منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
مراقبت از پا در تابستان
مراقبت از پا در تابستان

مراقبت از پا در تابستان

تاریخ انتشار:
2 شهریور 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
2 شهریور 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه در روزهای گرم تابستان مراقب پاهای خود باشیم؟

در روزهای گرم تابستان، مراقبت از پوست اهمیت بیشتری پیدا می کند. پا یکی از اعضای اصلی و مهم بدن است که در کل روز، وزن بدن را جا به جا می کند درنتیجه سلامت پا باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد که متاسفانه فراموش می شود. جالب است بدانید طبق آمار، مراقبت از پا در فصل زمستان بسیار کمتر از فصل تابستان است و دلیل آن را می توان در نوع پوشش پا در دو فصل دانست.

پاها در زمستان اصولا توسط جوراب و کفش های بسته، پوشیده هستند و اصولا اندامی که در چشم نباشد را به راحتی می توان نادیده گرفت! اما با شروع روزهای گرم و پوشیدن جوراب های نازک و یا صندل و کفش های روباز، تازه عیب های پا نمایان می شود. مشکلات پا می تواند شامل فرو رفتن ناخن ها در گوشت پا، پینه های بزرگ و کوچک، بدشکلی در استخوان انگشت پا، پوسته پوسته شدن و غیره باشد که شکل ظاهری پای شما را بدفرم می کند.

متاسفانه خیلی از افراد به جای ترمیم اشکالات ظاهری پا، ترجیح می دهند در فصل تابستان هم کفش های سربسته به پا کنند و به مشکلات دامن بزنند در حالی که با راهکارهایی ساده می توان سلامت و زیبایی را به پا برگرداند. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، توصیه‌های ساده‌ای را جهت سلامت و زیبایی پاهایتان بیان کنیم پس برای رسیدگی بیشتر به این عضو مهم، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

کشیدن سنگ پا

در قدیم استفاده زیادی از سنگ پا می شد که متاسفانه این روزها این مورد مهم، از بخش استحمام حذف شده است. توصیه ما بر این است که سنگ پا را به حمام های خود برگردانید و دو بار در ماه کف پای خود و مخصوصا قسمت پاشنه را با سنگ پا، بسابید. زدن سنگ پا احتمال ابتلا به پینه و میخچه را بسیار کاهش میدهد.

مراقبت از پا

نکته: اگر پاهایتان زیاد میخچه می‌زند بهتر است علاوه بر کرم مرطوب‌کننده از یک کرم لایه‌بردار قوی حاوی 30 تا 50 درصد اوره برای حذف سلول‌های مرده استفاده کنید.

پاها را به خوبی بشویید

برای شستن پاها، مانند دست ها عمل کنید اما با دفعات کمتر. شما می توانید دو بار در روز پاهای خود را با آب ولرم و صابون های ملایم بشویید و نیازی به سابیدن و آب داغ نیست.

پاها را به خوبی خشک کنید

خشک کردن پا و دست پس از شستشو، به اندازه همان شستن از اهمیت بالایی برخوردار است. در مورد پاها، پس از هربار شستشو با حوله ای نرم یا دستمال، آن را بطور کامل خشک کنید و از بین انگشت ها غافل نشوید زیرا محیط مرطوب محلی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها است.

ناخن‌های پا را صاف کوتاه کنید

یکی از موارد مهم در سلامت پا، درست کوتاه کردن ناخن ها است. برای انجام اینکار حتما از قیچی یا ناخنگیر مناسب استفاده کنید و آنها را به خوبی ضدعفونی کنید. اگر عادت دارید ناخن های خود را قوس دار و با حذف گوشه ها، کوتاه کنید باید بدانید احتمال فرو رفتن ناخن در گوشت در این صورت بیشتر می شود. بهتر است ناخن ها صاف با گوشه های 90 درجه کوتاه شوند.

در استخر از دمپایی استفاده کنید

تماس مستقیم کف پا با محیط های مرطوب عمومی مانند استخر، سونا، حمام عمومی و دوش های سالن ورزشی، می تواند خطر ابتلا به زگیل و قارچ را افزایش دهد درنتیجه حتما در این مکان ها از دمپایی استفاده کنید.

کم کردن تعریق پا

بهترین راح حل برای کنترل تعریق پا استفاده از کفش و جوراب مناسب است. با شرایط اقتصادی موجود توجه ها از جنس مرغوب کفش کاسته شده است و این موضوع خطری برای سلامت پا ها است زیرا بهترین جنس برای کفش، پارچه یا چرم طبیعی است. برای جوراب حتما از جوراب های الیاف طبیعی با رنگ روشن استفاده کنید.

پاها نیاز به هواخوری دارند

کاری که اصولا انجام نمی دهیم و در بیشتر ساعت های روز در حقیقت پاها را خفه می کنیم. در طول روز اگر امکان دارد، پا را از کفش خارج کنید تا دچار ورم پا نشوید. رطوبت کفش های خود را بگیرید و همیشه کفش هایتان خشک باشد. می توانید سر کار از دمپایی طبی بجای کفش استفاده کنید.

کفش مناسب

کفش مناسب

  • کفش تنگ می تواند خطرساز باشد.

  • جنس های مصنوعی سلامت پاها را تهدید می کنند.

  • کفی کفش بهتر است ضخیم و چسبیده به کفش باشد.

  • کفش پاشنه بلند باعث انحراف شست و درد در پاشنه می شوند.

  • پاشنه مناسب 3 تا 4 سانتی متر است.

  • قسمت های داخلی کفش نباید دچار پارگی داشته باشد زیرا ایجاد زخم می کند.

آبتنی پاها

پاها هم به حمامی آرامش‌بخش نیاز دارند. شما می توانید هفته ای یک بار درون تشتی با آب ولرم چند قطره روغن زیتون اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید.

لایه برداری پا

برای لایه برداری پا نیاز به کرم های گرانقیمت نیست شما می توانید از نمک هم برای اینکار استفاده کنید و یا صابون سیاه. از بین بردن سلول های مرده پوست پا، تنفس پا را راحت تر می سازد.

مرطوب کردن پا

مرطوب کردن پا را مانند دست، روزانه انجام دهید مخصوصا در قسمت پاشنه و انگشتان. می توانید به جای کرم های مرطوب کننده از انواع روغن طبیعی برای اینکار استفاده کنید.

ماساژ پاها

یکی از آرامش بخش ترین کارهایی که می توانید برای سلامت پای خود انجام دهید ماساژ آنها با کرم و روغن یا بدون آنها است. در یک شرایط راحت بنشینید و روی پاها را از بالا به سمت انگشت‌ها ماساژ دهید. هرکدام از انگشت‌ها را به طور جداگانه و به آرامی ماساژ دهید. کف پا را روی یک وردنه چوبی یا توپ تنیس به‌صورت حرکت رفت و برگشت یا دورانی حرکت داده و ماساژ دهید.

 

بیشتر بخوانید:

جایگزین سالم لوازم آرایش
  داشتن لب هایی زیبا
 جرمگیری طبیعی دندان
 رفع تیرگی زانو و آرنج

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها