منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
جایگزین سالم لوازم آرایشی
جایگزین سالم لوازم آرایشی

جایگزین سالم لوازم آرایشی

تاریخ انتشار:
31 مرداد 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 مرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

به جای لوازم آرایش، از چه جایگزین‌های سالمی می‌توان استفاده کرد؟

همیشه صنعت آرایش مورد توجه افراد جامعه مخصوصاً خانم‌ها بوده است. علاقه‌ای که خانم‌ها برای پوشاندن عیوب صورت خود و زیباتر شدن دارند، این صنعت را پررونق ساخته است. شاید شما هم دوست دارید که صورتی زیبا و موهایی صاف و درخشان داشته باشید اما استفاده از لوازم آرایش شیمیایی برای رسیدن به این منظور، عوارض بسیار زیادی را می‌تواند به همراه خود داشته باشد. با استفاده طولانی‌مدت از این مواد، زیبایی و سلامت پوست و موی خود را ازدست خواهید داد.

درنتیجه می‌توان گفت این زیبایی به از دست دادن سلامت پوست و مو نمی‌ارزد. از طرفی دیگر نمی‌توان از وسوسه زیبایی گذشت. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در مورد محصولات زیبایی بگوییم که ممکن است خطری برای سلامت پوست و موی شما باشند و به جای آن‌ها جایگزین‌های سالم‌تری را معرفی کنیم. پس اگر شما هم از مواد آرایشی و شیمیایی زیادی استفاده می کنید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

صاف کننده‌های کراتینه مو

بسیاری از شما تبلیغاتی را در مورد کراتینه کردن مو شنیده‌اید. احتمالاً شما هم وسوسه شده‌اید آن را امتحان کنید و شاید هم کرده‌اید. عده زیادی برای داشتن یک موی صاف و نرم و لخت، عوارض این کار را به جان خریده اند. کراتینه می تواند موهای وزوزی، زبر و حتی بی‌حالت را به موهای ابریشمی و زیبا تبدیل کند. مؤسسه اورگان طبق آماری که منتشر کرده است، نشان می دهد درصد بالایی از این محصولات از مواد شیمیایی با غلظت بسیار زیادی استفاده می‌کنند.

در تبلیغات این محصولات اعلام می‌شود که آن‌ها بدون فرمالدئید هستند اما متخصصین توانسته‌اند مقدار زیادی فرمالدئید را در بیشتر این محصولات شناسایی کنند. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض فرمالدئید می‌تواند باعث بروز سرطان شود البته این خطر بیشتر فرد آرایشگر را تهدید می‌کند تا مشتری‌هایی که چند ماه یک‌بار بخواهند از این محصولات استفاده کنند.

کراتینه مو

راه‌حل پیشنهادی: برای رسیدن به یک موی ابریشمی و زیبا می‌توانید از نرم کننده‌های مو استفاده کنید. نرم‌کننده می‌تواند الکتریسیته ساکن مو را خنثی کرده و موهای شما را لخت کند. همچنین اتوی مو حالت مجعد بودن و وزوز بودن مو را از بین می‌برد البته از سشوار هم می‌توانید استفاده کنید اما تاثیر اتوی مو بیشتر است. بهترین راه سالم رسیدن به موهای لخت و ابریشمی، استفاده از نرم‌کننده به همراه اتوی مو است که به جای محصولات کراتین می‌توان از این راه استفاده کرد.

رنگ موهای دائمی

قبلاً درمورد رنگ مو با شما صحبت کرده‌ایم و اثرات منفی آن را در طولانی‌مدت بیان کرده‌ایم. تحقیقات در زمینه رنگ مو و ارتباط آن با سرطان هنوز به صورت تکمیلی مورد تایید قرار نگرفته است زیرا نتایج متفاوتی از این آزمایش‌ها به دست آمده‌است. اما خانم‌ها و یا آقایانی که به صورت دائم از رنگ مو استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به لنفوم یا لوسمی قرار بگیرند.

جالب است بدانید رنگ موهای تیره بیشتر این اثر را دارند تا رنگ موهای روشن. البته تحقیقات دیگری هم نشان داده است که مادران بارداری که از رنگ مو استفاده می کنند، اثری بر روی جنین و خطری برای مادر ندارد. اما با این‌حال متخصصین برای احتیاط بیشتر توصیه می‌کنند که در دوران بارداری از رنگ مو استفاده نشود.

راه حل پیشنهادی: قبل از پیشرفت صنعت مد و زیبایی از مواد گیاهی برای رنگ مو استفاده می‌شد مانند حنا و بابونه و قهوه و رنگ‌های دیگر گیاهی. این مواد گیاهی می تواند موهای شما را به رنگ زیبایی دربیاورند و هیچ عارضه‌ای هم نداشته باشند اما مشکل موجود، تغییر نکردن چشمگیر رنگ موها با این مواد است. راه حل پیشنهادی دیگر هایلایت کردن موها است. استفاده از فویل و یا کلاه های رنگ، نمی‌گذارد که رنگ با مستقیماً با پوست شما در تماس باشد درنتیجه مواد شیمیایی از طریق پوست سر جذب بدن نمی‌شوند.

لنزهای رنگی

لنزهای رنگی

لنزهای وسوسه انگیز با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف علاقه‌مندان بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. متخصصین چشم پزشکی بارها توصیه کرده‌اند که بهتر است از این لنزها استفاده نشود مخصوصاً بدون تجویز پزشک و لنزهایی که در جاهایی نامعتبر به فروش می‌رسند. مناسب بودن و راحت بودن لنز توسط پزشک متخصص می‌تواند تعیین شود و اگر شما از لنزهای نامعتبر و به صورت طولانی‌مدت استفاده کنید، چشمان شما در معرض عفونت و یا کاهش دید قرار می گیرد.

راه حل پیشنهادی: اگر احساس می‌کنید به‌هیچ‌وجه رنگ چشم خود را دوست ندارید و علاقه بسیار زیادی به تغییر رنگ آن دارید، بهتر است به متخصص چشم‌پزشکی مراجعه کنید و با مشورت او لنزهای طبی و مناسب با چشم خود را انتخاب کنید که به چشم شما آسیبی نرسد. این لنزها توسط نسخه تهیه‌شده و همراه با آن آموزش‌های لازم هم داده می‌شود.

سرم‌های مژه

دارویی در بازار وجود دارد که می‌تواند بطور موقت باعث اصلاح کوتاهی مژه شود و به نظر می‌رسد شما پس از استفاده از آن دارای یک مژه بلند و زیبا خواهید شد. این دارو هرروزه استفاده می‌شود و چهار ماه باید از آن استفاده کنید تا شاهد رشد مژه‌ها شوید. اما باید بدانید این دارو عوارض جانبی و دائمی به‌همراه خواهد داشت که از عوارض آن می توان به تیره شدن دائم اطراف چشم و همچنین تغییر رنگ چشم اشاره کرد.

راه‌حل پیشنهادی: شما می‌توانید برای داشتن مژه هایی بلند از مژه‌های مصنوعی استفاده کنید البته این روش هم بی‌خطر نیست زیرا چسبی که برای این مژه ها استفاده می شود، خود می‌تواند حساسیت‌زا باشد اما اگر گاهی نیاز به داشتن مژه های بلند دارید، بهترین راه همین مژه‌های مصنوعی هستند.

مواد پاکسازی پوست

اصولاً ماده‌های که برای پاکسازی، لایه برداری و روشن کردن پوست استفاده می‌شوند، اگر در طولانی‌مدت مورد مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند صدماتی را به پوست برسانند. اصولاً این مواد برای از بین بردن لکه‌های تیره‌ای بنام ملاسما تجویز می‌شوند اما استفاده بدون تجویز پزشک و خودسرانه این مواد می‌تواند رنگ پوست شما را به‌طور کامل تغییر دهد و مواد شیمیایی آن باعث ابتلا به سرطان شوند.

راه‌حل پیشنهادی: لیزر پوست می‌تواند به‌عنوان یک لایه بردار عمل کرده و پوست شما را پاک‌سازی کند البته باید زیر نظر یک متخصص پوست و زیبایی این کار را انجام دهید.

تاریخ انقضای لوازم آرایش

لوازم آرایش هم مانند تمامی موادی که تولید می شوند، یک تاریخ انقضا دارند و شاید شما اطلاعی از تاریخ انقضای لوازم آرایش خود نداشته باشید. ممکن است سال‌ها یک ماده آرایشی را نگهداری و از آن استفاده کنید که این می تواند خود خطری بسیار بزرگ و جدی باشد. نگهدارنده‌هایی که در این لوازم استفاده می شوند، پس از گذشت زمانی معین از بین می‌روند و محلی برای رشد باکتری‌ها می‌شوند. در زیر ما به تاریخ انقضای چند نوع ماده آرایشی اشاره خواهیم کرد:

  • کرم پودرهای صورت تاریخ انقضای یک‌ساله دارند.

  • رژ گونه و سایه چشم تاریخ انقضای دوساله دارند.

  • رژ لب تاریخ انقضای یک‌ساله دارد.

  • ریمل مژه‌ تاریخ انقضای سه تا چهار ماهه دارد.

بیشتر بخوانید:
کمبود خواب و پوست 
  در تابستان لیزر نکنید
  لباس پوشیدن در تابستان
  مواد سمی لوازم آرایش

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها