغییری نمی‌کند بلکه روشن‌تر شده و مخاطب آن را متفاوت‌تر می‌بیند. در جراحی ایمپلنت شما در محیط‌های تاریک دچار اختلال دید خواهید شد و این موضوع خود به‌تنهایی می‌تواند عارضه خطرناک برای ایمپلنت باشد.

آیا لنزها جایگزین مناسبی هستند؟

به عقیده متخصصین زیبایی و چشم پزشکی، تغییر رنگ چشم کاری درست نیست و می‌تواند سلامت چشم شما را دچار مشکل سازد. حتی لنزهای رنگی هم می‌توانند عوارض زیادی را داشته باشند اما اگر قرار شد از آن‌ها استفاده کنید، حتماً زیر نظر چشم‌پزشک اینکار را انجام دهید تا مواردی چون خراشیدگی، عفونت و التهاب چشم‌های شما را بررسی کند و با کوچک‌ترین عارضه ای که مشاهده می‌کنید، حتماً چشم پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

لیزر واژن 
لیزر هموروئید
عمل ترمیم پرده بکارت
کدام اندام ها ضروری نیستند 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها